|
1. rész: A helyhez kötött, pálya melletti jelzők |
A vasút veszélyes üzem. Nagy tömegek mozognak kisebb vagy nagyobb, de mindenképpen veszélyes sebességgel, emiatt a vonatok elkülönítése és sebességüknek a pillanatnyi viszonyokhoz igazítása elengedhetetlen feladat. Ahogy a forgalom és a vonatok sebessége tovább nőtt, ez még nagyobb feladatot rótt a vasút biztonsági rendszerére. |
A brit és az amerikai vasút fejlődési iránya |
Sínes
forgalom korábban volt, mint vasút, és ami a
vasút előtt volt, nem tekinthető igazából
veszélyes üzemnek. Amekkora tömeget egy vagy
néhány ló elhúzott, az egy jó
mechanikus
fékkel az esetleges ütközés előtt
megállítható volt. A baj akkor kezdődött,
amikor megjelentek az első, a gyakorlatban is
használható gőzmozdonyok. Az első ilyeneket a XIX. század korai éveire fejlesztették ki ipari vasutak számára. 1821-ben aztán a brit parlament engedélyezte a Stockton & Darlington vasút megépítését, mely a világ első gőzvontatású nyilvános vasútja lett. Stephenson építette és 1825-ben nyitották meg, a Liverpool & Manchester vasútja pedig 1829-re lett készen. A brit vasúti fejlődés felkeltette amerikai cégek érdeklődését is, és többen átkeltek az Atlanti-óceánon, hogy tanulmányozzák. Aztán az 1820-as évek vége felé több amerikai társaság alakult. Ezek brit vasúti technológiát importáltak: síneket és mozdonyokat, de vitték a nyomtávolságot is: 4 láb 8 1/2 hüvelyket használt Stephenson is, ami nem más, mint a nálunk normálnak tekintett 1.435 mm-es nyomtáv. |
Ezzel
nagyjából véget is ér a
hasonlóságok sora a két vasút
között. A tőkeerős és komoly műszaki hátterű
brit vasutakkal szemben az amerikaiak gyakran küzdöttek
forráshiánnyal és lazább "engineering"-gel.
Az amerikai vasutaknak szélsőséges földrajzi
és időjárási viszonyok között kellett
működniük, viszont nagyobb űrszelvénnyel
számolhattak, a hosszú vonalakon ritkább, de
nagyobb tömegű vonatok jártak. Az amerikai embereknek
más volt a technikához fordulásuk, mint a
briteknek, és még a törvényeket is
lazábban értelmezték, emellett erősebben
építettek az egyén felelősségére.
Amerikában a távolságok nagyok voltak, a
népesség kicsi, de a növekedési
potenciál végtelen. E különbségek kihatottak a két, a brit és az amerikai vasút fejlődésének irányára, és a jelzés- és a biztonsági rendszerének alakulására is. Mégis, mivel semmi sem fejlődik vákuumban, sokszor megfigyelhetjük a két vasúti rendszer egymásra hatását. A brit vasúti jelzésrendszer már a legelső szakaszban fejlett volt. Az amerikai az 1800-as évek végéig meglehetősen primitív, de utána gyorsan fejlődött és bátran alkalmazta a legújabb találmányokat és műszaki fejlesztéseket. |
A vasúti forgalomszervezés és az első jelzők |
Mikor Angliában 1840 előtt az
első vonatok elindultak, nem voltak helyhez
kötött,
pálya menti jelzők, az
állomásokon a
vonat előtt őr (Policeman) gyalogolt, állította a
váltókat és utasításokat adott a
mozdonyszemélyzet*
számára, nappal színes
zászlóval,
éjjel olajlámpással
Mikor a vonat kiindult egy állomásról, nem volt
mód megállapítani, hogy biztonságosan
pályára
bocsátható-e, mert nem volt
lehetőség a kommunikációra a másik
állomással,
hogy az előző vonat
beérkezett-e már. A vonatot a Policeman az "egg timere" (tojás alakú
zsebórája) alapján indította el, mivel tudta, hogy az
mely idő
intervallumban mehet az előző vonat után, akkor is, ha az
esetleg megállt a vonalon, akár egy beláthatatlan
íven túl.
Mégis, akkoriban meglepően kevés baleset
történt a vasutakon. Aztán megjelentek a helyhez kötött jelzők, különböző formák egy árbocon, melyek függőleges tengely körül elfordulhattak. |
Ha a
mozdonyvezető látta a formát, meg kellett állnia.
Ha a tábla elfordult, és gyakorlatilag
láthatatlan lett, mert az élét mutatta a mozdony
felé, a
vonat továbbhaladhatott. Ilyen elvű
jelzők ma is láthatók francia mellékvonalakon
(és ilyen képet mutatott a magyar vasutakon az alak
előjelző). A pozitív Szabad jelzés hiánya biztonsági szempontból nem volt kielégítő, ezért a fejlesztés következő lépése a Megállj!, és a Szabad jelzés, vagy más szóval fogalmak (aspects) megvalósítása a helyhez kötött jelzők által. Angliában a leghíresebb ilyen jelző a "tárcsa és keresztrúd" (Disc and Crossbar) jelző volt, melyen, ha a tárcsa látszott, az Szabadot jelentett, míg a látható keresztrúd a Megállj! jelzést adta. * A mozdonyszemélyzet a locomotive drivers angol kifejezésnek felel meg. A vasúti angol nyelvben a locomotive drivers a mozdonyvezető és a fűtő(k) voltak. |
A kezdeti Disc and Bar jelző. A lapokon a szélnyomás csökkentésére vágtak nyílásokat. Rajz [3]-ból |
Disc and Crossbar
jelzők 1852-ben Nagy-Britanniában
Fénykép
[1]-ből.A jelzők megjelenésével meglódult a biztberesek fantáziája Elrettentésül néhány jelző jelentése: Balról az 1.: Down line crossbar showing "Danger" (A végpont felé a keresztrúd Megállj!-t jelez) Balról a 4.: Level Crossing crossbar at "Danger" (szintbeli keresztezés, a keresztrúd Megállj!-t jelez) Az utolsó: váltójelző, azt mutatja, hogy a váltó egyenes állásban van. |
Érdekes a 6. és a 8., szabad
állású jelzők jelentése: 6.: The "Windsor Drum" at "All Right" (a Windsor dob "minden rendben" állásban, 8.: The "Windsor Drum" showing "All Clear" (a Windsor dob "minden tiszta" állásban. Mélyebb brit jelzési ismeretek lennének szükségesek azt tudni, hogy mi a különbség az "All Clear" és az "All Right" jelentés között. |
Amerikában
az első helyhez kötött jelzőket a Newcastle and Frenchtown
Railroad, egy 17 mérföld hosszú vasút
alkalmazta. A fa oszlopsoron először fehér vagy fekete
zászlók voltak, de később jobbnak
találták, ha nagy gömböket
(ball) húztak föl az
oszlopokra. Ezzel Amerikában feltalálták a ball signal-t (gömb jelzőt). A
könnyű gömbök köteleken függtek a
rúdról. Az első időkben ezek a jelzők nem adtak utasítást a mozdonynak. Ha fehér gömböt húztak föl, a vonat pontos volt, ha feketét, késett. Mint akkoriban minden jelzőt, ezeket is a helyszínről, kézzel állították. E jelző használatát a brit Great Western Railway-nél fejlesztették tovább utasítást adó eszközzé: ha Reading állomása előtt a gömb látható volt, szabad volt a behaladás az állomásra, ha nem volt látható, tilos volt. Amerikában a magasan lévő gömb volt a Szabad jelzés, míg a leeresztett gömb a Megállj! Ebből a korból származik a ma is élő amerikai vasúti szleng: highball-nak hívják az akár a fényjelzőn megjelenő Szabad jelzést is. Amerikában a gömbökre lámpát erősítettek az éjszakai üzem számára. Amerikában ez, az egyik legkorábbi vasúti jelző nagyon sokáig fennmaradt. Az utolsó ilyen jelző Amerikában rendes szolgálatban New Hampshire-ben, Whitefieldben van, ahol a néhai Boston & Maine vasút keresztezte a Maine Central vonalát. Brian Solomon felvétele [4]-ből |
A
gömb jelzők jelzése nem volt mindenhol ennyire egyszerű,
hogy "ha fenn, szabad, ha lenn, megállj!". Az amerikai, vermonti
White RIver Junction bonyolult, négyes
keresztezésében négy gömb adta a
jelzést: "Egy gömb vagy egy vörös fény a szabad jelzés a Cetnral Vermont Railway felől (Northern Division) vagy mozgás nyugat felől a keresztezésbe. ... Négy gömb vagy négy vörös fény a szabad jelzés a Central Vermont Railway. (Southern Division) vagy szabad a mozgás dél felől a keresztezésbe. Ha nincs jelzés, minden, a keresztezés felé érkező vonatnak és mozgásnak meg kell állnia. Minden mozgás a keresztezésen át, mikor nincs látható jelzés, csak a jelzésadó felhatalmazásával történhet." A "4-ball" jelző White River Junctionnél. Szabad a mozgás dél felől át a keresztezésen. 1957. július 27-én a Boston & Maine GP7-ese észak felé áll Woodsville és a New Hampshire-i Berlin felé |
Jim Saughnessy felvétele {4}-ből |
A szemafor
(karosjelző) születése A hajózásban (egyes irodalmak szerint a francia hajózásban) már régóta használtak információ közlésre karokkal felszerelt jelzőket, amikor 1841-ben Charles Hutton Gregory helyhez kötött karosjelzőt alkalmazott a Croydon Railway-n. Az 1840-es évek végére pedig már sok angliai vasút használt karosjelzőt. Ezek három állású, "lower quadrant" jelzők voltak, vagyis a kar a vízszintes és a lefelé irány között mozgott. Az "upper quadrant" (a felső negyedben mozgó) jelzőt sokkal később találták ki. Itt a kart a vízszintes helyzettől emelik a függőlegesig. |
Az alsó negyedben mozgó jelzőkar vízszintes állása "STOP" (Megállj!), a ferdén lefelé álló "CAUTION" (óvatosan), míg a függőlegesen lefelé álló karú jelző jelentése: "PROCEED" (szabad az elhaladás). Rajz [3]-ból |
Az első időkben az alakjelzők helyszíni kézi állításúak voltak, vagyis a vasúti dolgozó a jelző árbocánál állította őket. |
A híres, nagy múltú amerikai vasúti eszköz gyártó cég, a Switch & Signal, Style-S típusú jelzője a néhai Erie Railroadon: |
CLEAR (SZABAD) | APPROACH (KÖZELEDJ!) | STOP AND PROCEED (ÁLLJ ÉS HALADJ) |
Fényjelzők |
A régi időkben a vasúti fényjelzés hosszan égő olajlámpákat jelentett. Ezek sötétben megfeleltek, de világosban gyenge volt a fényük, jelzés adásra magukban nem voltak megfelelők. A villamos izzólámpák megjelenése megoldást jelenthetett, de az izzólámpáknak több hátrányuk is volt, ezért a vasutak nem siettek az alkalmazásukkal. Az I. világháború végéig a legtöbb vasút olajlámpákat használt, és még 1924-ben is az ABS (automatic block signals, automatikus térközjelzés) 30%-a olajlámpákat alkalmazott. Első időkben a villamos izzólámpák üzemét távoli jelzőkben a villamos hálózat hiánya is nehezítette, gyakran pálya menti akkumulátorokat használtak, amiket rendszeres időközönként cseréltek. 1913-ra a wolframszálas izzó technológiai fejlődése és a nyilvános villamos hálózat kiépülése javított a helyzeten. Az izzólámpák előtt lencserendszert alkalmaztak, mögöttük pedig (általában) fekete lapot, ezek mind javították a jelzés láthatóságát a mozdonyvezető számára. A fény jelzőrendszer a legtöbb vasútnál színes jelzést jelentett. A színeket az izzó elé tett színes lencsék adták. Ezt a zöld lencsét 1935-ben öntötték a Kopp Glass Company-nél Tom Kline felvétele [6]-ból A koncentrikus körök alkotta Fresnel lencse sugárba koncentrálja a fényt. A középponti prizma, amit a lencse közepén a vízszintes vonal mutat, lefelé irányítja a fényt, így a jelző közeléből jobban látható. |
A színes fényjelzési
rendszerek használatának fő kérdése volt,
hogy a mozdonyvezetők kellő távolságból is meg
tudják különböztetni a lámpák
színeit. 1902-től kezdve a Corning Glass cégnél
William M. Churchill úttörő munkát végzett a
színes üvegek kutatásában. Megalkotta a
vasúti jelzések színeinek a
szabványát. Megállapította, hogy a
vörös fény 3 - 3 1/2 mérföldről (4,8 - 5,6
km), a zöld 2 1/2 - 3, a sárga 1 - 1 1/2
mérföldről ismerhető fel. Más színek, mint a
kék és a rózsaszín kevesebb mint 1
mérföldről láthatók, így nem
célszerűek fővonali jelzésként alkalmazni, csak
más célra. A hatodik szín, a lunar white (ezt magyarul
holdfehér fénynek hívják) másik
angol neve a pale blue
(sápadt kék) tiltó vagy jelző
fényként volt használatos néhány
vonalon. (A Pennsylvania ilyen színű
lámpákból állította össze a position lights (fény
helyzet) jelzőit. Az egyes vasutak a fényeket más-más elrendezésben használták. A Norfolk & Southern vasút mozdonya a néhai Nickel Plate Road pályáján vontat. A Nickel Plate, mint a Chesapeake & Ohio is, egy lapon egy, kettő vagy három fényt használt, attól függően, hogy hány jelzési fogalmat kellett jelezniük. |
John Leopard felvétele [6]-ból |
A Chicago & North Western vasút vízszintesen helyezte el a különböző színű fényeket 1980. május 27, John Leopard felvétele [6]-ból |
A Chicago Metra elővárosi vasút vonata a Union Pacific vasút vonalán halad Seegernél, Illinois-ban. A vonal korábban a Chicago & North Westerné volt, így a jelzőhídon a C&NW vízszintesen elrendezett jelzői is láthatók. Chris Guss felvétele [6]-ból |
A searchlights Nincs rá olyan magyar szó, ami kifejezné ennek a jelzőnek a működését, talán a színváltó jelző írja le legjobban. A Hall Switch & Signal Company a legelejétől részt vett az automatikus blokkrendszer jelzésrendszerének a fejlesztésében. Aztán 1920-ban feltalálta a searchlight jelzőt. Ez a jelzőfajta egyetlen fényforrást tartalmaz, mely előtt a színszűrőt váltogatják. A searchlight jelző az amerikai vasút fénykorában a legszélesebb körben alkalmazott jelzőfajta volt. A searchlight jelzőben egyetlen fehér fényforrás van, mely elé egy szemafor-szerű mechanizmus más-más színű szűrőt fordít. Az akkorra kifejlesztett, nagyon erős fényű izzólámpával ennek a jelzőnek a színe 2 mérföld távolságról felismerhető volt. A jelző fényforrását megkettőzték. A második izzó vagy ugyanazt a feszültséget kapta, mint a fő izzó, vagy akkor kapcsoltak rá feszültséget egy jelfogóval, ha a fő izzó kiégett. Ekkor a jelző fényereje kisebb lett, amit a mozdonyszemélyzet észlelhetett, és jelenteniük kellett. |
A BNSF vasút searchlight jelzője De Sotónál, Wisconsinban, 2013. október 14-én Scott Lothers felvétele [6]-ból |
A New York Central vasút volt az
első nagy társaság, amelyik alkalmazta a searchlight
jelzőket. A Water Level Route (a Hudson mentén északra)
Syracuse és Buffalo közötti szakaszán
lecserélte a viszonylag új, Hall féle
háromállású, upper quadrant (a felső negyedben
mozgó) karosjelzőit searchlight jelzőkkel. A 18W-os izzók
élettartamát növelendő a
feszültségüket 10V-ról 9,5V-ra
csökkentette. A New York Central Ohio State Limited expressze J1-es, Hudson mozdonnyal az élén egy nyugatra tartó tehervonatot előz Cold Spring közelében Donald W. Furler felvétele [6]-ból A jelzőhídon az automatikus blokkrendszer jelzői, searchlightok vannak. A Hall-féle searchlight elrendezésben az izzó elé háromféle színű szűrő fordulhatott. A vörös szűrő a zöld és a sárga között volt. Mikor a jelző fénye sárgáról zöldre változott, a vörös egy pillanatra felvillant. |
A searchlight jelző népszerű volt
az amerikai, sőt, a kanadai vasutak
körében, különösen az USA nyugati
részén. Használták blokkjelzőként,
ki- és bejárati jelzőként, írásbeli
utasítás jelzőjeként (a forgalmista
azt jelezte vele a mozdonyvezetőnek, hogy az állomáson
írásbeli
utasítást kell átvennie), és egyéb
más célra is. A Hall-féle jelző
olyan sikeres volt, hogy a nagyobb, Union Switch & Signal
társaság
megvette a Hallt, vele a searchlight tervet és szabadalmat. A searchlight szerkezete A már a Union Switch & Signal által gyártott searchlight jelző hátoldala Tom Kline felvétele [6]-ból Az izzót és a lencséket védő ház ajtaja lefelé nyílik. Az ajtó tetején a nyelven lévő furat a karbantartót segítette a fénysugár irányának a beállításában. |
A position light signals |
Az ilyen jelzők nevének legjobb
fordítása talán a fény helyzet jelző. A
fények színe lehet (hold)fehér, vagy
többféle színű. A néhai Pennsylvania Railroad (PRR) position light jelzői a fővonalon, a pennsylvaniai Portage közelében, 1998 novemberében Brian Solomon felvétele [6]-ból A három vízszintes fény jelentése "Stop and proceed", Állj, és haladj. A külön lapon látható G módosítja a fényjelző jelentését. A PRR idejében a módosítás így szólt: "Súlyos tehervonatok továbbhaladhatnak, legfeljebb 15 mph (24 km/h) sebességgel, a térközben vonatot találhatnak, törött sínt, pályaelzáródást vagy nem helyes állású váltót". Egyéb vonatok számára a jelzés "Stop and proceed", Állj és haladj. |
A XX. század elején a
Pennsylvania volt Amerika legnagyobb és legforgalmasabb
vasútja. Sok műszaki megoldásában
irányadó volt más vasutak számára,
sokban pedig a saját egyéni útját
járta. Az I. világháború körüli időkben a PRR jelzőrendszer mérnöke, A. H. Rudd Amerika legbefolyásosabb személye volt a vasúti jelzések terén. Egyik első tagja lett a brit Institution of Railway Signal Engineers -nek. Ő honosította meg a PRR-nél a három állású, felső negyedes alakjelzési rendszert, majd a tisztán fényjelzés lehetővé válásával kidolgozta a kör alakú lapon egyszínű fényekkel a jelzésadást. Olyan műszaki részletekkel is törődött, hogy a 12V-os izzókat nappal 12V-tal táplálják, szürkületben 6V-tal, és éjszaka csak 3V-tal. A position light jelzést elsőként a PRR újonnan, 11 kV-tal villamosított vonalán alkalmazták, ahol a felsővezeték miatt a karosjelzők használata nem volt tanácsos. A próbaidőszak után a PRR vezetői megkérdezték a mozdonyvezetőket, akik erősen pártolták a position light jelzőket a karosjelzőkkel szemben. 1921-re kialakult a szabványos jelző forma, kör alapon 9 fény, három vízszintes, függőleges, és a két ferde átlós irányban. A három fény vízszintesen a vízszintes karú alakjelzőt utánozta, "Stop", Megállj! jelzést adott. Három függőleges fény "Proceed", Szabad. A bal lentről jobbra felfelé a 45°-ban felfelé álló kar mintájára "Caution", Óvatosan! Ennek tükörképe, a bal felülről jobbra le égősor a permisszív jelzés, a Megállj, majd haladj (csökkentett sebességgel). |
A position light jelző fehér
fényeit elsőként a
PRR kezdte ki. Középső fényként
vöröset alkalmazott, ez az absolute
stop, Megállj! jelzés volt. Az 1980-as években a Northeast Corridoron (Boston - New York - Washington), mely az Amtrak egyetlen saját tulajdonú vonala, az Amtrak módosítási javaslatot nyújtott be a National Transportation Safety Board-hoz (nemzeti szállításbiztonsági testület) a Pennsylvania típusú jelzők kiegészítésére színes fényekkel. Ahogy a színek betörtek a position jelzőkbe, elszabadult a pokol. A vasutak a legváltozatosabb jelzési képeket találták ki és alkalmazták. (jobbra) A néhai Pennsylvania vonalán a módosított, color position light jelző két vörössel Megállj! jelzést ad, de átlósan sárga fények adnák az Óvatosan! jelzést. A sárga színt hívják ambernek is, de az véletlen, hogy ezt a megállót Cincinnati mellett, Ohio államban éppen Ambernek hívják. |
John Leopard felvétele [6]-ból |
(fenn)
Talapzatos jelző a Norfolk Southern vasút Buffalo
vonalán Pennsylvaniában, 2010. március 27-én Patrick Yough felvétele [6]-ból A talapzatos (pedestial) jelző olyan, az árbócos jelzőénél rövidebb rúdon álló jelző, mely akár nagyobb sebességű fogalmakat is mutathat, mint egy szabványos törpe jelző. A jelző a képen "Medium Clear" jelzést ad, csökkentett sebességű haladást engedélyez a mellékvágányról a fővonalra. |
Ez a Baltimore & Ohio stílusú CPL (color position light) jelző három jelző lappal minden jelzést tud, amit háromkaros jelző adni tudott. A CSX 6487-es mozdonya a Megállj! jelzés alatti kiegészítő lapon égő fehér fénnyel "restricting", korlátozott jelzést kap, azért, hogy guruljon a jelzőn túl a kitérő állású váltón át az ott álló tehervagonokra. Chris Guss felvétele [6]-ból |
Ez a Baltimore & Ohio stílusú törpe CPL jelző absolute stop, Megállj! jelzést ad. A fölötte, és fölötte balra lévő marker (kiegészítő) fényekkel együtt minden jelzés adására képes, amire egy árbócos jelző. Brian Solomon felvétele [6]-ból (Ha valaki kifogásolná az árbóc szó hosszú ó-val írását, annak mondom, hogy a Magyar Tudományos Akadémia új szabályaként ez a helyes írásmód. A szerző.) |
Utószó Ez az írás nem kíván átfogó, teljes körű leírást adni az észak-amerikai vasúti jelzőkről és jelzésekről. A teljes kép három, a forrásokban felsorolt könyvben található. Az egyes jelző fajtákat és néhány különleges jelzőt és jelzést mutattam be. Aki a teljes képre kíváncsi, a felsorolt könyvek amerikai kiadóktól megrendelhetők. A szerző |
Források:
|
manhattani
2023. október 24. |
|