|
Kirándulás Balatonfüredről Tapolcára a 22,034-es (275-ös) gőzössel, onnan NOHAB-on haza 2. rész: Mozdonykarbantartás Tapolcán, a 204-es gőzös érkezik a 100 éves vonattal, majd utazás haza |
Tapolcán a gőzmözdony leakadt a szerelvényről és kitolatott a gőzös kiszolgáló helyre. |
A(z akkor) Tapolcán honos NOHAB-ok és más dízelmozdonyok gyanakodva néztek a betolakodóra, de aztán csak utat adtak és kimehettünk a kiszolgáló helyre. Fűtőháznak hívnám, de a néhai gőzös fűtőház mára dízel mozdonyszín lett, a gőzösöknek csak egy röptető jutott, ami alá esőben beállhatnak. |
A mozdonyunk egy valaha jobb napokat
látott, akkorra fűtőgéppé vált 424-es
mellé állt. |
Első lépés a mozdony szemrevételezése. |
a gépezet ellenőrzése, |
füstszekrény
tisztítás, |
a légsűrítő kenése. A kép bal szélén a mozdony töltőcsészéje. |
A füstcsövek kifúvatása sűrített levegővel, |
A mozdonyt kiszerelik szénnel, (Tájékozatlanoknak, amilyen egykor én is voltam: az Árpád motorkocsival jártunk Pozsonyban. A reszortos mondta: -A szlovákok kiszerelték a hűtőt! Ijedten kérdeztem: -Ellopták?? -Neem! Telepakolták sörrel! A kiszerelni vasutas nyelven azt jelenti, hogy feltölteni üzemanyaggal.) |
és feltöltik vízzel. (Amerikában a hosszú járatú tehervonati mozdonyok út közben vizet vettek. Nincs az a mozdonyvezető (legalábbis ritka), aki sok ezer tonnás vonattal úgy tud megállni, hogy a vízbetöltő nyílás épp a vízdaru csöve alá essen. Ezért a mozdony a vonattal a vízdaru előtt állt meg, a mozdony leakadt a vonatról, és magában már könnyen eltalálta a megállás legjobb helyét. A vízvételhez a pontos megállás a jóval könnyebb, bár egyáltalán nem könnyű expresszvonatokkal sem volt könnyű, ott időtakarékosságból nem akadt le a mozdony, de rajta egy sorban több vízbetöltő nyílás volt, az egyikhez csak passzolt a vízkifolyó cső.) |
A betöltött szenet el kell rendezni, ez a rámolás, a fűtő dolga. |
A mozdony kész, a csapat megpihen. (Most vettem észre az "Istennyila" táblát a fűtőgépen. Akkoriban ott a közelben sem volt felsővezeték. Valahogy fenn maradhatott a tábla) |
De voltak, akik fényképezkedni kívántak. A képeket később kézbesítettem. (Amerikában a sacramentói vasútparádén a TRAINS hivatásos fényképésze a gőzösök személyzetéből sok embert beállított egy mozdony elé. A fényképész mögé álltam, és amikor kész volt a csoport, a válla fölött exponáltam. Meghallotta a gép csettenését, nevetve rám nézett: "Trükkös szakma ez, ugye, sir?" Megnyugtattam, hogy én csak amatőr.) |
Az átvizsgált,
feltöltött mozdony rájárt a vonatra.
Fordító nem lévén, fordított
állásban indul majd el, ami a szertartályos
mozdonynak nem gond, ílyenre tervezték. Már nem
emlékszem, hogy visszament-e Balatonfüredre vagy
Keszthelyre, aludni. |
Időközben megérkezett a 204-es mozdony a 100 éves vonattal. |
A vonat beállt a
vágányára. Máig nem derült ki, hogy ki
volt, aki, talán nekem, olyan lelkesen integetett. Ha valaki
magára ismer, és kell a képe nagyobb
felbontásban, jelentkezzen. |
A mozdony körüljár, mert
a vonat visszaindul Keszthelyre. |
A forgalmista elmenesztette a vonatot. Akkor még nem tudta szegény, hogy a vonat végén nincs zártárcsa. |
Amikor meglátta, ugrott egyet, de nem intette le a vonatot. A mozdonyszemélyzet talán meg sem látta volna. Vacsorázni siettek Keszthelyre. |
A nap vége felé egy helyi
dolgozó megkérdezte, hogy szeretnék-e NOHAB-on
utazni. Mi az hogy! "Ha a vezérnek fényképeket ad, a mozdonyon utazhat Budapestre." Bemutatott a mozdonyvezetőnek. A képeket előhívás-nagyítás után postán küldtem. Ha valaki aggódna, ez több mint 32 évvel ezelőtt történt. |
A hazaút |
Hazafelé út közben
kevésbé szép mozdonyokat is láttunk. |
Estefelé értünk a
Délibe. Szép nap volt. |
Források:
|
Tomori
László 2022. október 17. |
|