Minden
nap pótkocsis vontatók százai
dübörögnek át Bradenton város
utcáin, és behajtanak a Tropicana vállalat
telepére. A nagy, nyitott tetejû
szállítójármûvek narancsot és
grapefruitot hoznak Florida délebbi
vidékérõl. A
Tropicana a helyi termelõktõl veszi a nyersanyagát. A telep területe kicsivel nagyobb, mint 1 km2, ennek több, mint a negyede, 275 ezer m2 fedett. 1953 óta mûködik a vállalkozás, amely ma a county (kb. járás) legnagyobb munkaadója, 3200 ember dolgozik itt. A cég szerényen kezdett, 1947-ben Anthony T. Rossi, az olasz bevándorló friss floridai gyümölcsöt kezdett árulni New York város szállodáiban. Rossi nemsokára nagyobb részt foglalt el az északkeleti gyümölcslé piacon, és megalapította a Tropicana áruvédjegyet. 1954-ben a Tropicana mérnökei kifejlesztették a "flash pasteurization"-t, a hirtelen pasztõrözés módszerét, melyben a gyümölcslé hõfokát csak rövid idõre emelik meg. A cég |
hûtõkocsijai
szállították északra a
gyömölcslevet, és az S. S. Tropicana
hajó is,
amelyik 1,5 millió gallon (több, mint 5 és
fél millió
liter) gyümölcslevet
szállított rozsdamentes tartályokban. Mára a cég működésének legnagyobb részét Bradentonban vonták össze. Naponta 2 millió üveg, és heti 4 millió doboz és mûanyagpalack gyümölcslevet állít elõ. Van egy kisebb telepük Fort Pierce-ben, Florida keleti partján és City of Industry-ban, Kaliforniában, nem messze Los Angelestõl. 1998 óta a Tropicana a Pepsico egysége, és a világ legnagyobb hûtött gyümölcslé elõállítója. Övé a világ gyümölcs- és gyümölcslé iparának a 6%-a. A gyümölcsöt kifacsarják a gyümölcsléért, de a maradék sem vész kárba. A maradék legnagyobb részét állateledelnek dolgozzák fel, ezt fedett vagonokban szállítják el Bradentonból. A maradék illatszerek alapanyaga lesz. A színtiszta gyümölcslé legnagyobb része vasúton indul a kevésbé szerencsés klímájú északi nagyvárosok felé. |
A
címképen a dízelmozdony pár vontatja a CSX
társaság gyümölcslé vonatát a
Tropicana telepéről a Big Manatee folyó hosszú
cölöp- , később forgóhídján
észak felé, 1999 áprilisában (Scott A. Hartley fényképe).
A vonat 40-50 hűtőkocsijában a Tropicana "Pure Premium" friss
gyümölcsleve, a "Season's Best" hűtött
gyümölcslé, a Dole "Twister" itala és
más termékek vannak. A CSX Tropicana "Juice Train" vonata
az ország egyetlen élelmiszer egységvonata,
és 1970 óta jár Bradenton és New York
teherpályaudvara között. A vonat
pontosságát a CSX Transportation és a Tropicana
Products Inc. közötti pontos megállapodás
biztosítja. Minden héten hat ilyen vonat hagyja el
Bradentont. A vonat a CSX, és különösen annak Florida Business Unit-ja (FBU) egyik legfontosabb vonata. A Tropicana nagyon kényes a pontosságra. Egyrészt, mert a gyümölcslé idővel veszít minőségéből, másrészt hogy a nagy értékű rakomány minél előbb a fogyasztóhoz kerüljön és bevételt hozzon. Az igények miatt a CSX vezetése folyamatosan figyeli a vonat haladását. "Ma ez a legérzékenyebb vonat a hálózaton" mondja a mozdonyvezető, aki két kapcsolt GE C40-8 mozdonyt vezérel. |
Florida dombvidékén 60 mérföldes
óránkénti sebességgel halad a vonat.
Teljes egészében narancs színű, Tropicana
feliratú hűtőkocsikból áll. Harminc évvel
ezelőtt még másképpen volt, a hűtőkocsik
fehérek voltak, a pálya és a vonat ezen a
szakaszon a Seaboard Coast Line társaságé volt,
és a négymotoros U36B-k vontattak. Később a
Richmond, Fredericksburg & Potomac GP40-esei vették
át a vonatot, aztán a Penn Central villanymozdonyai. Ma a teljes úton a CSX viszi a vonatot. az RF&P 1991-ben olvadt be, és a Penn Central utód Conrailt felosztották a CSX és a Norfolk Southern között, így ez a pályaszakasz is a CSX-é lett. A korábbi RF&P pályán kiépített ATC (Automatic Train Control) biztonsági berendezés megkívánja, hogy ilyennel felszerelt mozdony vontasson elöl. A dízelmozdonyokat általában Richmondban cserélik. A pálya nem nehéz, mégis nagy a nyomás a vasúton, hogy a vonat ne késsen a New Jersey állambeli Jersey City-ben lévő elosztó központba érkezéssel, 43 és fél órás útja végén. Itt az árunak csak egy része marad, a többi továbbmegy egy másik Juice Trainnel, a középnyugati elosztó központba, Cincinnatibe. |
Brandetonból
helyi személyzet viszi a K650 jelű vonatot Tampába, a
Yeoman yardra. Ott várja délelőtt 11 órakor a
mozdony- és a vonatvezető (conductor), meghallgatják a
mozdony és a vonat állapotáról
szóló jelentést, ami ennél a
vonatnál általában nem tartalmaz semmi rosszat,
és a vonat 11:25-kor elindul észak felé. A vonat
fontosságban a második, az Amtrak vonatok
elsődlegességét törvény írja elő, de
ez a másodrendű fontosság is elég, hogy a vonat
végig zöld jelzések mellett haladjon. A vonat általában az S Line-on halad, ami a korábbi Seaboard pályára utal. Ez a CSX fő tehervonati vonala, de ezt használja az Amtrak éjszakai, Silver Palm expressze is. A néhai Atlantic Coast Line társaság (ACL) vonalát, az A Line-t Orlando felé csak néha használja a gyümölcslé vonat, ez a CSX intermodális vonatainak az útvonala, és itt jár az Amtrak másik két flordia expressze, Miami felé. A vonat sebessége folyamatosan 60 mérföld óránként a 151 mérföld hosszú, Centralized Train Control-lal (CTC) kiépített, egyvágányú vonalon, Vitis és Baldwin között. Itt személyzetcsere van. Egy mellékvágányon már vár egy tehervonat, amelyikkel a juice train mozdonyvezetője és conductora visszaindul, hogy 12 |
órás
szolgálata végén hazaérjen. A vonatot
végignézik, és máris indulhat új
személyzettel tovább. A menetrend szerinti
várakozási idő Baldwinben 15 perc, de
általában nem áll ott annyit. A vonat most a Callahan Subdivision vágányán halad, majd rátér a volt ACL pályára, és a georgiai East Savannah-ban, majd a South Carolina beli Florence-ben lesz személyzetcsere, aztán már másnap reggel North Carolinában, Rocky Mount állomáson. Korábban a gyümölcsvonat a lehető leggyorsabb útvonalon járt New Jersey-ben, a néhai Pennsylvania Railroad fővonalán. Itt GG-1-es, E44-es vagy E33-as villamos mozdonyok vontatták. Később a Conrail pályajogot szerzett a Baltimore & Ohio vasút pályáján Washingtontól északra, és saját vonalán járt Philadelphiától New Jersey-ig, ezzel elkerülte a magas pályahasználati díjat és a Northeast Corridor (északkeleti korridorvonal, Washington - New York -Boston között) nagy forgalma miatti korlátozásokat. Most a CSX a korábbi B&O vonalon halad Philadelphiáig, a szintén megszűnt Reading pályáján már New Jersey-ben Manville-ig, és az ex-Lehigh Valley -n az óriási Oak Island Yardig. |
A CSX kocsivizsgálója végignézi a vonatot Bradentonban. |
A mozdony- és a vonatvezető
vár a vonatra, hogy leváltsa az eddigi
személyzetet. Mindkét
kép Scott A. Hatley felvétele.
|
Az Oak Island Yard mozdonyai. Sajnos, fogalmam sincs, hogy köztük vannak-e a Juice Train gépei. Saját felvételeim, 1999. március 28. |
1999-ig,
míg a Conrail létezett, Oak Islandből a Conrail Shared
Assets Area helyi személyzete vitte a vonatot New Jersey
Greenville nevű kerületébe, ahol a Tropicana telepe van. Ez
nincs messze attól a kikötőtől, ahonnan a néhai New
York Cross Harbor Railroad uszályokra tolt vasúti
kocsikat vontatóhajókkal vitt a New York körüli
folyórendszeren át, többek között
Brooklynba. Greenville-ben a tolatást a Tropicana emberei végzik, bérelt |
dízelmozdonnyal, EMD
gyártmányú GP38-2-vel, egy
késői "dzsíp"-pel, vagy SW1500-zal. A majdnem
naponta érkező
vonataival Greenville nagyon forgalmas hely. Egy nappal és néhány órával az indulás után a Juice Train megérkezett a Tropicana másik telephelyére, ezúttal egy órával a tervezett időpont előtt. |
A
Juice Train nem járt mindig ilyen pontosan. A Bradentont
kiszolgáló helyi vonatok gyakran más-más
időpontokban jártak, késleltetve az észak
felé indulást is. Ahogy a Tropicana északkeleti
eladásai nőttek, a gondok csak fokozódtak. A CSX
ragaszkodott a jó ügyfeléhez, ezért 1998
szeptemberében a Florida Business Unit alelnöke és
vezérigazgatója kezdeményezett:
35 fős csapatot hívott össze mindkét
vállalattól, a vezetésből, a szakszervezetből,
és azokból, akik napi kapcsolatban vannak ezzel a vonattal:
a vonatszemélyzetből, hivatalnokokból, és a
Tropicana telepi dolgozóiból. A találkozó
célja az volt, hogy mindkét cég emberei
megismerjék a másik munkáját, gondjait
és elvárásait. A gyümölcsösök
megtudták, hogyan szabályozza a szövetségi
törvény a vasutasok munkaidejét, a CSX emberei pedig
megtudták, milyen értéket visznek, és
mennyire fontos a pontosság a
szállításában. Szervezéssel a telepi tolatási időt a felére csökkentették, a CSX dolgozói használhatták a telep golf-autóit belső közlekedéshez. Az összeállított vonatot Bradentonban vizsgálták meg, nem Tampában, 40 mérföldre. A változások azt hozták, hogy egy kocsi egy hónapban hárommal többet fordult. A brain-storming 37 ötletéből 15-öt megvalósítottak. Ez évi 200 000 dollár költséget ta- |
karított meg, és 22%-kal
növelte a menetrendszerűséget. Korábban a rakott vonat helyi teherként ment Bradentonból Tampába, ott végezték a vonatvizsgálatot. Gyakran találtak a kocsikon kis hibákat, amik miatt azonban ki kellett sorozni őket és visszavinni a gyümölcslégyárba javításra. Az új technológia szerint a Tropicana és a CSX emberei közösen vizsgálják a kocsikat a telepen, és a vonatot nem késlelteti meg Tampa. A Tropicana bradentoni telepe 24 órában, heti hét és évi 365 napon működik. A déli részén van a CSX-iroda, ahol a forgalomirányító két rádiófrekvencián és két telefonon tartja a kapcsolatot a vonatokkal és a rendezőpályaudvarokkal. Innen irányítja a 354 kocsi forgalmát. A kocsik hat különböző típushoz tartoznak, és mindnek motoros hűtője van. A mechanikai munkát 30 alkalmazott végzi. A cég környezetbarát kocsimosót is épített Az 1214 mérföldes Bradenton - Greenville távot a vonal 28 mérföldes óránkénti átlagsebességgel teszi meg, ami nem nagy kihívás a tartálykamionok számára. Mégis a Tropicana a vasutat tekinti a célszerű és költséghatékony szállítási módnak. Ezért persze a CSX-nek keményen kell dolgoznia. |