2021 első félévének amerikai vasúti hírei, eseményei |
Két
amerikai Class I vasúttársaság pénzügyileg támogatja
az önvezető teherautó fejlesztést |
Két amerikai vasút a legnagyobbak közül, a Union Pacific és a Canadian National 350 millió USD-vel szállt be a TuSimple alapítványába, amely cég önvezető teherautókat fejleszt, és néhányat már működtet is az USA délnyugati részén. A két vasút a TwoSimple, startup cég fejlesztésének az utolsó fázisát segíti. A UP megerősítette a beruházás hírét. |
TwoSimple felvétel a TRAINS 2012. márciusi számából |
Miért száll be vasút pénzzel olyan
fejlesztésbe, ami olcsóbbá teszi a
közúti teherszállítást, és
csökkentheti azt a harmadot, amely ma a vasút
részesedése a
teherszállításból? Egy
tanácsadó cég szerint a vasutaknak fontos, hogy
benne legyenek a legutolsó fejlesztésekben, hogy
megismerjék az új technológia előnyeit,
gyöngeségeit és struktúráját. Lehetséges, mondta a tanácsadó cég, hogy a vasutak tanulnak az önvezető autó technológiából, és alkalmazzák azt a saját területükön. A vasutak alkalmazhatnak önvezető közúti-vasúti tolatókat a nagy teherpályaudvaraikon. De ezen túl is, a BNSF vasút már próbálkozik önirányító darukkal Kansas City-ben lévő teherpályaudvarán. |
A
TwoSimple fejlesztő cég már járat önvezető
kamionokat a UPS csomagszállító és
más cégek számára. Tervei között
szerepel egy hub kiépítése a Texas-i Alliance-ben,
szállítási vonalakkal Houstonba és San
Antonióba. A cég ma vezető a sofőr nélküli
járművek technológiájában. Hutch, független technológiai elemző mondja: "Kíváncsi vagyok, hogy a vasutak beruházása a közúti fejlesztő cégbe annak a jele-e, hogy a barátaikat közel tartsák, és az ellenfeleiket még közelebb, vagy a vasutak túlnéznek a határaikon és a nagy anyagi erejükkel tétet tesznek az új technológiára." Bill Stephens írása nyomán a TRAINS 2021. márciusi számából |
A Canadian Pacific hidrogén hajtású mozdony alkalmazását tervezi |
David Lassen felvétele a TRAINS 2021. márciusi számából |
A befektetők a vasutakat az üvegház hatású
gázok kibocsátásának
csökkentésére ösztönzik. Mind a Canadian
Pacific, mind a Canadian National, a két nagy kanadai
vasút, keresi a módot az ilyen gázok
kibocsátásának csökkentésére,
végső esetben megszüntetésére. A CP
decemberben bejelentette, hogy egy vonali, nagy
teljesítményű mozdonyába hidrogén
hajtást és akkumulátorokat épít be,
ez utóbbiakat a fékezésből nyerhető energia
tárolására. Határidőket nem
közöltek. A dízel főmotor és generátor
kiváltása az 50+ év életciklusú
mozdonyok üzemidejének a
meghosszabbítására is alkalmas. A vasutak befektetői bátorítják a társaságokat, hogy próbálkozzanak minden gázkibocsátást csökkentő módszerrel, a bio üzemanyaggal, a villamos energia felhasználásával, hidrogén üzemanyaggal és akár más módszerekkel is. A UP, a CSX Transportation és a NS vasutak azt mondták, hogy bár küzdenek a mozdonyok fogyasztásának a csökkentéséért, a hidrogén hajtás bevezetése nincs a terveik között. |
Befektető
cég úgy becsüli, hogy a CP és a CN
fővonalának a villamosítása Vancouver és
Montreal között 43%-kal csökkentené a
káros gázok kibocsátását és
évi 520 millió dollár megtakarítást
eredményezne. Ahogy a zöld üzem előtérbe került. a vasutak hangsúlyozzák ebben az előnyüket a közúttal szemben. A tehervonatok kb. négyszer üzemanyag-hatékonyabbak, mint a közúti szállítás. Nagy szállíttató cégek az árazásukat ahhoz igazítják, hogy a szállítás mennyi káros gáz kibocsátásával jár. |
A dízelüzem megszüntetése még sok évet vesz igénybe. a vasutak húsz év alatt álltak át gőzösről dízelre, és harminc éve finomítják a dízel-elektromos mozdonyok tervét. Új technológiák bevezetése hatalmas beruházásokat kíván, mint a hidrogén üzemanyag szerkocsik beszerzése, a felsővezeték kiépítése vagy az akkumulátoros járművek töltőállomásainak a telepítése. |
Egy kaliforniai vasút hidrogén hajtású motorvonatokat indít 2024-ben
Hidrogén hajtású, üzemanyagcellás járművek indulnak Európában és Amerikában is. 2019 novemberében a svájci Stadler járműgyár bejelentette, hogy a San Bernardino megye Transportation Authority-jével megállapodott, hogy kétkocsis vonatokat szállít a Redlands - San Bernardino vonalra. |
Stadler felvétel a TRAINS 2021. márciusi számából |
A
szerződésben opció még négy
további járműegység szállítása. A 9
mérföld (14,5 km) hosszú vonalon 5
állomás van, és a San Bernardino vége
csatlakozik az ottani vasúthálózathoz. Az üzemet 2022-ben terveznek megnyitni. A Stadler hagyományos, dízelmotoros egységeket is szállít ennek a vasútnak. David Lassen írása nyomán A
Bombardier akkumulátoros többkocsis motorvonat
prototípusa 2018-ban Németországban mutatkozott be
Keith Fender képe a TRAINS 2021 márciusi számából |
Az alternatív vasúti hajtás Európában A könnyű utántöltéssel és a kisebb költségével a villamos (akkumulátoros) hajtásrendszer megelőzni látszik a hidrogén hajtást. Németországban, ahol 2018-ban a világ első hidrogénhajtású vonata állt szolgálatba. Az új technológia bevezetése nem eredményezett nagy megrendeléseket. Majdnem minden európai ország kifejezte szándékát, hogy 2050-ig megszünteti a dízelmotoros vontatást, hogy csökkentse a CO2 kibocsátást. Többen még korábbi időpontot is megjelöltek, akár akkumulátoros, akár hidrogén hajtással, ahol a villamos felsővezeték nem gazdaságos. Az Alstom kifejlesztette az iLINT nevű, hidrogén hajtású motorvonatot, mely 2018-ban Németországban mutatkozott be. 41 kétkocsis egységet adtak el Németországba, és szerződés van Berlin-közeli vonatokra 2023-ra. A hidrogén hajtású vonatokban üzemanyagcella generál villamosságot, de a vonatban vannak akkumulátorok is, amelyeket az üzemanyagcella többlet villanya tölt, és a lassításnál keletkező villamosságot is tárolja. Nagyobb a piaca az akkumulátoros vonatoknak. A Siemens, a Stadler és a Bombardier már mind épített demonstrátor vonatokat, míg az Alstomnak és a Stadlernek 86 vonatra (183 kocsira) van megrendelése. Keith Fender cikke nyomán a TRAINS 2021. márciusi számából |
A busz-villamos jármű a két rendszer előnyeit egyesíti, újszerű elektromos megoldással |
A villamos vonzó az utasoknak, de lassú és drága megépíteni a pályáját. Rendes, vagy gyorsjárati busz vonalat létesíteni olcsóbb, de az nem húz ki annyi utast az autójából. Legjobb megoldás a két rendszer ötvözése, úgy, hogy kinn a vonalon bárhol átváltható legyen az egyik a másikra, ráadásul mindezt tisztán villamos hajtással. | Steve Ostrowski kanadai feltaláló a járművet ultra-light rail-nek, ULRT-nek hívja. Egy busz alá kötöttpályán futni képes acél kerekeket is szerelt, amiken a busz haladhat, ahol van sín. Ahol meg elfogy, a busz a gumi kerekein fut tovább. A könnyű jármű a hagyományos villamosnál egyszerűbb, olcsóbb pályát kíván. |
A
sín, amin ez a busz-villamos fut, 12 hüvelyk (kb. 300 mm)
széles vályúban kezdődik. A vályú a
helyes irányba tereli a gumikerekeket, az acél kerék
a sín emelkedő koronájára fekszik, és
a jármű gumi kerekei elemelkednek az úttesttől. Ahol
véget ér a sínpálya, a beton
vályú alja felemelkedik, alátámasztja a
gumi kerekeket, innen a busz szabad pályás
közúti járműként folytathatja. A feltaláló a járművét teljesen villamos hajtásúnak tervezte. Újabb csavar, hogy a villamos buszoknál szokásos akkumulátor mennyiség felét kondenzátor telep helyettesíti, amit az akkumulátornál gyorsabban lehet tölteni. 3 mérföldenként, a megállókban a jármű fölötti töltő érintkező egy perc alatt teletölti a kondenzátort. (A kondenzátor töltőáramát alig korlátozza valami, csak a vezetők áramátbocsátó képessége.) A visszatápláló fék szintén a kondenzátort tölti. |
Az
új elvű, busz-villamos jármű elkészíthető
meglévő busz átépítésével
Municipal Transit Solutions fénykép a TRAINS 2021. májusi számából |
Ostrowski szabadalmi kérelmet
nyújtott be a járműre, és a cége, a Municipal Transit Solutions
ajánlatot tett Kanada Ontario tartományának, és Albany városának, New
York állam fővárosának. A feltaláló gondolt az utasszállítás szervezésére is: |
a forgalom nagyságától függően ilyen, 12 - 20 méter hosszú járművek a
fővonalon járnának, míg 8 méteresek a vonal mentén a
ráhordást-elhordást végeznék. Az utasok a fővonal megállójában
szállnának át. Dan Zukowski írása nyomán a TRAINS 2021. májusi számából |
Néhány hűsítő hír és kép a mostani kánikulában: |
Sűrített levegővel fújják le a havat a váltóról |
A
wisconsini Superiorban lévő Cenex Harvest nagy
gabonatároló cégnek nincs pénze sem
hőlégfújóra,
sem váltófűtésre a hó ellen.
Dízelmozdony sűrített levegőjével
fújják le a havat a váltóikról. A
gabonatároló EMD gyártmányú, SW1
típusú, No. 200-as tolatómozdonya
levegőjével fújják a havat a munkások
Steve Smedley képe és írása nyomán a TRAINS 2021. januári számából |
Ahol
pedig van pénz komoly méretű hó
eltakarításra: a hómaró, mögötte
a lakókocsi, amögött pedig a toló
dízelmozdonyok. Mikor a Southern Pacific beolvadt a Union Pacific-be, a járművei is oda kerültek. Ez a korábban SP hómaró ma UP színekben küzd a hóval. A No. 222 hómaró a kaliforniai Casa Lománál halad nyugatra, Roseville felé, mivel forgattyú problémája akadt. Ryan Clark felvétele a 2021. januári TRAINS-ből |
(fenn) A UP No. 90081-es hómarójának marófeje a pengékkel
Peter Preston felvétele a TRAINS 2021. januári számából A hómaró már nyugdíjba vonult, a St. Louis melletti Museum of Transportationben áll. (jobbra) A Goderich-Exeter Railway pályakarbantartó munkásai tisztítják a hóekét Ron Bouwhuis felvétele a TRAINS 2021. januári számából A hóeke Stratford és Goderich, Ontario között dolgozott, és a fűtőházba állás előtt le kell tisztítani róla a rátapadt havat. |