A
felvétel nagyjából Manhattan
közepéről, az Empire State Building tetejéről
készült nyugati irányban. Elöl Manhattan
nyugati partja, a West Side, feljebb a Hudson folyó, majd New
Jersey. A folyó túlsó partján a kép
bal szélén a hobokeni Lackawanna terminál,
mögötte sok vasút, ha nem is nagyon látszik. 1997. április 27.
Ez, és a cikkben szereplő többi fénykép saját felvételem. |
Ezen elbeszélésben szereplő személyek kitaláltak. Ha valaki azt állítja, hogy valamelyikben élő személyre, pláne önmagára ismert, az közönséges rágalom. |
Öröm,
ha megmutathatom barátaimnak második hazám (akkor
már egy éve az Egyesült Államokban
éltem) vasutait, különösen, ha azok a
mások ismerői, sőt szakértői a vasútnak.
Ezért vidáman kerekeztem ki New York legnagyobb
repülőterére, a Kennedyre (beceneve JFK) fogadni őket. A
járatok érkezését mutató monitoron a
legtöbb járat mellett ON TIME, azaz pontos. A
számomra akkor legérdekesebb mellett: MALEV (helyesebben
írva MALÉV). A magyar eredetű szó
jelentése: kifelé legalább húsz perc
késés. (Hozzá kell tennem: visszafelé
majdnem mindig 20-30-50 perccel előbb érkezett meg a
MALÉV járat a menetrendhez képest,
úgyhogy az átlag kijön. Eszembe jut erről, mikor az
év elején az Austrian Airlines-szal érkeztem New
Yorkba, induláskor kiírták a repülőn, hogy a
várható érkezés helyi idő szerint 14
óra 35. Ezt kb. Anglia fölött 14:34-re
változtatták, és a gép még 6
órányi repülés után 14 óra 34
perc 25 másodperckor dobbantott a Kennedy betonján. Nem
tudom, hogy az a félteke ezért gazdag-e, de hogy ez kell
hozzá, az biztos.) A gépre várás alatt van időm áttekinteni, hova hívtam őket. New York City New York állam területén van, de |
nem
fővárosa. New York csak pénzügyi, gazdasági
és kulturális dolgok fővárosa, de azoknak nagyon.
Öt kerületéből (borrow) négy szigeten fekszik.
Manhattan, Queens, Brooklyn, Staten Island és Bronx
közül csak a legutolsónak van természetes
kapcsolata a szárazfölddel. De ez nem zavarta a két
elmúlt század közlekedéstervezőit: mind az
öt borrowban van vasút. Ahol lehetett, hídon megy
oda, ahol nem, mert például a hadügy
stratégiai okokból megtiltotta, hogy híd
épüljön a Hudson folyó alsó
folyására, ott alagúton jut át a vonat a
szigetre. A város közepe, lényege Manhattan, a felhőkarcolók szülőhazája. Itt van New York két nagy pályaudvara, a Grand Central Terminal és a Pennsylvania Station (terminálnak hívják a fejpályaudvart, a station pedig pályaudvar vagy vasútállomás átmenő vágányokkal. Mindkettő a múlt előtti századforduló körül épült, és mindkettőnek a felszín alatt vannak a vágányai (a Grand Centralnak lenn két szinten). A Pennsylvaniára nyugat és kelet felől érkeznek a vonatok, a Grand Centralra északról, három vonal. A Grand Centralnak világhíres a hatalmas utasfogadó csarnoka. |
A Grand Central Terminal nagycsarnoka 1999. augusztus 29. A csarnok tetőzetén a csillagképek vannak, valóságosnak szánt elrendezésben. Olasz művész alkotása. Az elkészülte után vették észre, hogy az egész 180°-kal el van forgatva. A pályaudvar vezetőségének az volt a véleménye, hogy nem baj. Egyetlen tengerész sem tájékozódik majd a csarnokban a szextánsával a csillagkép alapján. Az 1990-es évek végi felújításkor sem javították ki a hibát, bár a korábban izzólámpás csillagok helyett fényvezető üvegszál kábelt alkalmaztak. |
Mint a Grand Central Terminálé (GCT), a Pennsylvania vágányai is a föld alatt vannak, jó okkal. Nyugat felől, a szomszédos Érdekes víz az |
Mára a Pennsylvania Station felszíni épületét elbontották. Helyén az a magas épület és a kör alakú Madison Square Garden áll, ahol box- és más sportversenyeket meg jégrevüket tartanak. 1998. december 13. |
Első nap: Grand Central Terminal, Hudson vonal Érkezés Long Island szigetéről (mert ott lakunk) a Pennsylvaniára, a Long Island Rail Roaddal (L.I.R.R.), a sziget vasútjával. A A szerelvény kettős ikerkocsikból áll, ezek között van átjárás és csak az egyikükben vécé. |
Long Island és a legutóbbi ezredforduló tipikus vasútja, az M3-as motorvonat. Alsósínes, gyors, légkondis. A jelzőhídon a Pennsylvania rendszerű jelzők: három vízszintes fehér fény: megállj! Három függőleges: szabad. Három ferde: kitérő következik, lassan. A felvétel a Jamaica-Pennsylvania fővonalon készült, 1999. augusztus 4-én. |
Jamaicán
két járműkiszolgáló
létesítmény is van. Nyugati végén a
dízelmozdonyokat kezelik, mert a
villamosítás nem ér a vonalak
végéig, odáig dízelmozdonyok
húzzák-tolják a
vonatot. Legtöbb mozdony a (GM) EMD, azaz Electro-Motive Division
gyártmányú
GP38-2. (Az EMD volt az egyik szülője a NOHAB-nak és a
horvát Kennedynek is. Ez
a Kennedy nem tévesztendő össze JFK-val.) A GP38-2
dízel-villamos gép. A
füstölés miatt nem mehet be a GP38-2 259 tol Mineola felé 1999. szeptember 25-én. |
A GP38-2
B'o B'o
tengelyelrendezésű (kéttengelyes
forgóvázak, tengelyenkénti egyéni
hajtás) 16
hengeres, 2000 LE-s mozdony. 1972 és 1984 között
készült, és 2188-at gyártottak
belőle. Tehervonati gép, ezért nincs benne
vonatfűtési illetve hűtési
villamos generátor (HEP, head end power). A L.I.R.R.
érdekes megoldást alkalmazott: vett
szétvágásra
váró Alco FA1 és FA2, és EMD F7 és
F9 mozdonyokat. Nem baj, hogy ezek is
tehervonatiak. Az F-ek amúgy is elhasznált
dízelmotorját új, kisebbre cserélte,
az Alco motorok teljesítményét pedig
csökkentette, és ezek a motorok csak a fűtő-hűtő
energiát szolgáltató villamos generátort
hajtják. Emellett a mozdonyok tolt
menetben vezérlőkocsiként szolgálnak. A
szerelvények négy-öt kocsiból állnak,
ezért a GP-k nem szakadnak meg. |
A
LIRR két "vezérlőmozdony" típusa: balra az Alco
valaha FA1-ese, a Long Islandnál FA1M-HEP, jobbra a
korábban Milwaukee Road F9A 126A pályaszámú
mozdonya, itt a szétvágásáig
E9AM-HEP. A felvételek 1998. június 7-én illetve 1997. június 22-én készültek. |
Az
M3-as motorvonat simán, gyorsan fut a Pennsylvania
pályaudvar felé. Lejtőn halad, nemsokára
begurulunk az alagút bejáratán. |
-Most megyünk a tenger alá? -kérdezi egyik barátom, pici aggodalommal a
hangjában. Jó, a metró is bemegy a víz alá, de a tenger mégis nagyobb... Ők szerencsére a vonatból nem látják, hogy föst az alagútbejárat, amit én már korábban becserkésztem. Az az alagútbejárat, amin napjában több száz bejáróvonat, sok távolsági expressz Boston felé, sőt mára az Acela is áthalad. Fő, hogy működik... 1999. június 5. |
Motorvonatunk befut a Pennsylvaniára, onnan némi
metrózás és gyaloglás után érkezünk a Grand -Hol van a hatalmas csarnok? -Az ott a Vízöntő, angolul Aquarius, az meg ... -Azt akarod mondani, hogy ez a hatalmas csarnok? -Az pedig az Ikrek... |
-Ennél
még a Keleti is nagyobb! -De ez kétszintes! -A Keleti is, de ezt nem mindenki tudja. (A Keleti pályaudvaron még az előző rendszerben a Kerepesi úti és a Thököly úti oldal között alagút épült, pártunk és államunk vezetői számára, nyugtalan fogadó tömeg esetére.) -És innen indul a chicagói meg a többi expressz? -Innen a hetvenes évek óta nem indul expressz. -Hát mi indul? -A bejárók villamos motorvonatai, meg… -Szóval hévek! -Nem hévek, mert van rajtuk vécé! Nehéz ezeknek érdekeset mutatni. Rövid sorbanállás után megvesszük a jegyeket az automatából. -Oda nézz, mindegyik automata működik! - mondja az egyik. Csak van olyan is, ami ezeknek imponál. A hátuk mögött titokban kihúzom magam. |
A villamos motorvonat (nagyon hasonló a Long Island szigetihez és szintén alsósíines) a Park Avenue alatti alagútban kicsattog a váltókon, melyek az összes pályaudvari vágányt négy vágányba fogják össze, és vagy ötven utcával odébb a felszínre érkezik, azután mindjárt viaduktra is fut. Hiába, Amerika a szélsőségek hazája. Viadukton van az első állomás, a harlemi 125. utca. A felszállók arcbőre színének átlaga a sötét tejeskávé felé hajlik. Az átlagon világosít a sok hispano (spanyol) származású. Rengetegen élnek az Egyesült Államokban. Megtartják nyelvüket, a metrón, vonatokon spanyol hirdetések vannak. (Azért is, mert felmérések szerint sokkal inkább hisznek a hirdetéseknek, mint a többi emberfajta.) Van, aki azt mondja, a spanyol az U.S.Á-ban a második hivatalos nyelv. |
Indulásra váró motorvonatok a Grand Central Terminalon. 1999. augusztus 29. |
Vasárnap
van, felszáll a vonatra sok termetes színes bőrű asszonyság nagy szatyrokkal. Ők
majd A vonat hídon halad át a Rengeteg a híd a Harlemen, vagy nyíló, vagy elforduló, vagy eszetlen magas, hogy nagy hajók is járhassanak alatta. Amerre az ember néz, acél acél hátán. A vonalból kiágazik a New Haven vonal és a |
hogy
átúszik a túlsó partra, az ördög
ellenében is. Még nem ért át. A furcsa nevű állomásról látszik egy vasúti forgóhíd a -No, az biztos egy iparvágány hídja lehet. -Tévedsz, azon járnak New Yorkba a chicagói meg a kanadai expresszek. Ámuló tekintetek. Megvan a technika, hogy lehet ezeket meglepni! |
A
vonal északra, a A Hudson vonal a New York Central társaságé volt, mely a neve ellenére jóval New York állam határán túl, fél Amerikában járatott vonatokat. Ez a vasúttársaság építette a Grand Centralt is. Mikor a vasúti szállítás veszeteségessé vált, utolsó próbálkozásként 1968-ban egyesült örök riválisával, a Pennsylvania Railroaddal, és 1970-re ketten együtt hatalmasat zuhantak. Gazdaságilag összeomlott az északkeleti országrész vasúti közlekedése. A A |
Croton-Harmon
még a New York Central társaság korában
épült nagy vontatási telep. Valaha
gőzösöket
is kiszolgáltak itt, és itt cserélték
villanymozdonyra a Grand Centralig tartó
expresszek gőzmozdonyait, mert az alagútban 1908 óta
tilos a gőzösvontatás (a
kötözködők kedvéért: van könyv,
amelyik 1910-et ír. Azon a két éven nem
veszünk
össze.) De érdekesebb, hogy hogyan érkeztek a vonatok a Grand Centralra, mikor még nem volt villamosítva. Akkoriban még automata kapcsolókészülék sem volt, olyanfajta csapos szerkezettel kapcsoltak össze mozdonyt-kocsit, amilyet Budapesten az UV villamosok között látni. A mozdonyvezető ráfékezett (csak a mozdonyt, mert akkor még légfék sem volt), és a sípjelére a kalauz kihúzta a mozdonyt a vonattal összekapcsoló csapot. Ezután a mozdony felgyorsult, és félreállt egy mellékvágányra. A váltót átállították, és mozdony nélküli, folyamatosan haladó szerelvényt a kalauz vezette be a bakig a kézifék segítségével. “Ez a művelet pont ilyen veszélyes volt, ahogyan hangzott. De soha ebből baleset nem lett” idéz Stan Fischler, a Next Stop Grand Central (Következő megálló a Grand Central) című könyvében. Út közben a Hudson folyó másik partján látható West Point, a híres katonai iskola. Ott is van vasút, a gyakorlótér alatt, alagútban megy át... |
Túlsó
parton a West Point katonai főiskola és egy villanás a
Sing Sing
börtönből, legalábbis a lazább részről.
Két elég különböző világ... 1997. július 12 és 1997. június 15. |
Lassan
fogynak a megállók, áthaladunk Ossiningen is. A
vasúti sín a börtönön vág
keresztül. A vágányoktól balra, a Megérkezünk Croton-Harmonba, kiszállás. A villamos motorvonat csak eddig jár. Croton-Harmon vontatási telepét a hajdani New York Central társaság építette, ma a Metro-North Commuter Railroad-é, amelyet a Metropolitan Transportation Authority birtokol. Egyszerű, ugye? Az építkező vasutak vonalvezetési elve Amerikában sem volt jobb, mint Magyarországon. Croton-Harmon körül egy házat nem látni. Egyetlen település sem esett közel az épülő vasútvonalhoz. Pechük volt. |
Nem lehetett olyan közel menni Harmon régi vontatási telepi létesítményeihez, ahol a távolsági gőzösöket, később a dízeleket, és a GCT-ra behúzó villamos mozdonyokat tárolták-javították, hogy jó képet csinálhassak róluk. Ez a csarnoksor azért mutat valamit a méretéből. Ma itt a toltvonati közlekedésre is alkalmas kocsikat és a dízelmozdonyokat javítják. 1997. június 15. |
Croton-Harmonban
dízelmozdonyos vonatra szállunk. Nincs szerencsénk, nem EMD a mozdony. Az
újabb, General Electric gyártmányú Genesis (Teremtés) nevű, típusa szerint
AMD-110, más szavakkal P32AC-DM mozdony vontat. Ez mind egy mozdony. A Genesis
szóban nem nehéz észrevenni a General Electric rövid nevét, a GE-t. Az AMD-110
az Amtrak Diesel, |
A Metro North DSH9-P32ACDM 210-ese húzott Poughkeepsie állomásig. Innen már ő sem megy tovább. 1999. augusztus 21. Néhány szó a mozdonyról: kiváló szerkezet, és igen ronda. A hivatalos leírás hernyóhoz (nem ahhoz, a bióhoz...) hasonlítja. Felmérés szerint a mai Amerika legcsúnyább mozdonya. Nem baj, majd megszokják. |
Járnak Poughkeepsie felé másmilyen vonatok is. Ez az Amtrak expressz talán Kanadába is átmegy. Ezt a Genesist is DSH9-P32ACDM-nek jelölik. 1997. június 15. |
Kilépve az állomás utcafrontja elé, a forma mutatja a New York Central vasúttársaság valamikori nagyságát és stílusát. 1997. június 15. Az állomástól észak felé sétálva látszik Poughkeepsie másik nevezetessége: egy eszméletlen magas vasúti híd a Hudson fölött. A folyó mindkét partja dombos, a pályát nem vitték le a folyó szintjéig, hanem a két szemben lévő domb tetejét kötötték össze híddal. |
A mára már felhagyott Maybrook Line hídja 2064 m hosszú és 64 méter magas a folyó szintje fölött. Lélegzetelállító felnézni rá. Nem szeretnék ott vonalbejáró lenni... A képek 1997. július 26-án és 1999. március 28-án készültek. |