Új pályafenntartó gépek az amerikai vasutakon

Ágyazat aláverő és tömörítő gép





A Plasser 093X C-W DYNAMIC típusú aláverő-ágyazat szabályozó gépe. Az AMERICAN név magyarázata az, hogy ott állami vállalat csak amerikai gyártmányt vásárolhat, márpedig az Amtrak állami vasút, és a saját vonalán, a Northeast Corridoron (Boston - New York - Washington a keleti parton) folynak a pályafelújítások. Ezért a gyártmány eladója, az osztrák Plasser cég megvizsgálta, miket tud beszerezni hozzá az amerikai piacon, így jelentős mértékben amerikai gyártmánnyá téve azt.

A gépen egyszerű átkapcsolóval állítják be, hogy fa- vagy betonaljas pályán dolgozik-e.



A Plasser American honlapján érdekes videó felvétellel mutatják be, hogy mit jelent a dinamikus működés: a jármű állandó
sebességű haladása mellett süllyednek be az ágyazatba az aláverő karok.

A gép szabálytalanul fektetett pályához is tud alkalmazkodni, vagy ha kell, akár egyetlen keresztalj alá is verhet ágyazatot.

Az első Plasser & Theurer gépet 1957-ben adták el az USÁ-ban, a Louisville & Nashville vasút számára. A
további vevők akkoriban a keleti part vasútjai voltak. Aztán 1961-ben megalakult a Plasser Railway Maintenance Corporation az Illinois állambeli Rockfordban, közel a vasút világfővárosához, Chicagóhoz, és közelebb a nyugati vasutakhoz. Ez a gyártó bázis aztán Törökországba és Pakisztánba is exportált innen vasúti pályakarbantartó gépeket.

1968-tól az eladások viharosan emelkedtek, az első tíz évben 115 gépet, a következő tízben már 790-et adtak el az észak-amerikai vasutaknak.

A '60-as évek közepén a cég a nevét Plasser American-re változtatta és 1970-ben átköltözött  a virginiai Chesapeake-be, az ottani mérsékeltebb klímában egész évben tesztelhetik a gyártmányokat.





Fa keresztalj vizsgáló



Az Egyesült Államokban sok vasútvonalon van még fa keresztalj (a '90-es évek végén még a nagy forgalmú, New Yorkot Washingtonnal összekötő korridor vonalon is voltak faaljas szakaszok, azóta azokat is, a nyugati hegységeken átmenő vasútvonalakhoz hasonlóan betonaljasra cserélték).

Az Aurora Xi rendszer visszaszórásos (backscatter) módszerrel megröntgenezi a fa aljat, feltárja a belső hibákat, mint a szuvasodás okozta üregek, megméri a repedések méretét és mélységét. Ezekből az információkból megbecsülhető a keresztalj várható további élettartama, tervezhető a pályafenntartás költsége.

Figyelemre méltó, hogy a rendszert közúti járműbe építették. Ma az amerikai vasúton igény a pályavizsgáló és -fenntartó gépekkel szemben, hogy ne a vasúti forgalmat akadályozva jussanak el a munka helyszínére.


Közúton is járó ágyazat szabályozó

A Nordco új ágyazat szabályzó gépét egy ember is meg tudja fordítani. A jármű teljes joggal haladhat közúton is, amint ezt a Wisconsin államban kibocsátott rendszáma is bizonyítja.





Mindkét felvétel Steve Sweeney-é a TRAINS-ből


Korábban, ha ilyen gépeket közúton szállítottak, azt tréleren tették, és ehhez útvonalengedély volt szükséges, amit gyakran csak napszakra korlátozva adtak ki, ez időveszteséget okozott, és növelte a gép holtidejét. A RoadReady (közútra kész) tervezésnek köszönhetően ezt a szerkezetet bármelyik közúton, akár autópályán is vontathatják, nem szükséges hozzá külön engedély.

Az ágyazat tömörítő 14,15 m hosszú, kéttengelyes, hidrosztatikus + lánc hajtású, az ágyazat szabályzó 16,6 m hosszú, hidrosztatikus hajtású. Mindkét gép erőforrása a John Deere 6068 típusú, 250 Le-s motorja.

Mindhárom írás a TRAINS 75 éves jubileumi száma és a Plasser American honlapja nyomán



Hidrogén hajtású regionális vonat készül Németországban

Hidrogén hajtású regionális vonat Németországban

Az Alstom által fejlesztett villamos motorvonat felsővezeték nélküli pályán járhat.


Keith Fender felvétele a TRAINS-ből

Az új, hidrogén üzemanyagcellás vonat hasonló, mint a LINT dízel motorvonat, mint ez is a képen Düsseldorfban 2015 első felében

Az Alstom ilyen vonatokat szállít a német vasút számára 2019-re.
A tervezés alapja az Európában sokfelé járó LINT dízel motorvonat. Úgy terveznek, hogy 2020-ra 40 ilyen vonatot adnak át.

Az új típusú vonatok elsőként a több mint 30 év után újranyitandó, a Baden-Württenberg tartományban lévő, 23,3 km hosszú Calw - Weil der Stadt vonalon járnak majd.

Az Alstom képviselője szerint az új vonat teljes mértékben káros anyag kibocsátás mentes lesz, és az intelligens energia menedzsment rendszernek köszönhetően kevesebb energiát fogyaszt.

A vonatokat az Alstom salzgitteri telepén fejlesztik és  gyártják majd. A hidrogén üzemanyag cellákat, az akkumulátorokat és az energia tároló rendszert a dízelmotor helyére tervezik.

Az Alstom vezetői azt mondják, hogy a már bizonyított üzemanyag cellás rendszert alkalmazzák. A technológia nem, de a vasúti alkalmazása új. A működés alapja az üzemanyag cellában keletkező kémiai reakció, mely villamos áramot fejleszt. Ha elegendő üzemanyag cellát kapcsolnak sorba, azok a hajtáshoz elegendő villamos energiát termelnek. Az Alstom nem tette közzé a fejlesztés részleteit, de azt megerősítette, hogy a LINT motorvonatot felszerelik hidrogén üzemanyag tartállyal.

Keith Fender írása nyomán a TRAINS-ből





A jövő vonata - egy elképzelés


Rick Johnson, a TRAINS vezető illusztrátorának rajza, a magazinban megjelent, a vasút jövőjét megjósoló írások alapján






5,7 m nyomtávolságú, nagy terhelhetőségű kétvágányú pálya, a vonat a vágányok közötti sávot is kihasználja




Vezérlőkocsi, hálórésszel a vonatszemélyzet számára, a hosszú utakra


45 hüvelykes (1143 mm) átmérőjű kerekek a nagy súlyú kocsik hordozására

Félállandó módon kapcsolt tehervagonok, automatikusan szabályozott vonóerővel, ami jobb az ívbeállásnál és csökkenti a vonóerő szükségletet
A keresztirányban elhelyezett, konténeres rakomány növeli a szállítás rugalmasságát Nukleáris modul az elosztott hajtás táplálására és az üzemanyag feltöltési megállások csökkentésére









manhattani


2015. december 25.