A
felvétel az Empire State Building tetejéről
készült Manhattanről északi
irányban. A nagy zöld
folt a házak között a Central Park. Bal
szélén van a Dakota-ház, ahol
John Lennont
lelőtték. A Grand Central Terminal kicsivel a park
legközelebbi oldalánál délre
és
nyugatra van. A park magasságában a vonala
még
alagútban halad. A Hudson folyó
partján, a West Side-on itt-ott
látszik a High Line, a magas tehervonal maradéka.
1997. április 27. Ez, és a cikkben szereplő többi fénykép saját felvételeim. |
Sunnyside Yardnak valaha nagy teher- és expresszáru-forgalma is volt, ma a Pennsylvaniára érkező Amtrak- és New Jersey Transit személyvonatok tároló és kiszolgáló állomása. Egy részén felsővezeték is van, melyben 11.000 V, valaha 25 Hz, mára az itt normál 60 Hz a villany. Sunnyside Yardon áthaladnak a |
Sunnyside Yard rendező-pályaudvarnak a manhattani alagút felé eső vége. Jobbra fenn a Long Island Rail Road motorvonata halad az alagút és a Pennsylvania Station felé. Oldalt munkavonatok, köztük felsővezeték- javító kocsik, de van sok, a váltókról a havat leolvasztó, nem lángot, hanem forró levegőt fújó szerkezet is. 1999. június 5. |
Ezen
a vonalon az újság szerint gőzerővel folyik a
nagysebességű vasút
építése.
Én
mindenhol faaljas, közönséges
sínszeges
leerősítésű (igaz, hogy
alátétlemezes
és 68 kg/m-es sínű) pályát
látok.
Átadás 1999 vége. Azért
valami
építkezés
folyik. Második hurokvágány
épül, amin
a mozdony lekapcsolása nélkül
fordulhatnak meg a (Az élet igazolta a hurokvágány építőket. Amikor 1999 után megjelentek a nagysebességű, Acela |
motorvonatok,
bizony komoly döccenésekkel indult velük a
forgalom, volt, hogy mindet
le is állították. Ilyenkor mozdonyos
vonatok vitték a forgalmat, azokhoz
meg kellett a hurokvágány.) A rendező-pályaudvar különlegessége a felső- vezetékes mozdony- és kocsimosó, amin a villamos mozdony élő felsővezeték alatt húzta át a vonatot. A vízfúvókat gondosan a járművek oldala felé irányították. A mosó akkor működött, mikor a Yard még a Pennsylvaniáé volt. A vonatból ma is látszik (működni még nem láttam), az áramvezető alsó sínek miatt szögesdrótos kerítésmászás nélkül közel kerülni hozzá lehetetlen. |
A
subway 7-es
vonalát, amin utazunk, a városi
közlekedési
társaság kicsit viccesen nemzetközi
vonalként hirdeti. Mire Queens-beli (észak-nyugat
long
islandi)
végállomásától
Woodside-ra ér, ortodox görög, arab,
zsidó,
jamaicai, koreai és mexikói
közösségeken halad át. Persze
Woodside-on
már sokkal egységesebb az
utazóközönség. A
feketék, spanyolok
és kínaiak mellett alig van egy-két
indiai
és japán. De malájt és
eszkimót
egyet sem látni. Van persze fehér ember is. Mi
hárman. A Harlem vonal nem sokkal a Harlem folyó után ágazik ki a |
A Harlem vonal egyik megállója. Nem is emlékszem, melyik, a legtöbb ilyen. Modern, tiszta, semmi graffiti, előtte nagy PR-parkoló. 1997. július 19. |
A New York Central rendszerű alsósín. Kicsit ésszerűbb, mint a Pennsylvania-féle, ahol a papucs felülről csatlakozik az áramvezető sínhez. 1997. július 19. |
A Harlem vonalat, a A pálya unalmasan jó, az állomások unalmasan modernek, és a |
Ez
a pályarészlet talán
magyarázatot ad arra,
hogyan lehet hegesztett sínszál egyszerű
sínszeges
leerősítéssel. A sínszeg nem
szorító
jellegű leerősítés, a hegesztett
sínszálhoz
meg az kéne, hogy lefogja a
dilatációt. Itt
látható, hogy a legtöbb fa keresztalj
mellett
sínvándorlás-gátló
szerkezet van, sok
helyen a keresztalj mindkét oldalán. Ez
gátolhatja
a sínvándorlást és a
hőtágulást. North White Plains-en túl csak 1984 után villamosítottak, Brewster North-ig. Itt mindjárt a |
villamos
járműveket kiszolgáló telep is
épült.
Úgy látszik, a
vonalak kinőtték North White Plains-t. Brewster
után
vége a villamosításnak és
vége a modern vasútnak. Ezután
kézi
vezérlésű
térközjelzés van, míg
az eddig
tárgyalt két vonalon, de a harmadikon is
automatikus
térközjelzők,
jelfeladással. A vonatunk Brewster North-ig megy, az
állomás jó messze
épült |
Megérkezünk
a Grand Central Terminálra. -Most sétálunk kicsit a West 42. utcában - mondom. -Hallottam, ott sétálnak a ... - mondja egyikük. (Ő kimondta, én nem írom le, hátha olvassák ezt fiatalkorúak is.) -Itt, barátom, már csak jól nevelt és tisztességes emberek sétálnak. A Fifth Avenue-n északra fordulunk, megnézzük az impozáns Rockefeller Centert. Aztán keletre indulunk, át az East Side-on. Ügyesen kormányzok, épp a 45. utcából érünk ki a parti 12. Avenue-ra és elénk tárul az Intrepid repülőgép-hordozó (helytelen közhasznú neve anyahajó). -Azt aaaa ... - de az impozáns látványt nehéz is más szóval leírni. A hajó neve rettenthetetlent jelent, Vietnámban még harcolt, később őrszolgálatot látott el, ma az Intrepid Sea, Air and Space Museum fő látványossága (több, kisebb hajó is van ott). -Ez persze szigorú hadititok - mondja egyikük. -Nem a'. Már megyünk is fel. Sok erős és jól fejlesztett acél, magas technika, és még a fedélzeti tiszt ablakán is kinézhetünk a futópályára. Barátaim ámulnak és bámulnak. Én is, a második látogatásomon is, csak titkolom. Otthonosan nézek körbe. |
Az
a betonelem a színes
szemmel a berlini fal darabja volt. Azt gondolom, a graffiti a
nyugat-berlini oldalon lehetett. |