amerikai vasutak > társaságok |
Az Amtrak az amerikai magánvasúti személyszállítás romjaiból nőtt ki. A múlt század 60-as éveire az amerikai vasúti személyszállítás erősen veszteségessé vált és mindegyik nagy amerikai vasút szabadulni igyekezett tőle. Két nagy társaság, amelynél a teherszállítás részaránya a többi vasútnál kisebb volt, tönkre is ment bele. Az amerikai szövetségi kormány belátta, hogy ha nem engedélyezi a vasutaknak a személyszállítás abbahagyását, bedöntheti azokat is. Távolsági vasúti személyszállítás pedig csak akkor marad, ha maga a kormány hoz létre egy államilag támogatott vasutat. Így született az Amtrak. |
Az
amerikai vasúti személyszállítás
nagy múltra tekint vissza. Megjelenésekor könnyű
piheként fújta el a lovaskocsis
szállítást, de könnyedén legyőzte az
1800-as évek elejétől hatalmas költséggel
kiépített csatornarendszert is. Amerikában az első nyilvános vasutat 1826-ban engedélyezték, ez a Granite Railway Company volt Massachusetts-ben. Főnöke és műszaki vezetője, Gridley Bryant találta föl a kitérőt, a keresztezést és a fordítókorongot, és Amerikában az első volt, aki vas szalagot használt a fa sínen azért, hogy tartósabbá tegye a sínkoronát. A Granite még "toll road"-ként működött: díj ellenében bárki rámehetett a pályára az általában állati vontatású kocsijával. Ez az üzemmód a gőzmozdony megjelenésével ért véget. A gőzös vontatású vonatok korábban elképzelhetetlen utazási sebességet tettek lehetővé, nagyon olcsón. A vasúthálózat robbanásszerűen terjedt, és a forgalom nagy hasznot hozott a befektetőknek. Megépült a transzkontinentális vonal, így épeszű utazási idővel átjárhatóvá váltak az Egyesült Államok közepén a sivatagok és a magas hegységek. Ezzel megszűnt a veszély, hogy a Csendes-óceáni parti részek függetlenként folytatják. Amerikát a vasút tette egységes országgá. |
Állomás a Morris & Essex vasúton
Edward Lamson Henry olajfestménye, a new yorki Chase Manhattan Bank tulajdona, [4]-ből Hamarosan
az amerikai táj szerves részévé lett
a vasútvonal. A vonat érkezése
eseménnyé vált utazóknak, érkezőkre
várakozóknak, de akár a nem érintett
embereknek is. A vasút lett a kapcsolat más
városokkal és a világ más részeivel.
|
Az USA vasúti hálózata az 1830-as évek elején, és ugyanannak a századnak az 60-as éveiben, |
majd a csúcs évben, 1916-ban |
E hálózat túlnyomó részén személyszállítás is folyt. |
A
szédületes ütemű műszaki és gazdasági
fejlődés során kialakult a távolsági
vasúti személyszállítási
hálózat. Az igazán
hosszújáratú vonatokat a Class I
társaságok járatták. Egyesek nagy luxust
nyújtottak, a vonaton fodrász, titkári
szolgálat és mozi volt, az étkezőkocsi
étlapja a drága földi éttermekét is
megszégyenítette. A gőzmozdony menet közben vett
vizet, hogy csökkenjen a menetidő. Az aranykor leghíresebb
amerikai vonatai a New York Central 20th Century Limitedje, a
Pennsylvania Broadway Limitedje (mindkettő New York és Chicago
között), a UP City of Los Angeles-e, a Santa Fe Super Chief-je és a Southern Pacific Sunset vonatai voltak, és a lista korántsem teljes. A közúti közlekedés és a repülés fejlődése kikezdte a vasutak kihasználtságát. 1945-től kezdve a vasúti személyszállítás veszteséget termelt. Az 50-es évek végére a személyszállítás fő bevételi forrása a postai küldemények szállítása volt, mert a nagyvárosokban vasútvonal irányok szerint válogatott küldeményeket a Railway Post Office-ben, a vonat postakocsijában menet közben válogatták szét a vonal menti települések között, ez gyorsította a küldemények eljutását. Amint megjelent Amerikában a postai irányítószám, a postakocsik szerepüket vesztették, a vasutak személyszállító vonatai még veszteségesebbé váltak, a társaságok a kormányhoz folyamodtak a megszüntetés engedélyezéséért. |
A
Santa Fe mindig kényes volt, hogy a legmagasabb
színvonalú személyszállítási
szolgáltatást nyújtsa. (Nem minden
hátsó szándék nélkül: azt
tartották, hogy a híres, fényes expresszek
vonzzák a nyereséget is hozó
teherszállíttatókat.) Ezért a Class I
társaságok messze a nyereségességi
határ alatt is járatták az expresszeket, de ott is
elérkeztek egy határhoz. John. S. Reed, a Santa Fe elnöke 1967-ben azt mondta: "A Santa Fe nem hagyta cserben a vasúton utazókat - az utazók kedvelik jobban a repülést és az autós utazást." A társaságok a veszteséget összeolvadásokkal próbálták elviselhetővé tenni. Az egyik legnagyobb ilyen volt a Pennsylvania és a New York Central egyesülése, Penn Central néven. A két társaság 1962-ben kérte az engedélyt az egyesülésre, az Interstate Commerce Council kormányszerv 1966-ban, a Legfelső Bíróság 68-ban engedélyezte. Azt remélték, évi 80 millió dollárt takarítanak meg ezzel. Ehelyett 1970-re a Penn Central vesztesége naponta 1 millió dollár lett. 1970 június 21-én a társaság csődöt jelentett, ez volt az amerikai történelem egyik legnagyobb csődje. Az USA keleti partján a teherszállítást a Conrail végezte, még bejáró vonatokat is járatott, de minden más vasúti személyszállítás megszűnt. |
Amerika
minden illetékes vezető testülete és
személye, a kormány, a Kongresszus és az
elnök, Richard Nixon számára világos volt,
hogy a vasúti távolsági
személyszállítás csak állami
beavatkozással tartható meg. De hogy szükség
van-e erre, az nem volt biztos. Hosszú kongresszusi vita
során tisztázták, hogy: - az akkor következő 25 évben Amerika lakossága 23%-kal, azaz 60 millió fővel nő, és ehhez nem elegendő a meglévő közlekedési kapacitás, - a vasútnak vannak előnyei a közúti és a légi személyszállítással szemben, - a személyszállítás egyáltalán nem elidegeníthetetlen joga az állampolgároknak, tehát messze nem kell arra törekedni, |
hogy minden
települést, várost vonat kössön be a hálózatba, - a születő új vasútnak meg kell küzdenie a létéért, a költségvetési és alapítványi támogatásokért, és messze nem utolsósorban a jegyárbevételért. A vita eredményeként az eszme átment a Kongresszuson és 1970 október 30-án Richard Nixon elnök aláírta "Az 1970-es vasúti személyszállítási törvényt", mely létrehozta az Amtraket. Az Amtrak hivatalos nevén National Railroad Passenger Corporation. Kitalálták számára ezt a nicknevet, az American és a Traction szavak összevonásával. Lássuk a törvényt! |
Érdemes néhány gyors pillantást vetni a szövegére.
"A Kongresszus úgy találja, hogy a kiegyensúlyozott szállítási rendszerhez szükséges a modern, hatékony intersziti vasúti személyszállítási szolgáltatás. ... segít a közutak torlódásainak csökkentésében, ...a repülőterek és légiutak zsúfoltságának mérséklésében, ... sürgős szövetségi pénzügyi segítség szűkséges e szolgáltatás fenntartásához". A törvény meghatározza, hogy mi a vasút, mi a közlekedési miniszter, és mi az intersziti vasúti személyszállítási szolgáltatás, ami: "minden vasúti személyszállítási szolgáltatás, amely más, mint a (A) bejáróvonati és egyéb rövidtávú személyszállítási szolgáltatás városi és elővárosi környezetben, melyet rendszerint az jellemez, hogy csökkentett a viteldíj, többszöri utazásra szolgáló jegyet használ, és melynek reggel és este csúcsforgalmi időszaka van, és amely más, mint (B) az autó-komp szolgáltatás". Amerikában a törvényekben semmit sem bíznak a véletlenre. A törvény meghatározza az "elkerülhető veszteség" fogalmát, amikor a személyszállítási szolgáltatás kisebb bevételt hoz, és a veszteség elkerülhetőségét pedig az Interstate Commerce Commission (Államközi Kereskedelmi Bizottság) felügyeli. |
Az Amtrak első és központi irodája Washington D.C-ben a L'Enfant Plazaban lett. Az itt dolgozó 50 embernek kellett gyakorlatilag az egész USÁ-ban, 50-ből 48 államban, a magánvasutaktól levetett vontató- és kocsiállománnyal távolsági személyszállítást teremteni. Nem kis feladat. Az Amtrak az első évében 16 millió utast szállított. | Az első napokban az Amtrak kiválogatta a legjobb kocsikat és megindította a saját személyszállítását. A kocsiállományt "rainbow fleet"-nek, szivárvány kocsiparknak hívták, mert a kocsik a korábbi tulaj színezését viselték. Akkoriban nem volt szokatlan az olyan vonat, melyben Santa Fe ülőkocsi, Union Pacific háló és New York Central étkezőkocsi volt. |
Források:
|
manhattani
2013. július 24. |
II. rész: A formálódás évei |
Világvasutai > amerikai vasutak > társaságok |