|
Az Overland expressz késésben lévő második szekciójának dízelmozdonyát egy 7000-es sorozatú, Mountain előfogatolja, Cheyenne-től Shermanig Lucius Beebe felvétele [6]-ból |
Kíváncsi voltam, honnan vehette a True magazin az ötletet, hogy 1952 nyarán fotóst küldött egy Cheyenne - Sherman vonatra (Világvasutai: Fotókirándulás dupla Big Boy-os tehervonattal Cheyenne-ből nyugatra). Megnéztem a TRAINS 1952-es számait, és láss csodát! A júniusi számban Lucius Beebe írt egy sokkal szakszerűbb cikket a vasútvonal vonatairól. Ezt lovagolta meg a True. |
A nagy, gazos földterületek kivételével Wyoming állam legjelentősebb tényezője a Union Pacific Railroad. A UP fővonalának mind forgalmi, mind vontatási szempontból legfontosabb pontja pedig Sherman Hill, és az erre vezető nyugati irányban emelkedő vonal. Sherman Hill Wyoming államban a sarkait Cheyenne és Laramie állomásokkal kijelölt téglalapban fekszik, télen a nagy hó, egész évben pedig nyugat felé a komoly emelkedő okoz gondot a UP vasútforgalmi osztálynak, az ötvenes években pedig az óriási füstöt kibocsátó hatalmas gőzösök kötötték le a vasútbarátok figyelmét. A 15,5‰-es mértékadó emelkedőjű, teljes egészében 50 mérföld hosszú vonal a 40-es - 50-es években a hatalmas gőzmozdonyokat királlyá teszi. Még az áramvonalas (az EMD E vagy F) dízelmozdonyait is nagy gőzösök előfogatolják ezen a csúcs terhelést jelentő vonalon. És mivel a UP-nek sok szénbányája van a vonalai mentén, ezek a gőzösök széntüzelésűek. Nagy forgalomnál az USA 30-as számú főútjáról egy időben hat, előfogatolt teher és személyvonat (expressz vagy gyors) látható Cheyenne és Granite Canyon között. |
Ez az Overland első szekciója, két gőzös vontatja Lucius Beebe felvétele [6]-ból Az előfogat mozdony itt is 7000-es sorozatú Mountain. |
Jack
Casement vasúti pálya építő csapata 1867-ben érkezett
Cheyenne-be, az akkor
határvárosba, és bár a
pályájuk nyomvonalát E. H. Harriman
idejében áthelyezték, az úttörők
örök nyomot hagytak a tájon. Az Overland
ablakából jól láthatók ezek a nyomok. Az új nyomvonal ellenére a vonatozás nem felhőtlen a vonalon. Télen néha hihetetlenül hideg van, sok hóval, de a nyár sem tökéletes: egy júliusi délutánon a magaslatról egy időben öt-hat vihar is látható a távolban a wyomingi síkon. A UP személyszállítása Cheyenne-en keresztül gyors, a megállási pontok keletre Ogden és nyugatra Omaha. A 30-as út melletti luxusmotelek közel vannak a vágányokhoz, így nincs csendes pihenés sem éjjel, sem nappal. Nyugat felé az előfogatolt gőzmozdonyos tehervonatok követik egymást, a nyugatról Cheyenne-be érkező teherek pedig sípolnak a teherpályaudvari nyugati toronynak. Aztán az érkező vonatok gőzmozdonyai szenet vesznek, és a fordítón át gurulnak a körfűtőházba. Gőzös kiszolgálás Cheyenne-ben Arthur C. Egon Jr. felvétele [4]-ből A No. 816 Northern a homlokszámából láthatóan a 13-as vonattal érkezett, olajat (az első "daru") és vizet vesz a fűtőházban. |
Nyáron kevéssel napfelkelte
után (télen pedig még sötétben) fontos
expresszek sora indul Cheyenne-ből. Az első reggel 6 órakor a
No.
1, a gőzvontatású Los
Angeles Limited, a következő három
órában a dízeles City
of Portland, City of Los
Angeles, City of San Francisco,
és a hagyományosan gőzös San Francisco Overland és az
Idahoan. Utoljára
az Overland hagyja el
Cheyenne-t, délelőtt 10-kor kap szabad jelzést.
Késő délután aztán a Chicago felé
tartó vonatok sora halad át Cheyenne-en. Délután a California Fast Mail két gőzössel indul Cheyenne-ből, a vágánya közel esik a de luxe Lincoln Motelhez, a gyorsító gőzösök hangja megrázza a motel előcsarnokát. A nyugat felé tartó vonatparádé utolsó tagja a denveri helyi vegyesvonat. Két áramvonalas ülőhelyes kocsi mögött egy hűtővagon, a vonat végén pedig a caboose. Ezzel a vonattal azon a napon véget ér Cheyenne nagy vonatforgalma. Másnap reggel 5 óráig csak véletlenszerűen van itt forgalom. A sok vonat Cheyenne-t a vasútbarátok Mekkájává teszi, főleg, hogy itt sűrűsödik a kontinentális vasút, a UP távolsági vonatforgalma. |
Az 5-ös számú, California Fast Mail halad az A torony előtt, élén a No. 7000 Mountain Richard H. Kindig felvétele [4]-ből A felvétel a Colordo & Southern vasút magas töltéséről készült 1938. október 29-én. |
A UP pályaépítő
munkásai 1867. november 13-án érkeztek
Cheyenne-be. Mivel a kegyetlenül hideg téli időben
lehetetlen volt a pályaépítés, egy előző
állomásról, Julesburgból
áttelepült saloonoknak
és tánctermeknek lett
nagy
forgalma. Hatalmas mennyiségű
pályaépítési anyag is érkezett,
és az ácsok talpfát faragtak a
farönkökből. Aztán a nagy hideg
elmúltával áprilisban megindult a vonal
építése Sherman Hillen keresztül Laramie
felé. A vonal emelkedése nyugatra jelentős volt és nagy menetidő növekedést okozott, amin az előfogatolás sem segített. Egy viszonylag könnyű személyvonat menetideje 49 perc Shermanig, a nagy emelkedő végéig, míg egy nehéz szénvonat háromszor ennyi idő alatt tette meg a távot. |
Minden vonatmozgást a Cheyenne-i
vonalirányító vezérelt, a vonalon pedig
automatikus blokkrendszer
volt. A nyugatra tartó teherek között 30 perc
közt hagytak, de gyakran
3-4 tagú csoportokban jártak a vonatok, 10 perces
időközökkel. Nyugat felé (fel
az emelkedőn) osztott
főkeretes mozdonnyal
előfogatolva
egy 4000-osztályú, széntüzelésű
gőzös (Big Boy), 4.500 tonnás vonatot
vihetett, 3900-as osztályú (Challenger) pedig 3.300
tonnát. 1944. október 20-án, 24 óra alatt a háborús erőfeszítések csúcs időszakában 133 keletre és nyugatra tartó vonat haladt át Cheyenne-en. (1952-ben a napi átlag vonatszám már csak 106.) |
A Kansas City - Los Angeles Pony Express mozdonyvezetője Denverig szóló orders-t (írásbelit) vesz át Borie tornyának forgalmistájától |
A forgalmista írásbelit ad át a Cheyenne-ből induló tehervonat caboose-ában utazó vonatszemélyzetnek Mindkét kép Lucius Beebe felvétele [4]-ből |
Shermantól nyugatra két
jelentős létesítmény könnyíti a
vonatközlekedést: a
Hermosa Tunnel, 1.827 láb (557 m) hosszú, és egy
2.780 láb (848 m) hosszú hatalmas feltöltés
Dale Creek völgyén keresztül. |
Shermanon túl, bár már nem a vasúti pálya mellett, vörös homokkőből és gránitból emlékművet emeltek Oakes és Oliver Ames-nek, a bostoni gyárosoknak, akik a pályaépítéshez szállítottak sok anyagot és eszközt. A bostoniak láthatták az Ames-házat, amit a szállítások hasznából építettek. |
Az
új vonal A Cheyenne-ből nyugatra, Sherman felé tartó nehéz tehereket, de még a nehéz expresszeket is a pálya nagy emelkedése miatt előfogatolni kellett. Ez többletköltséget és menetidő növekedést okozott. A UP osztott-szorzott, és úgy találta, hogy ha az akkori kétvágányos fővonaltól délre egy kicsivel hosszabb, de kisebb emelkedőjű vonalat épít, a beruházás megtérül abból, hogy a nyugat felé haladó vonatoknak nem kell előfogat mozdonyt biztosítani. 1951 és 53 között épült meg az új, egyvágányú vonal. Csak nyugat felé haladó vonatok használták a Cheyenne-ből Dale Junctionig tartó vonalat, itt találkozott a kétvágányú fővonallal. A vonal képei érzékeltetik az építésnél az iszonyatos mennyiségű talajmunkát, amit néha gránitban kellett végezni. A 3986-os számú Challenger nyugat felé halad az emelkedőn Dale Junctiontől keletre Jim Saughnessy felvétele [4]-ből Amit a régi pályán az emelkedőn előfogat mozdonnyal kellett vontatni, az új vonalon egy is megbirkózott a nehéz tehervonattal. |
A Challenger nyugat felé halad az új vonalon Jim Saughnessy felvétele [4]-ből A vonal mentén a legördülő szikladarabokat jelző kerítés. Ha egy nagy kő a töltésoldalból elindul lefelé, átszakítja a jelzőkerítést és rágördül a pályára, a kerítés villamosan bejelez a vonalirányítónak (és, gondolom, állítja az automatikus blokk rendszer jelzőjét is). A két képen a bevágás méretéből látszik, hogy mekkora talajmunkát kellett végeznie az építőknek a kisebb emelkedés érdekében. |
Búcsúzóul egy
kép a hősi időkből, amikor még előfogatolt
gőzös vontatta a nehéz tehervonatot az emelkedőn. A 4002-es és a 4004-es Big Boy Wyomingban, Sherman Hillnél egy szép nyári napon Tom and Denise Clinger Collection képe, [7]-ből |