.
.

.
     
.








A "bar" (rúd) jelző az első vasúti alakjelzők egyike, már 1847-ben biztosan volt ilyen a vasutakon. Nemsokára átvette helyét-szerepét a karos jelző, de volt, ahol megmaradt a bar jelző, néhol egészen különleges szerepben. 




A bar- (rúd) nevű jelző csak annyiban volt rúd, amennyiben a tárcsa négyszögletes. A bar vízszintesen nyújtott téglalap volt, a szél nyomóerejének csökkentésére kilyuggatva. Elforgatható árbocon helyezték el. Ha keresztben állt a vágány irányára, a jelentése Állj! volt, ha azzal párhuzamos volt, és így nem is volt látható a mozdonyvezető számára, az elhaladás szabad volt. Mivel a bar jelző magában jól látható szabad jelzést nem tudott adni, az elfordítható árbocra feltettek egy disc-et (tárcsát), mely 90°-kal el volt forgatva a bar-tól, így, mikor szabad volt az elhaladás, azt látta a mozdonyvezető.

Részletesebben a disc and bar jelzőről






Rajz New Swindon állomásról 1847-ből                                                                      A British Rail tulajdonában lévő grafika [1]-ből

A kép tetején Nagy-Britanniában a kor tipikus jelzője, a bar and disc jelző. A bar keresztben áll a vágánytengelyre, tehát tilos az indulás.
Balra az állomásépület, középen Swindon temploma, a St. Mark. A jelző melletti házikó talán a jelző kezelőjének a bódéja. Ettől jobbra a mozdonyszín. Balra a gőzös a Fire Brand, 1840 májusában lépett szolgálatba és 1866 áprilisáig dolgozott.




A bar (és disc) jelző helyszíni állítású jelző volt, a kezelője az árbocot forgatta el. Az ezt felváltó karos jelző már rögzített árbocon volt, és vonóvezetékkel távolról is állíthatták. Ezért a karos jelző gyorsan felváltotta a bar and disc-et, de volt, ahol a bar jelző megmaradt.




A jelző a Midland Railway-től származik, így került az L. M. S-hez (London, Midland & Scottish Railway), amely még át is tervezte 1943-ban. A jelző két szerepe:

1. Stop shunt (tolatás állj).

Ott használták, ahol mellékvágányok szintben keresztezik egymást, és két vonat tolathat azonos helyen, ugyanabban az időben. A jelzőt a keresztezésnél állították föl. Mikor a jelzőlap felületét a mozdony felé fordították, az nem mehetett a keresztezésbe. A jelzőt a tolatószemélyzet kezelte.

2. Blasting signal (robbantási jelző).

Kőfejtő közelében használták. A jelzőt kezelő személy kapcsolatban állt a fejtés irányítójával, aki időnként engedélyt kért a robbantásra a vasúti pálya közelében. Ekkor a jelzőt kezelő dolgozó ellenőrizte, hogy nem volt vonat várható, és a vonal is szabad volt. Minden feltétel teljesülése esetén a dolgozó a jelzőt felületével a robbantás irányába fordította, így a vonatok számára Megállj! jelzést, a robbantók felé Szabad a robbantás jelzést adott.

A képen a Derby Buxton vonal jelzője látható                           Plate 48 [2]-ből



A blasting signal műszaki rajza és alkalmazása                  Diagram 36 [2]-ből




Amerikába a bar jelző tiltboard néven ment. A mai időkben kis forgalmú keresztezések jelzőjeként használják. A jelző előnye, hogy ép állapotban nem képes mindkét irányba szabad jelzést adni.

A New Jersey állambeli Sparta Junction-ban felállított jelző a Lehigh and Hudson River és a New York, Susquehanna & Western vasutak keresztezésében áll. A fénykép 1963 októberében készült.


Richard Jay Solomon felvétele [3]-ból







Források:


  • Alan S. Peck: The Great Western at Swindon Works  [1]
  • L. G. Warburton: L. M. S. Signals [2]
  • Brian Solomon: Railroad SIgnaling [3]


manhattani

2014 március 31.









 > Amerikai vasutak   >  Főoldal / Main page