A New Jersey Transit vasút 4328-as és 4305-ös számú E8A mozdonya vontatja a Newark - Bay Head vonatot a Raritan folyó hídján, South Amboy-nál, 1981. szeptember 25-én

George W. Kowanski felvétele [1]-ből


Az első mozdony eredetileg a New York Central 4085-ös mozdonya volt, a hátsó pedig a Pennsylvania Railroad 5702-ese.




2. rész: Az E8 és az E9-es típusok





Az E8-as



1949-ben az Electro-Motive új mozdony sorozatot mutatott be, mely tartalmazta a különböző, korábbi E mozdonyokon alkalmazott újításokat, javításokat. Az E8-ast az E7-es alapján tervezték, de nagyobb teljesítményt, nagyobb megbízhatóságot és gőztermelést kínált. A változtatások között volt, hogy az E8-asnak háromfázisú, váltakozó áramú generátora lett, szemben az E7-es egyenfeszültségű áramfejlesztőjével. Ezzel elhagyhatták a szíjhajtású ventilátorokat. Emellett ez a változtatás nagyobb megbízhatóságot és villamos teljesítményt eredményezett.

Az E8-as 12-567-es dízelmotorja 2.250 LE-t adott le, szemben az E7-es 2.000 LE-jével.
Az E8-as A1A forgóvázaiban alkalmazták a dinamikus féket (mikor a forgóvázban lévő vontatómotort a mozdony kerékpárja hajtja, az generátorrá válik, és ha ellenállással terhelik, fékezi a kerékpárt).

Az E8-as D27-es trakciós motorjai erőteljesebb felépítésűek voltak, szilikon szigetelést alkalmaztak bennük. A nagyobb dízelmotor teljesítmény, az erősebb váltakozó feszültségű generátor és a jobb trakciós motor kis sebességnél nagyobb vonóerőt eredményezett, és jobb lett a mozdony rövid idejű túlterhelhetősége.

1949 augusztusa és 1953 decembere között 418 E8A mozdonyt gyártottak USA-beli vasutaknak és hármat Kanadának, 49 decembere és 53 májusa között pedig 39 E8B-t, az USÁ-nak.





Az Elektro-Motive tervezési elvei lehetővé tették, hogy az új dízelmotort beépíthessék a korábbi E modellekbe, lecserélve azok korábbi motorját.

Az E8-as javított hajtóanyag befecskendezési rendszere lehetővé tette olcsóbb, alacsonyabb fokozatú dízelolaj használatát, ezzel csökkentve az üzemköltséget. Az 1955-ben megjelenő, 2.400 LE-s E9-es mozdonyig az Electro-Motive 421 E8-ast épített az Egyesült Államok vasutai számára.




A Missouri-Kansas-Texas (Katy) vasút E8A mozdonya személyvonatot vontat

Richard Neumiller felvétele [1]-ből






Építésükkor az E8-nak és az E9-nek négy, egymástól távol lévő kerek oldalablaka, fölöttük Farr-Air légszűrő rács.

A Chesapeake & Ohio vasút kissé módosított E8A mozdonya

Fénykép [5]-ből

A két kéményen szikrafogó van, a mozdony elejére többszörös vezérléshez szükséges szerelvényt tettek, eltávolították az első beszálló ajtót, de meghagyták az üzemanyag tartályt fedő "szoknyát".




Bár távolsági személyvonatok vontatására készültek, az ilyen vonatok számának csökkenésével több vasúttársaságnál is tehervonat vontatásra használták az E8-as és E9-eseket (is). Az Erie-Lackavanna No. 824-ese is így járt


Az egykor büszke expresszvonati mozdony széles rakományú különvonatot vontat az ohiói Kentnél, az egykori Erie-Lackavanna fővonalán 1973. április 16-án

James P. Marcus, Doug Eisele collection, [1]-ből





Az E9-es



Az 1950-es évek elején az EMD a lehetséges legnagyobbra növelte a gyártott E mozdonyai darabszámát. Aztán 1954-ben új típussal jelent meg a piacon. Ebbe beleépítette az utolsó időszak újításait és fejlesztéseit, benne a sokkal fejlettebb, 567C dízelmotort. Ennek üzemi fordulatszáma a korábbiak 800-ával szemben 835 lett, és a 16-567C 2.400 LE-t teljesített. A sikeres E9-es modell lett az alapja az EMD 9-es típuscsaládjának, az F9, az FP9, a GP9 és az SD9-esnek. Az E9-est 1955 és 64 között gyártották, mégis kevesebb készült belőle, mint az E7 és az E8-asból. Csak 100 E9A-t és 44 E9B-t gyártottak. Ennek oka nem az E9-es technikai fejlettsége vagy annak hiánya, hanem az amerikai vasutak alapvető megváltozása volt. Az 1950-es évek közepére a vasutak lecserélték a személyvonati gőzöseiket, de az ez utáni időszakban nagyot csökkent a személyszállítás.






Florida East Coast vasút No. 1035-ős E9A mozdonya

Felix Brunot fényképe [5]-ből

A felső homlokfényszórója körül jól látszik a vékony perem, mely biztos jele, hogy E9-es. A szélvédők körül is látszik a perem, és az első és a negyedik oldalablak nyitható.

E9A-ból 1954 májusa és 63 decembere között 100, E9B-ből ugyanebben az időszakban, 44 készült, mind az USA vasutai számára.






A chicagói bejáró vasúttársaság, a Metra 515-ös számú E8A mozdonya Chicago Union Stationön a 2218-as számú vonatot viszi 1990. augusztus 2-án

Mike Abalos felvétele, Mike Abalos Barátai jóvoltából, [1]-ből


A chicagói Metra az egyik utolsó vasúttársaság volt, mely E-mozdonyokat rendszeres személyvonati vontatásra használt. Néhány Metra E-mozdony korábban a Burlington vasúté volt, mely Chicago és Aurora között járt.

A Metra elődje, a Regional Transportation Authority is átvett E8-as és E9-eseket a C&NW vasúttól.



A magán vasúttársaságok sorra kérvényezték az amerikai kormánynál, hogy felhagyhassanak a távolsági személyszállítással. A mozdonyokat és a kocsikat ingyen átadták a megalakult állami személyszállító vasútnak, az Amtraknek.



A No. 499, Amtrak E8A és a No. 204, F40PH-2 vontat egy személyvonatot nyugat felé, Stoningtonban Lord's Pointnál, Connecticut államban, 1979 januárjában

Thomas L. Carver felvétele [1]-ből


A 499-es egyike volt az Amtrak E mozdonyainak (No. 495-499). Átépítették, és beleszereltek HEP-et (head-end-powert), mely villamossággal látta el az Amfleet kocsikat.









Amtrak E9A No. 415 gőzölög Buffalo Central Terminalön 1975. december 25-én

Bill Dechau, Doug Eisele collection, [1]-ből


Az Amtrak több mint egy tucat vasúttársaságtól örökölt E mozdonyokat. A No. 415-ös UP No. 910-es volt, melyben volt dinamikus fék és az áttétele 55:22 volt. A UP korábban lecserélte az E2 - E7 mozdonyait E9-esre, és a No. 900-914-es mozdonyai a korábbiakból reciklált alkatrészeket tartalmaztak.








Források:

  • Brian Solomon: Electro-Motive E-Units and F-Units [1]
  • William D. Middleton, George M. Smerk, and Roberta L. Diehl: Encyclopedia of North American Railroads  [2]
  • Kirk Reynolds & Dave Oroszi: Baltimore & Ohio Railroad [3]
  • Diesel Era series: The Revolutionary Diesel: EMC's FT [4]
  • Louis A. Marre: Diesel Locomotives: The First 50 Years [5]
 manhattani     

  2023. július 24.. 



Jön a 3. rész, az első amerikai sikeres vonali tehervonati dízelmozdony, az FT