A 204-es gőzös a 100 éves vonattal a Dunakanyarba megy


A vonat 1995. május 6-án ment, úgynevezett "nosztalgia" útra. Nem szeretem ezt a szót az ilyen útra használni. Ki az ma, akinek élménye van akkor régen, ilyen vonattal, ilyen kocsikkal utazni és visszavágyódása, nosztalgiája van ez iránt? Nyilván már nem él ilyen ember.

Az ilyen utat históriai utazásnak hívom. Ilyen útra ment a 204-es mozdony a 100 éves kocsikkal a Vác - szobi vonalra.

A mozdony reggel betolta a kocsikat az Északi Fűtőházból a Nyugtatiba, aztán elment a vonattal útjára a Dunakanyarba. Délután visszajött a vonat, majd a mozdony betolta a kocsikat a fűtőházba, magam is vele tartottam.



A 220-as mozdony

Összesen 201 darabot gyártott a MÁV Gépgyár 1881 és 1905 között.
A 2'B-n2, 1800 mm hajtott kerékátmérőjű mozdony a MÁV első gyorsvonati gőzmozdony típusa volt.
1911 előtt Ia osztályú volt, később 220-as sorozatszámot kapott.
A 44.9 t szolgálati súlyú, 13,7 t tengelyterhelésű gőzös az első vasúti számát, a 204-et kapta.


Kivonat [2]-ből





A 204-es gőzös betolja a 100 éves vonat kocsijait a Nyugatiba






A vonat indul a Dunakanyarba






Visszaérkezik a Nyugatiba






A mozdony kitolja a vonatot a Nyugatiból az Északi Fűtőházba.
Áthalad Rákosrendezőn, ott még kinn áll a 424,005-ösnek nevezett gőzös











Források:

 

  • Saját Video8-as felvételeim
  • György Villányi: Hungarian Motive Power
Tomori László       

  2022  szeptember 26.