Az E72 nyugatra tart Montana államban, Superiornál 1973. augusztus 6-án Steve Patterson felvétele [3]-ból |
2. rész: A vonal |
A Milwaukee Road Chicagóból
induló vonata hosszú, nem villamosított vonal
után eléri a Rocky Mountain Divisiont, a keleti
villamosított szakaszt, ezután az Idaho Division nem
villamosított, tehát írásunk
szempontjából érdektelen rész után
következik a Coast Division, a nyugati villamos vonal, mely a
Csendes-óceán parti Tacomáig, a vonal
végpontjáig tart. |
Rocky
Mountain Division |
Harlowton |
A nyugat felé haladó vonat
Chicagótól 1300 mérföldre,
Harlowtonnál, a Rocky Mountain Division keleti
végénél érte el az első
villamosított szakaszt. A hálózat nyugati végéig, Seattle-ig és Tacomáig, a Csendes-óceán partjáig még 900 mérföld van. A keleti villamos szakasz, a Rocky
Mountain Division
keleti része Térképrészlet
[3]-ból
|
Harlowton
naplementében, 1956 júliusában Sanford Goodrick felvétele [3]-ból Az E74-es és az E75-ös Little Joe-k a 3-as yard vágányon indul egy rendkívüli tehervonattal. Az állomáson túl majdnem azonnal kezdődik az emelkedő, ami néhány mérföld múlva 20‰ -es lesz. |
Butte |
Butte
nagyállomás
Sanford
Gooodrick
felvétele [3]-ból
1917-től, mikor az állomás készen lett, 1956-ig, mikor a Milwaukee Road épített egy kisebb állomást a várostól délre, az expresszek és a személyvonatok betolattak a nagyállomás csonkavágányaira, ezzel több percet adtak a menetidőhöz. Az épület és az olasz stílusú óratorony építészeti műemlék, a vasút megszűntével is megmaradt, a helyi tévé stúdiója működik benne. |
Az E12-es villamos mozdony visszatolja a
hosszú, Olympian Hiawatha
expresszt Butte
nagyállomásra
Sanford Goodrick felvétele A vonat mögötti dombon és a hegyen a bányászkodás jelei látszanak, mert Butte bányászváros volt. |
Butte
fölött eredetileg
ezüstbányát
nyitottak, de
aztán óriási
mennyiségű
rezet, cinket, mangánt és ólmot találtak. Az Anaconda nevet egy
leszerelt polgárháborús katonától
kapta, aki Grant tábornok hadmozdulatának a nevét
adta a bányájának. Mivel a rézbánya korábbról működött, mint ahogy a Milwaukee vasút épült, logikus volt, hogy az Anaconda rezéből készítsék a felsővezetéket, energia- és távközlő kábeleket, különösen, hogy a vasút igazgatóságának egy tagja az Anaconda Copper Mining elnöke is volt. A rézbánya Butte Anaconda & Pacific (BA&P) néven saját vasutat épített ki a város és a bánya között, ami kísérleti villamos vasúti próbapálya lett a Milwaukee számára. |
Butte
városa és a BA&P számára a
villanyt pedig az Anaconda bánya villamos műve adta. A Butte Anaconda & Pacific vasút az első olyan volt, amely tisztán gazdasági okból villamosított nagyvasúti fővonalon. 1913-ban 2400V-os DC rendszert épített ki, melyet két évvel később célszerűségből a Milwaukee-éval egyező, 3000V-ossá épített át. A BA&P huszonnyolc mozdonya kettesével, napi 16 órában és heti 6 napon 100 rézérc vagonos vonatokat mozgatott a bánya és Butte teherpályaudvar között, 1967-ig, amikor a bánya új ércfeldolgozó és olvasztó művet épített ki Butte-ban, oda pedig már dízelmozdonyok vitték az ércet, és lebontották a felsővezetéket. |
A Butte Anaconda & Pacific vasút
tehervonati mozdonyai
Henry Stange, William C. Janssen
Collection [3]-ból
Két gép, amit ott 'motor'-nak hívnak, hogy megkülönböztessék a gőzmozdonytól, amit pedig mi hívunk 'motor'-nak, azt ők dízelnek. A General Electric 17 ilyet szállított 1913-ban, és a 64-es és 54-es 1967-ig dolgozott, míg csak le nem bontották a felsővezetéket. |
Butte város
kötöttpályás
tömegközlekedését az Anaconda Copper Mining
Company Electric Ralway & Light Department adta
Henry Stange, William C. Janssen Collection [3]-ból A St. Louis Car Company építette ezeket a Pullman green színű villamos motorkocsikat és mellékkocsikat. Az csak a látszat, hogy a járda mellett egy Warszava áll. |
Az Electric Raliway
Department munkásokat
szállító vonata az olvasztómű felé
tart
Henry Stange, William C.
Janssen Collcetion, [3]-ból
A műszakváltás még odébb van (mikor a dolgozók a munka helyszínére érnek), de a vonaton utazók már a munkaidejüket töltik. Az akkor kezdődik, amikor lenn a városban vonatra szállnak. Nemsokára busszal járnak majd: 1951 az Electric Raliway Department utolsó éve. |
Deer
Lodge (szarvas éjszakázóhely) |
Az állomás és a
teherpályaudvar a keleti villamosított szakasz fontos
osztópontja volt, irodákkal, műhelyekkel és a
jéghűtő vagonokba az elolvadt jeget újratöltő
állomással. |
Az eddig járó vonatokat a nyolcvágányos rendezőn átrendezték, a mozdonyokat a műhelyekben vizsgálták át és javították, majd az új személyzet szállt fel rájuk. Időszakonként még állami börtön is volt itt. |
A kis dízel tolató egy Little
Joe-t mozgat a fordítón
Willam C. Janssen felvétele [3]-ból Bár az X3800-as egy nagyságrenddel kisebb teljesítményű, mint az E71-es, mégis ő mozgatja a másikat a gőzös vontatáshoz készült, felsővezeték nélküli fordítón. |
A körfűtőházon felirat
hirdette: "Men Who Know Electricity Best Respect It" (Akik
ismerik a villamosságot, jobban tisztelik). A
gőzösökhöz szokott dolgozókat figyelmeztetni
kellett, hogy a látszólag veszélytelen
felsővezeték halálos fenyegetést jelent. Gőzmozdony fűtő ismerősöm mesélte: egy Románia felől érkező, Szergej vontatta expressz nagy nehezen járt be Békéscsabára, a mozdony dög lett. |
A vonatot el kellett vinni Szolnokra, Békéscsabán volt egy befűtött gőzös, a vonatára várt, azt tették az expresszre, el is vontatta Szolnokra. Ott a hazafelé út előtt a fűtő ismerősöm felmászott a szerkocsi végén rámolni (a szenet előrehányni), és ahogy felért a létrán, meglátta a feje mellett a felsővezetéket (a debreceni vonal akkor már villamosított volt), ami szerencsére ott épp a másik irányba cikk-cakkolt. Ha nem, lefejeli, sejthetjük, hogy milyen következményekkel.) |
Deer Lodge-on a helyi rendezést az
E81 villamos tolatómozdony
végezte, a képen 1959
márciusában
William C. Janssen
felvétele [3]-ból
Ez a mozdony mozgatta az érkező tehervonatok kocsijait a helyi ipar helyszíneire, mint a képen a mellette látható Teslow, Inc. gabonatároló tornyaihoz. A felvétel készítője pedig búcsút mondott Deer Lodge-nak, és a Milwaukee Road villamos osztályán, Seattle állomáson kezdett dolgozni. |
Avery |
Avery a St. Joe folyó északi
partján
William C. Janssen felvétele 1950 körül, [3]-ból |
Avery
a két villamosított szakasz közül a keleti, a
Rocky Mountain Division nyugati végén lévő
állomás. A nyugat felé tartó vonatok itt
leadták a villamos mozdony(ok)at, és gőzösre vagy
dízelre cseréltek. Korábban gőzös,
az 50-es
évektől pedig dízelmozdonyok vitték
tovább nyugatra a
vonatokat, át az Idaho
Divisionön, a másik
villamos szakasz felé. A kelet felől ide érkező vasutasok itt állították át az órájukat a Pacific Standard Time-ra, az USA nyugati időzónájának az idejére. A képen középen az alacsony állomásépület. Mögötte az út túloldalán a szürke épület a Hotel Idaho, vasutas laktanyaként is szolgált. Avery-t a vasútvonal és keskeny közút kötötte össze a külvilággal. Az a vasutas, aki szerette az erdős környezeet, szívesen jött Averybe, aki nem, az amerikai Szibériának hívta. |
Bill Janssen mozdonyvezető mesélte:
"Mikor először érkeztem ide, elkövettem azt a
hibát, hogy a hotelbe
mentem, ahelyett, hogy a vasutas szállást kerestem volna,
ahol ingyen
alhattam volna, így az éjszakáért fizetnem
kellett. Emellett az étel
borzalmas volt, szinte megmérgeztek." Az állomásépület mögött a tégla építésű villamos alállomás, a lejtős nyeregtető védi az épületet a nagy és nedves, tehát tapadó hótól. A folyóparton hátul a keletről érkezett Little Joe mozdonyokat akasztották le a vonatukról, és mentek a motorszínbe. Averyben gyakori látvány volt a villamos, a dízel és a gőzmozdony, gyakran egyszerre. Mivel Avery a nagy havazások és hócsuszamlások határán fekszik, két hómaró is állomásozott itt, a körfűtőházban. |
Avery mozdonyszínje 1956.
július 11-én
Nem látszanak a dízelmozdonyok, amik továbbviszik a tehervonatot vagy akár az Olympian Hiawathát, a Milwaukee Road híres expresszét a nem villamosított, Idaho Divisionön. Az E52 "boxcab" villamos mozdony a motorszín mellett vár keletre tartó vonatára. |
A vaskos fordító
Mindkét felvételt William C. Janssen készítette, [3]-ból A a legtöbb boxcab kétirányú mozdony, de a Little Joe-kat meg kellett fordítani a visszaútra. A gőzmozdonyok számára készült fordító fölött nem fordult a felsővezeték, így a fordítandó villanymozdony a saját motorjával hajtott rá a fordítóra, ott lehúzta az áramszedőt, megfordították, áramszedő föl és lehajtott róla. |
Az időjárás nem volt mindig
ilyen barátságos, mint a fenti képeken. E50 és E34 az Avery-i
motorszínnél 1971 novemberében
Alan Burns felvétele
[1]-ből
|
A
nyugati villamosított szakasz, a Coast Division |
A Milwaukee Road eredetileg csak a keleti
szakaszt, a Rocky Mountain Divisiont akarta villamosítani, de
1916-ra, mikorra a 440 mérföld hosszú villamos
szakasz üzembe lépett, látszott, hogy sikeres,
és a vasút vezetése engedélyezte az Othello
- Tacoma közötti, a Coast Division
villamosítását is. A munka 1919-ben
kezdődött, és '25-re a gőzös üzemhez
képest évi 12,4 millió
dollár megtakarítást tudott kimutatni. A nyugati
villamos vonal két jelentős hegyen halad át: a Saddle Mountains-en és a
Cascades-en. |
A két szakasz közötti nem villamos pályarész a villamos üzem végéig probléma maradt: minden végponton mozdonyt kellett cserélni és a két szakasz között a villanygépeket csak nem villamos mozdonnyal lehetett mozgatni. A 20-as években a Milwaukee Road fizetésképtelen volt, nem is gondolhatott további villamosításra. A II. világháború után tervezték a gap villamosítását, de a vonali dízelek érkezése új irányt szabott a fejlesztésnek. Ezután a Milwaukee pályáján végig villamos hajtómotorok vitték a vonatokat, csak ezekhez a villanyt maguk a mozdonyok termelték meg. |
Térkép
[3]-ból Keletre az Idaho Division, a két villamos szakasz közötti szünet, a gap. |
Taunton "állomáson"
két tehervonat keresztez
William C. Janssen
felvétele 1950 körül, [3]-ból
A megkerülő vágányon a várakozó, 264-es számú tehervonat áll. A kép készítője, akit Deer Lodge-ból helyeztek Seattle-be a vasút villamos osztályára, a mozdonyokhoz beosztva, a 263-as vonat mozdonyán utazott, és közben fényképezett. Így kötötte össze a munkaköri tevékenységét a kellemes időtöltéssel. |
Renton |
Végre egy nagyobb város a
sok forgalmi kitérő méretű állomás
után. Az E-33-as mozdonyvezetője a kezével árnyékolja a szemét, ahogy a fényképészt nézi, alighanem ismeri is, mert cégtársa William C. Janssen felvétele [3]-ból A városban a cédrus oszlopok csúnyák lettek volna, és a Milwaukee vonalán csak itt voltak ilyen acél felsővezeték tartó hidak. Ezek egymástóli távolsága 350 láb (105 m) volt, míg a fa oszlopoké 45 méter. A tartókat két vágány villamosítására tervezték, de a második vágányt felszedték a város utcáján. |
Az Olympian
Hiawatha Renton
utcáján halad
Mindkét kép Sanford Goodrick felvétele, 1956. június 13-án, [3]-ból A menetirányító rádión kérdezte meg a nyugat felé haladó expressz mozdonyvezetőjét, hogy hol jár. Ilyen választ kaphatott: "A Houser úton haladok, a Williams utca felé közeledem". |
A Skytop Lounge vég- és tető
kilátó kocsi
Ebből a képből látható, hogy miért szedték fel a második vágányt. A Milwaukee expressz kocsija egymaga szinte betölti az utcát |
Seattle,
Washington állam |
A Csendes-óceán parti
Seattle nagyállomásán, a Union Stationön
megállnak a Milwaukee Road nyugat felé tartó
expresszei, mielőtt elérik Tacomát, a
végállomásukat. Az E2, bipolar mozdony az
Olympian Hiawatha expresszel érkezik Seattle
állomására 1950. szeptember 8-án
Sanford Goodrick
felvétele [3]-ból
|
Tacoma,
Washington állam |
Tacoma a nyugati villamos szakasz,
és a Milwaukee vasút
vonalának végpontja volt. Kereskedelmi kikötője
volt a
Puget Sound (öböl) partján. A Milwaukee Road Tacoma
pályaudvara a sík terület köves
feltöltésére épült. A vasútnak volt néhány saját kikötői mólója az óceánjárók és a vasút közötti áru átrakodásra. Nagy járműjavítója a teljes nyugati villamos szakasz, a Coast Division mozdonyait tartotta karban. Tacoma járműjavító
és Tide Flats pályaudvar 1950 körül
Ismeretlen
fényképész felvétele [1]-ből
1977-re semmi sem maradt az állomásból és a járműjavítóból. A Milwaukee megszűntével elbontották, a helyén ma konténer hajó fogadó terminál van. |
Tacoma az óriási
járműjavítójával vonzotta a
javítandó mozdonyokat és a karbantartó
járműveket. Az E23C mozdony 1959-ben érkezett Tacomába kisebb beavatkozásra
William C. Janssen
felvétele [3]-ból
Az E33ACB mozdonyhármas tagját tehervonati mozdonnyá alakították, és az E39D típusjelet kapta, aztán az EF-5 mozdonynégyes egyik tagja lett. |
Az
X900215, korábban gőz hómarót
1955-57-ben villamos hajtásúra alakították
William C. Janssen
felvétele [3]-ból
A hómarót egy Westinghouse gyártmányú, korábban mozdony trakciós motor hajtotta. Átalakítás utáni pályája nagy részét ezen a vágányon töltötte, a hóesésre várva. Érdekes, hogy a Milwaukee annyira bízott a felsővezetékében, hogy azzal táplálta a nagy havat eltüntető hómaró tárcsáját is. |
A 2-es számú
pályavizsgáló kocsi
rendes vendég volt Tacomában
William C. Janssen
felvétele [3]-ból
Az amerikai "Ceruza". A kis jármű tetején nagy mozdonyhoz is illő harang van. |
A kontinens belsejében a Milwaukee
Road vonala nagyrészt lakatlan területeken,
erdőségeken haladt. Gyakran volt ilyen látványban része mozdonyvezetőknek, pályabejáróknak vagy vasútfényképészeknek Ismeretlen fényképész felvétele [2]-ből |
Szarvasok sétálnak Cedar
Falls állomás vágányán
A Washington állambeli Cedar Falls kis, tolómozdony állomás. a Cascades hegység lábánál, Seattle-től 40 mérföldre keletre. A szarvasok a 60-as években már régen nem használt, a 20-as években készült tejeskanna rakodó peronok körül kószálnak. |
A szakács mosómedvét
etet
Mindkét kép Richard Steinheimer felvétele [2]-ből A mosómedve család a konyha lépcsője alatt lakik, de azért mindketten nagyon óvatosak. |