Floridát, a "Sunshine State"-et az üdülõhelyeirõl, kaszinóiról ismerjük, pedig több ennél. Klímája nagyon kedvez a déligyümölcsök termesztésének, így az északabbi államok, többek között New York egyik vitaminellátója.  A szállításban a CSX társaságnak harminc éves hagyománya van.


A vitaminforrás

Minden nap pótkocsis vontatók százai dübörögnek át Bradenton város utcáin, és behajtanak a Tropicana vállalat telepére. A nagy, nyitott tetejû szállítójármûvek narancsot és grapefruitot hoznak Florida délebbi vidékérõl. A Tropicana a helyi termelõktõl veszi a nyersanyagát.

A telep területe kicsivel nagyobb, mint 1 km2, ennek több, mint a negyede, 275 ezer m2 fedett. 1953 óta mûködik a vállalkozás, amely ma a county (kb. járás) legnagyobb munkaadója, 3200 ember dolgozik itt.

A cég szerényen kezdett, 1947-ben Anthony T. Rossi, az olasz bevándorló friss floridai gyümölcsöt kezdett árulni New York város szállodáiban. Rossi nemsokára nagyobb részt foglalt el az északkeleti gyümölcslé piacon, és megalapította a Tropicana áruvédjegyet.

1954-ben  a Tropicana mérnökei kifejlesztették a "flash pasteurization"-t, a hirtelen pasztõrözés módszerét, melyben a gyümölcslé   hõfokát   csak   rövid   idõre   emelik   meg.   A   cég 
hûtõkocsijai szállították északra a gyömölcslevet,   és az   S. S. Tropicana  hajó is,  amelyik  1,5 millió gallon  (több, mint  5 és  fél millió liter) gyümölcslevet szállított rozsdamentes tartályokban.

Mára a cég működésének legnagyobb részét Bradentonban vonták össze. Naponta 2 millió üveg, és heti 4 millió doboz és mûanyagpalack gyümölcslevet állít elõ. Van egy kisebb telepük Fort Pierce-ben, Florida keleti partján és City of Industry-ban, Kaliforniában, nem messze Los Angelestõl.

1998 óta a Tropicana a Pepsico egysége, és a világ legnagyobb hûtött gyümölcslé elõállítója. Övé a világ gyümölcs- és gyümölcslé iparának a 6%-a.

A gyümölcsöt kifacsarják a gyümölcsléért, de a maradék sem vész kárba. A maradék legnagyobb részét állateledelnek dolgozzák fel, ezt fedett vagonokban szállítják el Bradentonból. A maradék illatszerek alapanyaga lesz.

A színtiszta gyümölcslé legnagyobb része vasúton indul a kevésbé szerencsés klímájú északi nagyvárosok felé.




A bradentoni telep 1998 január 31-én, elõtérben a teherpályaudvara. Normál fedett és hûtõkocsik sorakoznak, és két GP38-2 rendezi õket.  Scott A. Hartley fényképe a TRAINS-bõl.


A vonat

A címképen a dízelmozdony pár vontatja a CSX társaság gyümölcslé vonatát a Tropicana telepéről a Big Manatee folyó hosszú cölöp- , később  forgóhídján észak felé, 1999 áprilisában (Scott A. Hartley fényképe). A vonat 40-50 hűtőkocsijában a Tropicana "Pure Premium" friss gyümölcsleve, a "Season's Best" hűtött gyümölcslé, a Dole "Twister" itala és más termékek vannak. A CSX Tropicana "Juice Train" vonata az ország egyetlen élelmiszer egységvonata, és 1970 óta jár Bradenton és New York teherpályaudvara között. A vonat pontosságát a CSX Transportation és a Tropicana Products Inc. közötti pontos megállapodás biztosítja. Minden héten hat ilyen vonat hagyja el Bradentont.

A vonat a CSX, és különösen annak Florida Business Unit-ja (FBU) egyik legfontosabb vonata. A Tropicana nagyon kényes a pontosságra. Egyrészt, mert a gyümölcslé idővel veszít minőségéből, másrészt hogy a nagy értékű rakomány minél előbb a fogyasztóhoz kerüljön és bevételt hozzon. Az igények miatt a CSX vezetése folyamatosan figyeli a vonat haladását.

"Ma ez a legérzékenyebb vonat a hálózaton" mondja a mozdonyvezető, aki két kapcsolt GE C40-8 mozdonyt vezérel.
Florida dombvidékén 60 mérföldes óránkénti sebességgel halad a vonat. Teljes egészében narancs színű, Tropicana feliratú hűtőkocsikból áll. Harminc évvel ezelőtt még másképpen volt, a hűtőkocsik fehérek voltak, a pálya és a vonat ezen a szakaszon a Seaboard Coast Line társaságé volt, és a négymotoros U36B-k vontattak. Később a Richmond, Fredericksburg & Potomac GP40-esei vették át a vonatot, aztán a Penn Central villanymozdonyai.

Ma a teljes úton a CSX viszi a vonatot. az RF&P 1991-ben olvadt be, és a Penn Central utód Conrailt felosztották a CSX és a Norfolk Southern között, így ez a pályaszakasz is a CSX-é lett. A korábbi RF&P pályán kiépített ATC (Automatic Train Control) biztonsági berendezés megkívánja, hogy ilyennel felszerelt mozdony vontasson elöl. A dízelmozdonyokat általában Richmondban cserélik.

A pálya nem nehéz, mégis nagy a nyomás a vasúton, hogy a vonat ne késsen a New Jersey állambeli Jersey City-ben lévő elosztó központba érkezéssel, 43 és fél órás útja végén. Itt az árunak csak  egy része marad, a többi továbbmegy egy másik Juice Trainnel, a középnyugati elosztó központba, Cincinnatibe.




A Seaboard Coast Line három B30-7-ese vontatja a fehér hűtőkocsikat 1981 novemberében a Little Manatee folyó hídján. Emery Gulash fényképe a TRAINS-ből.


Az út New York felé


Brandetonból helyi személyzet viszi a K650 jelű vonatot Tampába, a Yeoman yardra. Ott várja délelőtt 11 órakor a mozdony- és a vonatvezető (conductor), meghallgatják a mozdony és a vonat állapotáról szóló jelentést, ami ennél a vonatnál általában nem tartalmaz semmi rosszat, és a vonat 11:25-kor elindul észak felé. A vonat fontosságban a második, az Amtrak vonatok elsődlegességét törvény írja elő, de ez a másodrendű fontosság is elég, hogy a vonat végig zöld jelzések mellett haladjon.

A vonat általában az S Line-on halad, ami a korábbi Seaboard pályára utal. Ez a CSX fő tehervonati vonala, de ezt használja az Amtrak éjszakai, Silver Palm expressze is. A néhai Atlantic Coast Line társaság (ACL) vonalát, az A Line-t Orlando felé csak néha használja a gyümölcslé vonat, ez a CSX intermodális vonatainak az útvonala, és itt jár az Amtrak másik két flordia expressze, Miami felé.

A vonat sebessége folyamatosan 60 mérföld óránként a 151 mérföld hosszú, Centralized Train Control-lal (CTC) kiépített, egyvágányú vonalon, Vitis és Baldwin között. Itt személyzetcsere van. Egy mellékvágányon már vár egy tehervonat, amelyikkel a juice train  mozdonyvezetője  és  conductora visszaindul,  hogy  12
órás szolgálata végén hazaérjen. A vonatot végignézik, és máris indulhat új személyzettel tovább. A menetrend szerinti várakozási idő Baldwinben 15 perc, de általában nem áll ott annyit.

A vonat most a Callahan Subdivision vágányán halad, majd rátér a volt ACL pályára, és a georgiai East Savannah-ban, majd a South Carolina beli Florence-ben lesz személyzetcsere, aztán már másnap reggel North Carolinában, Rocky Mount állomáson.

Korábban a gyümölcsvonat a lehető leggyorsabb útvonalon járt New Jersey-ben, a néhai Pennsylvania Railroad fővonalán. Itt GG-1-es, E44-es vagy E33-as villamos mozdonyok vontatták. Később a Conrail pályajogot szerzett a Baltimore & Ohio vasút pályáján Washingtontól északra, és saját vonalán járt Philadelphiától New Jersey-ig, ezzel elkerülte a magas pályahasználati díjat és a Northeast Corridor (északkeleti korridorvonal, Washington - New York -Boston között) nagy forgalma miatti korlátozásokat.

Most a CSX a korábbi B&O vonalon halad Philadelphiáig, a szintén megszűnt Reading pályáján már New Jersey-ben Manville-ig, és az ex-Lehigh Valley -n az óriási Oak Island Yardig.





A CSX kocsivizsgálója végignézi a vonatot Bradentonban.


A mozdony- és a vonatvezető vár a vonatra, hogy leváltsa az eddigi személyzetet. Mindkét kép Scott A. Hatley felvétele.







      Az Oak Island Yard mozdonyai. Sajnos, fogalmam sincs, hogy köztük      vannak-e a Juice Train gépei.
Saját felvételeim, 1999. március 28.


Az út vége


1999-ig, míg a Conrail létezett, Oak Islandből a Conrail Shared Assets Area helyi személyzete vitte a vonatot New Jersey Greenville nevű kerületébe, ahol a Tropicana telepe van. Ez nincs messze attól a kikötőtől, ahonnan a néhai New York Cross Harbor Railroad uszályokra tolt vasúti kocsikat vontatóhajókkal vitt a New York körüli folyórendszeren át, többek között Brooklynba.

Greenville-ben  a  tolatást  a   Tropicana   emberei  végzik,  bérelt
dízelmozdonnyal, EMD gyártmányú GP38-2-vel, egy késői "dzsíp"-pel,  vagy SW1500-zal. A majdnem naponta érkező vonataival Greenville nagyon forgalmas hely.

Egy nappal és néhány órával az indulás után a Juice Train megérkezett a Tropicana másik telephelyére, ezúttal egy órával a tervezett időpont előtt.



A szervezés

A Juice Train nem járt mindig ilyen pontosan. A Bradentont kiszolgáló helyi vonatok gyakran más-más időpontokban jártak, késleltetve az észak felé indulást is. Ahogy a Tropicana északkeleti eladásai nőttek, a gondok csak fokozódtak. A CSX ragaszkodott a jó ügyfeléhez, ezért 1998 szeptemberében a Florida Business Unit alelnöke és vezérigazgatója kezdeményezett: 35 fős csapatot hívott össze mindkét vállalattól, a vezetésből, a szakszervezetből, és azokból, akik napi kapcsolatban vannak ezzel a vonattal: a vonatszemélyzetből, hivatalnokokból, és a Tropicana telepi dolgozóiból. A találkozó célja az volt, hogy mindkét cég emberei megismerjék a másik munkáját, gondjait és elvárásait. A gyümölcsösök megtudták, hogyan szabályozza a szövetségi törvény a vasutasok munkaidejét, a CSX emberei pedig megtudták, milyen értéket visznek, és mennyire fontos a pontosság a szállításában.

Szervezéssel a telepi tolatási időt a felére csökkentették, a CSX dolgozói használhatták a telep golf-autóit belső közlekedéshez. Az összeállított vonatot Bradentonban vizsgálták meg, nem Tampában, 40 mérföldre. A változások azt hozták, hogy egy kocsi egy hónapban hárommal többet fordult. A brain-storming 37 ötletéből 15-öt megvalósítottak. Ez évi 200 000 dollár költséget ta-
karított meg, és 22%-kal növelte a menetrendszerűséget.

Korábban a rakott vonat helyi teherként ment Bradentonból Tampába, ott végezték a vonatvizsgálatot. Gyakran találtak a kocsikon kis hibákat, amik miatt azonban ki kellett sorozni őket és visszavinni a gyümölcslégyárba javításra. Az új technológia szerint a Tropicana és a CSX emberei közösen vizsgálják a kocsikat a telepen, és a vonatot nem késlelteti meg Tampa.

A Tropicana bradentoni telepe 24 órában, heti hét és évi 365 napon működik. A déli részén van a CSX-iroda, ahol a forgalomirányító két rádiófrekvencián és két telefonon tartja a kapcsolatot a vonatokkal és a rendezőpályaudvarokkal. Innen irányítja a 354 kocsi forgalmát. A kocsik hat különböző típushoz tartoznak, és mindnek motoros hűtője van. A mechanikai munkát 30 alkalmazott végzi. A cég környezetbarát kocsimosót is épített

Az 1214 mérföldes Bradenton - Greenville távot a vonal 28 mérföldes óránkénti átlagsebességgel teszi meg, ami nem nagy kihívás a tartálykamionok számára. Mégis a Tropicana a vasutat tekinti a célszerű és költséghatékony szállítási módnak. Ezért persze a CSX-nek keményen kell dolgoznia.

manhattani

Irodalom:

    Louis A. Marre:  The Contemporary Diesel Spotter's Guide
    A TRAINS 2000. márciusi számában Scott A. Hartley cikke
    Jay Bendersky: Brooklyn's Waterfront Railways