|
Mondják,
a
vasút és a közút
ősellenségek az utasokért és az
áruért folyó versenyben, a
személyautó pedig
világszerte jelentős
vereséget mért a vasútra. Ha azonban
érdekeik úgy
kívánják, jól
együtt tudnak működni. Sok
vasút használ közútra
gyártott
járműveket, még ha sínen
futó kerekeket is
tesz alájuk, a
személyautó-gyártás
pedig dolgoztatja a vasutat: kialakult az az infrastruktúra,
mely az anyagokat,
alkatrészeket az autógyárba, a
kész
autókat pedig a vásárlóig
juttatja el.
Ennek olyan jelentős a szerepe, hogy modellgyárak
elkészítették ennek a
szállítási módnak minden
elemét. A
WALTHERS CORNERSTONE [2] sorozat elemeivel a
személyautó teljes útját
modellezhetjük egészen a boldog
tulajdonosáig. |
Az amerikai
személyautó-gyártás Forddal
kezdődött. Nem csoda,
hogy van |
Az autógyár, vagy a kereskedelmi hálózat főnökségi épületében dőlnek el a dolgok. Ez a főbejárat a gyárhoz az ügyfelek és a vásárlók számára. |
Présüzem. Az autókarosszéria anyaga acéllemez tekercs formájában érkezik ebbe az épületbe, méretrevágás és préselés után kapja meg a formáját. |
Itt készülnek az autóabroncsok. A nyersgumi vastag lapokban érkezik, az óriási siló pedig valószínűleg kormot (elemi szenet) tartalmaz, ami a nyersgumifeldolgozás szükséges adalékanyaga. Ezt a vasutakon koromfekete fedett kocsikban szokták szállítani. Záhony környékén külön koromátrakót láttam, mindentől távol, a környéke szénfekete |
Akár
a lemeztekercset, akár a kész
karosszéria elemeket szállíthatja az
a Wabash fedett kocsi, amerikaiul boxcar. Az épület
előtti placcot nyilván a
kamionok számára tartják
üresen, a parkolóban pedig a dolgozók
60-as éveket
idéző kocsijai állnak. |
A
nyers- és az adalékanyagot hozhatják
vasúton is, az
iparvágányról
tolják be a fedett kocsit a
gyárépületbe, a
vágány pedig az épület
mögött
elhaladó fővonalból ágazik ki, amin
épp
látszik is egy mozdony. Az épület
tetején pedig az Amerikában oly tipikus
víztartály. |
A
gumigyárban készülhet (a ma
már
normálnak számító)
fekete autógumi, vagy a „whitewall”, a
fehér
oldalú. Az első időkben az egész
autógumi
fehér volt, mert nem adtak a gumihoz kormot. Emiatt gyenge
volt
és gyorsan
kopott. Korom hozzáadásával erősebb
autókerék gyártható.
Eleinte csak a
futófelületet erősítették
meg, így az
oldala fehér maradt. Ma a fehér
kerékoldal mesterséges, luxusautók
jellemzője.
Mostanában kevés modell, köztük
a Lincoln Town
Car
és a
Mercury
Grand Marquis |
rendelhető
„whitewall”
abronccsal. |
A kamionok és vasúti kocsik az alkatrészekkel behajtanak a gyár egyik kapuján, a másik kapun pedig a kész autókat viszik ki. A vasúti autószállító kocsik pedig a gyár mögötti vasútvonalon mehetnek. |
Ilyen telepeken töltik meg a vasúti autószállítók mindkét (néha három) szintjét, és ismerve az amerikai vasúti űrszelvény méretét, egyik szintre sem kell cabriolet-ket tenni. A kapu melletti irodaépületből felügyelik a ki-be forgalmat, a terepen lévő dolgozó pedig a rakodást. |
|
A szituáció nem teljesen valósághű, mert a parkolóban öregedő, elhasznált autóknak kellene állniuk, a tulajdonosuk azért jött az autószalonba, hogy újabbat válasszon. De lehet, hogy közeleg az iskolaév vége, és a szülők a gyereküket hozták, hogy válassza ki élete első autóját, az érettségi ajándékot. |
Akinek hosszú és keskeny terepasztala van, amin a vágányok mellett kevés hely marad (ez tipikus amerikai terepasztal-forma), annak sem kell lemondania az autóipar működésének a modellezéséről, mivel az épületek kettévághatók, így letehetők a hátfal vagy a háttér kép elé. Ezzel kétszer annyi épületet nyerhetünk, mint amennyit vettünk. Bár
ezeket a modellépületeket az autók
és a
vasúti
autószállítás
köré tervezték,
másra is használhatók. Az
összeszerelő
üzem |
lehet teherautó javító, fémáru gyár, nyomda, papírgyár vagy logisztikai épület. Az igazgatósági épület éppúgy lehet bíróság, iskola, bank, iroda, önkormányzat, könyvtár, vagy akár vasúti igazgatóság is. A lehetőségeknek még a képzelet sem szab határt. A terepasztalt
rendkívüli mértékben
élethűvé teszi
egy-egy odaillő kiegészítő. Egy gyár
sok energiát fogyaszt, gyakran külön
villamos
alállomás látja el elektromos
árammal. |
Ez a szabadtéri ipari alállomás fogadja a nagyfeszültségű távvezetéket és letranszformált villamos energiával látja el a telepet. Hogy a tengerészgyalogos hogy került mellé, azt nem tudom. Talán az energiaellátás annyira stratégiai kérdés, hogy őrzi az alállomást. |
Nincs autószalon ember nélkül. Hat darabos csomagban kapható kereskedő, vevő és érdeklődő, valósághű színű öltözékekben. |
|
|
Pullman-Standard, 86 láb (kb. 25,8 m) hosszú Hi-Cube (magas dobozos) box car (fedett kocsi). A korai hatvanas években jelent meg. Különleges tárolókba pakolt autóalkatrészek szállítására tervezték, bordázott, alacsony „szoknyája” van. |
|
Készre
szerelt, Pullman-Standard 86 láb hosszú magas
(Hi-Cube) fedett kocsi (box car). 8 ajtós.
Kapható festetlen, vagy 13 féle
társaság festésében. Autó részegységek szállítására használták. |
|
|
|
Három szintes nyitott autószállító vasúti kocsi. Kitben kapható, hat társaság festésében. Mivel a vékony acélgerendákra nem lehet látványosan ráfesteni a vasút nevét, nagy táblát tettek a kocsira. |
Milyen autókat tehetünk az autószállítókra? Akár a 60-as évekből, |
a híres Ford Mustangokat vagy a Ford F-100 pickupot, |
vagy a sokkal modernebb Ford Crown Victoriát, vagy a Ford Expeditiont. A Walthers mindegyikről kínál modellt. De ezeknél a kocsiknál az autószállító vagonon le kell cserélni a B&O táblát esetleg BNSF-re. |
Irodalom: A
Walthers Cornerstone Series
és az
autószállító
katalógusa
Model Rairoader magazinok TRAINS magazinok |
manhattani
|
|