Kirándulás Balatonfüredről Tapolcára a 22,034-es (275-ös) gőzössel, onnan NOHAB-on haza



2. rész: Mozdonykarbantartás Tapolcán, a 204-es gőzös érkezik a 100 éves vonattal, majd utazás haza






Tapolcán a gőzmözdony leakadt a szerelvényről és kitolatott a gőzös kiszolgáló helyre.






A(z akkor) Tapolcán honos NOHAB-ok és más dízelmozdonyok gyanakodva néztek a betolakodóra, de aztán csak utat adtak és kimehettünk a kiszolgáló helyre. Fűtőháznak hívnám, de a néhai gőzös fűtőház mára dízel mozdonyszín lett, a gőzösöknek csak egy röptető jutott, ami alá esőben beállhatnak.






A mozdonyunk egy valaha jobb napokat látott, akkorra fűtőgéppé vált 424-es mellé állt.





Első lépés a mozdony szemrevételezése.


a gépezet ellenőrzése,




füstszekrény tisztítás,




a légsűrítő kenése.

A kép bal szélén a mozdony töltőcsészéje.





A füstcsövek kifúvatása sűrített levegővel,







A mozdonyt kiszerelik szénnel,

(Tájékozatlanoknak, amilyen egykor én is voltam: az Árpád motorkocsival jártunk Pozsonyban. A reszortos mondta:
-A szlovákok kiszerelték a hűtőt!
Ijedten kérdeztem:
-Ellopták??
-Neem! Telepakolták sörrel!
A kiszerelni vasutas nyelven azt jelenti, hogy feltölteni üzemanyaggal.)






és feltöltik vízzel.

(Amerikában a hosszú járatú tehervonati mozdonyok út közben vizet vettek. Nincs az a mozdonyvezető (legalábbis ritka), aki sok ezer tonnás vonattal úgy tud megállni, hogy a vízbetöltő nyílás épp a vízdaru csöve alá essen. Ezért a mozdony a vonattal a vízdaru előtt állt meg, a mozdony leakadt a vonatról, és magában már könnyen eltalálta a
megállás legjobb helyét.

A vízvételhez a pontos megállás a jóval könnyebb, bár egyáltalán nem könnyű expresszvonatokkal sem volt könnyű, ott időtakarékosságból nem akadt le a mozdony, de rajta egy sorban több vízbetöltő nyílás volt, az egyikhez csak passzolt a vízkifolyó cső.)


A betöltött szenet el kell rendezni, ez a rámolás, a fűtő dolga.





A mozdony kész, a csapat megpihen.

(Most vettem észre az "Istennyila" táblát a fűtőgépen. Akkoriban ott a közelben sem volt felsővezeték. Valahogy fenn maradhatott a tábla)



De voltak, akik fényképezkedni kívántak. A képeket később kézbesítettem.

(Amerikában a sacramentói vasútparádén a TRAINS hivatásos fényképésze
a gőzösök személyzetéből sok embert beállított egy mozdony elé. A fényképész mögé álltam, és amikor kész volt a csoport, a válla fölött exponáltam. Meghallotta a gép csettenését, nevetve rám nézett: "Trükkös szakma ez, ugye, sir?"
Megnyugtattam, hogy én csak amatőr.)





Az átvizsgált, feltöltött mozdony rájárt a vonatra. Fordító nem lévén, fordított állásban indul majd el, ami a szertartályos mozdonynak nem gond, ílyenre tervezték. Már nem emlékszem, hogy visszament-e Balatonfüredre vagy Keszthelyre, aludni.






Időközben megérkezett a 204-es mozdony a 100 éves vonattal.

 




A vonat beállt a vágányára. Máig nem derült ki, hogy ki volt, aki, talán nekem, olyan lelkesen integetett. Ha valaki magára ismer, és kell a képe nagyobb felbontásban, jelentkezzen.


 


A mozdony körüljár, mert a vonat visszaindul Keszthelyre.





A forgalmista elmenesztette a vonatot. Akkor még nem tudta szegény, hogy a vonat végén nincs zártárcsa.


Amikor meglátta, ugrott egyet, de nem intette le a vonatot. A mozdonyszemélyzet talán meg sem látta volna. Vacsorázni siettek Keszthelyre.




A nap vége felé egy helyi dolgozó megkérdezte, hogy szeretnék-e NOHAB-on utazni. Mi az hogy!

"Ha a vezérnek fényképeket ad, a mozdonyon utazhat Budapestre."

Bemutatott a mozdonyvezetőnek. A képeket előhívás-nagyítás után postán küldtem.

Ha valaki aggódna, ez több mint 32 évvel ezelőtt történt.






A hazaút










Hazafelé út közben kevésbé szép mozdonyokat is láttunk.




Estefelé értünk a Délibe.




Szép nap volt.








Források:

  • Saját fényképfelvételeim
  • György Villányi: Hungarian Motive Power [2]
Tomori László      

  2022. október 17.