|
Az amerikai vasút és a
gazdaság |
Az ipari termelés és a nemzetgazdaság kapcsolata nyilvánvaló. A vasutak az ipari nyersanyagok és termékek olcsó és gyors elszállításával nagymértékben hozzájárulnak a gazdaság fejlődéséhez. Ehhez gyakran különleges, a célnak legjobban megfelelő szállítóeszközöket és módszereket kínál a szállíttatóknak. |
Fém lapok, rudak, gerendák és csövek szállítása |
A vasút maga is ipari
termék, és egyik fő feladata az ipari termékek
szállítása. Ezen belül a legnagyobb
tömegűek a fémgyártás nyersanyagai, és
a
félkész- és a késztermékek. Az
acél- és más fém termékek méretben és formában nagyon
változatosak. A
vasutak specializált vagonokkal készültek fel a
feladat ellátására. A fémgyártás nyersanyaga az érc, ezt a szénhez hasonlóan egységvonatban, ömlesztve lehet szállítani. Ebből bugákat, fém lapokat, lemeztekercseket, gerendákat, rudakat, huzalt, csöveket és más forma-fajta termékeket gyártanak. A vasútnak felkészültnek kell lennie minden forma nagy mennyiségű szállítására. |
A felsorolt termékfajták
forrása
szerte az országban az öntöde és a
fémmű, vagy importált termékeknél a
kikötő. Specializált kis fémművek más
gyárak különleges, vagy a helyi
piacok igényeit szolgálják ki. E termékeket mind biztonságban, és a lehető legrövidebb időn belül kell elszállítani. A különböző formájú, méretű, súlyú és mennyiségű áruk más-más elmozdulás elleni biztosítási technikákat kívánnak. Amerikában az American Association of Railroads (AAR, amerikai vasút társaság) szabályokat és utasításokat dolgoztak ki a leggyakoribb fém áruféleségek szállítására. |
Az acél lapok olyan sík
termékek, melyek 1/4" (6,35 mm), vagy vastagabbak, és nem
lehet tekercs formára alakítani. A St. Louis Southwestern véglezárós pőrekocsija acéllemez rakománnyal halad át a wisconsini Milwaukee közelében lévő Butler Yardon Vince Kotnik felvétele [1]-ből A lemezek 4x4 hüvelykes (kb. 10x10 cm-es) fa gerendákon nyugszanak. A rakományt szorosra húzott erős acél szalagokkal rögzítik. |
Ha a fémlemez szélesebb,
mint a vagon rakfelülete,
speciális kocsikon ferdén állítva
szállítják. A Baltimore & Ohio vasút magas oldalfalú, gondola kocsiját átalakították, hogy széles lemezeket is szállíthasson Keith Kohlmann collection, [1]-ből A felvétel az ohiói Toledóban, 1990 októberében készült. A lemez 5" (kb. 13 mm) vastag. A tartók "I" gerendából készültek, és kétfajta szélességű lemez támasztására alkalmasak. |
Véglapos pőrekocsi (bulkhead flat car) kötegelt alumínium rudakat szállít az Illinois-i Galesburgban, 2011 júniusában Dave Nelson felvétele [1]-ből A kötegeket láncokkal rögzítik. |
Szintén gyakori a hengerelt
acél gerenda szállítmány. A
kötegeket általában 4 x 5 hüvelykes fa
tömbök és gerendák tartják távol
egymástól. Egy gondola belseje Galesburgban, 2011-ben Dave Nelson felvétele [1]-ből |
Az acél gerendák I, H, Z, L
vagy T keresztmetszetűek. A megszokott
hosszúságúakat véglapos
pőrekocsikon szállítják, erős acél
szalagokkal egymáshoz erősítve, és a
kötegeket fa gerendákkal elválasztva. A különböző keresztmetszetű és hosszúságú gerendák ugyanazon a vagonon utazhatnak. A TTX kocsija H gerendákat szállít. A gerendák biztosítva vannak oldalra csúszás ellen. A vonat a UP vonalán halad Nebraskában, 2006-ban Jeff Wilson felvétele [1]-ből |
Csőszállítás A fémlemez tekercs a térfogatához képest nagy tömegű rakomány, gyakorlatilag tömör fém. A cső rakomány térfogatának nagy része levegő. Egykor, a viszonylag olcsó munkaerő idején a cső szállítmány rakodása emberi munka igényes és fáradságos tevékenység volt. Az olajmező munkásai 10 hüvelyk (25 mm) átmérőjű csöveket pakolnak le a Nickel Plate vasút magas oldalfalú (gondola) kocsijáról a Texas-i Kilgore-ban Keith Kohlmann collection, [1]-ből Az oldalfal nem elég magas, ezért fatörzsekkel magasították, hogy több csövet rakhassanak a vagonra. |
Ma már a nagyobb átmérőjű csöveket előregyártott keretek között szállítják Dave Nelson felvétele [1]-ből A csövek között fa távtartók, és poliészter szalagok fogják össze a csöveket, a végükben címkék a gyártási adatokkal Keith Kohlmann collection, [1]-ből |
Egyes
vagonokat átalakítottak a speciális
csőszállítási feladatra. |
Ezt a PTTX pőrekocsit öntött acél csövek szállítására alakították át Dave Nelson felvétele [1]-ből A vagonra keresztben acél csatornákat hegesztettek, ezekben 6 x 6 hüvelykes (kb. 150 x 150 mm-es) gerenda van, erre helyezik a cső kötegeket. Az öntött cső szállítás közben könnyen sérül, ezért a rétegeket fa távtartókkal választják el. A kötegeket poliészter szalagokkal rögzítik. |
Fém tekercsek, öntvények, híd- és más szerkezeti elemek és sínek szállítása |
Tekercselt
acél szállítása e célra
specializált vagonokban A fém tekercsek tömege nagy, majdnem tömör fémek. Ezért nem tölthetik ki teljesen a vagon raktérfogatát. A három acél tekercs teljes rakomány ennek az Elgin, Joliet & Eastern vasút kocsijának a számára Dave Nelson felvétele [1]-ből A vagon végén a fehér festésen a felirat COIL LOADING ONLY (csak tekercs rakomány számára). A vagon padlóját V-formájú elemekkel erősítették meg. A kocsitól balra fedett tekercsszállító vagon van. |
A Pennsylvania fém tekercs szállításra az 1960-as években tervezett vagonja John C. Benson felvétele [1]-ből A vagon hét tekercset szállít, és a borítását eltávolították. A tekercseket állítható tartók rögzítik. A felvétel egy clevelandi acélműnél készült, 1990. április 23-án. |
Ennek az
alumínium öntvény szállító
vagonnak a véglezáróját nagyon
megerősítették a feladathoz Keith Kohlmann collection, [1]-ből Az öntvény az Alcan olvasztóból származik a kanadai, Quebec-i La Baie-ban, 1993. június 26-án. A vagon oldalán állítható tartók támasztják a tömböket. |
A nagy, acél híd elemek
tipikus vasúti szállítmányok. Sík
acél lapokból és különböző
keresztmetszetű gerendákból készülnek,
szegecselik vagy hegesztik őket. Az acéllemezek és a gerendák általában vasúton érkeznek a híd(elem) gyárba. Ott összeállítják az elemet, és általában szintén vasúton szállítják a készülő híd helyszínére, vagy annak közelébe. Ha a hídelem túlnyúlik a szállító vagonján, elé és utána egy-egy üres pőrekocsit soroznak. A nagy méretű elemeket állítva szállítják, a két végén elmozdulás ellen rögzítik, az oldalán acélsodronyokkal kötik ki. (jobbra) Öt pőrekocsi szükséges a két, majdnem 100 láb (30 m) hosszú elem szállításához Dave Sima felvétele [1]-ből Az acélsodronyok kikötésére horgonyokat hegesztettek a szállító pőrekocsi oldalára. Az elemeket keményfa gerendán szállítják, hogy a végét az üres pőrekocsi felszíne fölé emeljék. |
(jobbra)
65 láb hosszú magas oldalfalú kocsi lebontott
véglapokkal szállítja ezt a hídelemnek
látszó, de lehet, hogy tetőtartó
szerkezetpárt John Ingles, J. David Ingles collection, [1]-ből |
1970 előtt Amerikában a
vasúti síneket 39 láb (11,9 m) hosszú
szálakban gyártották és
szállították a helyszínre. Ehhez
elég volt a 40 láb hosszú, általános
célú gondola
vagon. Ma a sínszálak 78 láb (23,8 m)
hosszúak. Gyakran szállítják őket 89
láb hosszú, korábban piggyback, kamion
nyerges vontatmányt szállító kocsin. A Colorado & Wyoming vasút 89 lábas sínszállító kocsija a BNSF vonalán 2016-ban Jeff Wilson felvétele [1]-ből A kocsi korábban piggyback szállító volt. Az alacsony végelzáróival és az oldalcsúszás elleni függőleges tartókkal a kocsi minden vonalon korlátozás nélkül járhat. A hosszabb, hegesztett, ribbon (szalag-) sínek 1/4 mérföldes darabokban, különleges, e célra készült kocsikon utaznak. |
Fémhulladék szállítása |
A
fémhulladék ("ócskavas") halmok tartalma
talán még változatosabb, mint az ipari
termékeké. Leginkább nyitott, magas
oldalfalú vagonokban (gondolákban)
szállítják őket a fémhulladék
feldolgozókba. Azok feladata szétválogatni a
hulladékot, hogy a legjobb hatásfokkal lehessen új
kohászati terméket készíteni belőle. 1994-ben Milwaukee-ban várnak ezek a gondola kocsik, hogy a bennük lévő "ócskavassal" a fémműbe vigyék Dave Nelson felvétele [1]-ből Néhány fémhulladék feldolgozó telepnek nagy területe van a különböző fajta hulladékok szétválogatására. Milwaukee-ban a Miller Compressing cég daruja elektromágnessel emeli ki a ferromágneses fémhulladékot a beérkező vagonokból, 2005 júniusában Keith Kohlmann felvétele [1]-ből Ez emelt vezetőállású mozdony-daru, ami mozgatni is tudja a vagonokat Milwakee-ban a South Water Street Yardon. A kiürített vagonokat az átadó vágányra állítják, onnan viszi el a helyi vasút. Annak a személyzete a fémhulladék feldolgozó telephelyén már nem végez tolatást, azt mind elvégzi ez a mozdony-daru. |
Bálázott acél a
beérkező ömlesztett fémhulladék
válogatása után préseléssel
készül, ezt a vasúton kívüli
fémhulladék feldolgozók végzik. A
vasút a bálák
szállításában kap szerepet. Rozsdamentes acél bálák egy gondola kocsi rakterében Dave Nelson felvétele [1]-ből A rozsdamentes acél bálákat narancsszínű festékkel jelölik. |
Ez a Thrall, forgó, egykor szénszállító vagont fémhulladék szállítására alakították át Bob Bender felvétele [1]-ből A forgó vagon azt jelenti, hogy a kiborításos ürítéshez a vagon kapcsolókészüléke elfordulhat, így a kiborításhoz nem kell szétkapcsolni a szerelvényt. |
Amikor akasztják a
hóhért... Egykor a vasút által használt, elöregedett, elkopott, már nem használt, "ócskavassá" vált eszközöket is szállít a vasút a fémfeldolgozó telepre. Ennyi maradt a Milwaukee vasút S-1 osztályú Northern (4-8-4, 2'D2') mozdonyából, útban a fémfeldolgozóba, Chicagóban, 1955-ben Keith Kohlmann collection, [1]-ből A futóművet a vasút eltávolította, a kazánt és a vezetőállást erős tölgyfa tömbökön, acél szalagok rögzítik. |
A Milwaukee vasút FP7 98C mozdonyának orr-részét hosszában félbevágták, hogy beférjen egy közönséges gondola vagon oldalfalai közé Rod Robinson felvétele, Keith Kohlmann collection, [1]-ből A fa és fém, vegyes építésű járműveket égetéssel szabadítják meg a fa részekről, és szállítható méretre vágva küldik a fémfeldolgozóba. Az értékesebb anyagokat, mint a rézhuzalt, bronz csapágyakat, mangánöntvényeket és a váltók és a keresztezések szívdarabjait fedett vagonban szállítják. |
Ez a
gondola kocsi végképp elkopott vasúti kerekeket
szállít egy Chicago-környéki acélműbe
2016 márciusában Dave Nelson felvétele [1]-ből A kerekeket lehúzták a tengelyről, mielőtt az olvasztóba küldték. |
Nagyméretű szállítmányok |
A vasút alkalmazkodott minden fajta
rendkívüli méretű és/vagy
különleges formájú rakomány
szállításához. Ezt a kotrógép kanalat nehéz lenne mással szállítani, mint vasúttal Keith Kohlmann collection, [1]-ből A kanál fa tömbökön nyugszik, és acél sodronyok erősítik a Union Pacific pőrekocsi lapjára, 1977 áprilisában. |
Ezt a
szakaszos lepárló tornyot a vasút
előtte-mögötte üres pőrekocsival, és hegesztett
tartókkal a
nyolctengelyes hordozó vagonhoz erősítve
szállítja Bob Gallegos felvétele [1]-ből A szállítmány célállomásán, az olajfinomító telepen az első-hátsó pőrekocsit már eltávolították, és a hegesztők megkezdték az acél tartók kivételét. |
Nehéz keményfa gerendák és tömbök tartják ezt a turbina forgórészt a Delaware & Hudson vasút nehéz terhek szállítására készült pőrekocsiján, 1988 januárjában Keith Kohlmann collection, [1]-ből A fa szerkezetet a vagon padlójához hegesztett szögvasak tartják. A turbina forgórészt műanyag védőréteg borítja. |
Szilárd hajtóanyagú rakétamotor szegmense utazik a 60 lábas Santa Fe pőrekocsin Aerojet-General Corp. felvétel, [1]-ből Fa tömbök és erős acél lekötők tartják a helyén. A kocsin EXCESS WITH (túl széles rakomány) és DO NOT HUMP (gurítódombra vinni tilos) feliratok vannak. |
Az
Allis-Chalmers különleges, e célra
kialakított vagonja szállítja a cementégető
gyűrűjét a Northwestern States Portland Cement Company-be az
iowai Mason City-be 1965 májusában Clark Probst collection, [1]-ből A kocsi lehetővé teszi, hogy a magas rakomány alja 2,5 hüvelykkel (kb. 62,5 mm-rel) legyen a sínkorona fölött. Ilyen rakománnyal a vagonra gyakran 25 mph (40 km/h) sebességkorlátozást írnak elő. |
Szélturbina
elemek szállítása Az óriási szélkerekek az 1990-es években jelentek meg az amerikai vasutakon. A szélturbinák legtöbbjét Európában készült alkatrészekből szerelik össze, de a lapátok és a tornyok egyre inkább Amerikában készülnek, így takarítanak meg a szállítási költségen. Az Európában készült elemeket az óceáni, vagy a Nagy Tavak-i kikötőkben teszik át a hajókról kamionokra, vagy a vasútra. A transzformátort mélyített rakfelületű pőrekocsin szállítják. A forgórészek a pőrekocsihoz hegesztett tartókon nyugszanak, feszítővel felszerelt tartók rögzítik. A forgórészeket műanyag fólia védi. Keith Schmidt felvétele [1]-ből |
A
szélturbina lapátjai 180 láb (54 m)
hosszúak is lehetnek Frank Orona felvétele [1]-ből A lapátok könnyűek és sérülékenyek, Irányvonatban utaznak a felszerelés helyszínére vagy annak közelébe. |
Egy Boeing 737-es törzs a Seattle-i Balmer Yardon 2019 novemberében Bob Bender felvétele [1]-ből |
Repülőgép
alkatrészek szállítása Gyakran az összeszerelés helyszínétől távol készülnek, és a nagy alkatrészeket többnyire vasúton szállítják. A legismertebb és jól látható ilyen szállítás 1966-ban kezdődött, amióta a Boeing a 737-es géptörzset a Kansas-i Wichitában gyártja. A telepet 2005-ben megvette a Spirit Aerosystems, és a törzseket vasúton szállítja a Washington állambeli Rentonba. |
Korábban a repülőgép
törzseket részekben, és 50 láb (15 m)
hosszú pőrekocsikon szállították, de most
már egybe szerelve, a BNSF vasút 89 lábas,
különleges tartókkal felszerelt kocsiján
utaznak. A pőrekocsin véglezáró védi a törzset a sérüléstől. 2013-ban havonta 35 törzs tette meg az 1.800 mérföldes útját. Egyéb alkatrészek, mint a szárnyak, vezérsíkok szintén vasúton utaznak. Mivel értékes rakományok, védőborítás alatt szállítják őket. Az 1960-as évektől speciális, e célra készült, Skybox nevű konténerben kerülnek a vasúti kocsira. A Skyboxok repülőgép szárnyak és vezérsíkok szállítására készültek J. David Ingles felvétele [1]-ből A Southern Pacific vasút kocsija 1965-ben, San Diegóban áll. |
A daru egy Skybox tetőt emel a helyére a Santa Fe vasút kocsiján Santa Fe felvétel [1]-ből Ez a Skybox egy C-130-as gép szárny szekcióját tartalmazza a kaliforniai Burbankban, a Lockheed gyárban. A georgiai Lockairbe tart. A konténerek az 53 láb hosszú pőrekocsin 19 láb 6 hüvelyk (5.642 mm) magasra nyúlnak a sínkorona fölé. |