|
Amerikai vasúti járműgyárak |
Az EMD
rövid, képes története 1. A kezdetektől a Geep-ig |
Hosszú története során nem csak ez a neve volt. Az alapításakor Electro-Motive Engineering Corp.-nak nevezték. Legsikeresebb szakaszában Electro-Motive Division (EMD) volt a neve. Mára Electro-Motive Diesel, és nem csak működése legsikeresebb szakaszának helyszínét hagyta el, de országát is: a kanadai Ontario államban, Londonban működik. A két stáció közötti sikeres működése során nagyon jó mozdonyok ezreit és motorok tízezreit gyártotta. |
1922,
a kezdet. Harold L. Hamilton, korábban vasutas, később a
White Co. teherautógyár kereskedelmi igazgatója,
Paul R. Turnerrel együtt megalapította az
Electro-Motive
Engineering Corp.-ot, aminek a nevét nemsokára
Electro-Motive Co.-ra változtatták. Mindez Cleveland-ben,
Ohioban történt.
Kis
forgalmú
vonalakra való benzinmotoros,
villamos erőátvitelű személyszállító
motorkocsikat terveztek, gyártattak
és adtak el.
EMD
fényképek. |
1924:
elkészült az első két "doodlebug" (dongó).
Kb. 35 tonnás motor- kocsik, 175 LE-s Winton benzinmotorral, GE
vil- lamos berendezéssel. A járműszekrényt a St.
Louis Car készítette. 1936-ig a cégnek nem volt gyára, csak irodája Clevelandben és helyi pótalkatrész raktárai. Megrendelték a motorko- csik fő egységeit, a kocsiszekrény gyárban beszereltették a motort és a villamos berendezést. Így adtak el közel 400 motorkocsit. A képen a legöregebb túlélő, a Montana Western 31-ese látható, a Great Northernnek készült 1925-ben. Robert S. McGonigal felvétele. |
1927:
Az első mozdony. Az EMC vezetésével a Rock Island
vasúttársaság benzin- motort szerelt két
korábbi postakocsiba a kansasi, hortoni műhelyében. Az
550 LE-s mozdonyok 25 kocsit tudtak vontatni. A
próbálkozás sikeres volt, mert a RI 1929-ben 3
további kocsit alakított mozdonnyá és 7
új járműszekrényt rendelt a St. Louis
Cartól. EMD felvétel. |
1929:
Az Electro-Motive 300 LE-s Winton motort szerelt a Chicago Great
Western Blue Bird 3 kocsis motorvonatába, mely McKeen kocsik
átépítés voltak. A vonat a Minneapolis
és a minnesotai Rochester között járt. A
vonat az áramvonalas motorvonatok előfutára volt. 1930: A válság miatt a motorkocsi rendelés tizedére csökkent, és a használt motor is elérte a műszaki határát, mind az EMC, mind a Winton motorgyár nehéz gazdasági helyzetbe került. A General Motors Corp. fantáziát látott bennük és megvette mindkettőt. Hatalmas anyagi erejével finanszírozta a dízelmotor és -jármű kifejlesztését. |
: |
1933:
Miközben a gőzösöket leverő dízelmozdony
már a rajzasztalokon volt, a UP 600 LE-s motorvonatot rendelt az
Electro-Motive-től. Ez lett az M10000-es, a
járműszekrényeket a Pullman
készítette, Az első nagy sebességű
áramvonalas vonat szenzációt keltett az
országos túrája során, mielőtt menetrend
szerinti szolgálatba lépett a City of Salina vonatként. Gerald M. Best képe a Diesel Locomotives: The First 50 Years-ből. |
: |
1933:
A dízel hatalmas esélye. A Burlington Route
társaság (a mai BNSF egyik elődje) dízelmotort
választott a Zephyr
motorvonata meghajtásához, a járművet a Budd
Co. készítette, felhasználva az akkor forradalmi
rozsdamentes acél megmunkálási technikát. A
motor a General Motors-ban kifejlesztett, könnyű, 600
lóerős, Winton 201A lett, atyja Charles F. Kettelring. Az első
nagy sebességű dízel motorvonat utat mutatott az amerikai
vasúti járműfejlesztéshez. Gerald M. Best képe a Diesel Locomotives: The First 50 Years-ből. |
1935:
Az EMC a GE Erie-beli telephelyén szereltett össze
két ilyen "boxcab" ikermotoros mozdonyt, és két
"hood" formájú tolatómozdonyt. Az 511 és az
512 box-cabek értékes adatokat szolgáltattak a
mozdonyfejlesztéshez, a tolatók pedig a Lackawanna 425
és 426-os számú mozdonyai lettek. EMD felvétel. |
1936:
Az EMD mozdonygyárrá válik. Az Electro-Motive
új telepet nyitott, 200 000 négyzetláb (kb. 20 000
négyzetméter) alapterületű csarnokkal,
Chicagótól délre, és a
postacíméről La Grange-nek nevezték. Még az
év vége előtt SC tolatómozdonyok
gyártásába kezdett, de készült a UP
számára az M-10001, a City of Portland gyorsmotorvonat
is. A La Grange még abban az évtizedben 2 millió
négyzetláb területűre nőtt. EMD felvétel. |
1937:
Megjelenik az E Unit. Az első a Baltimore & Ohio EA No. 51-ese
lett. John B. Corns felvétele. A mozdony másik újdonsága a Blomberg forgóváz. Ez az A1A tengelyelrendezés, tehervonati célra B elrendezést használtak. Ilyen forgóvázak futottak majdnem minden E, F és GP mozdony alatt. EMD felvétel. |
1938: Bemutatkozik
az 567 típusú dízelmotor. A szám egy
hengerének lökettérfogata köb- hüvelykben
kifejezve. 6-, 8-, 12- és 16 hengeres változatban
készült, előbb normál sűrítéssel,
később turbófeltöltéssel. Ez a motor lett az
EMD szabvány motorja 28 éven át, több, mint
25.100 mozdonyban. EMD felvétel. |
1939:
A kis tolató, ami ezerszámra járta az USA
vasútvonalait és állomásait. A többi
EMD tolatóknál rövidebb "hood"-dal, a 600 LE-s SW1
15 éves gyártási időszakot kezdett meg. George H. Drury felvétele. |
1939:
A jármű, amely örökre megváltoztatta az
amerikai vasúti vontatást. Az FT No. 103-as végre
igazi vetélytársa lett a nagy gőzöknek is. A
cég 11 hónapos bemutató útra küldte,
35 államon át, 83 764 mérföldet tett meg,
és ennek nagy részét nehéz vonatot
húzva! Megtörte azt a hitet, hogy a nehéz
tehervontatás túl nagy feladat a dízeleknek. Az
5400 lóerős mozdonyegyüttes mindenütt remekül
teljesített, még Alaszkában is. R. V. Nixon felvétele. Ugyanebben az évben elkészült az utolsó lejtős orrú E mozdony, később a rövidebb, "bulldog" orr terjedt el. EMD felvétel. |
1941:
Az Electro-Motive Co. és a Winton Engine Co. teljesen beolvad a
General Motors óriásba, és megszületik a GM
Electro-Motive Divisionje. 1942-45: Az EMD teljes erejével beszáll az Egyesült Államok háborús erőfeszítésébe. A mozdonygyártás mennyisége csökken, mivel rengeteg dízelmotort gyárt a tengeralattjáró vadász hajók és a partraszálló vízi járművek számára. Azért csak leszállít 1096 FT egységet, 23 vasúttársaság számára, ezzel megalapozva a háború utáni dízelesítést. |
1949:
Az F3 továbbfejlesztéséből megszületik az
F7, melynek (az FP7-tel együtt) 4221-es eladása
végképp kiszorítja a gőzösöket a
legtöbb vasútról Amerikában. Nem volt elég még ennyi az amerikai vasutakat forradalmasító újdonság: az EMD bemutatta az új mozdonykategóriát: a road-switchert (vonali és tolatómozdonyt). A hood mozdonyszekrény kényelmesebbé tette a hozzáférést a belső részekhez, és a tehervonat élén a mozdony formája igazán nem számít, ha célszerű. A típus nevének jelentése: General Purpose, és a betűszó kiejtéséből rajtaragadt a "geep" név. EMD felvétel. |