.


      .
.
            Levilágítás - Elveszett vágányok,
.
           elveszett Marhavásártér állomás




1987 december 11-én a Soroksári út felől gyalogoltam a Máriássy utcán.

A Máriássy utca a Mester utca felé. Jobbra a Gubacsi út ágazik ki.

Ez és a többi ff fényképem 1987 december 11-ei.


Akkoriban itt járt a  23-as  és  itt  fordult vissza a 31-es villamos [1]   A Gubacsi úttól nyugatra, kb. a nyíl helyén villamos végállomás volt.

A térkép mutatja Sertésvásártér állomás helyét: a (Külső) Mester utca, Koppány utca és a Gubacsi út határolta területen volt.


Ezt a bukolikus vidéket az épülő (először) Lágymányosi-híd és a folyamatossá épült Könyves Kálmán körút alaposan átrendezte.

Napjainkban. A jelenkori képek 2014 januáriak.


Mára a Könyves Kálmán körút folyamatossá vált, a 30-as villamos a szintén folyamatossá vált Mester utcába csatlakozik és a Ferenc körútig megy.

Ez a térkép még nem jelöli a Könyves Kálmán körúton a Rákóczi-hídig járó 1-es villamost.  [2]



Tovább a Máriássy utcán,



A Közvágóhíd egyik épülete tetején lőtorony.


Ma is megvan.



A távolban feltűnnek Marhavásártér állomás vágányainak sorompói.


A Máriássy utca - Mester utca sarkára érve feltűnik Marhavásártér vasútállomás. A távolban a villamost a  Marhavásártér vágányai fölött átvezető híd, e mögött Ferencváros - Déli Vasúti híd vágányainak hídja látszik.


A helyszín ma. Jobbra a Praktiker barkácsáruház.


Marhavásártér állomás vágányai. Akkoriban ilyen fényképet tilos volt készíteni, mert mutatja az összefüggő vágányhálózatot.


A Mester utca. Szemben a Ferenc körútig járó 30-as villamos jön, balra a Könyves Kálmán körút ágazik ki.

Akkor Ferencváros állomás vágányainak hídja alatt csak vágány és gyalogút haladt át, a Mester utca nem. A déli szakaszt hívták külső Mester utcának is.


Észak felé az állomásról.


A Mester utca észak felé. Középen, a Praktikerben árult barna faházak helyén Marhavásártér állomásnak kijárata volt, egy vágány egy üzem fallal körülzárt területére ment be.


Ma már belátni erre a telekre. Az oszlopok valószínűleg a távfűtés csövét tartották.


A Marhavásártér állomás képen látható vágányai voltak a külső területen. Innen három vágány keresztezte a Máriássy utcát.

A Máriássy utcai átjárón túl a Budapesti Húsipari Vállalat volt, ennek területén is folytatódott a 3 vágány (belső terület), melynek belső iparvágánya a Marhavásártér állomás III. vágányából ágazott ki bal irányú kitérővel éles ívben fordulva a Vágóhíd utcával párhuzamosan. Ennek a végén egy fordítókoronggal folytatódott a Vállalat területén, a Vágóhíd utcára merőlegesen. Még régebben a Mester utca túlsó oldalára is ment iparvágány az Állatértékesítő Vállalathoz.

Az állomás előtt, a híd után még ágazott ki egy iparvágány, ami az Épületasztalos és Faipari Vállalat telepére vezetett, keresztezve a Gubacsi utat.

Az iparvágány 1991-ben továbbhasztnálati engedélyt kapott 1992-ig, de ebben az évben már bontási engedélyt kértek.

Leírás Marhavásártér állomásról a MÁV Irattárában


A környék egy még régebbi térképen:


Ez a térkép kevés vasúti, inkább a villamos- és HÉV vágányokat mutatja. A sűrű vágányú Hév Budapest-Soroksári pályaudvara később a közvágóhídi HÉV vontatási telepe lett.


A villamosnak a híd felé emelkedő vágányai. Mögöttük lenn Marhavásártér vasútállomás.


A vágányok tovább emelkednek, jobbra fordulnak, hídon áthaladnak a Marhavásártért bekötő sínek fölött, majd Ferencváros vágányai mellett ereszkedni kezdenek a Gubacsi út felé.



Itt emelkednek a vágányok Gubacsi út felől addig a hídig. A földmunkagép egy Ferenc felőli vágány töltését hosszabbítja.

1992 április 19.

Egy mozdonyvezető barátom mesélte, hogy tehervonattal járt ki Ferenc Nyugati rendezőből Kelenföld felé és meglátott egy lángoló UV-villamost ezen a vágányon. Gyorsfék, összeszedett annyi poroltót, amennyit talált és leszaladt a töltésen. A négy poroltóból egy fújt... amivel sikeresen el is oltotta a villamost.



Itt fordulnak a villamosvágányok a hídról a Mester utca irányába. A háttérben egy Szöcske (V46) tolat.

1989 szeptember 3.



Mára a villamos hídjából egy kábeleket átvezető áthidalás maradt.


A vasúti híd alatt a Mester utca.


A Mester utca irányába. Jobbra a kanyarodó villamosvágányok a Könyves Kálmán körút felé mennek,


és ilyen a látvány ma. Nem csak vágányok és az állomás veszett el.







Források:

 

  • Budapest atlasz, 1982, Kartográfiai Vállalat  [1]
  • Budapest és környéke atlasz, DIMAP Bt. & Szarvas Térképészeti Ügynökség Budapest, 2000  [2]
  • A MÁV Irattára

       














manhattani

2014 január 27.











 > Magyar vasutak   >  Főoldal / Main page