Vasúti építmények |
Vasúti
híd a pokol kapuja fölött:
A
Hell Gate híd
Van, aki modellvasutat tesz a karácsonyfa alá, de efölött a 22nd Drive-on álló ház és a karácsonyi díszítése fölött igazi vonat halad. A Hell Gate híd felé tart. "Néha szerelvények és anyag hullik le, amikor fenn dolgoznak, de őszintén, nem nagyon vesszük észre ott fönn a vasutat", mondja egy, a 22nd Drive-on lakó. Való igaz, a pályát tartó acélszerkezet és a lábazat olyan masszív, hogy nem dübörög. Mikor ott jártam, gyakran csak az acél kocsikon villanó fényből vettem észre, hogy vonat jön. Még szerencse. Az ottlakók nem sokáig tűrnék a nagyon gyakori dübörgést. A nem messze lévő Astoria parkban baseballozók, kocogók vagy akár alvók sem sok figyelmet szentelnek a vasútnak. Joe Greenstein felvétele a TRAINS-ből. . |
Vasúti híd a pokol
kapuja fölött (hell gate). Már
nem a világ legnagyobb acélszerkezetű hídja
(amikor épült, az volt). Azóta
túlszárnyalták, az egyik ilyen Sydneyben
épp ennek a mintájára épült. Az
utolsó láncszem volt a New York -
bostoni vasúti fővonalon. Arutonnák és emberek
milliói utaztak rajta.
Ma az Acelák járnak itt, de megmaradt egy
tehervágány is. A Hell Gate
híd ma is része New York város és az
állam vasúti vérkeringésének.
A Hell
Gate híd méretei ma is lenyűgözők, és
ami tán
fontosabb, ma is nagyon hasznos. |
A
Pennsylvania állomáson több emelettel a
járdaszint alatt hangosan zúg az EMD AEM7-es villamos
mozdonya az Amtrak
rozsdamentes acél vonatának az élén.
A városban rekkenő nyár, idelenn sincs sokkal
hűvösebb, ahogy a vonat felé haladok, a mozdony hangos
zúgással forró levegőt fúj rám. |
A jegyem két kalauz is megvizsgálja, aztán barátságosan köszöntenek és a kocsiajtóra mutatnak. Beszállok, a sötétített üvegek mögött mintha másik világba kerültem volna: csönd, hűvös, még a léptem sem hallatszik a szőnyegen. Szerencsére, ahogy szerettem volna, jobb oldali ablak mellett találok helyet. | A vonat nemsokára simán, rántás nélkül indul, a 7000 Le-s mozdony erőteljesen gyorsít. Az East River alatti alagútban futunk, majd hamar a felszínre érünk Long Islanden, a vonat elrobog az óriási Sunnyside Yard rendezőpályaudvar mellett. Aztán a pálya bal ívbe és emelkedésbe kezd. |
Az
utak fölött masszív hidakon halad át.
Aztán tovább emelkedik, magasan a házak
fölé. A 7000 Le-nek meg sem kottyan a nem enyhe emelkedő,
főleg hogy a felhajtó úton 60 mph a
sebességkorlát, magán a hídon majd csak 50
lesz. Saját felvételem, 1998. július 2. |
Érdekes
városrész fölött halad a vonat. Az ide
járó 7-es metrót nemzetközi járatnak
hívják. Itt telepedett le sok bevándorló
közösség, nemzetiségükre a tarka enyhe
szó. Arab, ortodox
görög, zsidó,
jamaicai, koreai és mexikói csoportok laknak
itt. A "Funeral home", temetkezési intézet biztos
sokféle vallás rituáléjára
rendezkedett be. 1998. július 2. |
Még
magasabbra... 1999. májusus 22. |
A
vonat szédítő magasságban fut. A bal oldali
ablakokon át látom Manhattan skyline-ját a
felhőkarcolókkal, aztán közeledvén
a Hell Gate hídhoz, enyhe
lassítás, 1999. májusus 22. |
és a
vonat áthalad a kapuzaton majd
ráfut a híd acél pályájára.
Most sincs
dübörgés. A vasúti kocsi ablakából felnézve is nagyon magas az acélszerkezet. Hasonló érzésem van, mint a skóciai Forth Bridge-en. A híd alulról-oldalról zömökebb, ... 1998. július 2. |
oldalról nézve
karcsúbb, de így is erőteljes. 1999. májusus 22. |
A híd után a pálya erős jobb ívben fut. A lejtés nem túl nagy, van hely enyhe ereszkedésű pályát építeni. A Hell Gate-en épp egy kis hajó úszik, New York város börtönének hajója. 1999. májusus 22. |
A feljáró pálya a túlsó parton sok helyen acél rácsos lábakon áll. A hídegyüttes tervezésekor az volt a város vezetésének kívánsága, hogy a Hell Gate másik oldalán, Randall's Islanden vasbeton lábak legyenek. Azon a szigeten akkor is több elmegyógyintézet volt, és attól tartottak, hogy a kiszabadult ápoltak esetleg felmászhatnak a rácsos lábakon. Ilyenek a bolondbiztos lábak. 1999. májusus 22. |
A Hell Gate híd után még nincs vége a hidazásnak, ez a kicsi a néhai Bronx Kill fölé épült. Mára a Bronx Killt feltöltötték, de a híd maradt. Ezután a vonat felgyorsul és északkelet felé halad New Haven és Boston irányába, az egykori New Haven vasút fővonalán. New Havenben leszállok, az út célja nem a távolság, hanem a Hell Gate híd volt. 1999. májusus 22. |
A vonal a térképkivágás jobb alsó sarkából indul, innen nem messze van Sunnyside Yard. A városrész Long Island. Astoria és Ditmars városrészek után, az Astoria park fölött áthaladva fut a vonat a Hell Gate hídra. A túlsó part Randalls Island. A térkép több helyen is említi Wards Islandet, valaha két külön sziget volt, de egyesítették őket a köztük lévő csatorna feltöltésével. A jobb ívtől balra látható rózsaszín foltok elmegyógyintézetek, a new yorki pszichiátriai központ, a bűnügyi elmegyógyintézet és a legszomorúbb, a gyermek elmegyógyintézet. Ez a térkép még mutatja a Bronx Killt Randall Island Parktól északra, amit 1999-re feltöltöttek. A Bronx Killen túl látható a Harlem River Intermodal Railyard, alatta szerényen a PROP. (javasolt) megjegyzés. Mikor arra jártam, még nem épült meg, egyetlen vágányon állló néhány pőrekocsira beton elemeket rakodtak. hagstrom New York City 5 Borough Atlas részlete. |
Adatok a Hell Gate Megnyitás: Tervező: Építő cég: Eredeti tulajdonos: Szerkezet:: Használt anyagok: Magasság: Az ív méretei: Sebesség a hídon: |
hídról: 1917. április 1. Gustav Lindenthal, főmérnök American Bridge Company New York Connecting Railroad, közös alvállalata a Pennsylvania és a New Haven társaságoknak Kettős, paraboloid acél ívhíd Acél (a híd és a tornyok), falazás és gránit (tornyok), megereősített beton (tartópillérek) 135 láb a mértékadó magas vízszint fölött (a legkisebb szövetségi méret hajózható folyókra) Szabad alsó méret: 977,5 láb, hossza: 10117,5 láb. 50 mph a hídon, 60 mph a felhajtó rámpákon, tehervonatok: 10 mph. |
Az
ötlet már 1892-ben felmerült, hogy kössék
össze Long Island New York városához tartozó
részét az északi földdel. Üzletemberek
megalapították a New York Connecting Railroadot, hogy az
építsen egy körülbelül 10
mérföld hosszú vonalat. a Long Islanden lévő
Brooklyn és a tőle északra eső Westchester County
között. Akkor nem látszott kifizetődőnek a dolog
és abbamaradt. De minden megváltozott, amikor a
Pennsylvania megépítette manhattani
pályaudvarát, melynek Long Islandra, kelet felé
volt kijárata, de onnan észak felé, New Haven
és Boston felé nem volt összeköttetése.
A Pennsylvania egyszerűen megvette a kis New York Connecting Rairoadot,
majd rögtön eladta a részvények felét a
New York, New Haven & Hartford társaságnak, melynek
szintén érdeke volt ez az összeköttetés. Az építés vezetését Gustav Lindenthalra, a brnoi (akkor Brünn) születésű mérnökre bízták, aki miután sok mérnöki munkát végzett ausztriai és svájci vasútépítéseken, 1874-ben emigrált az Egyesült államokba. Több vállalatnál több hidat épített, majd megbízták a Hell Gate híd építésének vezetésével. |
Akkoriban
óriásinak
számító mennyiségű anyagot
építettek be: az acélszerkezet közel 18.900
tonna volt. Az építés a két parti pillér megépítésével kezdődött. keleti, Long islandi végen ez könnyebb volt, mert tömör köves volt az ágyazat. A másik part talaja nem volt ilyen stabil, ezért az alapozást 4m méterrel a talajszint alatt kellett kezdeni betonozni. Az a pillér végül több, mint 20 ezer köbméter betont nyelt el. Az acél ívek építése 1914 szeptemberében kezdődött. Több mint 200 tonnás öntött acél elemekből összeállított szerelvényeket szállítottak a helyszínre a gyártó, az American Bridge Company Ambridge-i, pennsylvaniai telephelyéről. A Hell Gate sűrű hajóforgalma miatt nem volt lehetséges állványzatot építeni. Ezért az ideiglenes tartók által tartott íveket szabadon, a levegőben szerelték, míg végül összeértek. Az építők munka közben szerezték meg a szükséges tapasztalatot. Az első szerelt panel |
beemelése
még 3 és fél hétig tartott, az
utolsóé 7 és fél órába. Csak 6 hónap telt el az építési munka kezdetétől, és az ív két fele középen egyesült, nagy magasságban a víz szintje fölött. Ezzel az ívek súlya egymásra nehezett, az ideiglenes tartókat el lehett bontani. Az ívek utolsó elemét október 4-én emelték be. Ezután még sok munka volt az íveken. Sok összeerősítést ideiglenes tartókkal és csapokkal végeztek, amiket most végleges szegecsre kellett cserélni. 334 ezer szegecset ütöttek be hidraulikus szerszámokkal, és ez majdnem egy évig tartott. Úgy látszik, mintha a híd két végén a kapuzat tartanál az ívek végeit. Valójában nem. Az ívek a végük alatt lévő pilléren nyugszanak, a két kapunak csak látvány szerepe van. A Hell Gate fölötti híd elkészülte után kezdtek a felhajtó pályák építéséhez. A teljes építmény 1917. elejére állt készen a szolgálatra. Március 9-én avatták fel. |
Felvétel az építésről 1915. július 14-én. A két kőtömb az ívek kezdeténél csak az építés közben voltak szükségesek, később elnontották őket. Pennsylvania State Archives, Penn Central RR Collection [1]-ből. |
1915.
szeptember 30-án az ív közel záródott.
Az "arch travelers", az ív mozgó darui az utolsó
elem beemelésére készülnek az
uszályról. Pennsylvania State Archives, Penn Central Collection [1]-ből. |
A
Hell Gate híd elkészültekor kihelyezett
emléktábla. Aláírók: Samuel Rea, a
Pennsylvania vasúttársaság elnöke, Howard
Elliott, a New York, New Haven & Hartford vasút elnöke
és Gustav Lindenthal, a főépítész. 1998. július 2.
|
A
híd acélíve itt támaszkodik
függőlegesen a szilárd talajig lenyúló beton
pillérre. A ferde kapcsolódás csak látszat,
az acélszerkezet pusztán súlyerőt ad át az
alátámasztásnak. A kapu pedig a pillér
fölött vizuális elem, tiszta esztétika. 1998. július 2. |
A
híd négy vágányosnak épült,
kettő a gyorsoknak és kettő a teherforgalom
számára (a bejáróforgalom észak
felől nem ezen a hídon át, hanem más úton a
Grand Central Terminálra érkezik. Itt a Pennsylvania
állomásról New Havenbe, Bostonba vagy akár
még távolabbra tartó vonatok járnak.) A '90-es évek végén egy tehervágányt felszedtek. Pedig van a hídon teherforgalom. |
Fresh
Pond Yard felé is járnak Qeens-be, New York város
és Long Island sziget számára hozott
áruval. A CSX társaság a bronxi
Oak Point Yardra hoz transzferárut. A Canadian Pacific hetente háromszor jön eljes vagonnyi áruval (carload freight, ez azt jelenti, hogy nem a vagonba berakott árumennyiség után fizetnek, hanem a |
teljes
vagonért) a
New York állambeli Saratoga Springs-ből, a Providence &
Worchester
pedig néha követ hoz Wallingfordból,
Connecticutból. Nem rázzák meg az ablakokat a New York City Transit Authority N és W vonatai, de ezek a vonatok ennek a helynek szólnak, míg a fenn szaladó Amtrak vonatok csak esetleges lehetőségek. |
A híd jól beilleszkedik a környezetébe: az alatta golfozók-baseballozók fel sem néznek, ahogy fönn egy lentről lótet... N-es méretarányúnak látszó vonat elhalad. A vasút uralja a környéket, mégis alig veszi észre valaki. Joe
Greenstein felvétele a TRAINS-ből
|
A
déli fejáró közelében van a
sötétkék dómú ortodox görög
katedrális, a Szent Markella. Megkérdezték a
főpapját: nem zavarja a vonat zaja a vasárnapi
Istentiszteletet? "Halljuk őket, de nem igazán zavar" mondta. Néhány háztömbbel odébb a 23th Avenue kis bárjában a vendégeket sokkal jobban leköti a tévében a lóversenyközvetítés, minthogy a vonat hangjával törődjenek. |
Mikor
a híd sötét színű volt, még kevesebben
figyeltek rá. Csak azt a
festéket kikezdte a sós tengeri levegő, a szél
és a nap. Az egykori Moynihan szenátor, Astoria
szülötte kezdeményezte az 55 millió
dolláros újrafestést, és a híd
élénk vörös színt kapott. A
kapuzatokról
homokfújóval távolították el a
graffitiket és igyekeztek meg is óvni az
új mázolmányoktól. |
Aztán
szeptember 11-e tovább fokozta a híd
védelmét.
Ma a 12 emelet magas kő kapuzatok tisztán állnaik. Egy híd, ami beleillik a környezetébe, a magasságával uralja azt, mégis alig veszik észre... |
Források:
|
manhattani
2010. június 4. |