Az amerikai vasút és a gazdaság






Az ipari termelés és a nemzetgazdaság kapcsolata nyilvánvaló. A vasutak az ipari nyersanyagok és termékek olcsó és gyors elszállításával nagymértékben hozzájárulnak a gazdaság fejlődéséhez. Ehhez gyakran különleges, a célnak legjobban megfelelő szállítóeszközöket és módszereket kínál a szállíttatóknak.




Fém lapok, rudak, gerendák és csövek szállítása



A vasút maga is ipari termék, és egyik fő feladata az ipari termékek szállítása. Ezen belül a legnagyobb tömegűek a fémgyártás nyersanyagai, és a félkész- és a késztermékek. Az acél- és más fém termékek méretben és formában nagyon változatosak. A vasutak specializált vagonokkal készültek fel a feladat ellátására.

A fémgyártás nyersanyaga az érc, ezt a szénhez hasonlóan egységvonatban, ömlesztve lehet szállítani. Ebből bugákat, fém lapokat, lemeztekercseket, gerendákat, rudakat, huzalt, csöveket és más forma-fajta termékeket gyártanak. A vasútnak felkészültnek kell lennie minden forma nagy mennyiségű szállítására.

A felsorolt termékfajták forrása szerte az országban az öntöde és a fémmű, vagy importált termékeknél a kikötő. Specializált kis fémművek más gyárak különleges, vagy a helyi piacok igényeit szolgálják ki.

E termékeket mind biztonságban, és a lehető legrövidebb időn belül kell elszállítani. A különböző formájú, méretű, súlyú és mennyiségű áruk más-más elmozdulás elleni biztosítási technikákat kívánnak. Amerikában az American Association of Railroads (AAR, amerikai vasút társaság) szabályokat és utasításokat dolgoztak ki a leggyakoribb fém áruféleségek szállítására.




Az acél lapok olyan sík termékek, melyek 1/4" (6,35 mm), vagy vastagabbak, és nem lehet tekercs formára alakítani.




A St. Louis Southwestern véglezárós pőrekocsija acéllemez rakománnyal halad át a wisconsini Milwaukee közelében lévő Butler Yardon

Vince Kotnik felvétele [1]-ből


A lemezek 4x4 hüvelykes (kb. 10x10 cm-es) fa gerendákon nyugszanak.
A rakományt szorosra húzott erős acél szalagokkal rögzítik.


Ha a fémlemez szélesebb, mint a vagon rakfelülete, speciális kocsikon ferdén állítva szállítják.



A Baltimore & Ohio vasút magas oldalfalú, gondola kocsiját átalakították, hogy széles lemezeket is szállíthasson

Keith Kohlmann collection, [1]-ből


A felvétel az ohiói Toledóban, 1990 októberében készült. A lemez 5" (kb. 13 mm) vastag. A tartók "I" gerendából készültek, és kétfajta szélességű lemez támasztására alkalmasak.





Véglapos pőrekocsi (bulkhead flat car) kötegelt alumínium rudakat szállít az Illinois-i Galesburgban, 2011 júniusában

Dave Nelson felvétele [1]-ből

A kötegeket láncokkal rögzítik.
Szintén gyakori a hengerelt acél gerenda szállítmány. A kötegeket általában 4 x 5 hüvelykes fa tömbök és gerendák tartják távol egymástól.




Egy gondola belseje Galesburgban, 2011-ben

Dave Nelson felvétele [1]-ből




Az acél gerendák I, H, Z, L vagy T keresztmetszetűek. A megszokott hosszúságúakat véglapos pőrekocsikon szállítják, erős acél szalagokkal egymáshoz erősítve, és a kötegeket fa gerendákkal elválasztva.

A különböző keresztmetszetű és hosszúságú gerendák ugyanazon a vagonon utazhatnak. A TTX kocsija H gerendákat szállít. A gerendák biztosítva vannak oldalra csúszás ellen.


A vonat a UP vonalán halad
Nebraskában, 2006-ban 

Jeff Wilson felvétele [1]-ből









Csőszállítás


A fémlemez tekercs a térfogatához képest nagy tömegű rakomány, gyakorlatilag tömör fém. A cső rakomány térfogatának nagy része levegő.

Egykor, a viszonylag olcsó munkaerő idején a cső szállítmány rakodása emberi munka igényes és fáradságos tevékenység volt.




Az olajmező munkásai 10 hüvelyk (25 mm) átmérőjű csöveket pakolnak le a Nickel Plate vasút magas oldalfalú (gondola) kocsijáról a Texas-i Kilgore-ban

Keith Kohlmann collection, [1]-ből


Az oldalfal nem elég magas, ezért fatörzsekkel magasították, hogy több csövet rakhassanak a vagonra.


Ma már a nagyobb átmérőjű csöveket előregyártott keretek között szállítják

Dave Nelson felvétele [1]-ből




A csövek között fa távtartók, és poliészter szalagok fogják össze a csöveket, a végükben címkék a gyártási adatokkal

Keith Kohlmann collection, [1]-ből



Egyes vagonokat átalakítottak a speciális csőszállítási feladatra.






Ezt a PTTX pőrekocsit öntött acél csövek szállítására alakították át

Dave Nelson felvétele [1]-ből


A vagonra keresztben acél csatornákat hegesztettek, ezekben 6 x 6 hüvelykes (kb. 150 x 150 mm-es) gerenda van, erre helyezik a cső kötegeket.

Az öntött cső
szállítás közben könnyen sérül, ezért a rétegeket fa távtartókkal választják el. A kötegeket poliészter szalagokkal rögzítik.




Fém tekercsek, öntvények, híd- és más szerkezeti elemek és sínek szállítása



Tekercselt acél szállítása e célra specializált vagonokban


A fém tekercsek tömege nagy, majdnem tömör fémek. Ezért nem tölthetik ki teljesen a vagon raktérfogatát.




A három acél tekercs teljes rakomány ennek az Elgin, Joliet & Eastern vasút kocsijának a számára

Dave Nelson felvétele [1]-ből


A vagon végén a fehér festésen a felirat COIL LOADING ONLY (csak tekercs rakomány számára). A vagon padlóját V-formájú elemekkel erősítették meg.

A kocsitól balra fedett tekercsszállító vagon van.





A Pennsylvania fém tekercs szállításra az 1960-as években tervezett vagonja

John C. Benson felvétele [1]-ből


A vagon hét tekercset szállít, és a borítását eltávolították. A tekercseket állítható tartók rögzítik. A felvétel egy clevelandi acélműnél készült, 1990. április 23-án.




Ennek az alumínium öntvény szállító vagonnak a véglezáróját nagyon megerősítették a feladathoz

Keith Kohlmann collection, [1]-ből


Az öntvény az Alcan olvasztóból származik a kanadai, Quebec-i La Baie-ban, 1993. június 26-án.

A vagon oldalán állítható tartók támasztják a tömböket.





A nagy, acél híd elemek tipikus vasúti szállítmányok. Sík acél lapokból és különböző keresztmetszetű gerendákból készülnek, szegecselik vagy hegesztik őket.

Az acéllemezek és a gerendák általában vasúton érkeznek a híd(elem) gyárba. Ott összeállítják az elemet, és általában szintén vasúton szállítják a készülő híd helyszínére, vagy annak közelébe. 

Ha a hídelem túlnyúlik a szállító vagonján, elé és utána egy-egy üres pőrekocsit soroznak.
A nagy méretű elemeket állítva szállítják, a két végén elmozdulás ellen rögzítik, az oldalán acélsodronyokkal kötik ki.


(jobbra) Öt pőrekocsi szükséges a két, majdnem 100 láb (30 m) hosszú elem szállításához

Dave Sima felvétele [1]-ből

Az acélsodronyok kikötésére horgonyokat hegesztettek a szállító pőrekocsi oldalára. Az elemeket keményfa gerendán szállítják, hogy a végét az üres pőrekocsi felszíne fölé emeljék.





(jobbra) 65 láb hosszú magas oldalfalú kocsi lebontott véglapokkal szállítja ezt a hídelemnek látszó, de lehet, hogy tetőtartó szerkezetpárt

John Ingles, J. David Ingles collection, [1]-ből







1970 előtt Amerikában a vasúti síneket 39 láb (11,9 m) hosszú szálakban gyártották és szállították a helyszínre. Ehhez elég volt a 40 láb hosszú, általános célú gondola vagon. Ma a sínszálak 78 láb (23,8 m) hosszúak. Gyakran szállítják őket 89 láb hosszú, korábban piggyback, kamion nyerges vontatmányt szállító kocsin.




A Colorado & Wyoming vasút 89 lábas sínszállító kocsija a BNSF vonalán 2016-ban

Jeff Wilson felvétele [1]-ből


A kocsi korábban piggyback szállító volt. Az alacsony végelzáróival és az oldalcsúszás elleni függőleges tartókkal a kocsi minden vonalon korlátozás nélkül járhat.

A hosszabb, hegesztett, ribbon (szalag-) sínek 1/4 mérföldes darabokban, különleges, e célra készült kocsikon utaznak.






Fémhulladék szállítása


A fémhulladék ("ócskavas") halmok tartalma talán még változatosabb, mint az ipari termékeké. Leginkább nyitott, magas oldalfalú vagonokban (gondolákban) szállítják őket a fémhulladék feldolgozókba. Azok feladata szétválogatni a hulladékot, hogy a legjobb hatásfokkal lehessen új kohászati terméket készíteni belőle.


1994-ben Milwaukee-ban várnak ezek a gondola kocsik, hogy a bennük lévő "ócskavassal" a fémműbe vigyék

Dave Nelson felvétele [1]-ből






Néhány fémhulladék feldolgozó telepnek nagy területe van a különböző fajta hulladékok szétválogatására.




Milwaukee-ban a Miller Compressing cég daruja elektromágnessel emeli ki a ferromágneses fémhulladékot a beérkező vagonokból, 2005 júniusában

Keith Kohlmann felvétele [1]-ből


Ez emelt vezetőállású mozdony-daru, ami mozgatni is tudja a vagonokat Milwakee-ban a South Water Street Yardon. A kiürített vagonokat az átadó vágányra állítják, onnan viszi el a helyi vasút. Annak a személyzete a fémhulladék feldolgozó telephelyén már nem végez tolatást, azt mind elvégzi ez a mozdony-daru.





Bálázott acél a beérkező ömlesztett fémhulladék válogatása után préseléssel készül, ezt a vasúton kívüli fémhulladék feldolgozók végzik. A vasút a bálák szállításában kap szerepet.




Rozsdamentes acél bálák egy gondola kocsi rakterében

Dave Nelson felvétele [1]-ből

A rozsdamentes acél bálákat narancsszínű festékkel jelölik.


Ez a Thrall, forgó, egykor szénszállító vagont fémhulladék szállítására alakították át

Bob Bender felvétele [1]-ből


A forgó vagon azt jelenti, hogy a kiborításos ürítéshez a vagon kapcsolókészüléke elfordulhat, így a kiborításhoz nem kell szétkapcsolni a szerelvényt.




Amikor akasztják a hóhért...

Egykor a vasút által használt, elöregedett, elkopott, már nem használt, "ócskavassá" vált eszközöket is szállít a vasút a fémfeldolgozó telepre.




Ennyi maradt a Milwaukee vasút S-1 osztályú Northern (4-8-4, 2'D2') mozdonyából, útban a fémfeldolgozóba, Chicagóban, 1955-ben

Keith Kohlmann collection, [1]-ből


A futóművet a vasút eltávolította, a kazánt és a vezetőállást erős tölgyfa tömbökön, acél szalagok rögzítik.






A Milwaukee vasút FP7 98C mozdonyának orr-részét hosszában félbevágták, hogy beférjen egy közönséges gondola vagon oldalfalai közé

Rod Robinson felvétele, Keith Kohlmann collection, [1]-ből


A fa és fém, vegyes építésű járműveket égetéssel szabadítják meg a fa részekről, és szállítható méretre vágva küldik a fémfeldolgozóba.

Az értékesebb anyagokat, mint a rézhuzalt, bronz csapágyakat, mangánöntvényeket és a váltók és a keresztezések szívdarabjait fedett vagonban szállítják.





Ez a gondola kocsi végképp elkopott vasúti kerekeket szállít egy Chicago-környéki acélműbe 2016 márciusában

Dave Nelson felvétele [1]-ből


A kerekeket lehúzták a tengelyről, mielőtt az olvasztóba küldték.




Nagyméretű szállítmányok



A vasút alkalmazkodott minden fajta rendkívüli méretű és/vagy különleges formájú rakomány szállításához.


Ezt a kotrógép kanalat nehéz lenne mással szállítani, mint vasúttal

Keith Kohlmann collection, [1]-ből


A kanál fa tömbökön nyugszik, és acél sodronyok erősítik a Union Pacific pőrekocsi lapjára, 1977 áprilisában.





Ezt a szakaszos lepárló tornyot a vasút előtte-mögötte üres pőrekocsival, és hegesztett tartókkal a nyolctengelyes hordozó vagonhoz erősítve szállítja

Bob Gallegos felvétele [1]-ből


A szállítmány célállomásán, az olajfinomító telepen az első-hátsó pőrekocsit már eltávolították, és a hegesztők megkezdték az acél tartók kivételét.







Nehéz keményfa gerendák és tömbök tartják ezt a turbina forgórészt a Delaware & Hudson vasút nehéz terhek szállítására készült pőrekocsiján, 1988 januárjában

Keith Kohlmann collection, [1]-ből


A fa szerkezetet a vagon padlójához hegesztett szögvasak tartják. A turbina forgórészt műanyag védőréteg borítja.


Szilárd hajtóanyagú rakétamotor szegmense utazik a 60 lábas Santa Fe pőrekocsin

Aerojet-General Corp. felvétel, [1]-ből


Fa tömbök és erős acél lekötők tartják a helyén. A kocsin EXCESS WITH (túl széles rakomány) és DO NOT HUMP (gurítódombra vinni tilos) feliratok vannak.




Az Allis-Chalmers különleges, e célra kialakított vagonja szállítja a cementégető gyűrűjét a Northwestern States Portland Cement Company-be az iowai Mason City-be 1965 májusában

Clark Probst collection, [1]-ből


A kocsi lehetővé teszi, hogy a magas rakomány alja 2,5 hüvelykkel (kb. 62,5 mm-rel)  legyen a sínkorona fölött. Ilyen rakománnyal
a vagonra gyakran 25 mph (40 km/h) sebességkorlátozást írnak elő.





Szélturbina elemek szállítása

Az óriási szélkerekek az 1990-es években jelentek meg az amerikai vasutakon. A szélturbinák legtöbbjét Európában készült alkatrészekből szerelik össze, de a lapátok és a tornyok egyre inkább Amerikában készülnek, így takarítanak meg a szállítási költségen. Az Európában készült elemeket az óceáni, vagy a Nagy Tavak-i kikötőkben teszik át a hajókról kamionokra, vagy a vasútra.

A transzformátort mélyített rakfelületű pőrekocsin szállítják.


A forgórészek a pőrekocsihoz hegesztett tartókon nyugszanak, feszítővel felszerelt tartók rögzítik. A forgórészeket műanyag fólia védi.

Keith Schmidt felvétele [1]-ből







A szélturbina lapátjai 180 láb (54 m) hosszúak is lehetnek

Frank Orona felvétele [1]-ből


A lapátok könnyűek és sérülékenyek, Irányvonatban utaznak a felszerelés helyszínére vagy annak közelébe.







Egy Boeing 737-es törzs a Seattle-i Balmer Yardon 2019 novemberében

Bob Bender felvétele [1]-ből
Repülőgép alkatrészek szállítása


Gyakran az összeszerelés helyszínétől távol készülnek, és a nagy alkatrészeket többnyire vasúton szállítják. A legismertebb és jól látható ilyen szállítás 1966-ban kezdődött, amióta a Boeing a 737-es géptörzset a Kansas-i Wichitában gyártja. A telepet 2005-ben megvette a Spirit Aerosystems, és a törzseket vasúton szállítja a Washington állambeli Rentonba.




Korábban a repülőgép törzseket részekben, és 50 láb (15 m) hosszú pőrekocsikon szállították, de most már egybe szerelve, a BNSF vasút 89 lábas, különleges tartókkal felszerelt kocsiján utaznak.

A pőrekocsin véglezáró védi a törzset a sérüléstől.

2013-ban havonta 35 törzs tette meg az 1.800 mérföldes útját.

Egyéb alkatrészek, mint a szárnyak, vezérsíkok szintén vasúton utaznak. Mivel értékes rakományok, védőborítás alatt szállítják őket. Az 1960-as évektől speciális, e célra készült, Skybox nevű konténerben kerülnek a vasúti kocsira.




A Skyboxok repülőgép szárnyak és vezérsíkok szállítására készültek

J. David Ingles felvétele [1]-ből

A Southern Pacific vasút kocsija 1965-ben, San Diegóban áll.



A daru egy Skybox tetőt emel a helyére a Santa Fe vasút kocsiján

Santa Fe felvétel [1]-ből


Ez a Skybox egy C-130-as gép szárny szekcióját tartalmazza a  kaliforniai Burbankban, a
Lockheed gyárban. A georgiai Lockairbe tart. A konténerek az 53 láb hosszú pőrekocsin 19 láb 6 hüvelyk (5.642 mm) magasra nyúlnak a sínkorona fölé.














Források:

  • Keith M. Kohlmann: Freight Car Loads [1]
  • William D. Middleton, George M. Smerk, and Roberta L. Diehl: Encyclopedia of North American Railroads [2]
  • Jeff Wilson: The Railroading Handbook [3]
  • Steve Barry:  Railroad rolling stock [4]
manhattani      

  2023. november 27.