Hogy mik vannak... |
Elásott gőzmozdonyt találtak Brooklynban, pontosabban alatta, egy vasúti alagútban. Brooklyn
New York városának egyik kerülete, Manhattantől keletre, Long Island
szigetén. A Long Island Rail Road Manhattanből az East RIver alatt
alagúton áthaladva bejárja a szigetet. De nem a ma is létező LIRR
hagyta ott a gőzöst
egy félig betemetett alagútban, hanem az
elődvasútja, a néhai Brooklyn & Jamaica. A gőzös
egy fél mérföld hosszú, félig betemetett alagútban áll a város Cobble Hill nevű része alatt.
A helyszín szerepel a Guinness Book Of World Records könyvben, mint a világ legrégebbi földalatti vasúti alagútja, és a Történelmi Helyek Nemzeti Regiszterében. Joseph M. Calisi felvétele a TRAINS-ből
|
1844 tavaszán a Brooklyn &
Jamaica Railroad kezdte fúrni az alagutat. Két csapat, összesen
több száz dolgozó egy központtól kezdte a munkát, egyik keletre, a másik
nyugatra. 6 láb széles és 10 láb magas alagutat fúrtak. Az alagutat 1844 decemberében nyitották meg, de már 1861-ben felhagytak vele, és részben betömték. A XX. század előtt ilyenkor gyakran helyeztek el benne selejtezett mozdonyokat. Ritka, 1830-ból való, Planet-típusú, 2-2-0 (1A, ahol a felső vessző nem véletlenül hiányzik az 1-esről) gőzös van ott. Egy helyi lakos vagy 30 éve felfedezte és túrákat vezet oda. Most hivatalos engedélyt kérnek a mozdony kiásására. |
Brooklyn Historical Railroad Association rajza a TRAINS-ből. További részletek olvashatók a www.broolkynrail.net-en. |
Mi történt, ha a gőzös kinőtte a járműjavító tolópadját? Az bizony gond. Pedig nem mondható, hogy Amerikában takarékoskodtak volna a hellyel vasúti létesítmények építésekor. A körfűtőház Cheyenne-ben jóval a Big Boy-ok megjelenése előtt épült, mégis, mikor beköltöztek azok a nagyon hosszú masinák, jól elfértek a hatalmas körcsarnokban. Mégis megtörtént, hogy a Southern Pacific AC-4-es, AC-8-as mozdonyai túllógtak a tolópadon. A tolópadot és a pályáját 1941-ben már meghosszabbították, már az épületekig ért, komoly bontás nélkül nem volt hely hová bővíteni. A SP osztott főkeretes mozdonya, ha csak méterekkel is, de túllóg a tolópadon. Hogy lehet így mozgatni? Southern Pacific, Western Railway Museum képe |
Nem volt más megoldás, a mozdonyt kellett rövidebbre szerelni. A SP Class GS-1, No. 4401-es mozdonynak leszerelték a hátsó gépezet szerelvényeit, és a tűzszekrényt ideiglenes támasztékkal látták el. Southern Pacific, Western Railway Museum képe |
Ha ez sem volt elég: Az első kerekeket megemelték és a főkerethez erősítették. Ezután indulhatott a tolópad. Mindhárom kép a Southern Pacific, Western Railway Museum képe Robert A. Pecitich: Southern Pacific Sacramento Shops c. könyvéből |
Két torony, egymáshoz közel, megosztozik egy stop signal-on, Gloucesterben. Az egyik kart a Great Western Railway tornyából, a másikat a Metropolitan Railway-éből állítják. A második kép azt mutatja, milyennek látszott a jelző, amikor csak egy kar volt vízszintes helyzetben. A. Vaughan: A Pictorial Record of GREAT WESTERN SIGNALLING-ból |
A vasút csotrogánya Hívják
csettegőnek is azt a gyakran házilag barkácsolt motoros járművet, amivel akár
egy hordót is ki lehet vinni a szőlőbe.
|
1994 decemberében, 30° körüli melegben, a Melbourne melletti Williamstown vasúti múzeumában jártam. A járművet láthatólag újszerű állapotra állították helyre. Oldalablaka nincs, de az elhúzható faajtó ezt pótolja, Ausztrália déli partján pedig télen (júliusban) sincs nagyon hideg. A vezetőfülke előtt az üzemanyagtartály, alatta a kis motor. Nem figyeltem meg, hogy milyen hajtásláncon át hajtja a tengely(ek?)et. Elképzelhető, hogy a múzeumban a járművek mozgatására is használják. |
Egy torony útra kel Az
egykori Wisconsin Central észak-déli irányú
és a szintén néhai Milwaukee Road kelet-nyugati,
Chicagóba tartó vonala Franklin Parknál
metszi egymást. A keresztezés ma is forgalmas,
többek között a Metra, a chicagói
bejáróvasút vonatai is járnak erre
Chicago felé. Mindkét vonalon a közelben
rendező-pályaudvarok, személyvonati
állomások és megállók
tömkelege, ráadásul itt ágazik ki az IHB, az
Indiana Harbor Belt átállító vasút
vonala Norpaul Yard felé.
(Az átállító vasutak [Chicago környékén sok volt, ma is több van] a nagy távolságokat bejáró vasúttársaságok saját rendező-pályaudvarai között hordják a teherkocsikat.) A vonalak között delták is vannak. Érthető, hogy a bonyolult vágányhálózat és a nagy forgalom forgalomirányító tornyot kívánt. Itt épült a magas, B12 jelű torony. A térképrészleteken előforduló vonal jelölések: WCL-CPRS (WC): Wisconsin Central Ltd. - CP Rail Systems vonala, melyet a WC, a Wisconsin Central Railroad épített, METRA/CPRS (MILW): a Metra és a CPRS (ld. fenn) használta vonal, melyet a Chicago, Milwaukee, St. Paul & Pacific társaság épített. Az állomások és rendező-pályaudvarok funkciói: B: általános, vagy "bulletin" (jelentési vagy írásbeli átadási) forgalmi helyiség, T: járműfordítási lehetőség, fordító vagy delta, X: több vágányú keresztezés, Y: yard (teherpályaudvar), +: személyvonat állomás, menetrend szerinti forgalommal A torony funkciói: M: kézi vezérlésű blokk rendszer (lehet távvezérelt is) X: mint az állomásoknál: több vágányú keresztezés. Mint
sok vasúttársaságnál, úgy itt is a helyi
tornyok szerepét átvette a központi
forgalomszabályzás, a CTC (Centralized Traffic Control).
A toronyra nem volt többet szükség. 1996 nyarán
bezárták, aztán, ahelyett hogy
eldózerolták volna, új helyre
szállították, és mint Amerika
történelmének része, múzeumi
funkciót kapott.
|
Az
End of Track Hobbies cégtől Don Fulmer, Franklin Park
polgármestere, Dan Pritchett jóvoltából, és többekéből, akik
különböző szolgáltatásokat
ajánlottak föl, a
száz éves építmény november
11-én útra kelt Chicago elővárosában.
Franklin Park belvárosában kapott új
helyet, közel a
hobby bolthoz és a
forgalmas Metra-CP vonalhoz. Tervezik, hogy a felső szintjét üzemi állapotában
állítják helyre, lenn pedig vasúti múzeum lesz, de
lesz hely civil rendezvények számára is. Mike Raia felvétele [2]-ből
|
Források:
|
manhattani
2013 december 10. |