|
Mikor a Southern Pacific egyik elődvasútja, a Central Pacific a Big Four vezetésével Sacramentótól kelet felé építette a vonalát, hogy a Union Pacific vonalához csatlakozva transzkontinentális vasútvonalat alkosson, indiános földre hatolt be. Az építés talán nem lehetetlen, de mindenképpen sokkal nehezebb lett volna, ha a Nevada északi részén élő paiute indiánok főnöke, Johnson Sides nem áll a vasútépítés mellé. Szerepéért kiérdemelte a „United States Peacemaker”, az Egyesült Államok béketeremtője címet. |
Johnson
Sides, a paiute főnök.
Korabeli fénykép a TRANS
magazinból.
|
Ő
és emberei védték az
építést
más, ellenséges
indiánoktól, de a természeti
csapásoktól, sőt a
szabotázsoktól is,
amiket a
sztrájkoló munkások követtek
volna el.
Ezért a Central Pacific építői
Johnson Sides-nak és népének
egész
életükre szabad utazást
biztosítottak a
vasúton
egész Nevadában, minden kocsin, kivéve
a
személykocsikat... (Akkoriban Amerika
népe sokkal rasszistább volt, mint ma.
Úgy
gondolták, hogy az alacsonyabbrendű
indiánok ne utazzanak egy kocsiban fehér
emberekkel. Ez a
gondolkodásmódjuk
azóta gyökeresen megváltozott.)
1861-ben Charles Crocker, a Big Four egyike és Theodore Judah, a transzkontinentális vonal megálmodója a Sierrákat járták, a legkönnyebb útvonalat keresték a gránit hegységen és a hatalmas nevadai sivatagon át. Találkoztak Sides-szal és Crocker megkérdezte, köthetnének-e békemegállapodást az indiánokkal, akikről Crocker azt gondolta, ők birtokolják a területet. A vasútépítők azt mondták Sides-nak: „Készülünk építeni egy hatalmas csapást (trail, ami indián ösvényt, útvonalat, de közlekedési utat is jelent), mely elér a nagy víztől a felkelő Nap alatt a nagy vízig a lenyugvó Nap alatt. |
Ezen
a hatalmas csapáson egy szörnyű nagy
acélparipa jár majd, mely annyi terhet
húz
maga után, mint ezer ló, és olyan
könnyen fut, amint a madár száll
át a
levegőn”. A nagy csapás és az acélparipa elképzelése tetszett Sides-nak. Crocker elmagyarázta, hogy az acélparipa a nagy teherrel nem tud felmenni meredek emelkedőkön, ezért Sides önként vállalta, hogy megmutatja nekik a legkisebb emelkedésű útvonalat a Sierrákban. A paiute indiánok kétkedve hallgatták a főnökük elbeszélését arról, milyen csoda van készülőben. Egy szót sem hittek belőle, míg meg nem látták az épülő pályát, de akkor fellelkesedtek. A fehér munkások mást sem láttak az építési területből, mint láthatárig érő sivatagot, melyet átjárhatatlan hegyek vesznek körbe. Kevés víz és fa volt, több csak messze volt található. Sides megértette a problémát. Beszélt a törzs tagjaival, hogy ha segítenek az építésben, a „négy nagyfőnök”: Leland Stanford, Colis P. Huntington, Charles Crocker és Mark Hopkins, a Big Four szabad utazást biztosít nekik a vasúton. |
A törzs
tagjai mind
vágytak utazni a szörnnyel, amelyik
átkel a hegyeken. Sides ígérete
hatására az
indiánok távoli forrásokhoz
és
erdőkbe indultak, és vizet és fát
hoztak a
vasútépítők
táborába. Az egész paiute törzsnek személyes érdeke lett a vasút megépülte, és mindent megtettek a haladásáért, figyelmeztettek az ólálkodó ellenséges indiánokra, sőt megvédték a fehér építőket azoktól. Teljesen másképp folyt az építés ott, ahol a Union Pacific dolgozott: a munkások mindig, még alvás közben is a közelben tartották a puskájukat, állandóan felkészülve a következő indián támadásra. 1869. május 10-én a Central Pacific és a Union Pacific vonala találkozott Promontoryben, Utahban, és beütötték az arany sínszöget (is). Mikor a vonatközlekedés megindult, Sides és emberei figyelték a vonalat, nem zárja-e el a pályát földcsuszamlás vagy nem mossa-e el áradás. Egyszer Sides hét mérföldet futott, hogy figyelmeztessen egy ilyenre. A legnagyobb sikerének azt tartotta, mikor segített megjavítani egy szabotázs során tönkretett mozdonyt. A |
sztrájkolók
alkatrészeket szereltek le egy mozdonyról,
és elásták. Tizenegy darab
hiányzott, mind fontos a
gőzös
működéséhez. Mikor Sides feltűnt, mint
mindig, mikor baj volt, a mozdonyvezető megkérdezte, tudna-e
segíteni. „Why,
yes” (miért, igen) mondta, ami
szavajárása
volt. Elküldte a törzsbeli
indiánjait, akinek a sasszeme felfedezte e frissen
felforgatott
földet, és
előkerült mind a 11 alkatrész. Sides
elhatározta,
hogy többé ilyen akció nem
árthat a vasútjának, míg az
ő
területén van. Őröket
küldött ki a vonal
mentén és
az állomásokra. Többet nem
történt
hasonló eset. Az élethosszig szóló szabadjegyet élvezték a paiute indiánok. Ez azon kevés esetek egyike volt, mikor a „sápadtarcúak” viszonoztak valamit az indiánoknak. A fehér utasok pedig meglepődve látták, milyen otthonosan utaznak az indiánok a vasúton: a paklikocsikban, a postavagonokban, a fedett kocsik tetején és a nem rakott lapos kocsikon. A tehervonat néha úgy érkezett meg Renoba, hogy több indián volt rajta, mint teheráru. Az indiánok soha nem fizettek egy centet sem az utazásért, és a tehervonatra csak ők szállhattak fel, fehér utasnak ez tilos volt. |
A Central Pacific vonala Sacramentótól (a kiindulási ponttól) Promontory Summitig. Itt találkozott a UP vonalával. A TRAINS térképe. |
A térképen jól látszik, hogy mennyire útban volt az építőknek a Great Salt Lake, főleg, hogy az azt északra elkerülő vonal nagy emelkedésű és kanyargós volt. Már az építés idején, a XIX. században szerették volna átszelni a tavat, de akkor még nem állt rendelkezésre az ehhez szükséges technológia. A XX. század elején, mikor Edward H. Harriman lett a Central Pacific utódcégének, a Southern Pacific-nek a főnöke, megcsinálták a Lucin Cutoffot, mely a tó derekán át viszi a vasútvonalat. Erről szól a folytatás. |
Irodalom: Mike
Schafer: Classic American
Railroads
Brian Solomon: Southern Pacific George H. Drury (compiled): Guide to North American Steam Locomotives TRAINS magazinok |
manhattani
2010. |