Világvasutai >  Amerikai > Az első villamos mozdony



A nagy elsők, 1.

A világ első nagyvasúti villamos mozdonya






Ezt a járművet tekintik a világ első nagyvasúti fővonali villamos mozdonyának.
Rajz [1]-ből.



Technikai adatok:
Típusa: vonali villamos mozdony
Nyomtávolsága: 4 láb 8 1/2 hüvelyk (1435 mm)
Hajtása: 675 V feszültségű egyenáram merev felsővezetőről, négy áttétel nélküli, egyenként 360 Le-s (270 kW-os) motor
Vonóerő: [1]: 45 000 font (201 kN), [3]: 56 000 font.

Súly: 192 000 font (87 metrikus tonna)
Legnagyobb tengelyterhelés: 48 488 font (22 t)
Hossz: 27 láb 1 1/2 hüvelyk (8 268 mm)
Tengelyelrendezése: B'o+B'o
Legnagyobb sebessége: 60 mph (96,5 km/h)







A világ első nagyvasúti fővonali villamosítása

Az első villamosítást Amerika első nyilvános vasútjának, a Baltimore & Ohiónak egy szakaszán építették ki, 1895-re készült el. 
A vonal a vasút névadó városában a belvárosi pályaudvarról egy alagútba fut. Az 1 1/4 mérföld (2 km) hosszú Howard Street alagútban a vonal 1 a 125-höz (0,8%-os) emelkedésű. A keményen dolgozó gőzösök füstje és gőze nagyon zavaró volt. A megoldást a vonalszakasz villamosításában látták. A villamos üzemet a New York állambeli, Schenectady-i General Electric építette ki.

Műszakilag úttörő, anyagilag bátor döntés volt. A gőzmozdonyt és a nehéz vonatot együtt vontatni képes villamos mozdony több mint kilencszer nehezebb volt, mint a legközelebbi társa! Megtervezése, megépítése és üzembe helyezése óriási előrelépés volt, amit a teljes siker koronázott meg.

A tengelyek hajtására fogaskerék-áttétel nélküli villamos motorokat alkalmaztak. A motorok nem voltak a tengelyekhez rögzítve, bár koncentrikusak voltak azzal. A hajtóerőt a kerekeknek gumi tömbökön keresztül adták át. Ez a rugalmas hajtás is évekkel megelőzte korát.  A  mozdony  két kéttengelyes  egysége egymástól 


teljesen független volt, bár állandó kapcsolással voltak összekötve. Három ilyen dupla mozdonyegység készült.

A mozdonyok nagyon sikeresek voltak és gond nélkül vontattak fel az emelkedőn 1800 US ton (1630 metrikus tonnás) vonatokat. A terhelésben benne volt a gőzmozdony is, amely nem dolgozott az alagútban. Gond a merev, rézből készült felsővezető és az áramszedő érintkezésével volt, a réz korróziója miatt, emiatt 1902-ben alsósines táplálást építettek ki, az áramvezető sín a vágányon kívülre került.

A mozdonyok 1912-ig dolgoztak. Egyet félreállítottak és megőriztek 1927-ig, akkor kiállították a B&O százéves fennállását ünneplő kiállításon, a "Fair of the Iron Horse" (az acél ló kiállításán). Ezután a mozdonyt szétvágták, ma már nem látható a világ első nagyvasúti villamos mozdonya.

A B&O ezen szakaszán továbbra is jártak villamos mozdonyok, az elsőknél modernebbek. 1952-ben aztán dízelmozdonyok váltották fel őket.





A Baltimore & Ohio No. 1-es villamos mozdonya. 1895 júniusában fényképezkedik a Howard Street alagút északi kapujánál. Ez volt az első alkalom, hogy rendes  tehervonat villamos vontatással haladt.

Az emberek méretéből látszik, hogy ez, kis tolatómozdony formája ellenére nagy mozdony volt.

Middleton Collection, [2]-ből









Források:

 

  • Brian Hollingsworth, Arthur Cook: The Great Book of TRAINS,  [1]
  • William D. Middleton, George M. Smerk, and Roberta L. Diehl (edit): Encyclopedia of North American RAILROADS. [2]
  • John F. Stover: History of the Baltimore and Ohio Railroad [3]

manhattani 

2011. július 5.