Az Óbudai Gázgyár elveszett vágányai



Először 1988-ban kerestem arra a vágányokat, most pedig az akkori kerítések mögé is bemehettem, a gyár területére a Budapest Beyond Sightseeing szervezte túra segítségével, délebbre pedig az építkezéseknél a kerítéseken nyílásokat vágtak és szabad lett az átjárás.

A kapott képek tulajdonosát jeleztem, ahol jelzés nincs, azok a saját felvételeim.



A gázgyár felé akkor is, most is az Újpesti Vasúti hídon mentem át, hajók a hajógyárban és a téli kikötőben, 1988 februárjában:






2016. december 5-én:



A Bogdánynak bérelt helye van?




További képpárok azonos dátummal:
















A Duna hídról feltűnnek az Óbudai Gázgyár megújult tornyai



A híd felől a Keled út mellett a gázgyár trafóháza




figyelemreméltó felirattal:

           

1988-at írtunk. Még másfél éve volt az ilyenféle kiírásoknak.
Mára sokkal gazdagabb festéssel:




Valaha az esztergomi vasútvonalból a Duna híd felől deltavágány indult a gyár felé, és párhuzamosan továbbhaladt a szintén íves Gázgyár utca mellett. A másik delta Óbuda vasútállomás felől jött a gyárig és ívvel csatlakozott az első delta továbbmenő vágányába.

A DIMAP Bt. & Szarvas Térképészeti Ügynökség 2000-es atlasza szaggatott vonallal jelzi az egykori vágányokat, bár az Óbuda állomás felé menőt hibásan, mert az nem csatlakozott be a fővonalba, hanem azzal párhuzamosan haladt.









A két deltavágány karako-hid-tól kapott rajzon

Kiegészítése: "Az általam ismert adatok szerint a Körvasút elágazást (ez Angyalföld felől) 1975-ben bontották.

Óbuda felőli részt 1984-ben.

A két kiágazási vágány találkozásánál a delta déli szárától párhuzamosan haladtak, a találkozásnál volt egy-egy váltókapcsolat, így:"




A Gázgyár utca ívében, a betonkerítés mögött két nagy gáztartály is volt, itt volt a híd felőli deltavágány mellett lévő, a Keled utat lezáró sorompó. Ezt a két delta találkozásában álló őrházból kezelték.



A kép nagyobb felbontásban


A sorompó után a vágány töltésen haladt, 1988-ban még jól látszott.



A töltéskorona szélén a sorompót állító vonóvezeték tartóoszlopai láthatók. Ezek ma már nem, de délebbre a Gázgyár utca mentén még megvan néhány.

a kép nagyobb felbontásban




A Kartográfiai Vállalat 1966-os Budapest térképén sem vágány, sem gázgyár, bizonyára a diverzánsok megtévesztésére. Talán hadititok volt, a Keled utca sarkán a gázgyár kerítésén belül az őrtoronyban ülő őr időnként rám nézett, így akkor fényképeztem, amikor a gyár belsejét figyelte.


Egy filmből csent, saccra a két világháború közötti időben készült térképen viszont jól látszik mind a két deltavágány. Az Óbuda felé haladót úgy kell érteni, hogy párhuzamosan haladt a fővonallal, mert a Szentendrei út fölötti híd felé külön előjelzője volt.





Ezt mutatja ez a régi térkép is, a nyugat felé haladó vonal vastagabb, mint a hídi:



Ezen látszik a két nagy gáztartály, a szén- és kokszrakodók, és látszik a sokvágányos teher rendezőpályaudvar, ami a Homokos felirat 'os' betűinél kezdődött és a szigetre vezető K-hídig tartott.
Az Óbuda állomás felé haladó vágányok előjelzői:




2004. május 5-én már sem a deltavágány folytatása Óbuda felé, sem a második előjelző nem volt meg ezen a kelet felé tekintő képen.

Istvánfi Péter felvétele



A két deltavágány találkozásánál álló torony 1988-ra már lepusztult állapotban volt.















A deltáktól dél felé a Gázgyár utca mentén második vágány volt, mely Óbuda Gázgyár állomásépületig tartott.



Ezeknek ma, 2016-ban már csak a helye látszik.



A vágányok mellett áll a néhai Óbuda Gázgyár állomásépülete



Az állomás képe nagy felbontásban



Óbuda Gázgyár állomás nem a képen látható (és az azon túl lévő) vágány volt, hanem az épületen túli sokvágányos teherpályaudvar, ami fölött a fenti kép jobb szélén látható híd volt.



Örömmel írom, hogy az állomásépület ma is áll!




Ennek kőbe vésett bizonyítékai az épület északi falán,





a homlokzatán,



és a déli falon:




Sőt, az állomásépület melletti két kisebb építmény is megvan.

A teher rendező helyén ma egy óriási, kb. 2 m mély gödör van, alighanem talajcserét végeznek.





A kerítésen túl a teher rendező területe, de 1988-ra a vágányokat már felszedték.

A két delta közös vágánya pedig dél felé haladt, a Hajógyári szigetre vezető K-híd felé. Mindkét kép 1988. februári.




Ennyi maradt belőle 1988-ra. Háttérben a Duna-ág.

A rendező vége a dunaparti sétányról, 1988-ban:




és 2016. december 5-én, észak felé nézve.

Balra a háttérben a vágányok helyén lévő gödör látszik.






A teherpályaudvar vágányait összefogó vágány itt ment ki déli irányba.

Istvánfi Péter felvétele,
2004. május 8.




Ez a terület 1988 előtt a gyáré lehetett, mert délre kapu és kapusház zárta le. Ma már a kaput nem zárják.


Innen jött a kimenő vágány a teherpályaudvarról:






Ez volt a kerítésen kívül haladó, a deltákat összefogó vágány helye, 2016-ban.





2004-ben még megvolt a keresztezés (romja), amivel a gázgyári teherpályaudvarból jövő vágány keresztezte a szigetre vezetőt.

Istvánfi Péter felvétele, 2004. május 8.



2016-ra már leaszfaltozták a helyét.




Itt ért véget a bejárásom az elveszett vágányok után, 2016. december 5-én.









Források:

 

  • DIMAP Bt. & Szarvas Térképeszeti Ügynökség 2000-es Budapest atlasza  [1]
  • Budapest térképe. Kartográfiai Vállalat, 1966. [2]

manhattani

2016. december 7. 2016. december 27.


















Világvasutai > magyar vasutak > Az Óbudai Gázgyár elveszett vágányai