Hírek > 2013. április 



    Vasúti hírek, érdekességek, 2013. április





Az amerikai vasutak és a hó


Steve Glischinski felvétele a 2013. áprilisi TRAINS-ből
 
Az amerikai vasutak sokat szenvednek a hótól. Sok pálya van víz mellett vagy közelében, és a még télen is párolgó vizek nagy hóeséseket okoznak. A képen a Union Pacific Z-CHEM vonatának első mozdonya, mely Norfolk & Southern színekben játszik, csap bele a friss hóba, Lake Elmónál, Minnesotában, 2010. december 13-án.

A 2012-13-as tél első fele enyhe volt Amerikában, de január közepén az északi síkságoktól Long Islandig (a keleti partig) fagypont alatti hőmérséklet volt. "Hidegben minden lassabban megy és a levegő is lassabban mozog" mondja egy mozdonyvezető. "Ha 50 mérföldes sebességgel megyek (kb. 80 km/h) és havazik, ha meg kell állnom, egy mérfölddel korábban kezdek fékezni mint meleg időben, mert a fékek nem fognak, míg fel nem melegszenek. Előbb le kell tisztítani a havat és a jeget róluk."
A kis tolatómozdony féktuskóit 2,5 - 4,5 kp erővel kell a kerekekhez nyomni, hogy ez melegen tartsa és a kerekek tapadjanak.


A legnagyobb késéseket a síntörések okozzák. Néha még a modern hegesztett sínek is törnek. Január 25-én a Long Island Rail Road leállította a forgalmat a Ronkonkoma vonalon (Ronkonkoma a rókakoma indián neve és ez a LIRR egyik nagyon fontos vonala), mert 4,5 hüvelykes (114 mm) rés keletkezett az eltört sínben. A vonatokat buszok pótolták, és hogy az átszálló utasok ne fázzanak, a LIRR egy fűtött vonatot állított Farmingdale állomásra.

Január harmadik hetében  Chicagót a magas hó mellett sarkvidéki eredetű hideg szél is megtámadta. A város bejáró vasút társasága, a Metra hasznot húzott abból, hogy sok vonata a BNSF és a UP vonalán halad, mert ezek tisztán tartják a pályájukat a tehervonataik számára. A hideg kevéssé sújtotta a Metrát, mert a járműállománya és a berendezései újak, modernek.
A munkások kézi eszközzel takarítják el a havat és a jeget a kitérőről.
Steve Glischinski felvétele a 2013. áprilisi TRAINS-ből



A nagyon hideg időszakban a Chicago Transit Authority többlet biztber munkást rendelt ki, különösen éjszakánként, ők működtették az éjjel ritkán használt váltókat, megelőzve így a befagyásukat.

Akár vasutas valaki, akár utas, számára a hó és a hideg az élet normál velejárója, idejekorán fel kell rá készülni, és közben lehet reménykedni a tavasz gyors eljövetelében.

Steve Glischinski cikke nyomán a TRAINS-ben




PTC biztosítóberendezés a BNSF-nél

Egy súlyos vasúti baleset után, ahol a mozdonyvezető SMS-t írt, nem vette figyelembe a megállj jelzést és beleütközött egy tehervonatba, az USA kormánya kötelezővé tette a vasúttársaságok fővonalain a Positive Train Control elvű biztosítóberendezés kiépítését. Az elvet a Burlington Northern Santa Fe (BNSF) vasút az Electronic Train Management System (EMTS) nevű saját fejlesztésű rendszerrel valósítja meg. A rendszer 7.0-s verzióját nyújtotta be szövetségi jóváhagyásra a Federal Railroad Administration-hoz (FRA).

A BNSF meg is kapta a jóváhagyást, mert az EMTS is teljesíti a követelményeket: megakadályozza a vonatok ütközését, biztosítja az állandó és ideiglenes lassújelek végrehajtását,


a pálya menti jelzők rendszerét átlapolva működik, és megelőzi, hogy a vonatok helytelen állású váltókon haladjanak át.

A PTC elvű biztber alkalmazását a Railroad Safety Improvement Act 2008 teszi kötelezővé. A BNSF már 2003-ban benyújtotta az EMTS rendszerét az FRA-hoz és megkezdte a kiépítését a legforgalmasabb vonalain. Az első rendszert 2006-ban helyezte üzembe a BNSF:

A vasúttársaság 2013-ban 250 millió USD-t fordít a PTC kiépítésére. Ez kevesebb, mint a 2012-es 300 millió.
Brian Schmidt cikke nyomán a TRAINS-ben




Lengyel gőzös rekord futása

A 2-6-2-es mozdony a Wolsztyn Experience programban szerepel Lengyelországban, és több mint 250,000 mérföldet tett meg 2001 óta, ezzel rekordtartó ebben a században. Carl Franz fényképész utazásokat is szervez, cmfrr@aol.com,






MTU motor hirdetés a TRAINS utolsó oldalán, az egyik hirdetési főhelyen. Egy kiállításon azt hallottam a cég képviselőjétől, hogy tilos a vasúti alkalmazás és a Mercedes márka összekapcsolása. Talán ártana a Mercedes hírnevének :-)

Ez a 4000-es sorozatú, R54-es motor kipufogógáz utókezelés nélkül elégíti ki az EPA Tier 3-as szennyezőanyag kibocsátási előírásokat. A 12V motor 2400, a 16V 3200 Le teljesítményű.

Továbbiakért: www.mtu-online.com