Képek a cseh vasútról 2009-ből és jóval korábbról


2009 májusában rövid kirándulást tettem a Cseh Köztársaságban. Szerencsére volt időm vasutat is fényképezni, és van olyan képem, amit össze tudtam vetni az 1974-es vagy még korábbi felvételekkel.



A Hlavní Nádraží nappal...        




és éjjel, a Železnice ve fotografii c. könyvből. A könyv 1974-ben jelent meg.

A fényképész nevét nem jelzik, de
hárman jegyzik a könyvet: Jan Kaplický, Miroslav Šmejkal és Otokar Poupa. Ezek egyike lehet a fényképész, sajnos, nem tudom, ki.

És 2009 májusában, saját fényképem:



Kevesebb rajta a mozdony és a vonat mint a korábbiakon, de ennek csak egy oka van: szombat kora reggel volt, 2009. május 23, 8 óra.




  
Egy 163-as és egy 362-es indulásra vár a vonatával. Ahány csáp csak van, mind fenn. 3 kV...

2009. május 22, Praha Hlavní












163.215-260: 22, ČD (ŠKODA) 1993-2008, 3480 kW 66 km/h-nál, max. 120 km/h, 85t, 16 800mm (németesen: LüP :-) )
362.060-175:
22, ČD (ŠKODA) 1993-2007, 3060 kW 68,4 km/h-nál, max. 140 km/h, 86t, 16 800mm.

163: ex E 499.3, 362: ex ES 499.1

(Ezek és a további járműadatok a mal
ý atlas lokomotiv 2009, Maromír Bittner, Jaroslav Křenek, Bohumil Skála és Milan Šrámek könyvéből valók.Javításokat, kiegészítéseket örömmel veszek.)



  
A vonaton szerzett volt szlovákiai mozdonyvezető ismerősöm szerint a beceneve Vasaló.

2009. május 23,
Praha Hlavní












111.001-035: 35, ČD, ČDC (ŠKODA) 1981, 1982, 760 kW 26 km/h-nál, max. 80 km/h, 72t, 14 478mm.



Egy testreszabott vízaknafedő. Ugyan a csarnok íveinek száma eggyel kevesebb, mint kéne, mégis szép próbálkozás :-)

2009. május 22.

















 
Pendolino érkezik a Hlavníra.

2009. május 22.












ČD, Alstom-F, 2003-2004, 1000 kW 121 km/h-nál, max. 230 km/h.



Egy pillanatnyilag idegenbe szakadt hazájukfia.

Hlavní, 2009. május 22.













Dízel motorkocsi húz egy mellékkocsit (horribile dictu!) drót alatt...

Örültem volna, ha nálunk
(esetleg remot) Abmot vagy Bbmot motorkocsik jártak volna  egy- két-három ilyen mellékkocsival, a Csörgős ingák meg a Buzenka anakondák helyett.

Hlavní, 2009. május 22.



A city elefant. ČD, B'o B'o, 3 kV. ČD, ČKD-ŠV/ŠKODA 1997-2009. 2000 kW 70 km/h-nál, 140 km/h. 62,7 t, 26 400 mm.
Saját építés, emeletes vonat...

Masarykovo nadr., 2009. 05.22.



Ez meg, a népi humor graffitiben való megnyilvánulása szerint a city frog  (béka).

Hlavní, 2009. május 22.


451.001-102, 452.001-022. ČD,1964-1968, 1972, 1973. 660 kW 59,5 km/h-nál, max. 100 km/h, 59t, 24 597 mm (a négykocsis egység 95 890 mm.)

Abba a futurisztikus adótoronyba kellett felmennem, hogy meglássam ezt a szép körfűtőzázat:


2009. május 23.
Sajnos nem volt idő el is menni oda. Kérdés, beengedtek volna-e...

De voltam ennél a kis teherpályaudvarnál, amit egy közúti hídól lehet fényképezni:

2009. május 23.

Amit a nálam ügyesebb fotós sokkal nagyobbnak tudott fényképezni az 1974-ben megjelent Železnice ve fotografii c. könyvben:





Egy szépre festett 362-es, hazafelé a vonatomra várva Holešovicén.

2009. május 24.











 




Ericssonos koromban volt közöm a Skanskához, és ma is Skanska építette házban dolgozom, mégis az első alkalom, hogy Skanska vonatot láttam.

Holešovice, 2009. május 24.

elk














 
A második vasaló

Holešovice, 2009. május 24.
l.










 




A hazafelé úton: így múlik el a Laminátkák dicsősége...

2009. május 24.

















Irodalom:

Maromír Bittner, Jaroslav Křenek, Bohumil Skála és Milan Šrámek:
malý atlas lokomotiv 2009

Jan Kaplický, Miroslav Šmejkal és Otokar Poupa:
Železnice ve fotografii
manhattani