A Burlington vasút új, Zephyr motorvonata az 1942-es naptár képén éjszakai útjára indul Chicagóból

Collection of Mike Schafer, [5]-ből

Az első ilyen motorvonat, a Burlington Zephyr 1936-ban volt új, de 42-ben is nagy sebességgel járt Chicago és a Sziklás hegység keleti lábánál fekvő Denver között. Az optimizmust sugárzó képen a motorvonattal szemben
sötét képpel áll a maradi és elavult gőzmozdony.





A Zephyr

A Chicago, Burlington & Quincy 
vasút (CB&Q)  Zephyr-je, a motorvonatok motorvonata. Amerikában az első dízelmotoros áramvonalas vonat volt, és kocsiszekrényéhez elsőként alkalmazták az erős és könnyű rozsdamentes acélt, aminek rögzítésére a Zephyr kedvéért találták fel Amerikában a ponthegesztést.

Az indulásakor 9900-as típusúnak jelölt motorvonat nevét később a görög mitológiából, Zephyrustól, a nyugati szél istenéről kapta. Születésében Ralph Budd, a
Chicago, Burlington & Quincy (CB&Q vagy Burlington) vasút elnöke, a Winton motorgyár és a Budd Company kocsiszekrény gyártó működött közre (ez a Budd nem keverendő össze a másik Buddal, a Burlington elnökével, csak munkakapcsolat volt köztük).

A Burlington elnök Budd elismeréssel figyelte a stabil dízelmotorok megbízhatóságát, gazdaságos üzemét, és azt gondolta, hogy vasúti vontatókban is lehetne alkalmazni. Beszélt a WInton gyárral, hogy készítsenek olyan motort, amely vasúti járműbe is beszerelhető.

A kocsigyártó Budd cég frissen lépett be a vasúti jármű gyártásba, ezért nem kötötték a hagyományok. A kocsikhoz a nagyon erős, könnyű, szép és gyakorlatilag nem rozsdásodó rozsdamentes acélt választotta, amit addig csak szegecselni vagy csavarozni tudtak, mert 
hagyományos módon nem lehetett hegeszteni.
.

Budd feltalálta és szabadalmaztatta a "shotwelding", a ponthegesztés eljárást, amiben
két acéllemezen nagy áramot vezetnek át, így azok összehegednek, és a hegesztésnek nagyobb lesz a szakítószilárdsága, mint magának a lemeznek.

Bár a rozsdamentes acél drága, élettartamára nem tudtak pontosabbat, mint hogy "hosszú", mivel nem ismerték, hogy az anyag mennyi idő múlva fárad el. A Burlington bevállalta a költségét, ami visszajött az olcsóbb karbantartáson és a járművek hosszú élettartamán. Számítása bevált: hatvan évvel később, a 90-es években az Amtrak szintén rozsdamentes acél kocsijai együtt futottak Budd Zephyr-jével!

1933. június 17-én a Burlington vasút rendelést küldött a Budd gyárnak egy három kocsis, rozsdamentes acél szekrényű áramvonalas motorvonatra, 660 Le-s Winton dízelmotorral.  Kilenc hónappal és 21 nappal ezután, 
1934-re elkészült a Burlington Zephyr.

A 197 láb hosszú vonat első
kocsijában, a hajtófejben Railway Post Office, postai küldemény osztályozó és tároló, a másodikban csomagtér és fűtőkazán, a leghátsóban pedig ülőhelyes szakasz, társalgó és hátsó kilátó volt. A vonatban 72 ülőhely volt, 44-gyel kevesebb, mint az M-10000-esben.




Készül a Zephyr kocsiszekrénye a Budd gyárban 1934-ben

Budd Company felvétele [1]-ből


Figyeljük meg a kifinomult szerkezetet és a kiszámított formájú belső oldalmerevítéseket! Nem volt összetákolt vonat!

A 9900-as április 9-én tette meg első útját, majd két napig járatták be a Winton dízelmotort, utána a vonat 104 mph (167 km/h) csúcssebességet ért el. Április 18-án Philadelphia Broad Street állomásán mutatták be a sajtónak , és ott adták neki a Zephyr nevet. A vásárló vasút elnöke, Budd nevezte el Zephyr-nek, mert akkor olvasta Chaucer Canterbury mesék könyvét, melyben szerepel a görög mitológiából a nyugati szél istene. Később a név Burlington Zephyr lett, majd ahogy további motorvonatok érkeztek a Burlingtonhöz, átnevezték Pioneer Zephyr-ré.

A Zephyr 30.437 mérföld hosszú bemutató utat tett az ország 222 városában, szerepelt egy mozifilmben is.





A bemutató útján megállt Albany-ben, New York állam fővárosában

Fénykép [8]-ból


1934. április 28-án a néhány órás ott tartózkodása alatt vagy százezren kívánták látni.

Tíz nappal a philadelphiai keresztelője után érkezett ide. Áramvonalas, dízelmotoros, ponthegesztett rozsdamentes acél szekrényű motorvonat, mind szokatlan forma és technológia. A vonat nemsokára nagy sebességgel világrekord hosszú távot tesz meg, majd munkában 3 millió mérföldet, miközben 1 millió utast, postai küldeményeket és gyorsárut szállít.

Ez a tömeg nem tudja, hogy a hagyományos vonatozás, amit fenyeget a gazdasági válság, fenyegetik Henry Ford autói, a változást szorgalmazó erők, de még Roosevelt New Dealje is, ez az ezüst színű kis szerkezet, ami semmilyen vonatkozásában nem látszik vonatnak annak hagyományos értelmében, ez ad új irányt a vonatozásnak formában és technológiában. Ez a jelentősége ennek a fényképnek és a
nagy és kíváncsi tömegnek.

David P. Morgan, a TRAINS szerkesztőjének írása nyomán



A vonat elöl hátul, kívül és belül egyedi volt. Elejére a 40-es években a szokásos fehér fény fölé egy vörös Mars light fényszórót tettek, ennek fénykévéje nyolcas alakban mozgott, hogy felhívja a figyelmet az útátjárókban a gyors vonatra. Az egész vonat formáját, beleértve a lekerekített végét, a Budd gyárban dolgozó Albert Dean légi jármű mérnök tervezte.

A vonat leghátsó, kilátó és társalgó szakasza John Harbeson
munkája, egy philadelphiai építész cégtől.


A
hátsó kilátó

John H. Kuehl felvétele [5]-ből













A Zephyr május 26-án reggel 5 óra 5 perckor indult a történelmi hosszú, megállás nélküli útjára Denverből az 1.015,4 mérföldre lévő Chicagóba, útját a még a gazdasági válságba süllyedt ország lakóinak az ünneplése kísérte. 78 mph-s átlagsebességgel este 7 óra 10 percre érte el Chicagót, és 8 óra 9 perckor begördült a Century of Progress világkiállításra a Michigan-tó partjára. Ott is ünneplő tömeg fogadta.



Az a bizonyos megállás nélküli út

Tényleg megállás nélküli volt, de eseménymentes nem.

Edward Flynn, a Burlington vasút üzemeltetési alelnökének csörgött a telefonja. A denveri Rocky Mountain újság szerkesztője hívta.

-Mr. Flynn? Van nálunk egy sziklás hegységi jószág, amit szeretnénk
a Zephyr-rel Chicagóba küldeni, mikorra vigyem át?
-Mi az a
sziklás hegységi jószág? - kérdezte Flynn.
-Egy burro.
-Egy mi??
-Egy kis öszvér.

Flynn válasza megremegtette az ablakokat, de a szerkesztőt nem ijesztette meg.

-Ez az újság ajándéka a Century of Progress-nek (a fejlődés százada kiállításnak), ahová a Zephyr készült). Úgy mondták, hogy önök elviszik
azzal a vonattal Chicagóba.

Flynn dühében Ralph Buddhoz, a Burlington elnökéhez fordult, aki meglátta a dologban a reklám lehetőséget, amire a vasútnak és az új motorvonatnak nagy szüksége volt.

-Miért ne? - felelte. -Eggyel több állat az úton nem nagy különbség! (Az útra a sajtó képviselőit hívták meg.)

A Budd Company-ben készültek a Zephyr kocsiszekrényei, ott emelték a forgóvázakra. Négy napig tartott, mire a Winton dízelmotort beindították és beszabályozták, és ekkor Ralph Budd bejelentette: "Holnap úton leszünk Chicagóba!" Kicsivel ezután a Zephyr leállt, mert eltörött egy vontatómotor csapágy.


Egyedi gyártású csapágy volt, a gyár nem tudott gyors segítséget nyújtani. Omahában egy Union Pacific járműben találtak hasonló csapágyat, a Burlington 
embere odarepült. Ha éjfél után 30 perccel Denverbe ér a csapággyal, 3 óra 30-ra beszerelik. A Zephyr hajnali 4-kor indul Chicagóba.

Fred Gurley, a Burlington alelnök-
helyettese várta a gépet a denveri repülőtéren. A csapággyal az éjszakai kihalt városon át a vonathoz sietett, ahol gyorsan beszerelték a forgóvázba. Vitték a kocsihoz hogy alátegye, de útban volt az öszvér!

-Menj
a francba innen! - kiáltott rá egy szerelő, de az öszvér nem hallgatott rá. Végül a farkánál fogva kihúzták, utánavitték a szénáját, amit békésen evett tovább.

A Zephyr
a Burlington fővonalán elindult Chicagóba az 1015,4 mérföldes (1634.5 km-es) 14 órásra tervezett útjára. Az akkori leggyorsabb hagyományos vonatok ezt az utat 26 óra alatt tették meg.

A Burlington és a Budd emberei azt gondolták, hogy ami ilyen rosszul indul, az eseménytelenül zajlik le. Nagyot tévedtek!

Az új csapággyal a vonat egy darabig a biztonság kedvéért csak 50 mph-s sebességgel haladt. Ernie Kuehn, a hajtómű építője a Winton Engine Corporation-től, kihajolt az ajtón, hogy hallgassa a forgóváz hangját, melegszik-e a csapágy. Az szépen forgott, és Kuehn jelt adott a sebesség növelésére. A mozdonyvezető mozdított a kontrolleren, és mindenki a sebességmérő mutatóját nézte.






Chicagóig az úton 1689 szintbeli útátjáró volt, a Burlington megkérte a települések és a megyék vezetőit, hogy mindegyikhez állítsanak őrt. A Zephyr a jól meghirdetett útján majdnem végig folyamatos, ünneplő tömeg között száguldott.

A motorrészben valaki becsapta egy elektromos szekrény fém ajtaját, ami elvágta az indítókábelt és rövidzárlatot okozott. A mozdonyvezető megérezte az "amperszagot" és azonnal leállította a motort, amit a megszakadt indítókábel miatt nem tudott újraindítani. A vonat lassult, és a személyzet kapkodva keresett másik kábelt.

Budd és Flynn előrejöttek. "Jobb, ha megállunk a következő állomáson" döntött Flynn. "Ne a fővonalat blokkoljuk." Ekkorra a Zephyr 15 mph sebességre lassult. Roy Baer technikus másként gondolta. Megmarkolta a csupasz fém vezetőket, összeszorította a fogát és egymásnak nyomta a vezetékek végét. Valaki megnyomta az indítógombot, és a motor beindult. A villamos ív komolyan megégette Baer kezét, de a vonat ismét gyorsult.

A vonatnak az autósok számára szokatlanul nagy sebessége miatt jóval az útátjárók előtt kürtölni kellett, a légkürt sok levegőt vett ki a rendszerből, a levegő fővezeték nyomása is csökkent, és a vonat fékezni kezdett. Úgy látszott, nem tehetnek mást, mint megállnak és feltöltik. De Kuehn teljesen kinyitotta a szabályzót, a motor felpörgött és a légsűrítő gyorsan feltöltötte a levegőrendszert.

Innen már valóban eseménytelen volt az út. A motorvonat délután 7 óra 10-kor, 13 óra 4 perc és 58 másodperccel később, hogy elindult Denverből, Chicago Halsted Street állomásán átszakította a Western Unionnak a pályán keresztben kifeszített időmérő szalagját (a Zephyr Denverből is a Western Union órája szerint indult).

A Zephyr fényszórók sugarában és az ünneplő tömeg ovációja közepette gördült be a kiállításra. Az öszvért átadták a Century of Progress illetékesének. A vonat 600 lóerővel és egy állattal megérkezett Chicagóba.

       

A drámai pillanat

Rajz [7]-ből



A Zephyr új fejezetet nyitott a vonatozásban és az amerikai gazdaságban is. Nagy napja volt ez Chicagónak.



A Burlington a Zephyrrel a viszonylag rövid úton járó, addig gőzös vonatokat váltotta ki. (A viszonylag rövid út úgy értendő, hogy nem a Chicago-Csendes óceán partja közötti távolság.) 1934 novemberében a 250 mérföldes Lincoln - Omaha - Kansas City útvonalon kezdett járni Amerika első dízel-elektromos, áramvonalas motorvonata.

A Burlington vasút nagy reményeket fűzött a vonathoz. Amellett, hogy a beruházás költsége kétszerese volt egy hasonló hosszúságú gőzmozdonyos vonaténak, a Zephyr üzemi költsége csak a fele volt, a sebessége és a kényelme utasokat vonzott, a nagyobb sebességével és rendelkezésre állásával két gőzös vonatot is kiváltott. Mindezek eredményeképp a vonat közlekedése nyereséges lett, és harminc havi munka után behozta az árát.

1935-ben gyorsétkezős és ülőhelyes kocsit adtak a vonathoz, így az ülőhelyszám 112-re nőtt.

A Zephyr vasúttörténelmet csinált: ma is az USA intercity vonatait dízel-elektromos mozdony vontatja, a kocsik rozsdamentes acélból készülnek és két vonat is viseli a Zephyr nevet.

A vonat közlekedése nem volt mindig felhőtlen: több állatot elütött, és részese volt négy szintbeli útátjáró balesetnek, kettőben teherautóval ütközött, de egyik esetben sem szenvedett jelentős sérülést. Az esetek elhallgattatták a kritikákat a vonat könnyű kisiklásáról.

1939 októberében viszont frontális ütközése egy gőzmozdonnyal komoly rombolást végzett benne: az eleje súlyosan sérült, és a motor hátracsúszott a postatérbe.

A balesetben ketten elhunytak és harmincnyolcan megsebesültek. De a vonatot újjáépítették, és még 3,2 millió mérföldet futott az 1960-as nyugdíjazásáig.





  Az első vonat Pioneer Zephyr néven 1935 júniusában a nebraskai Omaha felé
                             haladva legördül a Missouri folyó hídjáról


Collection of William A. Raia, [1]-ből

A vonathoz egy negyedik kocsit adtak, így negyvennel növelték az ülőhelyszámot.



A Zephyr sikere további vonatok vásárlására ösztönzött. 1935-ben a Boston & Maine vette meg a Buddtól a Flying Yankee-t, ami a Zephyr-hez hasonlóan nagyon tartósnak bizonyult, 1957-es nyugdíjazásáig 2.735.600 mérföldet futott.

A Burlington is vett további motorvonatokat, kicsit nagyobbakat, szélesebbeket és több kocsiból állókat. A 9901-es és 9902-es, a Twin Zephyr vonatok 1935 áprilisában álltak munkába. Ugyanennek az évnek októberében készült el a negyedik, a 9903-as
Mark Twain Zephyr, a St. Louis - Burlington (Iowa) vonalra. Ahogy a négy kocsis vonatok túl kicsinek bizonyultak, a Burlington hat kocsisakat rendelt, a 9904-est és 5-öst, az új Twin Zephyr-eket. Ezeket már 1800 Le-s motorkocsi vontatta.





Induláskor két, három kocsis vonat járt Twin Zephyr néven

A Burlington Route (a vasúttársaság) fényképe [7]-ből

A Twin Zephyr vonatok Chicago és a Twin Cities (iker városok), Minneapolis és St. Paul között jártak. A két vonat 1935. április 21-én kezdte meg a szolgálatot, naponta egy utat tettek a 437 mérföldes úton. A viszonylag egyenes pályán, amin kevés és kis emelkedő volt, egy alkalommal 5 óra 33 perc  időrekordot értek el.

(lenn) A Zephyrek minden időjárási körülmények között jól szolgáltak


     


A Burlington Route (a vasúttársaság) fényképe [7]-ből

Ez a felvétel  félig-meddig hamisítvány. Teleobjektívvel készült, és a Zephyr érkezése előtt egy rövid szakaszon visszahányták a havat a már megtisztított pályára. Az akciót a pályamester a helyszínen felügyelte, és amikor meglátta, felkiáltott: "A főnökök biztosan megbolondultak!"






1935-ben szállították le a 9903-as Zephírt, a Mark Twain-t, St. Louis és Burlington között járt. A kocsijait Mark Twain regényfiguráiról nevezték el, a csomag-, postai küldemény- és motorkocsit Injun Joe-ról, az ülőhelyes kocsi Becky Thatcher, az ülőhelyes-étkező Huckleberry Finn, a kilátó-társalgó pedig Tom Sawyer lett.





A Mark Twain Zephyr

Sandy Goodrick felvétele [5]-ből



1940-ben a Burlington vasút úgy látta, hogy a közös forgóvázas Zephyr vonatok nem hosszabbíthatók vagy rövidíthetők könnyen a forgalmi igények szerint. Ezért a kilencedik Zephyr, a 9908-as General Pershing  kocsijainak saját forgóvázuk lesz. Szigorúan véve ez már nem is motorvonat, inkább áramvonalas, motorkocsi vontatta vonat. A motoros egység mögött három kocsija volt, két ülőhelyes és egy étkező-társalgó-hátra kilátó, a képen az egyik kocsi hiányzik a vonatból.

A General Pershing Zephír 1939. április 30-án állt szolgálatba St. Louis és Kansas City között. Még abban az évben meghosszabbították az útját Lincolnig.

A
General Pershing 1949-ig, tíz évet járt a két város között. Ezután más személyszállító vonati szolgálatokra osztották be, majd tartalék lett, később nem személyszállító célú utakat tett.


A General Pershing Zephír

William A. Raia Collection [5]-ből




A Pershing Zephyr motorkocsija, a Silver Charger Galesburg körfűtőházában, 1963 októberében

Bob Bullerman felvétele [9]-ből



Ekkor már a mindig üzemkész, gyorsan beindítható vonat vegyes célú utakat tett. Vitte az amerikai posta küldeményeit és a Burlington cég fizetési csekkjeit a vasút West Burlington járműjavítójába, és volt az amerikai hadsereg őrjárat vonata Daymanben az Iowa Munitions Plant-en (iowai lőszertárban). A motorkocsit néha a No. 11-es, West Burlingtonbe és Daymanbe járó vonathoz csatolták, caboose-ként. 1966-ban aztán nyugdíjazták, és kicsivel később a St. Louis Museum of Transport-nak (közlekedési múzeumnak) adományozták.






A Mark Twain és a Pioneer Zephyr Quincyben

Wallace W. Abbey képe a TRAINS-ből


Estefelé a nagy, több EMD mozdonyegység vontatta, sok hagyományos kocsiból álló, Chicago és San Francisco között járó California Zephyr begördült Galesburgba. Ott volt
a dízelszínben a Pioneer Zephyr is, várta az időt, hogy visszaindul Quincybe. A Pioneer méretben, motorteljesítményben eltörpült a hosszú járatú vonat mellett.

Sok minden történt a vonatozásban az 1934-es nap óta, mikor az első Zephyr, a bővülő Zephyr vonatcsalád atyja belépett a vonatközlekedés világába. Most pedig a legfiatalabb, nagyobb, erősebb fiú fut be hatalmas távolságokat. Ezt hívják fejlődésnek.

A Pioneer Zephyrt kiállították a Chicago Museum of Science and Industry múzeumban. Megérdemli.






Források:

 

  • John H. White, Jr.: The American Railroad Passenger Car  [1]
  • Donald Duke and Edmund Keilty:  RDC, The Budd Rail Diesel Car [2]
  • Eric Hirsimaki: Black Gold - Black Diamonds [3]
  • William D. Middleton, George M. Smerk, and Roberta L. Diehl: Encyclopedia of North American RAILROADS  [4]
  • Mike Schafer and Joe Welsh: Classic American Streamliners [5]
  • Louis A. Marre: Diesel Locomotives: The First 50 Years [6]
  • A TRAINS 1945. áprilisi száma [7]
  • A TRAINS 1947. augusztusi száma [8]
  • Steve Glischinski: Burlington Northern and Its Heritage [9]
manhattani       

  2021. április 26.