A Tangóvölgyi Vasút
rövid története |
A terepasztalom mintájául a Tangóvölgyi Vasút szolgál, idézzük fel a vasút száz éves történetét! |
Tangóvölgy, ahol a
róla elnevezett vasút épült, nevét
II., vagy Szent Endre
királyunktól kapta. 1217-ben
országjárása során a völgyet
körbevevő domb tetejére felhágva észrevette, hogy a
völgy két patakja tangabugyi alakban folyik össze,
ezért a völgyet Tangavölgynek nevezte el.
A név nem tetszett a környéken a kolostorban
lakó Bélás barátoknak. Az ő nevük
onnan származik, hogy a saját
készítésű sörüket pintenként 2
forintért árulták. A barátok frivolnak tartották a Tangavölgy nevet, és bár Endre király, hogy elhallgassanak, nekik adta az egyik patak halászati jogát, a barátok továbbra is berzenkedtek, végül Endre meghátrált és a völgyet átnevezte Tangóvölgynek, bár akkor még a tangó sem volt feltalálva. A vereségért kis borsot tört a barátok orra alá: a völgyben Tangazdaságot alapított, és ez ellen a Bélás barátok már egy szót sem szólhattak. Szent Endre király épített volna vasutat is a völgybe, de akkor még azt sem találták fel, így csak HÉV állomást nevezhetett el magáról. A völgyben lévő települést először egy korabeli adásvételi szerződés említi, Mégnemtudjukmilyenbánya néven. Aztán az egyik dombban ajnácskövet találtak, attól kezdve a település neve Ajnácskőbánya lett. A kibányászott követ először kordékon szállították Ajnácskőbánya piacterére, ahonnan azt a háziasszonyok szakajtókban hordták haza. A kereslet növekedtével lóvontatású kocsikkal szállították be, majd alagutat vágtak a dombba, és megépült a lóvasút a bánya és a település között, Tangóvölgyi Lóvasút néven. |
A
lóvasút Ajnácskőbánya
Piactér és Ajnácskő Bánya
állomások között járt, de megállt
a főszolgabíró úr házánál is.
Az
Ajnácskő- bánya Piactér állomás
mellett lévő vontatási telepen
hatállásos köristálló és
lófordító is volt. A bánya és Ajnácskőbánya között épülő alagút. A korabeli művész azt az állapotot örökítette meg, amikor az alagutat még nem adták át, így az ajnácskövet az alagút fölötti dombon, lóvontatású vonattal vitték Ismeretlen művész festménye, a Tangóvölgy Helytörténeti Múzeum jóvoltából |
A
Tangóvölgyi Lóvasút jó műszaki
állapotú vasút volt, korszerű jármű-
és vontatóállománnyal (ménes)
rendelkezett. A lóvontatású vasút bizottsági és felépítményvizsgáló kocsija Bánya Alsó állomáson Ismeretlen fényképész felvétele, a Tangóvölgy Helytörténeti Múzeum jóvoltából |
Az ajnácskő iránti
igény további
növekedésével a lóvasút
kapacitása már nem volt elegendőt, a vasutat
gőzvontatásra
rendezték be, és megalakult a
Tangóvölgyi
Vasút (TvV). Legnagyobb állomását
észak felé az Északi Alagúton át
Székesfehérváron, a Déli Alagúton
át pedig Barcson kötötték be
az országos hálózatba. Ezzel
Ajnácskőbánya
állomás némileg hasonlóvá
vált Skócia fővárosának,
Edinburgh-nak Waverley pályaudvarához, ahol a
fővonal mindkét irányból
szintén alagúton át éri el az
állomást. Ajnácskőbánya (távíró kódja: A) állomásról egy másik fővonal indul a Tangóvölgyi Vasút Gombakő város állomására (távíró kódja: B). Gombakő kijárata szintén be van kötve Ajnácskőbányára. Gombakőről korábban mellékvonal ment Tófalu állomásra, de ezt a mellékvonalat kis forgalma miatt 1960-ra megszüntették. A települést a TvV által alapított közlekedési szövetség buszaival kötik be Gombakő állomáshoz. Eleinte csak eddig jártak a buszok, és Ajnácskőbányát vonatra átszállással lehetett elérni, de az utasok viharos követelésére ma már a buszok is bejárnak Ajnácskőbányára. Ajnácskőbányáról mellékvonal indul Csátófölde állomásra is (távíró kódja: C), ami a Csá-tó partján lévő üdülőközpont közelében van. A TvV vasút forgalmának növekedésvel kinőtte Ajnácskőbánya állomást. Mivel azt a köré épült város miatt nem lehetett bővíteni, 1960-ban elbontották az eredetileg lóvasúti vontatási telepet, és ennek a helyén bővítették az állomást. Ezzel egyidőben az Ajnácskőbánya - Csátófölde vonal mellett új, gőz- és dízelmozdonyokat kiszolgáló vontatási telep építésébe kezdtek, melyet a nagy vasútépítőről, Tomori Lászlóról neveztek el. A Tangóvölgyi Vasút 1960-ban nagy rekonstrukcióba kezdett: elsőként átépült Gombakő állomás, és hozzáláttak Ajnácskőbánya átépítéséhez és a Tomori László vontatási telep építéséhez, a földmunkákhoz. A TvV vasút terepasztala ebből az állapotból indul, és követi a vasút átépítését. |
Források:
|
Tomori
László
2018. február 21. Rev. 2018. szeptember 5, 2022. november 19. |