A UP mozdonyátszámozása 2000-ben



A sok új dízelmozdony már nem fért bele a négyszámjegyû mozdonyjelölési rendszerbe. Hogyan számoz át sok ezer mozdonyt egy világméretekben is óriási vasúttársaság?


Ez az AC4400CW-es az utolsó az elsõ három ilyen típusú mozdonyból a UP-nél, 1994-ben szállította a GE. Ezzel a UP olyan messze ment el, ameddig csak mehetett... A mozdonyjelölési rendszere megtelt.
George R. Cockle fényképe a TRAINS magazinból.

A UP a rendszerébe illesztette a Chicago & North Western, a Denver & Rio Grande Western, a Southern Pacific és a Cotton Belt mozdonyflottáját, miközben folytatta a mozdonyvásárlását is, így kifogyott a mozdonyszámokból. 7200 mozdony van a rosterében, és sok rendelés alatt. Az 1999-ben bejelentett 1000 darabos GM SD70 rendelés számára már nincs egybefüggõ szabad számmezõ.




Nagy szervezetben a változtatás nem csak annyi, hogy új jelet teszünk a nyilvántartott egységekre. A mozdonyszám legutolsó helye van a jármû oldalán. Rengeteg nyilvántartásban szerepel, és nem utolsósorban a mozdony számítógépében, ahogyan azonosítja önmagát.

A UP gondosan megtervezte az átszámozás menetét. Nem tehetett másként: betervezte, hogy lesz mozdony, amelyik kétszer is számot vált, mielõtt a véglegeset ráfestik, és legalább egy esetben két mozdony viseli ugyanazt a számot, egy vagy két napig, a statisztikusok és könyvelõk óriási örömére... A teljes átszámozás közel 3000 egységet érint.

Egyszerûbb lett volna öt számjegyû számozási rendszert, vagy osztály szerinti jelölési rendszert kialakítani, ahogy például Nagy-Britanniában is van. Csakhogy rengeteg számítógépes nyilvántartási rendszer, köztük az Észak-Amerikában széles körben használt UMLER csak négy számjegyet enged meg egy mozdony jelölésére. (A most formálódó Burlington Northern Santa Fe Canadian National rendszer szintén beleütközik e problémába.)

A UP kapott egy második jelölést: a UPY-t. Ezt pályaudvari tolató-
és gurítódmbi mozdonyokra, mint a SW1500, MP15, GP15 és az SD38-2, alkalamazza majd a UP. Minden más mozdonyt UP-vel jelöl. Emellett a UP jogosult használni nem csak az utóbb beolvasztott vasutak jelölését, mint a CNW, DRGW, MP, MKT, SP, SSW és a WP, de olyanokét is, amik már jóideje megszûntek: C&EI, T&P, CGW és M&StL. Ezek a jelölések teherkocsikon még sokáig megmaradnak, de mozdonyokra alkalmazni nem lett volna célszerû.

3000 mozdonyt átszámozni óriási munka, és a UP úgy számít, hogy legalább két évig tart. Ez körülbelül 120 000 öntapadó fólia felragasztását jelenti. De a mozdonyátszámozás sokkal több, mint öntapadó fólia, festés és számtábla. Az AEI jeladókat ki kell cserélni az új kódúra, át kell programozni a fedélzeti számítógép rendszert, a mikroprocesszoros vezérlõket, az adatrögzítõ rendszereket és a Distributed Power számítógépeket minden mozdonyon. A
Harriman Dispatching Centerben a vonatjelentõ rendszereket és a számítógépeket a  szintén át kell állítani. Sok a munka a vegyes tulajdonviszonyú mozdonyok (lízingelt, a gyár tulajdonában lévõ, stb.) pénzügyi jelentési rendszerének a megváltoztatásával. De még ez sem elég: a "Renumbering Plan 2000" során még mindig más társaságok színeiben álló, már UP mozdonyok átjelölését is meg kell oldani.





A UP hivatalos mozdonylistája James W. Kerr: Locomotive Rosters & News,
                                                           1996 -
97 - bõl

Ilyen mozdonyok a még mindig C&NW, Rio Grande, SP és Cotton Belt liveryt hordozók, több százan vannak. Ezek UP számot kapnak. Eddig az volt a gyakorlat, hogy az esedékes nagyjavításon kapják meg a UP színüket, de most az átszámozással fel kell tüntetni rajtuk a UP számot. Ezek a mozdonyok sárga (Armour yellow, UP sárga színû) táblát kapnak, az orrukra  nagy UP címert, a vezetõállás oldalára pedig az új pályaszámot vörössel. Bár kis UP jel ott is lesz, az eredeti festésük egyébként érintetlen marad, legalábbis egy ideig.

Az idõ meghozza azt, hogy az utolsó C&NW mozdony "ball and bar" festése is eltûnik, amit pedig 1891 óta hordoznak vasúti jármûvek. A nagy hal megeszi a kis halakat.












A UP Renumbering Plan 2000



Megjegyzések: *= A sorozat nem kap új számot. "To be retired" (nyugdíjba vonul) azt jelenti, hogy ennek a modellnek az elsõbbsége "Priority 5", a legalacsonyabb szint. Egyedi egységeket rendszeresen megvizsgálnak, hogy mennyi mûködési idõ várható még, ennek alapján állapotváltozások lesznek.

manhattani            

  2009. május 4. 


  Irodalom:

     James W. Kerr: 1996-97 Edition The Official Locomotive Rosters & News
     Don Strack: Union Pacific Locomotive Directory 1999.
     A TRAINS magazin 2000. márciusi száma.