. |
. |
. |
A "bar" (rúd) jelző az első vasúti alakjelzők egyike, már 1847-ben biztosan volt ilyen a vasutakon. Nemsokára átvette helyét-szerepét a karos jelző, de volt, ahol megmaradt a bar jelző, néhol egészen különleges szerepben. |
A bar- (rúd) nevű jelző csak annyiban volt rúd, amennyiben a tárcsa négyszögletes. A bar vízszintesen nyújtott téglalap volt, a szél nyomóerejének csökkentésére kilyuggatva. Elforgatható árbocon helyezték el. Ha keresztben állt a vágány irányára, a jelentése Állj! volt, ha azzal párhuzamos volt, és így nem is volt látható a mozdonyvezető számára, az elhaladás szabad volt. | Mivel a bar jelző magában jól látható
szabad jelzést nem tudott adni, az elfordítható árbocra feltettek egy
disc-et (tárcsát), mely 90°-kal el volt forgatva a bar-tól, így, mikor szabad volt az elhaladás, azt látta a mozdonyvezető. Részletesebben a disc and bar jelzőről |
Rajz New Swindon állomásról 1847-ből A British Rail tulajdonában lévő grafika [1]-ből A
kép tetején Nagy-Britanniában a kor tipikus
jelzője, a bar and disc jelző. A bar keresztben áll a
vágánytengelyre, tehát tilos az indulás.
Balra az állomásépület, középen Swindon temploma, a St. Mark. A jelző melletti házikó talán a jelző kezelőjének a bódéja. Ettől jobbra a mozdonyszín. Balra a gőzös a Fire Brand, 1840 májusában lépett szolgálatba és 1866 áprilisáig dolgozott. |
A bar (és disc) jelző helyszíni állítású jelző volt, a kezelője az árbocot forgatta el. Az ezt felváltó karos jelző már rögzített árbocon volt, és vonóvezetékkel távolról is állíthatták. Ezért a karos jelző gyorsan felváltotta a bar and disc-et, de volt, ahol a bar jelző megmaradt. |
A
jelző a Midland Railway-től származik, így került az
L. M. S-hez (London, Midland & Scottish Railway), amely még át is tervezte 1943-ban. A jelző
két szerepe: 1. Stop shunt (tolatás állj). Ott használták, ahol mellékvágányok szintben keresztezik egymást, és két vonat tolathat azonos helyen, ugyanabban az időben. A jelzőt a keresztezésnél állították föl. Mikor a jelzőlap felületét a mozdony felé fordították, az nem mehetett a keresztezésbe. A jelzőt a tolatószemélyzet kezelte. 2. Blasting signal (robbantási jelző). Kőfejtő közelében használták. A jelzőt kezelő személy kapcsolatban állt a fejtés irányítójával, aki időnként engedélyt kért a robbantásra a vasúti pálya közelében. Ekkor a jelzőt kezelő dolgozó ellenőrizte, hogy nem volt vonat várható, és a vonal is szabad volt. Minden feltétel teljesülése esetén a dolgozó a jelzőt felületével a robbantás irányába fordította, így a vonatok számára Megállj! jelzést, a robbantók felé Szabad a robbantás jelzést adott. A képen a Derby Buxton vonal jelzője látható Plate 48 [2]-ből A blasting signal műszaki rajza és alkalmazása Diagram 36 [2]-ből |
Amerikába a bar jelző tiltboard
néven ment. A mai időkben kis forgalmú
keresztezések jelzőjeként használják. A
jelző előnye, hogy ép állapotban nem képes
mindkét irányba szabad jelzést adni. A New Jersey állambeli Sparta Junction-ban felállított jelző a Lehigh and Hudson River és a New York, Susquehanna & Western vasutak keresztezésében áll. A fénykép 1963 októberében készült. |
Richard Jay Solomon felvétele [3]-ból
|
Források:
|
manhattani
2014 március 31. |
> Amerikai vasutak > Főoldal / Main page |