Mikor 1999-ben megpillantottam ennek a motorkocsinak a fényképét, azonnal megragadott a csúnyasága. Aztán hogy megtudtam, hogy ez a példány sikertelen volt, azt gondoltam, hogy elkészítették, nem vált be, szép sem volt, szétvágták, elfelejtették. Hát nem. Ez a motorkocsi forma napjainkban kel új életre... |
A
Pennsylvania 1909-ben és 10-ben benzin-mechanikus
(sebességváltójú) motorkocsikkal kezdett
kisérletezni, így két ilyen kocsit
vásárolt. Az egyik szabványos McKeen
gyártmány volt, amit 4701-esre számoztak. Ez volt
a Pennsy egyik legkevésbé használható
járműve (pedig volt neki sok ilyen...), így 1920 januárjában össze is vágták. Ennek ellenére a vasúttársaság továbbra is érdeklődött a motorkocsi-féle járművek iránt, csak sokkal megbízhatóbbat kívánt, mint ami akkor kapható volt. A kedvelt szállítója, a Brill továbbfejlesztett, de szintén benzines motorkocsikat szállított számára az 1920-as évek elején, de a járművek nem voltak megbízhatók, míg az EMC a 20-as évek közepén nem tökéletesítette ezt a fajta vasúti benzinmotort, és akkortól az elképzelés életképessé vált. De a csökönyös Pennsylvania még |
akkor is vásárolt a Brilltől
motorkocsikat. Hogy hogy nem, az egyik ilyen, a fenti képen látható motorkocsi a Virginia & Truckee társasághoz került, talán a McKeentől vásárolt második példány. 1910-től 1945-ig a nevadai Reno és Minden között járt. Talán eleinte a kisebb vasutat nem zavarta annyira a jármű megbízhatatlansága, talán később a gyöngébb benzinmotort sokkal jobb EMC (Winton) gyártmányúra , és később valószínűleg dízelmotorra cserélték. Tény, hogy végigszolgálta a 35 évet. Leállítása után szerencsére nem vágták össze (vidéken jobban megbecsülik a helyi emlékeket). 1962-ben stabil étteremkocsinak adták el, majd vízvezeték-szerelési lerakat raktárhelyisége lett. |
Irodalom: Eric Hirsimaki: Black Gold - Black Diamonds
TRAINS magazinok Mike Schaefer and Joe Welsh: Classic American Streamliners |
manhattani
|