Tárolt dízelmozdonyok


A BNSF leállított SD40-2-esei, 45-2-esei, GP60B-jei és SD60M-jei a Minneapolis-i Norhtown yardon. Ez csak az egyik hely, ahol a társaság az épp nem használt mozdonyait tárolja.     Chris Guss felvétele a TRAINS-ből.


Mind az állandó vasúti teherszállítás, mint a szén, olaj, iparcikkek szállítása, mind a ciklikusan változó mértékű forgalom, mint a betakarításkori gabonaszállítás csökkenése hatással van a szükséges mozdonyszámra. Ha csökken a szállítási igény, a társaságok mozdonyokat állítanak le. Első lépésben meggondolják, mely típusok érdemesek leállításra, a későbbi újraindítás reményében. A leállítandó mozdonyokat gondosan elő kell készíteni:

- minden folyadékot leengednek belőle, ami megfagyhat. A legtöbb mozdonyban korrózió gátlóval kevert egyszerű csapvíz a hűtővíz, mert ez jobb hőátadó, mint a glikol alapú fagyálló,
- befedik a kipufogónyílást, mert a belehulló esővíz összegyűlhet, korróziót és fagyáskor bajt okozhat,
- lekötik az akkumulátort, rendszerint ki is szerelik és máshol tárolják,
- a hosszabb időre leállított mozdony vezetőfülkéjét lezárják és burkolják, hogy megelőzzék a szennyeződések bejutását és a vandalizmust.




Jeff Carlson felvétele a TRAINS 2016. januári számából
A BNSF 2009-ben megvizsgálta annak a hatását, hogy a leállított mozdonyt műanyag zsugorfóliába csomagolta, a tetejétől le a főkeretig. Bár a fólia jól lezárta a mozdony nyílásait, mégsem vált be, mert a fólia alatt víz csapódott ki a vezetőálláson.

A leállítás helye célszerűen a társaság járműjavítója közelében lehet, az új üzembe helyezéshez itt vannak meg az eszközök és a munkaerő. Ha az ilyen helyek közelében nincs elegendő tároló vágány, a műhelyben a tárolásra már előkészített mozdonyt hidegre szerelik és vonatba sorozva vontatják el a tárolóhelyre.

A mozdony leállításának helye hatással lehet a későbbi életére: korábban az ország délnyugati részében  is működő társaságok gyakran vitték a tárolandó mozdonyaikat a sivatagi vidékre, ahol a száraz, meleg klíma jó megőrzési feltételeket adott.










A BNSF zsugorfóliába csomagolt C40-8W típusú mozdonya a kansasi Topeka-ben egy 2009-es tesztben. Ez a fajta védelem nem vált be.











Chris Guss-nak a TRAINS 2016. januári számában megjelent írása nyomán




Az EMD SD90-esei nem futottak be fényes pályát, "they were really troublemakers", mondta nekem egy UP gépész North Platte-ben, a Bailey yardon. Amíg a gyár a 6000 Le-s, négyütemű H-motorokkal küzdött, a kész mozdony- szekrényeket 4300 Le-s motorokkal, SD9043MAC típus- számmal szállították.

Most a Norfolk Southern
az ilyen, használt mozdonyait újítja föl, új EMD vezetőfülkét, új vezérlő rendszert, új TC motorokat és sátorjelző rendszert épít beléjük. Az átépített mozdonyok az SD70ACe-khez lesznek hasonlóak, és SD70ACU típusjelet kapnak.

Dustin Faust írása nyomán a TRAINS 2016. januári számából




A 70 Viewliner II poggyászkocsiból 58 már az Amtraknél van, és 2015 novemberében a CAF spanyol kocsigyártó a New York állambeli Elmira telephelyén megkezdte a 25-ből az első 6 étkezőkocsi gyártását.

Az első kocsi csoport üzemszerű tesztje 2016 közepén kezdődik. A gyártás ezután a 10 poggyász-személyzeti háló és a 25 egyszintes utas hálókocsival folytatódik.

Eközben a 70, Siemens gyártású ACS-64 is kész közeli állapotba került, 2016 október 22-éig 55-öt szállítottak le és 53 áll szolgálatban.





Az étkező prototípusának belseje, 2013-as állapot






A TRAINS
2016. januári számának cikke nyomán



A GE és az Alstom óriási rendelést kapott Indiából

Az Indian Railway bejelentette, hogy a következő években 1000 mozdonyt vásárol a GE Transportationtől (a General Electric vasúti jármű- és berendezés gyárától), és további 800-at a francia Alstomtól. Az állami vasúttársaság tavaly novemberben írta alá a megállapodást. A mozdonyok nagy részét Indiában gyártják majd, hogy teljesítsék a "Make in India" irányzatot. A GE rendelés összértéke 2,6 milliárd USD, és 11 évi fenntartást is tartalmaz. Az Alstom rendelés körülbelül 3 milliárd dollár.

A TRAINS 2016. februári számából



Egy korszak vége: a roadrailer utolsó útja



James Kerr felvétele a TRAINS 2016. februári számából

A Triple Crown Services által járatott roadrailer vonatok utolsó útjukra indultak 2015. november 16-án. A Norfolk Southern, mint üzemeltető vasúttársaság a költségcsökkentés érdekében már csak Detroit és Kansas City között járatta a roadrailer vonatokat.


A roadrailer közúti nyerges vontatmány, melyet vasúti forgóvázra lehet szerelni, így vesz részt az intermodális forgalomban.



             


Ilyen a roadrailer szekrények kapcsolata, és lenn a vasúti forgóváz  (WIKIPEDIA: Roadraier)


Hír a TRAINS 2016. februári számából, James Kerr írása




Az EMD újra beszáll a személyvonati dízelmozdony piacra



Metrolink gyári fénykép


Alig több, mint 2 évvel a szerződés aláírása után az EMD elkészítette az első F125-ös mozdonyt a Southern California Regional Authority számára, mely Los Angeles Metrolinkjét is üzemelteti. A Progress Rail indianai, Muncie-beli gyárában készült a 4700 Le-s, AC hajtású modell.

A Metrolink igazgatósága 20 F125-ös, Tier 4 kibocsátású mozdony vásárlását engedélyezte, 129,4 millió USD árban. 2017 végéig összesen 29 ilyen mozdonyt vásárolnak.

A mozdony szekrénye Spanyolországban, a Vossloh-nál készült. Motorja, a Caterpillar C175-20 szelektív katalizátoros csökkentés módszerével éri el a Tier 4 megfelelést. A mozdonynak 8 váltakozóáramú átalakítója van, ezek fele táplálja a vontatómotorokat, a többi a HEP (head end power, a személykocsik áramellátásához szükséges energia) előálllítását végzi. Hiba esetén egy motorokat hajtó egység átkapcsolható a kocsik táplálására, ilyenkor  a maradék 3 teljesítményét elosztják a 4 vontatómotorra.
Az első mozdony a Muncie-i gyárból az EMD nagyhírű telephelyére megy, a Chicago-közeli La Grange-be, a következő kettő pedig az amerikai vasúti vontatástechnológiai központ próbapályájára, a coloradói Pueblóba, futáspróbákra és minősítésre a végleges leszállítás előtt.



A mozdony műszaki adatai:

Típus:  F125
Teljesítmény: 4700 Le
Motor: Caterpillar C175-20
Vontatási átalakítók: Kato AK30-8
Hossz: 69 láb (21 m)
Szélső tengelyek távolsága: 12,91 m
Tengelyterhelés: 32,3 t
Üzemanyagtartály térfogata: 10 68 liter






     


  


manhattani


2016. május 9.