Hulladékszállítás az amerikai vasutakon







A kép John G. Kneiling írásában jól mutatja, hogy hogyan lesz az amúgy nagyon kis értékű, sőt, felhalmozva káros anyagból bevétel a vasutak számára, miközben még jót is tesznek a környezettel.




Manapság van egy biztosan és folyamatosan növekvő iparág: a hulladékszállítás és -feldolgozás. A keletkező hulladék térfogata és tömege, néha pedig a fajtája (például a nukleáris erőművek elhasznált fűtőanyag cellái) miatt szükségszerű a szállításba a vasút bevonása. Pecunia non olet, a pénznek nincs szaga, mondta Vespasianus római császár, mikor a nyilvános vécék megadóztatásáról tárgyaltak. Ez igaz a hulladékszállításra is. Az amerikai vasutak örömmel teszik el a hulladékszállításból származó szagtalan és tisztes bevételt.





Egyetlen ember évente tonnányi hulladékot termel", és a mennyiség évről évre nő. Az első válasz a mit tegyünk a hulladékkal?" kérdésre, hogy: ki vele a lakott területről! Vannak kivételek: néhány közösség, főleg falusi, a keletkezési helyen elégeti. Nagyobb közösségekben az intézményes elégetés drága és szennyező. Vannak országok és városok, amelyekben a hulladékot a városon belül üres területeken halmozzák fel.

A hulladék elégetése energianyerési céllal (Észak-Amerikában, 1975-ben) nem tűnik működőképes eljárásnak. A kapott energia kicsi, és mivel a környezetszennyezést elkerülendő az égéstérbe gyakran fűtőanyagot kell adni, a bevétel-költség egyenleg gyakran negatív.

A környezetvédők azt mondják:
Recikláljunk!", de az összeöntött hulladékból nehéz kinyerni hasznos, és jelentős mennyiségű anyagot. Marad az eredeti megoldás: ki a hulladékkal a városból! Ami gyakran nem kis távolságú szállítást jelent. A vasutat pedig szállításra találták ki.

A vasút azt szereti, ha minél nagyobb tömegűt minél messzebb, és minél rendszeresebben szállíttatnak vele. De a régi módi
szemétvasutak"  ma már nem léteznek (Egykor Budapesten is volt ilyen.)  Az általános célú vasutak túl lassúak erre a célra, a hulladékot még aznap el kell távolítani a városból, ne ott illatozzon. Emellett a lassú szállítás sok kocsit köt le, nőnek a költségek.
Felül nyitott vagonok már nem alkalmazhatók hulladékszállításra.

(Egyszer
Staten Islandről Manhattanbe hajóztam az  ingakompon", elúszott mellettünk a New York szemetét Staten Islandre szállító motoros uszály, amin a szemetet csak hálóval fedték le, hogy ne hordja a szél. A tőlünk több tíz méterre úszó szemétszállító szaga emlékezetes volt.)

Számba véve a feltételeket, a vasutaknak nem egyszerű beszállni a hulladékszállítás bizniszbe úgy, hogy az nyereséges legyen számukra.

A lakossági hulladékot kaputól kapuig járó közúti járművek gyűjtik be. Ezek egy-két óra alatt megtelnek, a sofőr elhajt a lerakóhelyre, míg a kísérők pihennek. Ez a lerakóhely nem lehet nagy távolságra a begyűjtés helyétől, mert az túlzottan lefoglalná a begyűjtő járműveket. Viszont a város közeli lerakóhely kapacitása véges, onnan a hulladékot tovább kell szállítani. Itt jön a képbe a vasút.

A vasutaknak nagy előnyük a közúti járművekkel szemben, hogy nem kritikus számukra a szállítandó anyagnak (bizonyos mérethatárokon belül) sem a térfogata, sem a súlya. Fogadhatja a hulladékot, ahogy az keletkezik és érkezik. A hulladék érkezhet zajos gépeken, ilyenekkel rámolhatják az illatos anyagot, a város távol van a teherpályaudvartól, aki meg közel lakik, úgyis megszokta
már a zajt.




A vasút másik előnye, hogy nagyobb távolságra tud, és olcsóbban szállít, mint a közúti járművek. A teherautós szállítás költsége (az USA-ban és az 1970-es évek közepén mérföldenként 1 dollár (a hulladékbegyűjtésre specializált járműveké több). Teherautóval ilyen jellegű árut, mint a hulladék, 50 vagy kevesebb mérföldre ésszerű szállítani. A vasút gond nélkül elszállítja 100 mérföldre.

Alapszabály, hogy a begyűjtött hulladékot még aznap éjjel el kell szállítani. Nem lehet a kocsikat az egyik napon napközben megtölteni, éjjel rendezni, másnap osztályozni, és ezután elvinni, kivéve, ha az a nap szombat. Ilyen folyamatban egy vonatnyi hulladékszállító kocsi egy napig nem termel bevételt, és a kocsi bérlés drága.

A vasutak ellenkeznek a még aznap éjszakai elszállítás ellen. Az egyik ellenérvük elvi:
Ilyen alacsony fokozatú szállítás nem érdemel jó kiszolgálást!" A másik gyakorlati: Ha megtesszük ezt a hulladékkal, más szállíttatók is ezt kérik!" 
Az ilyen gondolkodás része a hulladékszállítás problémakörének.

A feltételek kialakítják a hulladékszállítás működési módját. Ki kell jelölni a városban egy teherpályaudvart a hulladék átrakás számára. A hulladékot közvetlenül a vasúti kocsiba kell tölteni. Koraeste vonatba kell rendezni a hulladékszállító vagonokat. A vonatot aztán a legrövidebb úton a hulladéklerakó helyére kell vinni.

A kocsikat délután 4 és 8 óra között lehet megrakni a város napi hulladékával. Lehet személyzetet találni, ha a körülbelül 6 órányi munkaidőre egész napi bért kap.

A vonat 100 mérföldnyi távot 4 vagy kevesebb óra alatt tesz meg. A lerakóban 4 óra alatt ki lehet üríteni a vagonokat, amik
reggel 7 órára visszaérhetnek a töltőhelyre. Ott oda lehet őket állítani arra a helyre, ahol a teherautók beléjük tudják borítani a hulladékot.







Hogyan lehet ezt a folyamatot végrehajtani? A megfelelő vagonnal kell kezdeni. A képen fedett, a töltéshez nyitható tetejű vagon rajza látható, a tetejét torziós rúd tartja nyitott állapotban. A megerősített padlóját nem sérti meg az építési hulladék vagy az autóroncs sem.

Egy ilyen vagon ára (a 70-es évek közepén) 25.000 dollár. Benne a szállítás költsége a szokásos, kis vonalhosszúságú vasutakon tonnánként 3 és 5 dollár közötti, ez az ár és a szokásos szolgáltatás nem megfelelő a mindennapi hulladék szállítás számára.

40 kocsis vonatot egy 3.000 LE-s mozdony vontathat, ennek ára 400.000 dollár, és 20 évig eljárhat. A teljes költség 20 tonna elszállítására, 25.000 dollár a kocsiért és 10.000 dollár a mozdonyért nem rossz ár, ha összevetjük a teherautós szállítással.




A hulladékszállító vagon szerkezete

Rajz [1]-ből









A hulladékszállító vonat lehet 80 kocsis, ilyenkor két mozdony szükséges, vagy 120 kocsis három mozdonnyal, ilyenkor több átrakó állomást is kiszolgálhat. A 80 kocsis vonat körülbelül 1600 tonna hulladékot szállíthat, ezzel 800.000 lakosú várost szolgál ki.


A vagon töltésekor a kezelő oldja a tető zárását, azt a torziós rúd felnyitja, majd a megtelt vagonra a kezelő visszazárja a tetőt. Ugyanez a személy a tele kocsik helyett üreseket mozgat a töltőhelyre egy drótköteles kocsimozgató segítségével.




A hulladékszállító felül- és oldalnézete

Rajz [1]-ből









Az átrakó állomáson olyan rámpának kell lennie, amiről egyszerre két teherautó is döntheti a hulladékot a vagonba. A rámpa előtt mellékvágány kell, amely kétszer olyan hosszú, mint a megrakandó szerelvény, kell egy drótköteles
kocsivonszoló", és szükség esetén védőfal. Az átrakó létesítmény munkaerő igénye egy kezelő, és talán egy irodista és kávéfőző.


A hulladék közvetlenül a vagonba borítása

Rajz [1]-ből





A vagonokat kibillentő jármű általános célú, sok helyen használják. A képen látható félét egy chicagói cég gyártja már vagy 40 éve. Megragadja a rudat a vagon alján és megemeli az egészet. Az emelés nyitja az ajtókat a másik oldalon, és a hulladék kiömlik. Egy személyt kell alkalmazni, aki tűzoltó tömlővel időről időre kimossa a vagonok belsejét.

Egy mobil kocsi billentő 5 perc alatt végez egy kocsival, óránként öttel. Nehéz kocsit két billentő tud megemelni.

Miután az üres vonat elment, az emelő önjáró járműre tolólapot szerelnek, és eltolja a kiborított hulladékot, hogy helyet csináljon a következő vonat rakományának.


A vagon kibillentés helyszíne és az emelő jármű

Rajz [1]-ből




Mi lesz ezután a hulladékkal? Az már más úgy.

A szállító dolga eljuttatni a hulladékot ki a városból a tárolóba. Mindenki egyetért, hogy ez fontos mozzanat. A vasút ezt tudja, minden más szállítási módnál messzebbre, és olcsóbban.

Akár elégetik a hulladékot, akár elföldelik és elfelejtik, akár elhagyott bányát töltenek fel vele, akár parfümmé alakítják, az első lépés, hogy eljuttassák oda, és az
oda" nagyon messze is lehet. A vasút erre van: eljuttatni oda.
Amikor vasutak tömörítésről, aprításról vagy bármi ilyesmiről beszélnek, a teherautósok játszmáját játsszák. A teherautósoknak előfeldolgozott anyag kell, mert nagy térfogattal nem boldogulnak, a vasút pedig úgy fogadja a hulladékot, ahogyan keletkezik.

Mi a teendő, ha nincs alkalmas hely a hulladék lerakására? Akkor elhagyott gazos telkekre kell vinni azt, amit az emberek kidobnak az ablakon, míg csak nem találnak jobb megoldást, és kell ilyennek lennie! A vasút szállítási képessége segít a megoldás megtalálásában.








Források:

  • John G. Kneiling: Get the stuff out of town, TRAINS, 1975 február [1]
  • William D. Middleton, George M. Smerk, and Roberta L. Diehl: Encyclopedia of North American Railroads [2]
  • Mike Schafer: Classic American Railroads [3]
  • Allan E. Lee: American Transportation, Heritage Series [4]
manhattani    

  2024. április 8.