Mondják, a vasút és a közút ősellenségek az utasokért és az áruért folyó versenyben, a személyautó pedig világszerte jelentős vereséget mért a vasútra. Ha azonban érdekeik úgy kívánják, jól együtt tudnak működni. Sok vasút használ közútra gyártott járműveket, még ha sínen futó kerekeket is tesz alájuk, a személyautó-gyártás pedig dolgoztatja a vasutat: kialakult az az infrastruktúra, mely az anyagokat, alkatrészeket az autógyárba, a kész autókat pedig a vásárlóig juttatja el. Ennek olyan jelentős a szerepe, hogy modellgyárak elkészítették ennek a szállítási módnak minden elemét. A WALTHERS CORNERSTONE [2] sorozat elemeivel a személyautó teljes útját modellezhetjük egészen a boldog tulajdonosáig.



Az amerikai személyautó-gyártás Forddal kezdődött. Nem csoda, hogy van FORD MOTOR COMPANY műhely modell.

 Ez a korai 1900-as évekből származó épületforma lehetett gépműhely, asztalosműhely, bútorgyár vagy akár szerszámbolt, de lehetett Ford autójavító is. A képek, ahol nem jelzem külön, a WALTHERS modellgyár és annak a CORNERSTONE SERIES katalógusából valók.




Az autógyár, vagy a kereskedelmi hálózat főnökségi épületében dőlnek el a dolgok. Ez a főbejárat a gyárhoz az ügyfelek és a vásárlók számára.

A tekintélyes külsejű épület ebben a formájában a 60-as éveket idézi, de matricákkal modernebb stílust is kölcsönözhetünk neki.


Présüzem. Az autókarosszéria anyaga acéllemez tekercs formájában érkezik ebbe az épületbe, méretrevágás és préselés után kapja meg a formáját.

Itt készülnek az autóabroncsok. A nyersgumi vastag lapokban érkezik, az óriási siló pedig valószínűleg kormot (elemi szenet) tartalmaz, ami a nyersgumifeldolgozás szükséges adalékanyaga. Ezt a vasutakon koromfekete fedett kocsikban szokták szállítani. Záhony környékén külön koromátrakót láttam,  mindentől távol, a környéke szénfekete




Akár a lemeztekercset, akár a kész karosszéria elemeket szállíthatja az a Wabash fedett kocsi, amerikaiul boxcar. Az épület előtti placcot nyilván a kamionok számára tartják üresen, a parkolóban pedig a dolgozók 60-as éveket idéző kocsijai állnak.
A nyers- és az adalékanyagot hozhatják vasúton is, az iparvágányról tolják be a fedett kocsit a gyárépületbe, a vágány pedig az épület mögött elhaladó fővonalból ágazik ki, amin épp látszik is egy mozdony. Az épület tetején pedig az Amerikában oly tipikus víztartály.


A gumigyárban készülhet (a ma már normálnak számító) fekete autógumi, vagy a „whitewall”, a fehér oldalú. Az első időkben az egész autógumi fehér volt, mert nem adtak a gumihoz kormot. Emiatt gyenge volt és gyorsan kopott. Korom hozzáadásával erősebb autókerék gyártható. Eleinte csak a futófelületet erősítették meg, így az oldala fehér maradt. Ma a fehér kerékoldal mesterséges, luxusautók jellemzője. Mostanában kevés modell, köztük    a    Lincoln   Town   Car  és  a   Mercury   Grand   Marquis

rendelhető  „whitewall” abronccsal.
A külső üzemekben készült alkatrészeket behordják az összeszerelő gyárba. Ez az autógyártás szíve. A Cornerstone masszív, célszerű formájú gyárépülete jelképe lehet Amerika hajtóerejének. Mert igaz, hogy a transzkontinentális vágányhálózat megteremtésével a vasút tette az Egyesült Államokat egységes országgá, de az autógyártás, a kereskedelem és a közlekedés tette gazdaggá.








A kamionok és vasúti kocsik az alkatrészekkel behajtanak a gyár egyik kapuján, a másik kapun pedig a kész autókat viszik ki. A vasúti autószállító kocsik pedig a gyár mögötti vasútvonalon mehetnek.



Ilyen telepeken töltik meg a vasúti autószállítók mindkét (néha három) szintjét, és ismerve az amerikai vasúti űrszelvény méretét, egyik szintre sem kell cabriolet-ket tenni. A kapu melletti irodaépületből felügyelik a ki-be forgalmat, a terepen lévő dolgozó pedig a rakodást.



A vásárló először az autószalonban találkozik az új modellel. Az utca felé óriási ablakok mutatják az autókat, hátul pedig a műhelyben a gyárból érkezett kocsikat készítik fel az átadásra. Bár a töltésen tehervonat halad, az épület mellett autószállító kamion hozott új adagot.




A szituáció nem teljesen valósághű, mert a parkolóban öregedő, elhasznált autóknak kellene állniuk, a tulajdonosuk azért jött az autószalonba, hogy újabbat válasszon. De lehet, hogy közeleg az iskolaév vége, és a szülők a gyereküket hozták, hogy válassza ki élete első autóját, az érettségi ajándékot.

Akinek hosszú és keskeny terepasztala van, amin a vágányok mellett kevés hely marad (ez tipikus amerikai terepasztal-forma), annak sem kell lemondania az autóipar működésének a modellezéséről, mivel az épületek kettévághatók, így letehetők a hátfal vagy a háttér kép elé. Ezzel kétszer annyi épületet nyerhetünk, mint amennyit vettünk.

Bár ezeket a modellépületeket az autók és a vasúti autószállítás köré tervezték, másra is használhatók.  Az összeszerelő üzem 

lehet teherautó javító, fémáru gyár, nyomda, papírgyár vagy logisztikai épület. Az igazgatósági épület éppúgy lehet bíróság, iskola, bank, iroda, önkormányzat, könyvtár, vagy akár vasúti igazgatóság is. A lehetőségeknek még a képzelet sem szab határt.

A terepasztalt rendkívüli mértékben élethűvé teszi egy-egy odaillő kiegészítő. Egy gyár sok energiát fogyaszt, gyakran külön villamos alállomás látja el elektromos árammal.




Ez a szabadtéri ipari alállomás fogadja a nagyfeszültségű távvezetéket és letranszformált villamos energiával látja el a telepet. Hogy a  tengerészgyalogos hogy került mellé, azt nem tudom. Talán az energiaellátás annyira stratégiai kérdés, hogy őrzi az  alállomást.




Nincs autószalon ember nélkül. Hat darabos csomagban kapható kereskedő, vevő és érdeklődő, valósághű színű öltözékekben.



A WALTHERS választékában találhatunk vasútközelibb autó kiszolgáló termékeket is, mint például a nyitott és zárt autószállító kocsik. Vannak kitek és készen kapható teherkocsik is.


Pullman-Standard, 86 láb (kb. 25,8 m) hosszú Hi-Cube (magas dobozos) box car (fedett kocsi). 

A korai hatvanas években jelent meg. Különleges tárolókba  pakolt autóalkatrészek szállítására tervezték, bordázott, alacsony „szoknyája” van.

4 és 8 ajtós változatban kapható. A futásra kész modelleknek működőképes „knuckle” (az az elem, ami két középponti kapcsolókészülékes jármű összekapcsolódásakor egymásba akad) kapcsolókészüléke van. Egyenként és két darabos csomagban kapható, festetlenül, vagy Pennsylvania, New York Central, Chesapeake & Ohio és még sok más vasúttársaság festésében készül.





Készre szerelt, Pullman-Standard 86 láb hosszú magas (Hi-Cube) fedett kocsi (box car). 8 ajtós. Kapható festetlen, vagy 13 féle társaság festésében.
Autó részegységek szállítására használták.



Jöjjenek az igazi autószállító vasúti kocsik.


Thrall 89 lábas (kb. 26,7 m) háromszintes autószállító fedett kocsi.

A kocsinak vékony szoknyája van, de még azt is tovább vékonyították a 26 hüvelyk (kb. 65 cm) átmérőjű kerekes forgóvázaknál. A kidolgozás részletességét jól mutatja a modell homlokajtajának a rajza. Háromféle számmal gyártják. Működő "knuckle" középponti kapcsolóval akad össze a többi kocsival.




Három szintes nyitott autószállító vasúti kocsi. Kitben kapható, hat társaság festésében. Mivel a vékony acélgerendákra nem lehet látványosan ráfesteni a vasút nevét, nagy táblát tettek a kocsira.




Milyen autókat tehetünk az autószállítókra? Akár a 60-as évekből,

a híres Ford Mustangokat vagy a Ford F-100 pickupot,


vagy a sokkal modernebb Ford Crown Victoriát, vagy a Ford Expeditiont. A Walthers mindegyikről kínál modellt. De ezeknél a kocsiknál az autószállító vagonon le kell cserélni a B&O táblát esetleg BNSF-re.





Irodalom:


A Walthers Cornerstone Series és az autószállító katalógusa
Model Rairoader magazinok
TRAINS magazinok
manhattani