A vezető nélküli járművek megjelenése fenyegetés a vasúti személyszállításra?




A Pennsylvania Transportation Authority földalatti vasútja a felszíni szakaszán épp lehagyja
az Interstate 95 főútvonalon az autókat.                                                                                   Steve Sweeney felvétele a TRAINS 2017. januári számából.


Amikor először olvastam ezt, azt hittem, hogy a vasút utasai félnek a vezető nélküli vonatoktól, aztán rájöttem, hogy arról van szó, hogy a vezető nélküli autók megjelenése jelenti azt a veszélyt, hogy a vasúti utasok, különösen a vasúttal ingázók átülnek az automata autókba.

Valaha sci-fi filmek része volt, ma pedig mindennapi valóság a közúton vezető nélkül haladó jármű, és ennek nagy hatása lehet a vasúti személyszállításra is. A Boston Consulting Group 2016 végén kiadott jelentése szerint az önjáró járművek a következő évtizedekben 40%-kal is csökkenthetik a vasúti utasok számát, mert önvezető autóban ülni épp olyan kényelmes, mint bejáróvonaton. De tömegközlekedési szakértők optimistábbak, szerintük a vezető nélküli közúti és a vasúti személyszállítás harmonikusan működik majd együtt.

Az önjáró autók szerte az USÁ-ban az újságok főcímeiben szerepelnek, ahogy a Tesla, az Uber és a Google teszteli őket. Az Uber flottányi ilyen autót indított Pittsburgh-ben, a U.S. Department of Transportation (közlekedési minisztérium) pedig már új szabályozást is kibocsátott rájuk. A közönség jól fogadta az akciót: az 5500 megkérdezett 50%-a utazna ilyen autóban.

Thomas Steffens, a Boston Consulting Group jelentésének egyik szerzője
a TRAINS-nek azt mondta, hogy nehéz megjósolni, hogy hová jut a vezető nélküli technológia a következő évtizedben, de az biztos, hogy kemény konkurenciát jelent majd a bejáró vasutazás számára.
Van, aki azt gondolja, hgy a vezető nélküli járművek betöltik azt a rést, ami a vasúti utazás előtt és után van. Darnell Grisby, az American Public Transportation Association (amerikai közösségi közlekedési szövetség) igazgatója úgy jósolja, hogy a vezető nélküli járművek elviszik az utasokat az utolsó mérföldeken a vonattól vagy a vonatig, ezzel javítják a szolgáltatást. Ezzel olyan környezetvédelmi rendszer jön létre, mely kevesebb autóhasználatot jelent. Ez az "ekosystem", partnerségben az Uberrel már alakul Philadelphiában, Denverben, Los Angeles-ben és Bostonban. Ezekben az Uber árengedményt ad azoknak az utasoknak, akik közösségi közlekedési állomásig vagy attól utaznak a vezető nélküli járművével. A vezető nélküli járművek akkor is segíthetnek, amikor a vasútvonal pálya- karbantartás miatt le van zárva. 2016 júliusában és augusztusban a Metro North (New York és környékének közösségi közlekedési vállalata) együttműködve az Uberrel árengedményt nyújtott a connecticuti New Canaan és Stamford között utazók számára a hétvégi pályakarbantartás idején.

Az USA északnyugati sarkában, Seattle-ben az Uber egyenesen a távolsági gyorsvillamos rendszerbe fektetett be 53 milliárd dollárt. Brooke Steger, az Uber Pacific Northwest részlegének a vezérigazgatója azt mondta, hogy mind az Uber, mind a Sound Transit (a környék közösségi közlekedési vállalata) forgalma nőtt az elmúlt öt évben, így jól együttműködhetnek. "Úgy hisszük, az utazásmegosztás és a közösségi közlekedés kéz a kézben haladhat", mondta.

Justin Franz-nak a TRAINS 2017. januári számában megjelent írása nyomán




Nőtt az Amtrak utasforgalma a Northeast Corridoron



Adatok a TRAINS 2017. januári számából

Ehhez kapcsolódó hír, hogy az Amtrak a hétvégi forgalmát vasárnaponként egy Acela Express vonattal bővíti Boston és New York között. A vasúttársaság
az utazóközönség igénye szerint megváltoztatja a szombat reggeli és esti menetrendjét. Most munkanapokon 10 Acela Express vonat érkezik Washington D.C-ből New Yorkon keresztül Bostonba, szombaton három és vasárnap pedig hat. A legtöbb vonat végighalad a teljes Northeast Corridoron Boston és Washington között, körülbelül 6 óra 45 perces menetidővel. A változások április 8-ától lépnek életbe.

TRAINS.com




A NATO katonai tervezői megtervezték, hogy Oroszországnak 6 órára van szüksége, hogy lerohanja az egyik balti államot.  Ezért  a NATO most olyan hadgyakorlatokat tart, ahol katonai járműveket kell szállítani.

A képen épp Bradley harckocsikat szállítanak a coloradói Fountainnél, a BNSF Pikes Peak vonalán.





Chip Sherman híre a TRAINS 2017. februári számából







A Viewliner II étkező, Annapolis a Silver Meteor expressz végén, Kissimmee-nél, Floridában, 2016. november 18-án
A 25 új Viewliner II étkezőkocsi megérkezett az Amtrak Hialeah Preventative Maintenance Facility-jére, Miamiba. Hamarosan megindul a személyzet kiképzése, aztán a kocsik az egész ország hálózatán járnak majd.

A kocsikat a CAF USA cég gyártotta, telephelyi problémák miatt két év késéssel készültek el.

Remélem, augusztusban lesz a California Zephyren, akkor majd megírom, hogy hogyan főznek.



Scott A. Hartley cikke nyomán a TRAINS 2016. februári számából






manhattani


2017. április 6..