Új
pályafenntartó gépek az amerikai
vasutakon Ágyazat aláverő és tömörítő gép |
A Plasser 093X C-W
DYNAMIC
típusú aláverő-ágyazat
szabályozó gépe. Az AMERICAN
név magyarázata az, hogy ott állami
vállalat
csak amerikai
gyártmányt vásárolhat,
márpedig az
Amtrak állami vasút, és a
saját
vonalán, a Northeast Corridoron (Boston - New York -
Washington
a keleti parton) folynak a
pályafelújítások.
Ezért a
gyártmány eladója, az
osztrák Plasser
cég megvizsgálta, miket tud beszerezni
hozzá az
amerikai piacon, így jelentős
mértékben amerikai
gyártmánnyá
téve azt. A gépen egyszerű átkapcsolóval állítják be, hogy fa- vagy betonaljas pályán dolgozik-e. A Plasser American honlapján érdekes videó felvétellel mutatják be, hogy mit jelent a dinamikus működés: a jármű állandó |
sebességű
haladása mellett
süllyednek be
az ágyazatba
az aláverő karok. A gép szabálytalanul fektetett pályához is tud alkalmazkodni, vagy ha kell, akár egyetlen keresztalj alá is verhet ágyazatot. Az első Plasser & Theurer gépet 1957-ben adták el az USÁ-ban, a Louisville & Nashville vasút számára. A további vevők akkoriban a keleti part vasútjai voltak. Aztán 1961-ben megalakult a Plasser Railway Maintenance Corporation az Illinois állambeli Rockfordban, közel a vasút világfővárosához, Chicagóhoz, és közelebb a nyugati vasutakhoz. Ez a gyártó bázis aztán Törökországba és Pakisztánba is exportált innen vasúti pályakarbantartó gépeket. 1968-tól az eladások viharosan emelkedtek, az első tíz évben 115 gépet, a következő tízben már 790-et adtak el az észak-amerikai vasutaknak. A '60-as évek közepén a cég a nevét Plasser American-re változtatta és 1970-ben átköltözött a virginiai Chesapeake-be, az ottani mérsékeltebb klímában egész évben tesztelhetik a gyártmányokat. |
Fa
keresztalj vizsgáló |
Az Egyesült Államokban sok vasútvonalon van még fa keresztalj (a '90-es évek végén még a nagy forgalmú, New Yorkot Washingtonnal összekötő korridor vonalon is voltak faaljas szakaszok, azóta azokat is, a nyugati hegységeken átmenő vasútvonalakhoz hasonlóan betonaljasra cserélték). Az Aurora Xi rendszer visszaszórásos (backscatter) módszerrel megröntgenezi a fa aljat, feltárja a belső hibákat, mint a szuvasodás okozta üregek, megméri a repedések méretét és mélységét. Ezekből az információkból megbecsülhető a keresztalj várható további élettartama, tervezhető a pályafenntartás költsége. Figyelemre méltó, hogy a rendszert közúti járműbe építették. Ma az amerikai vasúton igény a pályavizsgáló és -fenntartó gépekkel szemben, hogy ne a vasúti forgalmat akadályozva jussanak el a munka helyszínére. |
Közúton
is járó ágyazat
szabályozó A Nordco új ágyazat szabályzó gépét egy ember is meg tudja fordítani. A jármű teljes joggal haladhat közúton is, amint ezt a Wisconsin államban kibocsátott rendszáma is bizonyítja. |
Mindkét felvétel Steve Sweeney-é a TRAINS-ből Korábban, ha ilyen gépeket közúton szállítottak, azt tréleren tették, és ehhez útvonalengedély volt szükséges, amit gyakran csak napszakra korlátozva adtak ki, ez időveszteséget okozott, és növelte a gép holtidejét. A RoadReady (közútra kész) tervezésnek köszönhetően ezt a szerkezetet bármelyik közúton, akár autópályán is vontathatják, nem szükséges hozzá külön engedély. |
Az ágyazat
tömörítő
14,15 m hosszú,
kéttengelyes, hidrosztatikus + lánc
hajtású, az ágyazat
szabályzó 16,6
m hosszú, hidrosztatikus hajtású.
Mindkét
gép erőforrása a John Deere 6068
típusú,
250 Le-s motorja. Mindhárom írás a TRAINS 75 éves jubileumi száma és a Plasser American honlapja nyomán |
Hidrogén
hajtású
regionális vonat készül
Németországban |
Hidrogén
hajtású
regionális vonat Németországban Az Alstom által fejlesztett villamos motorvonat felsővezeték nélküli pályán járhat. Keith Fender felvétele a TRAINS-ből Az új, hidrogén üzemanyagcellás vonat hasonló, mint a LINT dízel motorvonat, mint ez is a képen Düsseldorfban 2015 első felében Az Alstom ilyen vonatokat szállít a német vasút számára 2019-re. |
A tervezés
alapja az
Európában sokfelé
járó LINT
dízel motorvonat. Úgy terveznek, hogy 2020-ra 40
ilyen vonatot
adnak át. Az új típusú vonatok elsőként a több mint 30 év után újranyitandó, a Baden-Württenberg tartományban lévő, 23,3 km hosszú Calw - Weil der Stadt vonalon járnak majd. Az Alstom képviselője szerint az új vonat teljes mértékben káros anyag kibocsátás mentes lesz, és az intelligens energia menedzsment rendszernek köszönhetően kevesebb energiát fogyaszt. A vonatokat az Alstom salzgitteri telepén fejlesztik és gyártják majd. A hidrogén üzemanyag cellákat, az akkumulátorokat és az energia tároló rendszert a dízelmotor helyére tervezik. Az Alstom vezetői azt mondják, hogy a már bizonyított üzemanyag cellás rendszert alkalmazzák. A technológia nem, de a vasúti alkalmazása új. A működés alapja az üzemanyag cellában keletkező kémiai reakció, mely villamos áramot fejleszt. Ha elegendő üzemanyag cellát kapcsolnak sorba, azok a hajtáshoz elegendő villamos energiát termelnek. Az Alstom nem tette közzé a fejlesztés részleteit, de azt megerősítette, hogy a LINT motorvonatot felszerelik hidrogén üzemanyag tartállyal. Keith Fender írása nyomán a TRAINS-ből |
A jövő vonata - egy elképzelés |
Rick Johnson, a TRAINS vezető illusztrátorának rajza, a magazinban megjelent, a vasút jövőjét megjósoló írások alapján |
5,7 m nyomtávolságú, nagy terhelhetőségű kétvágányú pálya, a vonat a vágányok közötti sávot is kihasználja |
Vezérlőkocsi, hálórésszel a vonatszemélyzet számára, a hosszú utakra |
45 hüvelykes (1143 mm) átmérőjű kerekek a nagy súlyú kocsik hordozására |
Félállandó módon kapcsolt tehervagonok, automatikusan szabályozott vonóerővel, ami jobb az ívbeállásnál és csökkenti a vonóerő szükségletet |
A keresztirányban elhelyezett, konténeres rakomány növeli a szállítás rugalmasságát | Nukleáris modul az elosztott hajtás táplálására és az üzemanyag feltöltési megállások csökkentésére |
manhattani 2015. december 25. |