A Baldwin mozdonygyár zsebkönyve a világba kiutazó ügynökei számára, 2. rész





A könyv második, nagyobbik részének komoly szakmai tartalma van. Lehetővé teszi az ügynök számára, hogy megtanulja, hogy hogyan kell gőzmozdonyt méretezni, és olyat kínálni a vevőnek, amely annak a legjobban megfelel.



Az eladni vágyó Baldwin gyár kereskedelmi részlege kiválasztotta az utazó ügynököt, akinek az eladási gyakorlata fontosabb volt, mint a gőzmozdonyhoz értésié, rámutattak egy országra a világtérképen, és a "Ott az x vasúttársaság talán venne mozdonyokat, legyen ügyes, James!" szavak kíséretében a kezébe nyomták a hajójegyet, valamennyi pénzt és ezt a zsebkönyvet.

Az ügynök megszámolta a pénzt, megköszönte a bizalmat, odakinn megnézte a hajó indulási időpontját és ment csomagolni.

A több hetes, esetleg hónapos hajóút alatt e zsebkönyv első részéből megtanulta a gőzmozdony típusait, a tengelyelrendezéseket, meg hogy milyen kiváló gyár a Baldwin. Ám ekkor fel kellett gyűrnie az inge ujját, mert még komolyabb tanulnivaló következett.









                 VONÓERŐ ÉS VONTATÁSI KÉPESSÉG

   Egy gőzmozdony vontatási képességét a kifejtett vonóerejének és a vonat (menet)ellenállásának a viszonya határozza meg, és mindkét tényező függ a sebességtől.
   Induláskor a mozdony általában vonóerőt fejt ki a hajtott kerekek abroncsán. A vonóerőt a mozdony méreteiből a következő képlet adja meg:

                                     0,85P * C2 * S
                           T = --------------------------
                                                 D
ahol  T a névleges vonóerő a hajtott kerekek abroncsán fontban,
         P a kazánnyomás font per négyzethüvelykben,
         C a hengerek átmérője hüvelykben,

          S löket hüvelykben,
          D a hajtott kerék átmérője hüvelykben.

Ahogy a sebesség nő, a rendelkezésre álló vonóerő lassan csökken addig a pontig, mikor a kazán nem tudja tovább szolgáltatni teljes töltésen a hengerek számára. Magasabb sebesség elérésekor a csökkenés hamarabb bekövetkezik, és ekkor az elérhető vonóerő gyorsabban csökken.


Kicsit szájbarágós a szöveg, de vegyük figyelembe, hogy valószínűleg kereskedelmi iskolát végzett ügynökök számára készült. A szerző

A könyvecske görbeseregeket tartalmaz különböző hajtott kerék átmérőkkel, a vonóerő csökkenéséről a sebesség függvényében, nedves gőzös és túlhevítős mozdonyra.


A továbbiakban az ügynök megtanulhatja, hogy hogyan határozza meg az eladni kívánt mozdony szükséges vonóerejét. Kiszámíthatja, hogy milyen menetellenállása van egy tehervonatnak, személyvonatnak, és magának a mozdonynak is, az egységek súlya és a sebesség függvényében.

A kívánt vonóerőhöz táblázatokból választhat hajtott kerék átmérőt, hengerátmérőt és löketet. A kazánnyomást állandónak, 100 font/négyzethüvelyknek (7 atm) veszi. Nézzük a legnagyobb értékeket tartalmazó táblázat lapot:



A jobb alsó sarok értéke 30/34 hüvelyk hengerátmérő/löket (762/864 mm), 86 hüvelyk hajtott kerék átmérő (2184 mm), 30200 font vonóerőt (136 985 N) mutat.


Ezután a könyv tárgyalja a sima kompaund, és a Mallet kompaund mozdonyok vonóerejét.




Megtanítja a könyv az ügynöknek, hogy milyen mértékben módosítja a vonóerőigényt a pályaemelkedés és az ívek a pályában. Képletet és magyarázó ábrát közöl az ívsugár meghatározásához, majd azt, hogy az 1905. évi American Railway Engineering and Maintenance of Way Association (amerikai vasúttervezés és pályafenntartási társaság) találkozóján milyen  túlemelési értékeket fogadtak el.

Az ügynök rajzos segítséget kap annak meghatározásához, hogy a legnagyobb merev tengelytáv hogyan növeli meg a mozdony menetellenállását, amit be kell számítani a szükséges vonóerő értékébe.

A könyv táblázatot közöl egyes anyagok fajsúlyáról, és meghatározza a négyféle szenet, melyet leggyakrabban használnak gőzösök hajtóanyagaként:




















Érdekes, hogy a szeneket az illóanyag tartalmuk szerint osztályozza, feketeszéntől a lignitig. "Anthracite", feketeszén az, amely éghető anyag tartalmának kevesebb mint 7,5%-a az illó anyag, és lignit, melynél ez 50%,


Megadja a szenek hozzávetőleges fűtőértékét British Thermal Unit-ban (brit hőegységben). 1 B. t. u. egy font súlyú víz hőfokát 1 Fahrenheit fokkal emeli.

A könyv táblázatot közöl arról is, hogy a különböző szén fűtőértékek hogyan befolyásolják a kazán hatásfokát.

Taglalja a zsebkönyv az olajtüzelés előnyeit: az olajnak nagy a hőértéke, könnyű a kezelése és könnyű vele tüzelni, nincs szikraszórás, pernye és hamu, és hogy a gőzmozdony mindig leadja a legnagyobb teljesítményt, függetlenül a fűtő erőnlététől és szaktudásától..







Az ügynök segítséget kap annak kiszámításához, hogy a gőzmozdonynak mekkora a tengelyterhelése. E módszert Theodore Cooper javasolta. Itt két Consolidation (2-8-0, vagy kontinensiül 2D tengelyelrendezésű) mozdony vontatja a vonatot.

A 'Class' (osztály) jel száma azonos a hajtott tengelyek terhelésével. Egy osztályhoz szabványos futóforgóváz tengelyterhelés (A), szerkocsi tengelyterhelés (C), és szabványos vonat terhelés tartozik, ez utóbbit font/láb értékkel adják meg.


Miután az ügynök nagy vonalakban átlátta a gőzmozdony méretezést. a könyv bevezeti az alkatrészek méretezésének rejtelmeibe. Megadja a füstcsövek átmérőjének és hosszának a  függvényében a hevítő felületüket, a súlyukat és a vízkiszorításukat (a térfogatukat a kazánban), mindezt 1 1/4 hüvelyk (31,75 mm) és 5 1/2 hüvelyk (139,7 mm) csőátmérő tartományban.

A túlhevítő csövek adatait csak két átmérőre, 1 7/18 és 1 1/2 hüvelykre adja meg.

 





A könyv a szabványos tengelyméreteket a Master Car Builders and Master Mechanics Associations, 1913 (vagonépítő és gépész mesterek társasága, 1913) kiadványa alapján adja meg.


Az ügynök táblázatokat talál a könyvben:

-az öntöttvas csövek adatairól,
-a hengerek lökettérfogatáról, természetesen köblábban,
-az USA szabványú csavarokról, a WHITWORTH csavaranyákról, de az INTERNATIONAL-nak nevezett metrikus méretűekről is.


Táblázat mutatja a különböző nyomású telített gőz, és a túlhevített gőz tulajdonságait, majd geometriai adattáblázatok következnek, mint a kör területe és kerülete az átmérő függvényében, azután tört hüvelyértékek decimális megfelelői.

A metrikus átszámítási táblázat a mi mértékegységeinket mutatja angolszászokra átszámítva, olyan is található benne, hogy 1 Cheval Vapeur x 0,9863 = 1 horse power, 1 Francs x 0,193 = 1 dollar, approximative, és a Gravity Paris = 980,94 centimetres per second.

 A táblázat alatt kézzel írott kiegészítés:


nem igazán tudtam elolvasni. Egy miatt érdekes: lehet, hogy ezt a példányt a gyakorlatban is használták arra, amire készült?




A könyv további része angolszász - metrikus mértékegységek átszámítási táblázatait, és orosz mértékegységek átszámítását tartalmazza:















Van a könyvben Celsius, Fahrenheit, Réamur és "Absolute" (Kelvin) fok átszámító táblázat, -27,3 Celsius foktól 215 fokig, valamint megadják a különböző fajta fokok átszámítását egymásba.

Megadja a könyv a légnyomás értékek átszámítását higanymilliméterből higany hüvelykbe, vízlábba, font per négyzethüvelykbe és kilogramm per négyzetcentiméterbe, ami érték egyenlő a metrikus atmoszféra értékével.

Ezután trigonometriai és logaritmus táblázatok következnek, ez utóbbiak után néhány számítási szabály is van a logaritmus értékekkel.

A könyv végén a legtöbb amerikai szakkönyv hatalmas értéke, az INDEX (tárgymutató), és két szép Baldwin gőzös képe.





Baldwin gyártmányú tehervonati mozdony a Southern Pacific vasúton az USÁ-ban



De, hogy mutassa a kis kiadvány, hogy tud a gyár normál méretű mozdonyt is gyártani:




Baldwin személyvonati mozdony szolgálatban az Argentin Köztársaság Államvasutainál




A Baldwin Locomotive Works  Locomotive Data kiadványát egy Mercator vetületű világtérkép, majd ismeretlen, de valószínűleg távolságtartó vetületű Észak- és Dél-Amerika, Európa és Ázsia térkép zárja le.

A könyvecske legvégén kockás lapok a jegyzetek számára. Ebben a könyvben itt kézzel írott számítás részletek és angol, ír, francia és német postai- és utcai címek találhatók. Lehet, hogy ez a könyv tényleg egy utazó ügynöké volt? Tudjuk, hogy a könyveknek megvan a saját sorsuk. Ha ez a könyvecske mesélni tudna...

A jegyzetek:



















Források:

 

  • Brian Solomon: BALDWIN LOCOMOTIVES  [1]
  • R. H. N. Hardy: The RAILWAYMAN's POCKET-BOOK [2]

manhattani

2016. szeptember 12.


















Világvasutai > amerikai vasutak