A nullás járatszámú vonat -  

   az orosz atomrakéta vonat











Az RT-23 vasúti alapú komplexum a szentpétervári vasúti múzeumban


wikipedia [3]




Kevésé ismert, hogy az Egyesült Államokban is, és a Szovjetunióban is egykor léteztek stratégiai rakéták vasúti változatai. A Szovjetunióban, illetve utódjában az Orosz Föderációban 1987 és 1994 között szám szerint 12 darab 15P961 típusszámú Molodec (Kemény legény) fedőnevű, vasúti hadi komplexumnak nevezett, vasúti szerelvényre szerelt interkontinentális rakéta volt hadrendben. Ezeknek a fantomvonatoknak 0 volt a vasúti járatszáma.





Rakétahordozó és rakétakilövő vonatok fejlesztése és hadrendbe állítása




Az amerikai változat



Az Egyesült Államokban a vasúti bázisú ballisztikus rakéta ötlete az 1960-as évek elején merült fel. A szilárd hajtóanyagú Minuteman rakéta már nem igényelt start előtti hajtóanyag feltöltést, és bírta az áthelyezése, szállítása során fellépő rázkódást és vibrációt. 1960-ban Big Star fedőnév alatt elméleti tanulmány készült arra vonatkozóan, hogyan lehet ezeket mozgó platformon állomásoztatni. Célja volt ennek a tanulmánynak, hogy ellenőrizzék a Minuteman mobilitását, vasúti szerelvényen való alkalmazhatóságát. Ennek az lett az eredménye, hogy 1961-ben egy projekt indult, hogy ezeket vasúton területileg decentralizálják.

A művelet eredményeként létrejött 5 Minuteman rakétát szállítani képes megerősített vasúti szerelvény. Azt tervezték, hogy az első mobil Minuteman-t 1962-ben kapja meg a hadsereg, és ez majd tovább bővül 30 szerelvényre, ami összesen 150 rakétát képes szállítani. A költségvetés azonban túlságosan drágára sikerült, kiderült a rakétasilóba telepített Minuteman-ok sokkal hatásosabbak és olcsóbbak, mint a korábban használt cseppfolyós hajtóanyagú Atlas és Titan rakéták. A projektet 1961 nyarán lezárták, a rakétakilövésre is alkalmas szerelvényeket arra használták, hogy a Minuteman-eket a gyárból a kilövőállásokhoz szállítsák.
1986-ban a Fehér Ház bejelentette, hogy Reagan elnök engedélyt adott vasúti alapú rakétakilövő rendszer fejlesztésére, mely az LGM-118A Peacekeeper-eket szállította. A rendszert Peacekeeper Rail Garrison-nak, (béketeremtő vasúti helyőrségnek) nevezték, és a United States Air Force (az Egyesült Államok légiereje) fejlesztette. A rakétákat azért kellett széttelepíteni és a vasúti pályán mozgatni, hogy megvédjék őket, ha a Szovjetunió az első csapással megpróbálná megsemmisíteni a válaszcsapást mérő rakétaerőt.

50 Peacekeeper rakétát normál rakétasilóba telepítettek, 50-et pedig speciális vasúti szerelvényre. Minden ilyen Peacekeeper rakétával felszerelt Rail Garrison-nak nevezett szerelvénynek 2 darab 10 külön rávezető egységgel rendelkező fejet kell vontatnia. Az volt az elképzelés, hogy az amerikai vasúthálózaton keresztül 25 ilyen szerelvényt széttelepítenek és folyamatosan változtatják helyzetüket, hogy kevésbé sebezhetők legyenek az esetleges szovjet támadással szemben.





A kocsit olyanra festették, hogy szokásos kocsi képét mutassa, miközben rakétát rejtett.

Az 50, rakétasilóba telepített Peacekeeper rakéta az elavult Minuteman-okat váltotta fel.

Minden Garrison vonatot 2 mozdony, EMD GP40-2 vontatott, 2 kocsi módosított box car, fedett kocsi a biztonsági erőé volt, két rakétaindító kocsi egy-egy rakétát szállított, egy módosított Westinghouse fedett kocsiban volt a kilövésvezérlő, üzemanyag szállító kocsi és egy karbantartó kocsi. A 
rakétaindító kocsi 26,52 m hosszú, és a rakétával 250 tonna súlyú volt.

A 42 főnyi személyzet a vonatparancsnokból, a rakétaindító tisztekből, négy mozdonyvezetőből, egy fő egészségügyi személyből, hat karbantartóból és 26 biztonsági rendőrből állt. Ők a vonaton laktak, akár egy hónapig is.

A vonatot a próbái után módosításokra küldték, ahol az ex-CSX mozdonyokat GP40-2DE-vé (dinamikus fék, kiterjesztett hatósugár (extended range) )  alakították és golyóálló szélvédőt kaptak. A vonatokat 2 éven belül, 1992 decemberében hadrendbe kívánták állítani. Az első vonatot a Union Pacific vasút fővonala mellett, a wyomingi Cheyenne-beli légi bázisra kívánták állomásítani. Ott kis, négyvágányos, ferde acéllapokkal és földsánccal védett állomást építettek ki számára.



               A vonatba sorozott Garrison kocsi

wikipedia [3]




A St Louis Refrigerator Car Company két kocsiszekrényt gyártott, melyeket a Westinghouse módosított, hogy az összesen 250 tonna súly 8 kerékpáron oszoljon el. Lengő karokat szereltek a vagon aljára, hogy vízszintesre állítsák, ha a pálya nem volt az. A légierő az 1991-es pénzügyi évben 2,16 milliárd dollárt állított be az első hét MX vonat megvásárlására.




                      A prototípus Rail Garrison Car

wikipedia [3]

A kocsi adatai:

Szolgálatban 1990–1991
Gyártó Rockwell International
Épült 2
Megőrizve 1
Jele WECX 1001-1002
Befogadó képessége One MGM-118A ICBM
Üzemeltető United States Air Force
Adatok
Kocsiszekrény St. Louis Refrigerator Car Company
Hossz 87 ft (26.52 m)
Szélesség 10 ft 4 in (3.15 m)
Magasság 15 ft 9 in (4.80 m)
Súly 250,000 kg
Forgóvázak 4 x 4-wheel
Kapcsoló készülék H Tightlock
Nyomtáv 1,435 mm (4 ft 8 12 innormál nyomtáv





Az orosz változat



1969. január 13-án kelt utasítás az RT-23 UTTH típusú rakétával felszerelt vasúti hadi komplexum létrehozásáról. A Juzsnoje tervezőirodában Vlagyimir Utkin akadémikus vezette a szilárd hajtóanyagú hordozó rakéta, fivére Alekszej Utkin akadémikus pedig a kilövő állvány és a szállító vagon tervezését. A konstruktőrök óriási feladatot kaptak. Az atomtöltetes interkontinentális ballisztikus rakéta a kilövőállvánnyal együtt 150 tonna. Ezt kell a Szovjetunió vasúthálózatán szükség esetén akár 120 km/h sebességgel biztonságosan mozgatni.

A rakéta próbákat az arhangelszki területen levő precelszki rakéta kísérleti telepén végezték 1985 és 1987 között. A kísérleti szerelvény összesen négyszázezer km-t megtéve 18 próbautat teljesített, a tundráktól a közép-ázsiai pusztákig kipróbálva a legszélsőségesebb klimatikus körülményeket is.

Minden egyes szerelvény külön alakulatnak számított, 70 fős kiszolgáló személyzet volt szolgálatban. Mozdonyon is csak tiszt vagy zászlós fokozatú szolgálhatott.

Az első szerelvény 1987 októberén lépett hadrendbe. Ha nem voltak a szerelvények széttelepítve, akkor legalább 4 km távolságban kellett lenniük egymástól. A széttelepítés azt jelentette, hogy a szerelvények a kosztromai, permi és a krasznojarszki területen állomásoztak. A bázisuk 1500 km-es sugarú körében a vasúti pályákat, hidakat teljesen felújították, a síneket nehezebbekre, a fatalpfákat vasbetonra, a zúzott kő ágyazatot strapabíróbbra cserélték.

1993. január 3-án Bush és Jelcin elnök Moszkvában aláírta a START–II. (Strategic Arm Reduction Talks) szerződést arról, hogy tovább csökkentik az amerikai és az orosz hadászati támadófegyvereket, az összes több robbanófejes interkontinentális ballisztikus rakéták felszámolásával és hadászati nukleáris készleteik kétharmaddal való csökkentésével. A szerződés alapján az Orosz Föderáció 2003-ig leszereli és megsemmisíti az összes ilyen szerelvényt és ezek robbanófejeit, ami 12 szerelvényt és 36 robbanófejet jelent. Két szerelvény a hatástalanításuk után múzeumba került, az egyik (lásd kép) a szentpétervári Balti-pályaudvaron (régi nevén Varsói-pályaudvaron), a másik pedig a Togliatti városában levő Konsztantyin Szaharovról elnevezett Technikai Múzeum Parkba.





Боевой железнодорожный ракетный комплекс БЖРК 15П961 Молодец (2) – edited.jpg




Az orosz változat majdnem újjászületése



2009-ben bejelentették, hogy nem zárják ki a vasúti hadi komplexumok megújításának a lehetőségét. 2013-ban Boriszov orosz honvédelmi miniszterhelyettes bejelentette, hogy a Bulava, a Topol és a Jarszk rakétákat tervező moszkvai intézet felújítja a speciális vasúti szerelvények fejlesztését, a sajtóban pedig hírek jelentek meg arról, az amerikai többfejes rakéták ellencsapására új technikai alapon indul fejlesztés. 2014 elejére elkészültek a vázlatok a Jarszk rakéta vasúti változatáról. Ez 24 méter hosszú vasúti hűtőkocsinak álcázott szerelvény lenne. 2016-ban el is kezdték a szerelvény bizonyos elemeinek gyártását, majd 2017 decemberében bejelentették, hogy a projektet nem folytatják tovább.
A rakétahordozó és rakétakilövő vonatok hadászati előnyei és hátrányai
.

A szerelvényt nagyon nehéz álcázni, bár az alkalmazása kezdetén a műholdak kamerai számára még nehezen felismerhetők voltak. Előnyének tekintették, hogy vasúton ilyen rakétákat egy nap alatt akár 1000 km-rel odébb lehet vinni, ez közúti rakétahordozókkal  lehetetlen. Hátrány a sebezhetőségük, a silókban levő rakéták harci helyzetben sokkal jobban védettek.




Mi lett volna, ha ez a baleset az atomvonattal történik?



1989. június 4-én a világ vezető hírei, a Tienanmen téri vérengzés, és az első részlegesen szabad kelet-európai választás, a lengyelországi választás mellé még egy vasúti katasztrófa híre is bekerült. A szovjet-orosz vasút béke időben történő legnagyobb balesetét nem a vasutasok hibája vagy mulasztása, sem nem vasúttervezési mérnöki hiba okozta.

Aznap éjjel 1 óra 15 perckor Novoszibirszkből a fekete-tengeri Adler üdülőhelyre a becsült adatok szerint összesen 1300 üdülőt, köztük sok gyereket hozó és vivő két vonat a cseljabinszki terület nyugati határán levő Asától 11 km-re felrobbant. A vasúti pályától 900 méterre levő csőből nyers gáz, főként propán és bután szivárgott. Az időjárási körülmények miatt az alacsonyan levő területen a vasútvonal mellett gyúlékony gázfelhő keletkezett. 
Amikor a vasúti pályán egymás mellett ellenkező irányban elhaladó vonatok kerekeinél szikra képződött, a gyúlékony gázfelhő berobbant. A robbanás nagyságát 300 és 10.000 tonna közötti TNT robbanásával egyenértékűnek becsülték. Sok áldozat a kórházban halt meg, a túlélők között is rengetegen égési sérüléséket és agykárosodásokat szereztek. A hivatalos közlemény szerint a halálos áldozatok száma 575, a sérülteké 800 felett volt.

Mivel az Asához legközelebbi nagyváros a kb. 80 kilométerrel nyugatra lévő Ufa, a Baskir Autonóm Köztársaság fővárosa, ezért ezt vasúti tragédiát leginkább ufai vasúti katasztrófaként említik.










Források

Margitfalvy György

      manhattani

2020. augusztus 7.

https://ru.wikipedia.org/wiki/Боевой железнодорожный ракетный комплекс  [1]

https://hu.wikipedia.org/wiki/Ufai_vasúti_szerencsétlenség [2]

https://en.wikipedia.org/wiki/Peacekeeper_Rail_Garrison [3]

https://en.wikipedia.org/wiki/RT-23_Molodets#/media/File:RT-23_ICBM_complex_in_Saint_Petersburg_museum.jpg [4]