.
.
     
.







Két, méretében, pályaívében, fontosságában, és kiválóságában hasonló, mégis ezer dologban különböző, világraszóló gyár- és műhelykomplexum a két földrészen. Az egyik szinte magától jött létre vasutak keresztezésében, a másikat tudatos tervezőmunkával, zöldmezős építésként hozták létre. Mindkét hatalmas intézmény kiváló, a legmegfelelőbb mozdonyokkal, kocsikkal és egyéb gyártmányokkal segítette vasútjukat és országukat.




Swindon Works

"Mikor végigtekintek rajta, csodálattal tölt el egy vasúti város,  vasúti közösség és vasúti gyár létrejötte, növekedése, viktoriánus és edwardiánus vezetés alatt, mely vezetők erős gondviselő felelősséget éreztek az alkalmazottaik és azok családtagjai iránt is" írta Swindonról Sir Peter Parker, a Királyi Viktória-rend kitüntetettje 1983-ban, mikorra a nagy gyár már erősen túl volt élete zenitjén. A fénykorban Swindon 38 000 alkalmazottja és családja egy ünnepen 680 gallon (3100 liter) teát ivott meg, és 4 tonna kekszet fogyasztott hozzá. Az elvégzett munka is hasonlóan óriási volt, benne csak kis rész volt a gyár saját keksz daraboló gépe.

Swindon története a kezdetektől, 1837-től az 1980-as évek közepéig, a megszűnésig közel 150 évet ível át. A Great Western Railway hozta létre, és azt a vasutat szolgálta 1948-ig, mikor a vasutat államosították, de utána is jelentős szerepet vállalt a brit vasút életében és működésében, míg végül elfogyott a munkája.

Mára a Swindon Works területe, megmaradt épületei ipari parkként működnek, de ez már másik történet.

Sacramento Shops

E gyáróriás története úgy kezdődött, hogy 1864-ben néhány merész vállalkozó egyesítette sovány anyagi és műszaki erőforrását, és létrehozott egy ipari villamos erőművet, egyedül a "meg tudjuk csinálni" attitűdre alapozva. Ez a viselkedés- és gondolkodásmód állandóan jelen van a sacramentói gyártelep fejlesztése és növekedése folyamán. Ez az ipartelep induláskor nem támaszkodhatott tőkeerős, műszakilag fejlett vasúttársaságra, sem kölcsöntőkére, mert akkoriban Amerika nem volt bővében a pénzügyi eszközöknek, másrészt a bankok óvakodtak sok pénzt befektetni egy induló ipari vállalkozásba. A fejlesztést a haszonból kellett finanszírozniuk. Az öntevékeny ipartelepítést fényes siker koronázta.

Sacramento Shops történetét nehezebb megírni, mint Swindonét, mert sokáig nem egységes vezetés alatt működött, hanem többé-kevésbé együttműködő gyárak és műhelyek együttese volt. Jó iránymutató az egész történetéhez az Interstate Commerce Commission (Államközi Kereskedelmi Bizottság) 8812-es űrlapjai, "Record Of Locomotives And Cars" (mozdonyok és kocsik adatlapja), melyből kitöltöttek egyet minden egyes vasúti gördülőeszközről, mely az országban készült.

A shops szó mind angolul, mind amerikaiul műhelyeket jelent, de egy egység neveként jelentése kb. hasonló mint a briteknél szokásos works, és talán a 'művek' rá a legjobb fordítás.




.
I. rész        
A  KEZDETEK














A helyszín


Swindon:



A XIX. század korai éveiig a történelem elment Swindon mellett. A rómaiak alatt hadiút és tábor volt a közelben, később a környékbeli patakokra vízimalmok épültek, amik némi gazdasági fejlődést hoztak. A mezőgazdaság mellett egy kőbánya volt nagy foglalkoztató. Az 1813-ban megnyitott keskeny csatorna a Temzébe torkollva Londonig nyújtott víziutat,  ami számottevő fejlődést hozott a környéknek.

Még a Stockton & Darlington vasút megépülte előtt, 1824-ben néhány bristoli üzletember javasolt vasutat a városukból Londonba, mely Swindon közelében
haladt volna. Ez a terv meghiúsult, de később több lépés után formát kezdett ölteni a Great Western Railway, és feltűnt Isambard Kingdom Brunel, a vasúti zseni is. Ő javasolta a 7 láb 1/4 hüvelykes (2140 mm-es), addig sosem használt nyomtávot,
A Great Western építése előtt indult Daniel Gooch karrierje, akinek nagy hatása volt a swindoni telep fejlődésére. Szinte még gyermekként ment apjával a vasöntödébe dolgozni, majd több más vasmű után a Gateshead mozdonygyárba került. 1836-ban Bristolba utazott, hogy találkozzon a GWR vezetőivel, széles nyomtávú mozdony rendelést remélt. Akkor nem találkozott Brunellel. Később a mozdonygyár fejlődése is leállt, ezért az ambíciózus Gooch a Manchester & Leeds Railwayhez ment. Itt hallott a GWR-nél meghirdetett Locomotive Engineer (kb. gépészeti vezető) állásról. 1837 augusztus 18-ai találkozása Brunellel nagyon jelentős hatású esemény volt mind Gooch, mind a GWR, mind Swindon életére. A GWR alkalmazta Gooch-ot.

Ebben az időben a GWR-nek még nem volt mozdonya, ezért Gooch munkája a London paddingtoni és a maidenheadi fűtőház megtervezése lett.




Vulcan

Az első mozdony, mely a GWR pályáján futott. A Vulcan Foundry (öntöde) építette és 1837 december 28-án tett próbafutást.

British Rail, [1]-ből.




Közeledett a GWR első szakaszának a megnyitása, és Gooch nem bízott a Vulcan mozdonyban. Jobban tetszett neki a North Star, melyet Robert Stephenson épített, eredetileg 5 láb 6 hüvelyk nyomtávolsággal, az amerikai New Orleans Railway számára. A mozdonyt, és testvérét, a Morning Start végül nem szállították át Amerikába, megvette a GWR és átépítették a GWR széles nyomtávjára, és a hajtott kereke átmérőjét megnövelték 7 lábra. Ez a mozdony vontatta a főnökök megnyitási vonatát 1838 május 31-én.

A GWR egyik mozdonya sem dolgozott megbízhatóan, ezért Gooch, okulva a hibákból, saját mozdonyt tervezett. A céghez hívta T. R. Cramptont, a kiváló műszaki rajzolót, és Gooch a korban szokatlanul részletes rajzokkal ment
a mozdonygyárba rendelni. Gooch négy alap mozdonytípust tervezett, a legnagyobb személyvonati mozdonynak 7 láb (2134 mm) volt a hajtott kerékátmérője, és a 2-2-2 elrendezésű mozdonyból 62-t rendeltek és Fire Fly-nak nevezték. A második típus a Sun volt, "csak" 6 láb kerékátmérővel, a nagyobb emelkedésű Swindon - Bristol szakaszra tervezve, ebből 21 készült. Több tehervonati típust is rendeltek.
A növekvő mozdonyszám a fűtőházak mellett fenntartó műhelyt kívánt. Gooch Brunelhez írott levelében Swindont javasolta helyszínül. Nem sokkal ezután közösen meglátogatták a helyet, és Brunel, a mezőn messzire dobva az addig evett szendvicse maradékát, azt mondta: "Valahol ott legyen a bejárat!"

A fűtőház, műhely, később mozdony- és kocsigyár későbbi nagy fejlődése mutatja a döntés helyességét. A vasúttársaság igazgatósága 1841 áprilisában 35 290 fontot hagyott jóvá "a vállalat legfőbb mozdonykiszolgáló építménye számára". Az összegből nem költöttek irodák, raktárak, kohók, de még kerék műhelyre sem, ezeket máshonnan kellett finanszírozni. De, akárhogy is, a Swindon Műveket megalapították.

A Gooch mozdonyok szintén sikeresek lettek: a Fire Fly 1840 március 12-én érkezett a vasúttársasághoz, London Paddington állomástól Readingig járt három kocsival, 46 és fél perc alatt, elérve az 56 mph (közel 90 km/h) csúcssebességgel és megbízható működéssel bizonyította Gooch mozdonytervezői kvalitásait.



Fire Fly

Az első GWR mozdony. Gooch saját tervei alapján készült.

British Rail, [1]-ből.





Sacramento:


A kezdetek: egy bódé a gáton

Sacramento Shops jelentős tétel mind Kalifornia, mind az amerikai nyugat történelmében, mind gazdasági életében, mind vasúttörténetében, egy gáton álló bódéval indult. Pályája az 1860-as évek második felétől az 1980-asokig ível. A gyárcsoport Kalifornia domináns gazdasági szereplője és legnagyobb munkaadója volt a II. Világháborúig. Ellentétben más vasúti műhelyekkel, melyek inkább a máshol gyártott járművek karbantartásával foglalkoztak, a Central Pacific, később a Southern Pacific Sacramento Shop-ja inkább gyártott, mint mások gyártmányait karbantartotta volna. Ezt az is okozta, hogy Kalifornia földrajzilag el volt zárva a főleg a keleti parton sorakozó vasúti járműgyártóktól. A telep aztán szétsugározta növekedését a régióban: beszállító cégek százaitól vásárolt, és családi alapon alkalmazott képzetlen munkavállalókat, szakképzést, jó fizetést és egészségbiztosítást nyújtott nekik és családtagjaiknak. Így alakult ki a legnagyobb vasúti járműgyár a Mississippitől nyugatra. A legutóbbi időkben a telep jelszava: Incubator of Innovation (a megújulás inkubátora) lett, ami, az idők múlásával átszállt a szintén kaliforniai Szilícium-völgyre... Mindenkor az időnek megfelelő innovációt kell megvalósítani.

Sacramento Shops nagyobbra nőtt, mint más nagy amerikai vasutak fő műhelyei: a Santa Fe Kansas Shops-ának 1886-ban 950 dolgozója volt, Sacramentónak 1895-ben 1800, de Sacramento túlszárnyalta a CB&Q, a GN és a UP hasonló intézményeit is.


Thomas Houseworth 1203-as számú sztereo felvételének egyik képe a későbbi Sacramento Shops helyszínéről, 1867 második, vagy 1868 első feléből. A gáton az új fővonal. A kép felső részén középen az építmény a későbbi gépműhely és körfűtőház helyén áll. A felvétel a Pioneer Malomból készült, mely a Sacramento folyó partja közelében állt.

Negatív 19017, CSRM (California State Railroad Museum)




Az 1850-esek elején Kaliforniában nem volt vasút. A Sacramento Valley Railroad 1855-ben kezdett épülni, és bár lehet, hogy néhány vasúti járművet helyben készítettek, a túlnyomó többségüket szabványos kitként keleten gyártották és hajón, a Horn fok megkerülésével hozták Kaliforniába. Ez felbosszantotta a helyi iparosokat, főleg az ácsokat, hogy elestek a kocsik fa alkatrészeinek gyártásától, 1855 decemberében fel is gyújtottak négy, ölfával rakott pőrekocsit, hat másik kocsit pedig 1856 októberében. Ezek helyettesítésére gyártott kocsik voltak az első bizonyítottan helyben készült vasúti járművek.

Továbbra sem volt azonban helyben mozdonyépítés. Az SVRR és a Central Pacific Railway a keleti partról vette a mozdonyait, pedig sok kellett, főleg a CP-nek, mely a transzkontinentális vonal nyugati szakaszát kezdte építeni. A tervek eljuttatása a keleti gyárakba 30 napba tellett: Kaliforniából hajóval Panamáig, ott átszelni a kontinenst az Atlanti-óceánig, és másik hajóval eljutni New Yorkba. A mozdony egy-három hónap alatt készült el, és hajóval a Horn-fok megkerülésével öt-hat hónap alatt jutott el San Francisco kikötőjébe. Itt a mozdonyt folyami bárkára tették és Sacramentóba vitték. Az amerikai polgárháború alatt pedig a kaliforniai vasutak mozdonyigényét gyakran felülírta a unionista hadsereg katonai vasúti alakulatának szükséglete.
Az SVRR nem csak Sacramento Shops létrejöttében játszott fontos szerepet, de felhívta a figyelmet az épülő kaliforniai vasutakra, ide vonzotta Col. Charles Lincoln Wilsont New Englandból, aki az SVRR elnöke lett és alatta hatalmasat fejlődött az SVRR is, de a kaliforniai vasút is.

Sacramento város tanácsa engedélyezte a vasútnak, hogy a folyóparton a Q és S utcák között állomást létesítsen és ott pakolja át az árut a folyami bárkákra, és oda 1856 márciusában öt állásos körfűtőházat, kocsijavító, ács-, gép- és kovácsműhelyt terveztek, melyek azonban sosem épültek meg. Talán a közeli aranylelet és a nyomában kiépülő bányaipar miatt a vasúti gyártelep közelebb a bányához, Folsomban épült fel. Nagyot fejlődött, 1868-ban az öntödéjének a kapacitása napi 15 tonna nyersvas volt! Azonban egy vezetőváltás után az SVRR-nél Folsom leépítéséről és Sacramentóba telepítéséről döntöttek, mely 1869 júniusában kezdődött. Bár a tevékenységek többsége elköltözött Folsomból, néhány maradt: kazánokat szállított az akkorra a CP tulajdonába került Sacramento Shops számára, és valamennyi mozdony- és kocsijavítást is végzett. A folsomi telepet teljesen csak az 1890-es években zárták be.

A Central Pacific első épülete Sacramentóban egy "minden az egyben" deszkabarakk volt.




A Central Pacific első épülete, mely raktár, műhely és jegypénztár is volt. Az előtérben egy váltóállító.

A felvételt John (vagy Ira) A. Todd helyi fényképész készítette 1868 augusztus 24-én.              [5]-ből.

Akármennyire egyszerű épület volt is, és ha a felvétel készítése után el is bontották, hogy helyet adjon több, nagyobb és célszerűbb vasúti épületnek, ezzel az építkezéssel letették Sacramento Shops alapjait.



Folytatása következik.






Források:

 

  • Alan S. Peck: The Great Western at Swindon Works [1]
  • Great Western Museum kiadványa: Swindon and the GWR [2]
  • Museums Division of THAMSDOWN BOROUGH COUNCIL: Swindon Works and its place in Great Western Railway History [3]
  • Swindon's Finest: A Great Western Locomotive Album [4]
  • Robert A. Pecotch: Southern Pacific's Sacramento Shops [5]

manhattani

2014 április 7.        























 > Amerikai vasutak   >  Főoldal / Main page