|
Amerikai vasútvonalak |
A
felvétel az Empire State Building tetejéről
készült, keleti irányban. A kép
közepén az East River, a túlpart Long Island
szigetének nyugati partja. Itt találkozik a Newtown Creek
az East Riverrel. A
kép közepén vágányok, a Long Island
City Station. Jamaica felől eddig járnak a füstölős
vonatok, ma már persze csak dízelek, amik nem mehetnek be
a Pennsylvaniára. Amúgy a Pennsy felé menő vonalak
épp az állomás alatt vannak, úgy haladnak
át az East River alatt. A két magas fekete
kémény valaha hőerőmű lehetett, persze ma már nem
füstöl. Mellette a Canal nevű öböl. Korábban
tán tényleg teherszállító
bárkák csatornájának bejárata,
később öböllé vált és a hőerőmű
szénkikötője lehetett.
Az innenső part Manhattan. A képen kívül, kicsivel balra (északra) az ENSz épülete található. 1997. április 27. Ez, és a cikkben szereplő többi fénykép saját felvételeim. |
Nagyobb méretért katt a képre! |
A fenti fényképen
látható városrészlet térképe. A hagstrom: New York City 5 Borough Atlas-ból. |
De épült az új rendszerű felsővezeték, ahol a nagysebesség megkívánta, új nyomvonalon és felüljáróval. 1998. július 14. |
Tagolt
a partvonal, sok a híd az öblök, folyók felett.
Javarésze felvonóhíd a hajók
kedvéért. A vonal vontatási viszonyait még
bonyolultabbá teszi, hogy van három
mellékvonala is, melyek közül csak egy
villamosított. A mozdonycserét
elkerülendő vásárolta a A |
FL9-essel az élén a Danbury-i mellékvonalára járó vonat vár a fővonali állomáson. A mozdony a vonal végpontja felé áll, a mellékvonal pedig balra ágazik ki a főből. A fővonali állomásra érkezésekor a legbalszélső átmenő fővágány mellé áll, az utasok a peronon átsétálva szállhatnak fel a New Yorkba menő motorvonatra. Utána a vonat üresen átszeli a fővonal négy vágányát és beáll a jobbszélső mellé. Így a New York felől érkező motorvonat utasai ismét csak a peronon átsétálva szállhatnak fel a vonatukra. Ami ismét a négy fővonali vágányt keresztezve indul Danbury felé. Van, ahol fontos az utasok kényelme... 1999. november 13. |
Ez
a vonat Danbury korábban villamosított, ma pedig
szépen felújított állomásáig
jár. 1998. július 26. |
A mi
villamos mozdony vontatta vonatunk töretlenül halad New
Havenig. A vonatot a beérkezésekor már várja az EMD F40-es dízel-villamos mozdony, mert a villamosítás nem tart már soká New Havenen túl (1999-ben). Pontosabban még, mert a villamosítók Bostontól New Haven felé haladnak. A villanymozdonyokat leakasztják és félreállnak, a dízelek rájárnak a szerelvényre, összeakasztják, és még a távvezérlési kábelt is csatlakoztatják, gondolva a visszaútra, mikor a vonat végén lévő vezérlőkocsiból vezetik majd a vonatot |
Amikor
ezeket a képeket készítettem, a mozdony és
a kocsik között mindent összeakasztó két
fekete elindult felém. Tudtam, hogy nem a
fényképezés miatt, ott ez valahogy nem gond... -'T szímz juá' foreigner. -Jesz, á'm. -From vat? -Hángöri, juöróp. Nem igazán tetszett nekik a válasz, de azért megkérdezték: -Hallott róla, hogy a lengyel határon a személyvonatok alatt forgóvázat cserélnek és úgy váltanak nyomtávot? -Igen, és nem csak ott, például Magyaroroszágon is, Záhonynál. Az egyikük felírt valamit egy jegyzetfüzetbe, aztán elmagyaráztatta, hogy működik a dolog. |
New Haven |
A New Haven állomás vágányai alatti kissé futurisztikus gyalogosalagút. Ez ismét csodálkozásra készteti barátaim. "Oda nézz, sehol egy falfirka!" 1998. április 25. |
Készenlétben álló áramszedő papucs New Haven állomásának peronján. Gondolom, a rozsdát egy-kettőre leszedi majd a vonalon a súrlódás, addig dolgozik a többi papucs. 1999. november 13. |
Bármilyen hihetetlen, még 1999-ben is ez volt a Norheast Corridor vonal, Amerika egyik legfontosabb vonalának részlete New Haven állomáson, az átmenő fővágány. A sín csak látszólag vékonyka, 69 kp a súlya folyóméterenként, a vágányt pedig gyakran szabályozzák, nem látni rajta sem irányhibát, sem szinthibát. De azért mégis... 1997. november 21. |
New
Haven állomáson, hátul a dudvásban
állt ez a mozdony FL9-es, a néhai New Haven társaság találta ki ezt a típust, ami mehetett a saját dízelmotorjával, de ahol azzal nem volt szabad, alsósínes villannyal is. A mozdony sikeres volt és a New Haven gazdaságilag talpon volt, amikor a New York Central és a Pennsylvania már adósság-hegységeket halmozott föl. Ezután a két nagy bedarálta a kisebb és sokkal jobban működő New Havent a Penn Central társaságba, ami tönkre is ment, ahogy kell, és megszüntette mind a három társaságot. Az egyik fő tönkremenőnek, a New York Centralnak sosem volt ilyen mozdonya, mégis a legutóbbi századforduló környékén egyet NYC színekre festettek. Teljesen jogtalan. Kimondottan haragszom erre a festésre. 1999.november 13. |