A vezető
nélküli járművek megjelenése
fenyegetés a vasúti
személyszállításra? |
A Pennsylvania Transportation Authority földalatti vasútja a felszíni szakaszán épp lehagyja az Interstate 95 főútvonalon az autókat. Steve Sweeney felvétele a TRAINS 2017. januári számából. |
Amikor először olvastam ezt, azt
hittem, hogy a vasút utasai
félnek a vezető nélküli vonatoktól,
aztán rájöttem, hogy arról van szó,
hogy a
vezető nélküli autók megjelenése jelenti azt
a veszélyt, hogy a
vasúti utasok, különösen a vasúttal
ingázók átülnek az automata autókba. Valaha sci-fi filmek része volt, ma pedig mindennapi valóság a közúton vezető nélkül haladó jármű, és ennek nagy hatása lehet a vasúti személyszállításra is. A Boston Consulting Group 2016 végén kiadott jelentése szerint az önjáró járművek a következő évtizedekben 40%-kal is csökkenthetik a vasúti utasok számát, mert önvezető autóban ülni épp olyan kényelmes, mint bejáróvonaton. De tömegközlekedési szakértők optimistábbak, szerintük a vezető nélküli közúti és a vasúti személyszállítás harmonikusan működik majd együtt. Az önjáró autók szerte az USÁ-ban az újságok főcímeiben szerepelnek, ahogy a Tesla, az Uber és a Google teszteli őket. Az Uber flottányi ilyen autót indított Pittsburgh-ben, a U.S. Department of Transportation (közlekedési minisztérium) pedig már új szabályozást is kibocsátott rájuk. A közönség jól fogadta az akciót: az 5500 megkérdezett 50%-a utazna ilyen autóban. Thomas Steffens, a Boston Consulting Group jelentésének egyik szerzője a TRAINS-nek azt mondta, hogy nehéz megjósolni, hogy hová jut a vezető nélküli technológia a következő évtizedben, de az biztos, hogy kemény konkurenciát jelent majd a bejáró vasutazás számára. |
Van, aki azt gondolja, hgy a vezető
nélküli járművek betöltik azt a rést,
ami a vasúti utazás előtt és után van.
Darnell Grisby, az American Public Transportation Association (amerikai
közösségi közlekedési
szövetség) igazgatója úgy jósolja,
hogy a vezető nélküli járművek elviszik az utasokat
az utolsó mérföldeken a vonattól vagy a
vonatig, ezzel javítják a szolgáltatást.
Ezzel olyan környezetvédelmi rendszer jön
létre, mely kevesebb autóhasználatot jelent. Ez az
"ekosystem", partnerségben az Uberrel már alakul
Philadelphiában, Denverben, Los Angeles-ben és Bostonban.
Ezekben az Uber árengedményt ad azoknak az utasoknak,
akik közösségi közlekedési
állomásig vagy attól utaznak a vezető
nélküli járművével. A vezető
nélküli járművek akkor is segíthetnek, amikor
a vasútvonal pálya- karbantartás miatt le van
zárva. 2016 júliusában és augusztusban a
Metro North (New York és környékének
közösségi közlekedési vállalata)
együttműködve az Uberrel árengedményt
nyújtott a connecticuti New Canaan és Stamford
között utazók számára a
hétvégi pályakarbantartás idején. Az USA északnyugati sarkában, Seattle-ben az Uber egyenesen a távolsági gyorsvillamos rendszerbe fektetett be 53 milliárd dollárt. Brooke Steger, az Uber Pacific Northwest részlegének a vezérigazgatója azt mondta, hogy mind az Uber, mind a Sound Transit (a környék közösségi közlekedési vállalata) forgalma nőtt az elmúlt öt évben, így jól együttműködhetnek. "Úgy hisszük, az utazásmegosztás és a közösségi közlekedés kéz a kézben haladhat", mondta. Justin Franz-nak a TRAINS 2017. januári számában megjelent írása nyomán |
Nőtt az
Amtrak utasforgalma a Northeast Corridoron Adatok a TRAINS 2017. januári számából Ehhez kapcsolódó hír, hogy az Amtrak a hétvégi forgalmát vasárnaponként egy Acela Express vonattal bővíti Boston és New York között. A vasúttársaság az utazóközönség igénye szerint megváltoztatja a szombat reggeli és esti menetrendjét. Most munkanapokon 10 Acela Express vonat érkezik Washington D.C-ből New Yorkon keresztül Bostonba, szombaton három és vasárnap pedig hat. A legtöbb vonat végighalad a teljes Northeast Corridoron Boston és Washington között, körülbelül 6 óra 45 perces menetidővel. A változások április 8-ától lépnek életbe. TRAINS.com |
A
NATO katonai tervezői megtervezték, hogy
Oroszországnak 6 órára van szüksége,
hogy lerohanja az egyik balti államot. Ezért
a NATO most olyan hadgyakorlatokat tart, ahol katonai
járműveket kell szállítani. A képen épp Bradley harckocsikat szállítanak a coloradói Fountainnél, a BNSF Pikes Peak vonalán. Chip Sherman híre a TRAINS 2017. februári számából |
A Viewliner II étkező, Annapolis a Silver Meteor expressz végén, Kissimmee-nél, Floridában, 2016. november 18-án |
A 25
új Viewliner II étkezőkocsi megérkezett
az Amtrak Hialeah Preventative Maintenance Facility-jére,
Miamiba. Hamarosan megindul a személyzet
kiképzése, aztán a kocsik az egész
ország hálózatán járnak majd. A kocsikat a CAF USA cég gyártotta, telephelyi problémák miatt két év késéssel készültek el. Remélem, augusztusban lesz a California Zephyren, akkor majd megírom, hogy hogyan főznek. Scott A. Hartley cikke nyomán a TRAINS 2016. februári számából |
manhattani 2017. április 6.. |