Railway Technology Today 8 (szerkeszti: Kanji Wako) Jelzésrendszerek a
biztonságos vasúti közlekedésért
Tetsuo Takashige írása nyomán, a Japan Railway & Transport Review 21., 1999 szeptemberi számában |
Bevezető Vonatok
nem közlekedhetnek biztonságosan jelzőeszközök
nélkül. A japán cikk áttekinti a négy
rendszert,
mely biztonságot nyújt a vasutaknak Japánban: block systems, a blokkrendszert, train control systems, a vonat
vezérlő rendszert, train
traffic control systems, a vasút forgalom vezérlő
rendszert és a wireless
communication devices, a vezeték nélküli
távközlési eszközöket.
|
A
blokkrendszerek Automatikus blokkrendszerek A fékút -az az út, melyet a vasúti jármű a fékezés megkezdésétől a megállásig megtesz,- a vonatok számára hosszabb, mint a közúti járműveknek. Következésképpen a pálya egy bizonyos szakaszát egy időben csak egy vonat foglalhatja el. A pálya e szakaszát blokknak nevezzük. Sínáramköröket használunk megállapítani, hogy van-e vonat a blokkban. A sínáramkör alapelvét William Robinson szabadalmaztatta 1871-ben Amerikában, és elsőként a Philadelphia Eric Railroadnál alkalmazták. Azóta világszerte széles körben elterjedt. [3] |
A
sínáramkör általános elve
Ábra az
írásból
A vasúti jármű tengelye rövidrezárja az adó kimenetét, így jele a vevőig nem jut el, az abban lévő jelfogó elenged és a rendszer a blokkot foglaltnak érzi |
Az
automatikus blokkrendszer a sínáramkörrel
érzékeli a blokk foglaltságát, és
vezérli a jelzőket más blokkokban is. Japánban minden kétvágányú pályánál automatikus blokkrendszert használnak. A lenti ábrán látszik, hogy a jelzők három fogalmúak: vörös, jelentése azonnal megállni a következő blokk elérése előtt, melyet vonat foglal el, sárga, jelentése 'proceed with caution' (tovább óvatosan), legfeljebb 45 km/h sebességgel (55 km/h vagy több is lehet egyes szakaszokon), |
zöld, jelentése a
következő blokk szabad, a vonat a megengedett legnagyobb
sebességgel haladhat. Nagy forgalmú vonalakon további két fogalom is lehet: két sárga (sebességkorlátozás), egy sárga és egy zöld (csökkentett sebesség). |
|
Egyéb
blokkrendszerek Az automatikus blokkrendszer mellett egyvágányú vonalakon másfajta blokkrendszer is használatos. Sok helyen sínáramkör rendszert, vagy elektronikus blokkrendszert (elektronikus kódfelismerő rendszert) használnak. Ezek félautomatikus blokkrendszerek. A sínáramkör rendszer a vonatok mozgását két állomás között vezérli, és működteti a biztosított jelzőket a két állomáson, amelyek között a vonat halad. A vonat indulását és érkezését sínáramkörök érzékelik az állomások ki- és bejáratán. (A leírás explicite nem írja, de úgy tűnik, ez állomástávolságú közlekedést jelent. Saját megjegyzésem) |
Az elektronikus blokkrendszernél
minden vonatnak rádiós távközlő eszköze
van, mely adja a vonat
azonosítóját (ID). Mikor a mozdonyvezető
indulásra kész, megnyom egy
gombot a készüléken, és a jelző zöldre
változik (majd
indulás előtt a mozdonyvezető rámutat a zöld
jelzésre, és csak azután
indítja el a járművét, ez a japán vasutakon
általános. Saját
megjegyzésem) Mikor a vonat megérkezik a következő állomásra, a vonat azonosítót (ID) a rádiós eszköz adja a vevő felé, és a blokk felszabadul. Ez az elektronikus blokkrendszer kisebb számú személyzetet kíván, mivel alapjában a mozdonyvezető vezérli a blokkot. |
Folytatása következik. |
Források:
|
manhattani
2014 július 30. |
Folytatása következik. |