Az Overland expressz
késésben lévő második szekciójának dízelmozdonyát egy 7000-es sorozatú, Mountain előfogatolja, Cheyenne-től Shermanig

Lucius Beebe felvétele [6]-ból





Kíváncsi voltam, honnan vehette a True magazin az ötletet, hogy 1952 nyarán fotóst küldött egy Cheyenne - Sherman vonatra (Világvasutai: Fotókirándulás dupla Big Boy-os tehervonattal Cheyenne-ből nyugatra). Megnéztem a TRAINS 1952-es számait, és láss csodát! A júniusi számban Lucius Beebe írt egy sokkal szakszerűbb cikket a vasútvonal vonatairól. Ezt lovagolta meg a True.






A nagy,
gazos földterületek kivételével Wyoming állam legjelentősebb tényezője a Union Pacific Railroad. A UP fővonalának mind forgalmi, mind vontatási szempontból legfontosabb  pontja pedig Sherman Hill, és az erre vezető nyugati irányban emelkedő vonal.

Sherman Hill Wyoming államban a sarkait Cheyenne és Laramie állomásokkal kijelölt téglalapban fekszik, télen a nagy hó, egész évben pedig nyugat felé a komoly emelkedő okoz gondot a UP vasútforgalmi osztálynak, az ötvenes években pedig az óriási füstöt kibocsátó hatalmas gőzösök kötötték le a vasútbarátok figyelmét.

A
15,5-es mértékadó emelkedőjű, teljes egészében 50 mérföld hosszú vonal a 40-es - 50-es években a hatalmas gőzmozdonyokat királlyá teszi. Még az áramvonalas (az EMD E vagy F) dízelmozdonyait is nagy gőzösök előfogatolják ezen a csúcs terhelést jelentő vonalon. És mivel a UP-nek sok szénbányája van a vonalai mentén, ezek a gőzösök széntüzelésűek. Nagy forgalomnál az USA 30-as számú főútjáról egy időben hat, előfogatolt teher és személyvonat (expressz vagy gyors) látható Cheyenne és Granite Canyon között.


Ez az Overland első szekciója, két gőzös vontatja

Lucius Beebe felvétele [6]-ból

Az előfogat mozdony itt is 7000-es sorozatú Mountain.




Jack Casement vasúti pálya építő csapata 1867-ben érkezett Cheyenne-be, az akkor határvárosba, és bár a pályájuk nyomvonalát E. H. Harriman idejében áthelyezték, az úttörők örök nyomot hagytak a tájon. Az Overland ablakából jól láthatók ezek a nyomok.

Az új nyomvonal ellenére a vonatozás nem felhőtlen a vonalon. Télen néha hihetetlenül hideg van, sok hóval, de a nyár sem tökéletes: egy júliusi délutánon a magaslatról egy időben öt-hat vihar is látható a távolban a wyomingi síkon.

A UP személyszállítása Cheyenne-en keresztül gyors, a megállási pontok keletre Ogden és nyugatra Omaha. A 30-as út melletti luxusmotelek közel vannak a vágányokhoz, így nincs csendes pihenés sem éjjel, sem nappal. Nyugat felé az előfogatolt gőzmozdonyos tehervonatok követik egymást, a nyugatról Cheyenne-be érkező teherek pedig sípolnak a
teherpályaudvari nyugati toronynak. Aztán az érkező vonatok gőzmozdonyai szenet vesznek, és a fordítón át gurulnak a körfűtőházba.

       Gőzös kiszolgálás Cheyenne-ben

       Arthur C. Egon Jr. felvétele [4]-ből

A No. 816 Northern a homlokszámából láthatóan a 13-as vonattal érkezett, olajat (az első "daru") és vizet vesz a fűtőházban.









Nyáron kevéssel napfelkelte után (télen pedig még sötétben) fontos expresszek sora indul Cheyenne-ből. Az első reggel 6 órakor a No. 1, a gőzvontatású Los Angeles Limited, a következő három órában a dízeles City of Portland, City of Los Angeles, City of San Francisco, és a hagyományosan gőzös San Francisco Overland és az Idahoan. Utoljára az Overland hagyja el Cheyenne-t, délelőtt 10-kor kap szabad jelzést. Késő délután aztán a Chicago felé tartó vonatok sora halad át Cheyenne-en.

Délután a California Fast Mail két gőzössel indul Cheyenne-ből, a vágánya közel esik a de luxe Lincoln Motelhez, a gyorsító gőzösök hangja megrázza a motel előcsarnokát.

A nyugat felé tartó vonatparádé utolsó tagja a denveri helyi vegyesvonat. Két áramvonalas ülőhelyes kocsi mögött egy hűtővagon, a vonat végén pedig a caboose.

Ezzel a vonattal azon a napon véget ér Cheyenne nagy vonatforgalma. Másnap reggel 5 óráig csak véletlenszerűen van itt forgalom.

A sok vonat Cheyenne-t a vasútbarátok Mekkájává teszi, főleg, hogy itt sűrűsödik a kontinentális vasút, a UP távolsági vonatforgalma.



Az 5-ös számú,
California Fast Mail halad az A torony előtt, élén a No. 7000 Mountain

Richard H. Kindig felvétele [4]-ből

A felvétel a Colordo & Southern vasút magas töltéséről készült 1938. október 29-én.




A UP pályaépítő munkásai 1867. november 13-án érkeztek Cheyenne-be. Mivel a kegyetlenül hideg téli időben lehetetlen volt a pályaépítés, egy előző állomásról, Julesburgból áttelepült saloonoknak és tánctermeknek lett nagy forgalma. Hatalmas mennyiségű pályaépítési anyag is érkezett, és az ácsok talpfát faragtak a farönkökből. Aztán a nagy hideg elmúltával áprilisban megindult a vonal építése Sherman Hillen keresztül Laramie felé.

A vonal emelkedése nyugatra jelentős volt és nagy menetidő növekedést okozott, amin az előfogatolás sem segített. Egy viszonylag könnyű személyvonat menetideje 49 perc Shermanig, a nagy emelkedő végéig, míg egy nehéz szénvonat háromszor ennyi idő alatt tette meg a távot.

Minden vonatmozgást a Cheyenne-i vonalirányító vezérelt, a vonalon pedig automatikus blokkrendszer volt. A nyugatra tartó teherek között 30 perc közt hagytak, de gyakran 3-4 tagú csoportokban jártak a vonatok, 10 perces időközökkel. Nyugat felé (fel az emelkedőn) osztott főkeretes mozdonnyal előfogatolva egy 4000-osztályú, széntüzelésű gőzös (Big Boy), 4.500 tonnás vonatot vihetett, 3900-as osztályú (Challenger) pedig 3.300 tonnát.

1944. október 20-án, 24 óra alatt a háborús erőfeszítések csúcs időszakában 133 keletre és nyugatra tartó vonat haladt át Cheyenne-en. (1952-ben a napi átlag vonatszám már csak 106.)








A Kansas City - Los Angeles Pony Express mozdonyvezetője Denverig szóló orders-t (írásbelit) vesz át Borie tornyának forgalmistájától


A forgalmista írásbelit ad át a Cheyenne-ből induló tehervonat caboose-ában utazó vonatszemélyzetnek

Mindkét kép
Lucius Beebe felvétele [4]-ből




Shermantól nyugatra két jelentős létesítmény könnyíti a vonatközlekedést: a Hermosa Tunnel, 1.827 láb (557 m) hosszú, és egy 2.780 láb (848 m) hosszú hatalmas feltöltés Dale Creek völgyén keresztül.

Shermanon túl, bár már nem a vasúti pálya mellett, vörös homokkőből és gránitból emlékművet emeltek Oakes és Oliver Ames-nek, a bostoni gyárosoknak, akik a pályaépítéshez szállítottak sok anyagot és eszközt. A bostoniak láthatták az Ames-házat, amit a szállítások hasznából építettek.






Az új vonal


A Cheyenne-ből nyugatra, Sherman felé tartó nehéz tehereket, de még a nehéz expresszeket is a pálya nagy emelkedése miatt előfogatolni kellett. Ez többletköltséget és menetidő növekedést okozott. A UP osztott-szorzott, és úgy találta, hogy ha az akkori kétvágányos fővonaltól délre egy kicsivel hosszabb, de kisebb emelkedőjű vonalat épít, a beruházás megtérül abból, hogy a nyugat felé haladó vonatoknak nem kell előfogat mozdonyt biztosítani.

1951 és 53 között épült meg az új, egyvágányú vonal. Csak nyugat felé haladó vonatok használták a Cheyenne-ből Dale Junctionig tartó vonalat, itt találkozott a kétvágányú fővonallal. A vonal képei érzékeltetik az építésnél az iszonyatos mennyiségű talajmunkát, amit néha gránitban kellett végezni.




A 3986-os számú Challenger nyugat felé halad az emelkedőn Dale Junctiontől keletre

Jim Saughnessy felvétele [4]-ből


Amit a régi pályán az emelkedőn előfogat mozdonnyal kellett vontatni, az új vonalon egy is megbirkózott a nehéz tehervonattal.









A Challenger nyugat felé halad az új vonalon


Jim Saughnessy felvétele [4]-ből


A vonal mentén a legördülő szikladarabokat jelző kerítés. Ha egy nagy kő a töltésoldalból elindul lefelé, átszakítja a jelzőkerítést és rágördül a pályára, a kerítés villamosan bejelez a vonalirányítónak (és, gondolom, állítja az automatikus blokk rendszer jelzőjét is).

A két képen a bevágás méretéből látszik, hogy mekkora talajmunkát kellett végeznie az építőknek a kisebb emelkedés érdekében.









Búcsúzóul egy kép a hősi időkből, amikor még előfogatolt gőzös vontatta a nehéz tehervonatot az emelkedőn.

A 4002-es és a 4004-es Big Boy Wyomingban, Sherman Hillnél egy szép nyári napon

Tom and Denise Clinger Collection képe, [7]-ből









Források:

  • Classic TRAINS 2002.tavasz [1]
  • A. J. Wolff and J. L. Ehernberger: Union Pacific's Cheyenne Facilities [2]
  • George H. Drury (compiled): Guide to North American Steam Locomotives [3]
  • George Drury: Union Pacific Across Sherman Hill [4]
  • TRAINS 1952. augusztus [5]
  • TRAINS 1952. június [6]
  • TRAINS 2000 december [7]
manhattani      

  2023.szeptember 11.