Francia vasutak > A Le Mans-i fűtőház |
A Le Mans-i fűtőház mozdonyai |
Kevés elvetemült vasútbarát van, akinek Le Mans-ról nem az autóverseny, hanem a nagy vasúti csomópont és vontatási telep jut eszébe. Pedig ott van, nem csak az az érdektelen autóversenypálya az unalmas futamaival. Minket természtesen az előbbi sokkal jobban érdekel. |
A
franciaországi Le Mans
autóversenypályáját Audik, Renault-k, Porschék és egyéb
márkák hengereinek a hangja tölti
be,
de valaha nem messze ettől hengerek sokkal szebb hangja szólt,
mikor egy induló gőzös kiütésének a
hangja töltötte be a teret. A Le Mans-i fűtőházban talán a világ egyik legfigyelemre- méltóbb gőzösállománya gyűlt össze, és járta az országrész vonalait, utasok százezreit és tonnák millióit vontatva. |
A Le Mans-i
fűtőház különlegessége
volt, hogy sok, nagyon eltérő stílusú mozdony
gyűlt itt össze. A
francia stílust André Chapelon, a zseniális
mozdonykonstruktőr tervezte
kifinomult mozdonyok képviselték, de volt itt sok, a
briteknél szokásos
három hengeres mozdony, és különösen a II.
világháború után
kéthengeres, brutális erejű amerikai
gyártmányú gép is. A vasútbarátoknak érdekesebb volt a Le Mans-i állomás, mint az autóversenypálya célegyenesének a látványa. |
A
Le Mans-i fűtőház képe, az egyik
körfűtőházzal, háttérben az
óriási széntároló toronnyal. A gőz
és füst mögött egy nagy víztorony is
sejlik. Ez a vontatási telep a francia nemzeti vasút, az
SNCF egyik legfontosabb intézménye. Victor Hand felvétele [1]-ből
|
A 241P,
négyhengeres mozdonyt André Chapelon tervezte. 1947
és 49 között 35 épült belőlük. A
képen a 14-es számú indul Le Mans-ból
Brestbe.
Victor Hand
felvétele [1]-ből
|
Le
Mans-ban éjjel-nappali gőzös üzem volt, itt épp
egy 141P-t szolgálnak ki.
Victor Hand
felvétele [1]-ből
|
Egy 141P
Le Mans-ból indul a Les Sables expresszel.
Victor Hand
felvétele [1]-ből
|
A
II. világháború végére a francia
vontatóállomány 4/5-öde megsemmisült,
súlyosan sérült lett vagy elhurcolták. A
francia
nemzeti vasútnak gyors mozdonyinfúzióra volt
szüksége. Ezt USA-beli és kanadai
mozdonygyárak a Marshall-segély keretében
teljesítették. Két
év alatt 1.340 darab
2-8-2-es
tengelyelrendezésű mozdonyt gyártott a három fő
amerikai és a két kanadai mozdonygyár . Bár a franciák a világ legjobb mozdonytervezői között vannak, de akkor gyors segítségre volt szükség. A gyártók közepes hajtott kerék átmérőjű tervet választottak. A koncepció bevált, a mozdonyok kiválóan helytálltak nehéz tehervonatok és expresszek vontatásában is. 1951-re ezek a mozdonyok a francia mozdonyállomány 15%-át képviselték, mégis az összes mozdonykilométer 30%-át és a tehervonati vontatás 45%-át teljesítették, emellett személyvonatokat is vittek. 1971-ben véget ért a gőzös üzem Franciaországban, ekkor a megmaradt kb. 500 fővonali gőzösből 400 körül ez az amerikai és kanadai gyártmányú mozdony volt. Baldwin gyári
fotó [2]-ből
|
A villamos mozdony amelyik eddig hozta, lejárt a vonatról, a Baldwin gyártású Mikado pedig indulásra vár a Paris-Quimper expresszel. Victor Hand
felvétele [1]-ből
|
Források:
|
manhattani
2013. április 4. |
Világvasutai > francia vasutak > A Le Mans-i fűtőház |