amerikai vasutak > Hírek, érdekességek, 2003 nyár |
Az amerikai vasúti sínformák 200 éves fejlődése cast: öntött, iron: acél, plate: lap, roll: futófelület, edge: él, malleable: kovácsolható, rolled: hengerelt, Tee: T, Div.: division, bridge: híd, lock: zárt, bullhead: bivalyfej, Bessemer: az egyik acélöntödei eljárás, pounds per yard: font yardonként. Mivel a font kicsit kevesebb mint fél kiló, a yard kicsit kevesebb mint egy méter, 1 pounds per yard nagyon jó közelítéssel 1/2 kg/m. 1999-ben a Northeast Corridor, ahol kevés tehervonat jár, sínanyaga hegesztett, 132 font / yard volt, fa aljakon, egyszerű sínszeges leerősítéssel. Akkoriban épült át az Acelák fogadására, beton aljakkal és komolyabb leerősítéssel. [1] |
A Canadian National No. 15209 elosztott fékezési rendszer
kocsija az M313-as vonat végén utazik Audennél,
Ontario államban, 2013 február 7-én. 20 ilyen
kocsi készült, bennük légsűrítő és fékezőszelep. A
kocsik különösen hosszú vonatoknál
és télen hasznosak, lehetnek a vonatban is, de a CN a
vonatok végén szereti őket, mivel így EOT
(end-of-train device, "zárlámpa") funkciót is betölthetnek. A kocsi
éppúgy rádió
átvitellel kommunikál a vezető mozdonnyal, mint egy
közbesorozott vagy vonatvégi mozdony. Chris Wilson cikke és fényképe [1]-ből. |
Hogyan pakol ki egy markoló egy homokot szállító magas oldalfalú vagont, Texas-i módra Homokot gyakran használnak az olajbányászatban, mikor az olajmező saját nyomása már nem elegendő, hogy a kúton át a felszínre hajtsa az olajat. Ilyenkor víz, homok és vegyszer keverékét nyomják a föld alá, nagy nyomással. Egy-egy kúthoz gyakran 1600 tonna homokot is felhasználnak. Ha vonaton szállítják, a végállomáson gyakran nincs kiépített kirakodó. Ilyenkor kanalas rakodóval merik ki a homokot a vasúti kocsiból. Mi ennek a Texas-i módja? |
A
homokszállító tehervonat hozza a
bányából az anyagot. A kirakandó stokkot
beállítják a rakodás helyére. A kanalas rakodógép rámpát emel a tehervagon végéhez. A rámpa alsó vége meredekebb, hogy jobban beszúrja és rögzítse magát. A rakodógép úgy mászik föl a rámpára, hogy a kanalával rátámaszkodik és fölemeli a lánctalpát. |
A
kanalas rakodó átlapátolja a homokot a vagon
mellett álló nyerges vontató
tárolójába. A megrakott vontatók sora
súlymérés után elviszi a homokot a
célhoz. Ken Fitzgerald képei [1]-ből. |
A
Canadian National átépítette ezt a két
SD40-2W mozdonyt folyékony földgáz hajtásúra.
A képen Albertában járnak. A Canadian National fényképe [2]-ből. A folyékony földgáz, mint üzemanyag bevezetése nagy beruházást igényel, de utána nagy megtakarítást jelent a vasutaknak. Az USÁ-ban a BNSF is kipróbálta a gáz hajtást és az is gazdaságosnak és biztonságosnak találta. A motorok alapjáraton és az első két fokozatban csak gázolajat kapnak, de teljes gázon csak 5%-nyit. |
A UP nem tartja a PTC bevezetésének 2015-ös határidejét Az amerikai Kongresszus 2015-öt szabta határidőül a Positive Train Control bevezetésére. A UP most úgy látja, hogy legalább két évet csúszik. A képviselője azt mondta az NTSB (National Transportation Safety Board, nemzeti szállításbiztonsági bizottság) ülésén, hogy nem tud időpontot mondani, míg nem fejezik be a próbaüzemet. De ha minden a legjobban megy, akkor 2017-2018 lesz a bevezetés éve. A csúszás okai: nincs kész technológia, nincsenek szabványok a berendezések együttműködésére, és az ország egyes részein szűk a használható rádiófrekvencia sáv, különösen Chicagóban. |
. A UP eddig 1,2 milliárd dollárt fektetett az ügybe, főleg az 1940-1970 között telepített biztonsági berendezések cseréjére, az új rendszerek könnyen integrálhatók majd a PTC-be. A UP csak akkor telepít PTC berendezést mozdonyra, ha ezek a cserék már lezajlottak. Az NTSB elnöknője megkérdezte a UP képviselőjét, hogy van-e szerepe a késésben, hogy a UP CEO-ja (kb. vezérigazgató) azt nyilatkozta, hogy a PTC "irtózatos pénzpocséklás". A BNSF jobban áll a PTC telepítésével, egy hosszabb szakaszán már üzemszerűen és sikeresen működik. |
Chicago
és St. Louis között 110 mph (kb. 180 km/h)
sebességű vasúti közlekedés készül Egy
kísérleti szakaszon már ma is ekkora a vonatok
sebessége. Mivel a vonalon több szintbeli
útátjáró van, ezek
biztosítása és biztonságának
figyelése új technológiát igényel.
A rendszert Incremental Train Control System-nek (ITCS) hívják és a General Electric Transportation üzletága (amely a mozdonyokat is gyártja) fejlesztette ki és készíti. Minden, a vágányokat keresztező utat teljesen elzárják a karos sorompók és a rendszer figyelemmel kíséri és jelzi a vonat felé, hogy az út elzárása működik és nem szorult jármű a sorompók közé. A teljes rendszert a Federal Railroad Administration (FRA, szövetségi vasúti hivatal) 2012 februárjában engedélyezte 110 mph-s sebességre. A rendszer csökkentett funkcionalitású PTC-ként is működik és szükség esetén csökkenti a vonat sebességét, ha a mozdonyvezető nem teszi meg. Az útátjáró lezárását annyival korábban kell megtenni, hogy ha közúti jármű maradna a vágányokon, a vonat megállhasson. |
A
sátorjelző kettős: tartalmazza a UP négyfogalmú
egységét és az ITCS kijelzőjét. Mikor az
Amtrak 17, ITCS-szel ellátott P42-es mozdonya közeledik egy
útátjáróhoz, a fedélzeti
számítógép a mozdony helyzetéből
és sebességéből kalkulálja a
várható érkezési időt és ezt 220 MHz
frekvencián továbbítja a pálya menti
öt ITCS koncentrátorhoz. A koncentrátorok 900 MHz
frekvencián továbbítják ezt az
útátjárónál lévő
vezérlőhöz, mely 80 mp-cel a vonat érkezése
előtt lezárja az átjárót. Az
információ, hogy a lezárás működik
és nincs jármű a sorompók között, a
koncentrátorokon keresztül jut vissza a mozdonyra. Ha gond
van, az ITCS kijelző kisebb engedélyezett sebességet
jelez, és automatikusan megállítja a vonatot, ha a
mozdonyvezető nem fékez. A rendszer egész télen
hiba nélkül működött. Más útátjárókat 30mp-cel korábban zárnak le, a vezetők ehhez szoktak, de ez a hosszabb várakozási idő semmilyen gondot nem okozott. Nem várható, hogy az ITCS-t hosszabb szakaszon bevezetik, helyette a komplexebb funkcionalitást megvalósító, és hamarosan kötelezővé váló PTC-t szerelik föl, főleg hogy az a pályát fenntartó UP számára lesz kötelező, míg az ITCS-t az Amtrak telepítette, bár több eleme beépülhet a PTC-be is. |
A hagyományos sátorjelző mellett az ITCS-é a 66-os P42 vezetőállásán. Érdekes, hogy a vonat a 66-os mozdonnyal Ballardnál áll, a régi 66-os út mellett, 2012. szeptember 27-én. Bob Johnston felvételei [2]-ből. |
Források:
|
manhattani
2013 szeptember 2. |
Világvasutai > amerikai vasutak |