Amerikai vasúti kocsik




Caboose-ok



Valaha úgy hozzátartoztak a vasúthoz, a tehervonatokhoz, mint akár elöl a mozdony. Aztán átvette a szerepüket az EOT, az end-of-train készülék, ami, ha mozog a vonat, villog, a fék fővezeték légnyomásából fejleszt magának áramot, és rádióparancsra még csapolni is tudja a fővezetéket, segítendő a fékhatás gyorsabb kialakulását. A caboose nagyobb súlyú volt, de romantikusabb, benn kályhával fűtöttek és tűzhelyen készült az étel, aztán várakozás alatt alhatott is benne a vonatszemélyzet.
Ami volt, elmúlt, ma múzeumokban, históriai vonatok végén vagy régi fényképeken láthatjuk őket. Itt van néhány.



A Colorado & Southern 2-10-2-es, 900 számú gépe és a nem túl hosszú vonata épp elhagyja Guernseyt Wyomingban, hogy visszatérjen Cheyenne-be. Gyanítom, hogy az a nagy füst nem a nagy súlyú vonat miatt volt, hanem a fénykép kedvéért...

Itt a caboose csak közeledik, de világosan látszik a saroklámpája.

J, David Ingles felvétele a Classic Trains-ből



   Ed Selinsky felvétele, A. Janz gyűjteményéből és a Classic Trains-ből.

Ahol a caboose-t waycar-nak hívták. Személykocsi forgóváz volt alatta és különleges utakra szánták.




William F. Armstrong felvétele a Classic Trains-ből.
A "conductor" kinéz az 1186-os számú caboose-ból McCallsburg-nál, ahogy a vonat áthalad Rock Island-en.


Felvétel a caboose hátuljáról, amint a vonat áthalad a poughkeepsie-i (New York állam) hídon. A fotós: "Átrepültem a Hudson fölött egy tehervonattal!"
Wally Abbey felvétele a Classic Trains-ből.


Egy könyv, csak caboose-okról, a Union Pacific-en. Nomeg a UP által lenyelt vasutakon, mint a WP, a Missouri Pacific és az MKT, elrendezési rajzokkal, listákkal és irodalomjegyzékkel. Kiadja a Union Pacific Historical Society.
Félek, hogy sokfajta lámpaelrendezés nem lenne a könyvben, a UP gyorsan a maga formájára alakított minden beolvasztott vasutat.




Kevin J. Holland felvétele a Classic Trains-ből.
S2-es tolatómozdony, és a "van", ahogy a CP egyes részein hívták, Torontóban, 1985 májusában.


Egy CP Rail caboose.
Dan Helliman felvétele a Classic Trains-ből.




Jim Hediger felvétele a Classic Trains-ből.
Ford villamos vasútja. Ráengedte az innovativitását a frissen vásárolt vonalára, és egyéni felsővezeték-rendszert épített ki a 20-as években. Ha a két villamos mozdony egyike elindult, az autógyárban a lámpák pislogni kezdtek és az esztergák fordulata leesett. Hamar felhagytak a villamos vontatással. De a caboose szép...




Flossmor, Illinois, Chicagótól 23 mérföldre délre, 1974. június 1-én. A St. Louis-i vonal, a "Main Line of Mid-America". Két villamos vágány a bejáróvonatoknak, kettő a személyvonatoknak és kettő a tehereknek. A képen nem látszik, de a vonal tényleg hat vágányos, láttam. A caboose tartálykocsikból álló irányvonat végén, a nagy Markham Yard rendező- pályaudvar felé tart.
Don Bertignan felvétele a Classic Trains-ből.



Stan Cistler felvétele a Classic Trains-ből.
A mexikói Nacionales de Mexico (NdeM, Mexican National Railway) caboose-án két lámpa is van. 1960. február.


A Minneapolis & St. Louis vasúton a gyönge hidak és felépítmény segített sokáig élni ezt az öreg Americant. És persze ahol teherszállítás volt akkoriban, ott caboose is volt.
Philip R. Hastings felvétele a Classic Trains-ből.


A Norfolk & Western caboose-a 1955. október 13-án a Blue Ridge Shifter vonat végén.
 Bill Price felvétele a Classic Trains-ből.


Al Rose felvétele Mike Del Vecchio: Railroads Across America c. könyvéből..

1955. január 23, a Sierra Railroad tehervonata Keystone-ban, Kaliforniában. Ez luxus caboose lehet, azért van ennyi ablaka...




1948, Meacham, Oregon, a Blue Mountains közepe. Az UP fővonala próbára tesz mozdonyt és embert. Ezt a fővonalat a UP 1990-ben kétvágányúsítani kezdte.

Union Pacific Collection, Del Vecchio: Railroads Across America c. könyvéből..



Dan Munson felvétele a Classic Trains-ből.

A vadonatúj Cotton Belt GP60 halad el a mellékvágányon álló tehervonat mellett Dunlay, Texas közelében, 1990. június 22-én. Nem is tudom, hogy miért volt caboose a vonat végén... A tetején mindenesetre modern, állványon álló vörös lámpa.







 



manhattani

2010. május 12.