F7-es mozdonyorrok hosszú sora La Grange Plant 1-es szerelőcsarnokában 1951-ben

Electro-Motive gyári fénykép [5]-ből


Az F7-esek szerelősora mellett az utód, a GP7-esek vezetőfülkéjének és mozdonyszekrényének a szerelése folyik. A vezetőfülkék a Plant 2-es szereldéből érkeztek.





Munka az Electro-Motive La Grange-i gyárában



Amerikában az 1930-as években a dízel-villamos mozdonyok bizonyították, hogy kiválóan vontatnak gyors-, expressz- és személyvonatokat, és jók az állomási tolatásban. Mégis, sokan úgy gondolták, hogy a nehéz tehervonatok vontatásában sosem veszik át a gőzmozdonyok szerepét.

Pedig a vasút-üzlet cash cow-ja, pénztermelő ága a teherszállítás volt. A General Motors divíziója, az Electro-Motive (EMD) az FT mozdonnyal bebizonyította, hogy a kétkedőknek nincs igazuk.

Az EMD olyan mozdonyt tervezett, mely

-tömeggyártható, minden megrendelőnek minimális változtatással szállítható volt,

-sokféle feladatot el tudott látni: nehéz vonatokat vontathatott hegyes pályán, gyorstehereket a prérin, de akár személyvonatokat, ha az kellett.


Az első FT-knek, mint a Baltimore & Ohio vasút No. 1-esének dinamikus fékje is volt, ennek ellenállás-hálózata a tetején volt, szögletes ládában

R. H. Payne felvétele Louis A Marre és Gordon B. Matt gyűjteményéből, [5]-ből





Az FT, az áramvonalas, négy egységes mozdony 1939 novemberében gördült ki az Illinois-i La Grange telep kapuján. A formája ismerős volt: a már jól ismert E mozdonyokéra emlékeztetett. Az E-knél kevésbé lejtős orra üzletibb jelleget mutatott, és nagy teljesítményt érzékeltetett.

Az FT rövidebb volt, mint egy E, mert egyetlen, 567 típusú, 16 hengeres motorja volt, az E mozdonyok két V-12-es motorjával szemben. Az áttétele is olyan volt, hogy kisebb sebességgel, de nagyobb indító vonóerővel haladhatott.

Egy FT egység 1.350 LE-t teljesített, így egy A-B egység 2.700, egy A-B-A 4.050, egy A-B-B-A pedig 5.400 LE-s volt.

Az FT egy négyes egysége bemutató útra indult, olyan sikeresen hogy megindultak a rendelések az Electro-Motive felé.


A 16 hengeres, 567-es motor, a főgenerátor, és a villamos vezérlő szekrény a mozdony alaplapján

Electro-Motive gyári fénykép 1951-ben, [5]-ből

A háttérben
egy mozdonyszekrényen dolgoznak.



A munkás irányítja az F mozdonyszekrényének a forgóvázakra eresztését

Electro-Motive gyári fénykép [5]-ből


Az FT-k A és B egysége félállandó módon, rúddal voltak összekapcsolva. Többes vezérlési csatlás az A egység hátulján és a B mindkét végén volt. Az A egység elején nem volt, bár később több vasúttársaság is felszerelte.

Az F egységekbe gőzgenerátort szereltek, így alkalmasak lettek személyvonatok vontatására is. Egyes vasúttársaságok ezt szükség megoldásként tették, de volt, amelyik egész F flottát vásárolt személyvonat vontatásra. Az F-ek sikeressége személyvonati vontatóként oda vezetett, hogy az F7-esből kifejlesztették az FP7-es személyvonati mozdonyt, 4 lábbal (1,2 m-rel)  hosszabbat, mint egy F, és nagyobb kapacitású gőzgenerátorral és nagyobb víztartállyal szerelték fel.







 
Egy F mozdonynak, mint a képen egy F3 B-nek vékony főkerete volt. Az erőviselésben a mozdonyszekrény is részt vett.

Electro-Motive gyári fénykép 1948-ban, [5]-ből




A keményen dolgozó F mozdonyok




(jobbra)  Egy F mozdony vezetőállása

Ted Benson felvétele [5]-ből


Az F mozdonyok a korlátozott kilátás miatt nem voltak jók tolatásra, de előre kiváló volt a kilátás. Sok mozdonyvezető nagyon szerette az F mozdonyokat a Cadillac minőségű rugózásukért, és a panoráma kilátásért, magasan a pálya fölött.











(fenn) A Santa Fe nyugatra tartó, No. 235, Extra vonat mozdonyvezetője így látta az arizonai Ash Fork felé tartó vonat F7-es mozdonyát

Wallace W. Abbey felvétel, 1953. április, [5]-ből






Az Atlanta & St. Andrews Bay vasút No. 1501, gőzgenerátorral ellátott F3-as mozdonya 1947 júniusában

M. B. Cooke felvétele [5]-ből


Ennek a vasútnak volt az egyik legkisebb F flottája: egy darab mozdony. A képen a No. 4-es, vonatával látható Panama Cityben, Georgiában








Az F3 vontatta North Coast Limited megérkezett a montanai Livingstonba


Donald Sims felvétele [5]-ből


Az érkezés épp egybeesett
a helyi iskola ebédidejével, így a vasútbarát diákok kijöhettek megnézni a vonatot. Bár a munkásoknak sok dolga volt, mindig maradt egy kis idejük beszélgetni a vasútbarátokkal.

A dízelesítés befejeztével a Northern Pacific vasút kizárólag F mozdonyokra bízta a személyszállító vonatainak a vontatását. A No. 6501-es mozdonyt 1947 januárjában gyártották, zöld és sárga színekben dolgozott.









A Santa Fe A-B-B-A összeállítású F7-ese, sötétkék és sárga, "macskabajusz" festéssel, az extra vonatot jelző fehér zászlókkal hűtővagonok hosszú sorát vontatja kelet felé Arizonában, Ashfork és Williams között


Santa Fe Railway felvétel [5]-ből


A No. 206 F7-es 1949 júliusában készült.

A gyors és pontos eljutást kívánó, hűtőkocsis vonatok vontatását szívesen bízták a vasutak dízel-villamos mozdonyokra.







A Chicago, Rock Island & Pacific három F7 egysége
s  mozdonya a vasút Illinois-i Silvis dízel telepén 1952. májusában

Charles H. Kerrigan felvétele [5]-ből


A vasút vörösre és feketére festette a tehervonati mozdonyait, ezek viselték az "RF", Rocket Freight (rakéta teher) jelzést is.










A Louisville & Nashville szép tiszta F7-es ének fűtője a rozsda borította gőzmozdonyt nézi 1955-ben


William A. Akin felvétele [5]-ből








A Soo Line (Wisconsin Central) vasút vadonatúj FP7-es mozdonya egy ködös reggelen a minnesotai Duluthban

Robert Milner felvétele [5]-ből


A 17-es számú vonat épp megérkezett Chicagóból 1950. július 17-én. A munkások kiszolgálják a mozdonyt, beleértve a kefés lemosást is.






A New York Central vasút F7-es és F3-as mozdonyai sorakoznak az ohioi Collinwood telepén 1952-ben

New York Central felvétel [5]-ből


A mozdonyok a NYC fekete és szürke csíkos tehervonati festését kapták.







Források:

  • Brian Solomon: Electro-Motive E-Units and F-Units [1]
  • William D. Middleton, George M. Smerk, and Roberta L. Diehl: Encyclopedia of North American Railroads  [2]
  • Kirk Reynolds & Dave Oroszi: Baltimore & Ohio Railroad [3]
  • Diesel Era series: The Revolutionary Diesel: EMC's FT [4]
  • Jeff Wilson: F Units [5]
 manhattani     

  2023. október 2.