Francia vasutak > A Le Mans-i fűtőház



A Le Mans-i fűtőház mozdonyai



Kevés elvetemült vasútbarát van, akinek Le Mans-ról nem az autóverseny, hanem a nagy vasúti csomópont és vontatási telep jut eszébe. Pedig ott van, nem csak az az érdektelen autóversenypálya az unalmas futamaival. Minket természtesen az előbbi sokkal jobban érdekel.



A franciaországi Le Mans autóversenypályáját Audik, Renault-k, Porschék és egyéb márkák hengereinek a hangja tölti be, de valaha nem messze ettől hengerek sokkal szebb hangja szólt, mikor egy induló gőzös kiütésének a hangja töltötte be a teret.


A Le Mans-i fűtőházban talán a világ egyik legfigyelemre- méltóbb gőzösállománya gyűlt össze, és járta az országrész vonalait, utasok százezreit és tonnák millióit vontatva.
A Le Mans-i fűtőház különlegessége volt, hogy sok, nagyon eltérő stílusú mozdony gyűlt itt össze. A francia stílust André Chapelon, a zseniális mozdonykonstruktőr tervezte kifinomult mozdonyok képviselték, de volt itt sok, a briteknél szokásos három hengeres mozdony, és különösen a II. világháború után kéthengeres, brutális erejű amerikai gyártmányú gép is.

A vasútbarátoknak érdekesebb volt a Le Mans-i állomás, mint az autóversenypálya célegyenesének a látványa.



A Le Mans-i fűtőház képe, az egyik körfűtőházzal, háttérben az óriási széntároló toronnyal. A gőz és füst mögött egy nagy víztorony is sejlik. Ez a vontatási telep a francia nemzeti vasút, az SNCF egyik legfontosabb intézménye.
Victor Hand felvétele [1]-ből










A 241P, négyhengeres mozdonyt André Chapelon tervezte. 1947 és 49 között 35 épült belőlük. A képen a 14-es számú indul Le Mans-ból Brestbe.
Victor Hand felvétele [1]-ből







Le Mans-ban éjjel-nappali gőzös üzem volt, itt épp egy 141P-t szolgálnak ki.
Victor Hand felvétele [1]-ből












Egy 141P Le Mans-ból indul a Les Sables expresszel.
Victor Hand felvétele [1]-ből





A II. világháború végére a francia vontatóállomány 4/5-öde megsemmisült, súlyosan sérült lett vagy elhurcolták. A francia nemzeti vasútnak gyors mozdonyinfúzióra volt szüksége. Ezt USA-beli és kanadai mozdonygyárak a Marshall-segély keretében teljesítették. Két év alatt 1.340 darab 2-8-2-es tengelyelrendezésű mozdonyt gyártott a három fő amerikai és a két kanadai mozdonygyár .

Bár a franciák a világ legjobb mozdonytervezői között vannak, de akkor gyors segítségre volt szükség. A gyártók közepes hajtott kerék átmérőjű tervet választottak. A koncepció bevált, a mozdonyok kiválóan helytálltak nehéz tehervonatok és expresszek vontatásában is. 1951-re ezek a mozdonyok a francia mozdonyállomány 15%-át képviselték, mégis az összes mozdonykilométer 30%-át és a tehervonati vontatás 45%-át teljesítették, emellett személyvonatokat is vittek. 1971-ben véget ért a gőzös üzem Franciaországban, ekkor a megmaradt kb. 500 fővonali gőzösből 400 körül ez az amerikai és kanadai gyártmányú mozdony volt.
Baldwin gyári fotó [2]-ből










A villamos mozdony amelyik eddig hozta, lejárt a vonatról, a Baldwin gyártású Mikado pedig indulásra vár a Paris-Quimper expresszel.

Victor Hand felvétele [1]-ből







Források:

 

  • Victor Hand & Harold Edmonson: TRAINS in Action around the World  [1]
  • Ron Ziel: American Locomotives in Historic Photographs, 1858-1949 [2]
  • George H. Drury (Compiled): Guide to North American Steam Locomtives [3]
manhattani

2013. április 4.








Világvasutai > francia vasutak > A Le Mans-i fűtőház