Világvasutai > amerikai vasutak > Típusismertetők, EMD GP



TÍPUSISMERTETŐ





GP40 és GP40-2,   az EMD 3000 Le-s vonali és tolató mozdonya


A GP40 a GP35 továbbfejlesztéséből keletkezett. A 35-ös 16 hengeres 567D3A, 2500 Le-s motorját 3000 Le-s motorral váltották fel. A nagyobb teljesítményű motor nagyobb hűtést igényelt, a 35-ös két nagy és egy kisebb hűtőventillátora helyett a GP40-esnek három nagy ventillátora van.

A mozdonynak alacsony az orra, magas, "hood" féle a mozdonyszekrénye és lejtős tetős szögletes a vezetőállása. Az alaptípus mozdonyhossza: 59 ft. 2 in.

Motor: 16 hengeres 645E3, 3000 Le.
Darabszám: GP40: 1243,
GP40-2 1121.
Gyártási idő: GP40 1965-1971, GP40-2: 1972-1986.



A családot a GP38-astól a 3 nagy hűtőszellőző és a turbó- feltöltő beszívónyílása különbözteti meg. A Dash-2 modellen vízszintnéző látható, és nem zsanéros az akkuláda. Idővel a  40-2-esek  Q-típusú (quieter and taller, csöndesebb és magasabb) hűtőszellőzőket kaptak és nem kiemelt hűtő beszívónyílás fedőt, de ez nem megbízható megkülönböztető. A szellőzőrácsok kisebbek, mint az 50-es modelleknél. A GP40-2-estől a vevők elvesztették érdeklődésüket a nagy teljesítményű négytengelyes mozdonyok iránt, inkább a 6 tengelyes SD mozdonyokat vették.

Több mint 200 széles kabinos, GP40-2W készült a Canadian National Raiways számára. 13 GP40P a New Jersey Transit- nál vontatott bejáró vonatokat. Ezek törzse 3 1/2 lábbal hosszabb volt, hogy elférjen a gőzgenerátor. A GP40X 1 lábbal volt hosszabb és szöget zárt be a légbeszívó nyílása. A 23 mozdonyt mind nagy vasutak (SF, UP, SP és NS) vették meg, hogy kipróbálják a megnövelt tapadású vontatási rendszerét. A NS X-ei "fordítva" futnak, hosszú hood-dal előre, mert az eredeti vevő, a Southern Railway így rendelte őket.

1971 után többféle GP40-változat épült: megnövelt dinamikus fék szellőzővel, A megnövelt dinamikus fékteljesítmény lehetővé tette a nehéz tehervonatok nagy sebességről lassítását 7-8 mph-ig, az alap dinamikus fékkel csak 20 mph-ig lehetett lassítani.

A GMD SD-méretű főkeretre épített 8 GP40-est, így elfért hátul a GM 12V-149 motor, mely 500 kW-os váltakozóáramú generátort hajtott meg, a vonat világítási, fűtési és hűtési feszültséggel való ellátására. 1990-ben az Amtrak mind a 8 mozdonyt megvásárolta.

Az Amtraknek 23 GP40-ese volt. Nyolcat a GO-tól vásárolt, ezek GP40TC-k voltak, 192 - 199-es sorozatszámmal. 15 GP40-es eredeti tulajdonosa a NYC, IC, PC és a MILW voltak. Ezeket lízingelte és 650 - 664-es sorozatszámon tartotta őket nyilván.















Források:

 

  • Gerald Foster: A Field Guide to TRAINS  [1]
  • Louis A. Marre: Diesel Locomotives: The first 50 years [2]
  • David C. Warner, Elbert Simon: Amtrak By the Numbers [3]

     manhattani

  2013. március 20-tól








Világvasutai > amerikai vasutak > Típusismertetők, EMD GP