.
.

.
     
.
      Vasúti hírek, 2014 április, május




Szénpor a vagonokból, drog a vagonban és kamera a mozdonyvezetők elalvása ellen


A Surface Transportation Board (felszíni szállítási testület, STB) úgy döntött, hogy a Burlington Northern Santa Fe, BNSF vasút többlet díj kiszabása azokra a szállíttatókra, amelyek rakományából szénpor száll, jogos. A rakományból szálló szénpor, amelyért a szállíttató a felelős, károkat okoz a BNSF tulajdonában (elsősorban a pályában, rontva a kavicságy vízelvezető képességét). A szövetségi fellebbviteli bíróság fenntartotta az alsóbb bíróság döntését, hogy a Union Pacific-et megbünteti, mert nem fedezte fel az illegális kábítószert azokban  a tehervagonokban, melyek átkeltek az USA-mexikói határon.

A 2013 december 1-ei Metro-North baleset után, melyben négyen meghaltak és 59-en megsérültek, két amerikai szenátor sürgette a Federal Railroad Administrationt (szövetségi vasúti hatóságot), hogy írjon elő a mozdonyokra és a vezérlőkocsikra mozdonyvezetőt figyelő kamerát.


Hírek a TRAINS 2014 márciusi számából




Allison Praytor felvétele a TRANS-ből
Ők így csinálják

A Southern Railway No. 630-as, 2-8-0 tengelyelrendezésű gőzöse mögött a szerkocsiban 10 ezer gallon (45 ezer liter) víz van, a ráadás szerkocsiban pedig további 12 500 gallon.

A második tender beceneve "kantin", hivatalosan vízszállító vagonnak hívják. Ugyanúgy van összecsövezve a mozdony saját szerkocsijával, ahogyan az a mozdonnyal.

A gőzös korszakban a ráadás szerkocsi a vízvételi megállások számának csökkentését szolgálta.
A kirándulóvonatoknál azért használnak plusz szerkocsit, mert a vonal menti víztartályokat és víztornyokat, melyek a szomjas gőzmozdonyokat táplálták, mára elbontották.

A Norfolk Southern (NS) kirándulóvonatában a tényleges munkát két dízelmozdony végzi, így kímélik a szépen felújított, de nagyrészt öreg alkatrészekből álló gőzmozdonyt.

J. David Conrad, a The Valley Railroad Co. gépészeti vezetője írása a TRAINS-ből



Az Amtrak, California nagysebességú vasúti járműveket (High Speed Rails, HSR) keres. A vasút 28 olyan vonatot vásárolna, 400-450 ülőhellyel, mely túlszárnyalná a Boston-New York-Washington útvonalon járó Acela sebességét.

A vonat először 15 vonatot venne, melyek San Francisco és Los Angeles között járnának. Csak a jelenlegi nagy sebességű vonatok gyártói pályázhatnak. A gyártót 2014 végéig választják ki.




Kamerát a mozdonyvezetőre
Fred W. Frailey vasutas, a TRAINS levelező cikkírója. Megkérdezték, mi a véleménye arról, hogy egy elalvásos komoly baleset után két kongresszusi képviselő azt javasolta, írják elő a vasutak számára, hogy a mozdonyokra telepítsenek webkamerákat, így távolról felügyelni lehessen a mozdonyvezető állapotát.

Mr. Frailey, idegesnek látszik. Mi a gond?
Politikusok! Ez hoz ki a béketűrésből! "Up theirs!"
(Erre a kifejezésre a "fel nekik!" nem a pontos tartalmat visszaadó fordítás.)

Sir! Nem tudom, mit jelent az "up theirs", de csúnya szónak hangzik. Kérem, ügyeljen a szavaira. Mi a baj?
Mi a baj, barátom? Történt egy baleset, mely megelőzhető lett volna. Most pedig a politikusok beleavatkoznak, és olyan módszert akarnak bevezettetni, amely nem előz meg ilyen baleseteket.

Más szavakkal, a dolgok folyjanak úgy tovább mint eddig az Egyesült Államokban.
Pontosan! Bocsánat, mi is a neve? Maga egész intel- ligensnek látszik.
Kérem, folytassa, Mr. Frailey.
Nagy vasúti balesetek után, melyek életeket követelnek, a politikusok be akarják vezetni a kedvenc módszerüket. Nézzük ezt a Metro-North balesetet, ahol a vonat 82 mph-s sebességgel ment a 30 mph-s ívbe. Vasárnap reggel negyed nyolckor történt, a mozdonyvezető figyelmetlen volt, valószínűleg szunyókált. Az áldozatokat még alig temették el, mikor két szenátor azt javasolta, hogy Szövetségi Vasúti Hatóság írja elő, hogy legyen a mozdonyon kamera, mely a mozdonyvezetőre irányul.


Ez zseniálisan jó ötletnek tűnik. Mi a problémája vele?

Maga talán mégsem olyan intelligens, mint gondoltam.

...

A továbbiakban Mr. Frailey kifejti, hogy jobb lenne, ha a Hatóság azt írná elő, hogy legyen minden mozdonyon az ún. holt ember berendezés, mely vészfékez, ha a mozdonyvezető nem nyúl valamelyik kezelőszervhez 30 mp-ig, és ilyen berendezés nem volt a balesetet szenvedett Metro-North vonatán. Azért idéztem ezt a cikket, mert úgy látszik, a vasutasok stílusa a világ sok helyén ugyanolyan lesz, ha olyat hallanak, ami nem tetszik nekik.




Villamosmérnök hiány az USÁ-ban


Steve Glischinski fényképe a TRAINS-ből
A Minneapolis-i MetroTransit egyike azon új közlekedési társaságoknak, melyek villamosmérnököket keresnek, vasúti tudással.

A gond az, hogy a villamosmérnök jelentkezők, akiknek van valamennyi vasútismerete, azt gyakran saját tanulással, régi könyvekből, vagy szóbeli közlésekből, nyugdíjba készülő vasúti mérnököktől szerezték.

A hiányt csökkentendő a Wisconsin-Madison Egyetem
új postgraudális tanfolyamokat indít, mely vasúti ismereteket ad egyetemet végzetteknek.

A tanfolyam arra összpontosít, hogy főleg villamosmérnököknek adjon vasúti üzemeltetés, tápellátás, távközlés és pályafenntartás ismereteket.

Meg Turville-Heitz, Al DiCenso és Steve Glishinski működött közre a TRAINS cikkében




 > Amerikai vasutak   >  Főoldal / Main page