A Tangóvölgyi Vasút rövid története



A terepasztalom mintájául a Tangóvölgyi Vasút szolgál, idézzük fel a vasút száz éves történetét!



Tangóvölgy, ahol a róla elnevezett vasút épült, nevét II., vagy Szent Endre királyunktól kapta. 1217-ben országjárása során a völgyet körbevevő  domb tetejére felhágva észrevette, hogy a völgy két patakja tangabugyi alakban folyik össze, ezért a völgyet Tangavölgynek nevezte el. A név nem tetszett a környéken a kolostorban lakó Bélás barátoknak. Az ő nevük onnan származik, hogy a saját készítésű sörüket pintenként 2 forintért árulták.

A barátok frivolnak tartották a Tangavölgy nevet, és bár Endre király, hogy elhallgassanak, nekik adta az egyik patak halászati jogát, a barátok továbbra is berzenkedtek, végül Endre meghátrált és a völgyet átnevezte Tangóvölgynek, bár akkor még a tangó sem volt feltalálva. A vereségért kis borsot
tört a barátok orra alá: a völgyben Tangazdaságot alapított, és ez ellen a Bélás barátok már egy szót sem szólhattak.

Szent Endre király épített volna vasutat is a völgybe, de akkor még azt sem találták fel, így csak HÉV állomást nevezhetett el magáról.

A völgyben lévő települést először egy korabeli adásvételi szerződés említi, Mégnemtudjukmilyenbánya néven. Aztán az egyik dombban ajnácskövet találtak, attól kezdve a település neve Ajnácskőbánya lett.

A kibányászott követ először kordékon szállították Ajnácskőbánya piacterére, ahonnan azt a háziasszonyok szakajtókban hordták haza. A kereslet növekedtével lóvontatású kocsikkal szállították be, majd alagutat vágtak a dombba, és megépült a lóvasút a bánya és a település között, Tangóvölgyi Lóvasút néven.
A lóvasút Ajnácskőbánya Piactér és Ajnácskő Bánya állomások között járt, de megállt a főszolgabíró úr házánál is. Az Ajnácskő- bánya Piactér állomás mellett  lévő vontatási telepen hatállásos köristálló és lófordító is volt.





A bánya és Ajnácskőbánya között épülő alagút. A korabeli művész azt az állapotot örökítette meg, amikor az alagutat még nem adták át, így az ajnácskövet az alagút fölötti dombon, lóvontatású vonattal vitték

Ismeretlen művész festménye, a Tangóvölgy Helytörténeti Múzeum jóvoltából





A Tangóvölgyi Lóvasút jó műszaki állapotú vasút volt, korszerű jármű- és vontatóállománnyal (ménes) rendelkezett.




A lóvontatású vasút bizottsági és felépítményvizsgáló kocsija Bánya Alsó állomáson

Ismeretlen fényképész felvétele
, a Tangóvölgy Helytörténeti Múzeum jóvoltából




Az ajnácskő iránti igény további növekedésével a lóvasút kapacitása már nem volt elegendőt, a vasutat gőzvontatásra rendezték be, és  megalakult a Tangóvölgyi Vasút (TvV). Legnagyobb állomását észak felé az Északi Alagúton át Székesfehérváron, a Déli Alagúton át pedig Barcson kötötték be az országos hálózatba. Ezzel Ajnácskőbánya állomás némileg hasonlóvá vált Skócia fővárosának, Edinburgh-nak Waverley pályaudvarához, ahol a fővonal mindkét irányból szintén alagúton át éri el az állomást.

Ajnácskőbánya
(távíró kódja: A) állomásról egy másik fővonal indul a Tangóvölgyi Vasút Gombakő város állomására (távíró kódja: B). Gombakő kijárata szintén be van kötve Ajnácskőbányára.

Gombakőről korábban mellékvonal ment Tófalu állomásra, de ezt a mellékvonalat kis forgalma miatt 1960-ra megszüntették. A települést a TvV által alapított közlekedési szövetség buszaival kötik be Gombakő állomáshoz. Eleinte csak eddig jártak a buszok, és Ajnácskőbányát vonatra átszállással lehetett elérni, de az utasok viharos követelésére ma már a buszok is bejárnak Ajnácskőbányára.

Ajnácskőbányáról mellékvonal indul Csátófölde állomásra is
(távíró kódja: C), ami a Csá-tó partján lévő üdülőközpont közelében van.

A TvV vasút forgalmának növekedésvel kinőtte Ajnácskőbánya állomást. Mivel azt a köré épült város miatt nem lehetett bővíteni,
1960-ban elbontották az eredetileg lóvasúti vontatási telepet, és ennek a helyén bővítették az állomást. Ezzel egyidőben az Ajnácskőbánya - Csátófölde vonal mellett új, gőz- és dízelmozdonyokat kiszolgáló vontatási telep építésébe kezdtek, melyet a nagy vasútépítőről, Tomori Lászlóról neveztek el.

A Tangóvölgyi Vasút 1960-ban nagy rekonstrukcióba kezdett: elsőként átépült Gombakő állomás, és hozzáláttak Ajnácskőbánya átépítéséhez és a Tomori László vontatási telep építéséhez, a földmunkákhoz. A TvV vasút terepasztala ebből az állapotból indul, és követi a vasút átépítését.









Források:

 

  • Pongó Béla: A Tangóvölgy története  [1]
  • Keresztes Pál: A Tangóvölgyi Bélás Barátok oknyomozó történelme [2]
Tomori László

2018. február 21.      
Rev. 2018. szeptember 5,
2022. november 19.