Az
amerikai, New York - nebraskai túra, 2014: A repülés,
3. rész North Platte - Denver - New York, aztán másnap Prága és Budapest |
1.
rész: Budapest, Prága, New York és egy F14-es 2. rész: New York - Denver - North Platte |
North Platte,
Nebraska, Lee Bird Field (LBA) - Denver International
Airport (DIA) - New
York, Kennedy (JFK), JFK - Prága, Vaclav Havel Airport
(PRG) - Budapest, Liszt Ferenc (BUD) |
A North Platte-i indulásom sokkal
kalandosabb lett, mint szerettem volna. A Great Lakes járata
vasárnap reggel 8:13-kor indul. Szombat délután
megkérem a szálló koreai
portását/tulaját/takarítóját,
hogy hívjon egy taxit másnap reggelre. "Vasárnap
itt nincs taxi!" Busz? A városban a RailFest tiszteletére a fürge kis buszok ingyen fuvaroztak, más napokon 1 dollárért, de ha telefonon a házad elé hívsz egyet, akkor 1,50. "Azok nyolckor kezdenek! Jó lesz?" Nem igazán... Merre a taxiállomás? Próbálok beszélni velük. "Nincs, itt a telefonszámuk!" Ide érkezésemkor összebarátkoztam a taxisofőrrel, ő a keleti partról származik, párás szemmel beszélt róla, én meg onnan jöttem, "RailFest?" igen. Lefordult a főútról és megmutatta a városban kiállított Challengert (repülősöknek: majdnem Big Boy méretű hatalmas gőzmozdony). |
Hívom
a taxicéget, ő veszi föl a telefont! "Vasárnap nem
igazán dolgozunk... de a saját kocsimmal elviszem a
repülőtérre, jó lesz?" Hogyne lenne jó!
Megállapodunk reggel 6 órában. Háromnegyed hatkor kinn állok a bőröndömmel a szálló előtt, aztán ott állok hatkor, sőt hat óra tíz perckor is, sehol a haver. A repülőtér 4,1 mérföldre, úgy 6 és fél kilométerre van. Itt másfél órányi hamarabb kinnléttel riogattak. Sík úton a gyalog sebességem 6 km/h, negyed 7-re tűzöm ki az elhatározási pontot, akkor egy órával hamarabb kiérek, talán meg tudom beszélni velük a dolgot. A virágágyra kiteszek egy papírlapot, hogy arra indultam, hátha utánam jön és felvesz. Bár egy darabon járdákon húzom a bőröndöm, nehéz, mert 20-30 centis lépcsők vannak a járdában, itt nem sétál senki. Amikor ritkulnak a házak, és azon az úton már csak a repülőtér felé lehet menni, időnként, mikor autó jön, kiállok az út mellé és felemelem a karom, de nem áll meg senki. |
Az eröltetett menet alatt
életpálya-modelleket vázolok fel magamnak.
Lekésem a repülőt, a délutánival már
nem érném el a déli Denver-New York
járatot. North Platte-ben maradok és elmegyek a UP-hez
krampácsolónak. Vagy esetleg kell nekik idegenvezető a
tornyukba a magyar látogatók számára. De
mivel ezen a Railfesten egyedül voltam magyar, ez nem tűnik nagy
keresletnek. Vagy engedélyt kérek, hogy a torony
zárt részében alhassak, amíg megjön a
fizetésem a kártyámra, és abból
hazaevickélek valahogy. A város után az út leállósávja megváltás az ócska járdákhoz képest, ott is próbálkozom az autókkal, hiába. Meglátom az "Airport 1 mile" táblát, gyors fejszámolás, az 1 órával hamarabb kiérés meglesz, innen kezdve nem integetek. Kicsivel később egy a város felől érkező dzsip visszafordul, mellém áll, fiatal férfi sofőr: "A repülőtérre?" Hova máshova?? "Dobja be a bőröndjét, elviszem!" Ezzel romba döntötte az eltervezett amerikai vasúti karrierem. A repülőtér utastermének a kapujában tesz ki. Nem győzök hálálkodni, felkínálom a taxi tarifát, határozottan elhárítja, kezelünk és elhajt. Azt gondolom, hogy valamelyik autós, aki látott a bőröndöm húzni az autóút mellett, beszólt a sheriffnek (a sheriff hivatal impozáns épület North Platte-ben), és az küldött segítséget. Akárhogy is, hálám mindnyájuknak. Negyedik vagyok a pult előtt, és ennek nagyon örülök. Körbejárok a modernül berendezett kis teremben, néhány repülős kép, olvasom, hogy leszállt itt Reagan elnök is. A csomagfelvevő hölgy bírkózik a húsz kilós bőröndömmel, mert nincs szállítószalag, felkínálom hogy segítek, de nagyon szigorúan visszaparancsol. |
Ettől
eltekintve az egésznek falusi vasútállomás
hangulata van, érkeznek a biztonsági
vizsgálók, viccelődnek a többi alkalmazottal meg az
utasokkal, azok meg vissza. Bemennek a vizsgáló terembe,
mi utánuk. A röntgenező alagút semmivel sem kisebb, mint akár a Kennedyn. A bőröndömben egy kamera, négy töltő és egy táblagép, amikor bebújik az alagútba, "Oh, Jesus..." hallatszik az gép mögül, a bőrönd háromszor jár föl-le. Közben engem szigorúan kikérdeznek, de most nem cseh Deltás stílusban, hanem: miért jöttem ide, miért csak három napra, innen hova. Aztán, amit Budapesttől eddig sosem csináltak, megdörgölik mindkét kézfejem a szagminta gyűjtő papírral és bedobják az analizálóba. Tetszhet az eredmény, mert mosolyogva továbbengednek. (A bőröndömben a filmtablettákon kívül volt csomagolatlan Centrum A-Z vitamintabletta is, ami kék. A new yorki szállóban nyitottam ki a bőröndöm, a számzáras, lezárt lakatom alatt találtam két cédulát, amin megmagyarázták, ez meg ez a hatóság a bőröndöm belsejét is megvizsgálta, ilyen meg ilyen jogszabály alapján. Hiányzott a kék tablettáimból. A sokból pontosan annyi maradt, hogy hazaérkezésemig minden napra jusson egy. Annak ennyi az adagja. Más se kell nekem, mint hogy gyanúsnak találjanak Amerikában, itthon lefényképeztem a tabletták dobozát az összetevőkkel és mailben elküldtem annak a hatóságnak. Azt felelték, hogy náluk csak harminc percig volt a bőröndöm, és a levelem továbbítják egy másik hatóságnak, ahol többet volt, az meg aztán nem felelt, de nem baj, én tiszta lettem. Ha korrupció miatt tiltottak volna ki az USÁ-ból, talán megérné, de vitamintabletta miatt nem.) |
Az üvegen túl iszik a
gépem, az N231YV, mellette egy magas létra. Talán
Obama elnökre vár, mert ilyen magas gépet sem a
repülőtéren, sem a város körül alacsonyan
szállní nem láttam. A gépet töltő teherautót nézve megvilágosodtam. Még Long Islanden egy üzemanyag töltő kútnál láttam egy kútfejet: cerosene. Akkor nem értettem, hogy mivégre. Itt jöttem rá: Long Islanden is sok a repülőtér, lehet, hogy ezek a közvetlenül a gépekbe töltő autók onnan veszik a repülők hajtóanyagát.. |
Az utazás Denverig, eltekintve a repülőtérre érkezésemtől nyugodt, eseménytelen. |
Az A1-es ülés az enyém,
ez a Beechcraften mindjárt az ajtó után van,
így a
biztonsági szabályokat mondó
másodpilóta engem oktat ki, hogy baj esetén hogyan kell
kinyitni az ajtót, ezt a kart meghúzom,
az ajtót kilököm és legyaloglunk az ajtó
belsejébe épített lépcsőn. Nem mondja, amit
utaskisérőknek oktatnak, hogy a nyitás előtt meg kell
fogni az ajtót hogy nem forró-e, mert nem
küldünk ki tűzbe utasokat. Talán azért nem
mondja, mert ablak mellett ülök, előtte biztos
kinéznék. Remélem, hogy az ajtót biztosítják, ha egy őrült kerülne ebbe az ülésbe. A nyitott pilótafülke ajtón át jó rálátásom van a másodpilóta bal oldalára és a főpilóta jobb könyökére, de sok műszer is látszik. A repülőtéren csak mi vagyunk a forgalom, egy-kettőre szállunk. |
Eleinte kies a kora reggeli táj, |
aztán ahogy emelkedünk és világosodik, amit nem műveltek meg, az vígasztalan világosbarna. |
Nagyobb méretért katt a képre! |
Repülünk, | átvette a másod, | a felső műszer- és kapcsolósáv |
Nyugodt repülés után feltűnik a denveri pálya, leszállunk. |
Denverben a betonon vár a Great Lakes több gépe. A miénk a legszebb, talán mert vasárnapi járat volt. |
Denver International repülőtéren a szokásos forgalom. Nem akarnak tudni az alattuk fölhalmozott iszonyú mennyiségű fegyverről. |
A megfelelő kapunál várok a
beszállásra. A pult fölött monitor, rajta a
várakozók listája, "first name"-mel és egy
számmal jelezve, akik a lemondók vagy az időben meg nem
jelenők helyére pályáznak. Néha
új név kerül a lista végére,
néha a legelejére. Ilyenkor van, aki
fölhördül, de ott a kírás, a
besorolás függ a jelentkező Delta-pontjaitól,
mennyire "frequent Delta-flyer". A kapu mellett várakozik a két pilótánk is, mikor kijönnek a kollégák, kicsit beszélgetnek. Nem csinálnak sokkal nagyobb faxnit, mint mozdony személyzetváltásnál* Eseménytelen repülés a B757-essel, 10.660 m magasan, néha 925 km/h-val, 115 km/h hátszéllel repülünk. JFK közelében az addig segítőkész hátszél teher lesz, a tenger fölött elszállunk a repülőtér mellett és visszafordulva 5 km/h-s szembeszélben szállunk le. |
Számomra Kennedy a repülőtéri vasút megépülte óta pofásabbnak tűnik, adnak a részletekre. Lehet persze hogy az építkezés okozta a rendetlenséget. A képen jobbra a vasút magas pályája |
* Megírta a TRAINS, a kiváló amerikai vasúti magazin egy régi vasútbarát emlékeit, benne azt, hogy vezetett Big Boyt, és "az olyan, mint egy Boeing 747-es Jumbót vezetni!" Felelt rá egy pilóta, aki szintén vezetett Big Boyt és B747-es járatgépekkel jár: Azt írta, nem olyan. Semmi hasonlóság sincs a Big Boy és a 747-es vezetésében. |
A körbe járó repülőtéri vasútból remek áttekintést lehet kapni JFK termináljairól. Ez a DELTÁé. |
Az American Airlines új
gépei már nem alu-ezüst színűek. |
Ezek tényleg felkészültek a télre! |
Egy távoli sarokban, tartálykocsik és tartalék lépcsők között meglátom a 90-es évek beszállító járművét. Az épületből kijőve beléptünk ebbe a ma zöldbe, elgurult a repülőig és ott csavaros emelőkkel felemelte a szekrényt a repülő ajtajáig, átléptünk. A szegény légitársaságok csápja. |
Mennék több kört is a vonattal a repülőtér körül (ez ingyenes), de jó szállóban foglaltam szobát a Times Square-en, kiváncsi vagyok a vasárnapi nyüzsire a Broadway-en. Átszállok az elmenő repülőtéri vonatra. |
Érdemes volt: olyat láttam, ami a múlt századi, nagyon prűd Amerikában elképzelhetetlen lett volna: meztelen fenekű színésznőcske hívogatta a nézőket a színházba. |
Másnap délután
kiszakítom magam a bűnös Amerikából és
útnak indulok az erkölcsös Európa felé.
Járom az ellenőrzésekkel teletűzdelt utam. Az egyik pult felső lapja szárnyprofil keresztmetszetű, célszerűségi okokból a sík lap van fölül. Nekem tetszik, de nem biztos, hogy sokan fölismerik a formát. |
A kabincsomag méretét ellenőrzó kaloda mellett szék. Remélem, hogy nincs mérleg beleépítve, ellenőrzendő, hogy az utas súlya a megengedett határon belül van-e. Mert ha nem, akkor azonnal azonnal hashajtó meg szauna! |
MIndenfajta ellenőrzések után kószálok JFK-n, az egyik újságos pulton meglátom az akkor épp frissiben újra papír formában is kapható Newsweeket (egy ideig csak interneten volt olvasható). A szám címlapján Gagarin szkafanderes képe! A címlapon Dark Side of the Moon, The Hidden History of Cold War Star Wars. Gondoltam, ez kell nekem! Ebből végre megtudom, hogy hány Gagarin-előd kering még mindig valahol az űrben, meg hogy miért nem sütött el Gagarin odafönn legalább egy Skolnyik Boxot a Föld felé. Úgyhogy több kemény dollárokért megvettem a számot. Nos, nem tudtam meg. A legsötétebb titok az írásban az volt, hogy az amerikaiak nukleáris bázist akartak építeni a Hold túlsó oldalán, meg hogy az első Szputnyikot, amit körülhordoztak a Szovjetunióban, az amerikaiak egy éjszaka ellopták és körülfényképezték, ami nem volt kis teljesítmény, de mégsem az, amire kíváncsi lettem volna. |
Amikor ki akartam dobni a repülőútra vett fülhallgatóm csomagolását, a szemetes elnézést kér, nem ér rá, "compacting". Kiírja, hogy hány mp-ig tart még. A belsejéből halk recsegés-ropogás és csikorgás hallatszik, összepréselte a tartalmát. Aztán a majdnem üres tartályba dobom a szemetem. |
A JFK tornya is impozáns, de ellentétben a North Platte-i Bailey teherpályaudvar tornyával, itt az alsóbb szintek nem a látogatóknak épültek. Hiába, a vasút barátibb a vasútbarátokhoz, mint a repülés az övéihez. |
Lassan beszállhatunk a B767-300 ER
(extended range, szerencsére) gépünkbe,
nemsokára 35.000 láb (10.600 m) magasra emelkedünk,
üzemanyagtakarékos 201 km/h-s hátszéllel 1050
km/h sebességgel repülünk Providence és
Yarmouth települések közelében.
Északabbra repülünk, mint az odaúton,
Nagy-Britanniát Manchester fölött keresztezzük,
úgy látszik, csökkent a tűzhányópor
veszély. Prága fölötti
másfél kör után szállunk le 49 km/h-s
szembeszélben. A prágai repülőtéren a budapesti járat kapuja felé gyalogolva átmegyek a stilizált, prágai Károly-hídon. Tetszik az ötlet. A Liszt Ferin is lehetne például Lánchíd, hasonlóan stilizálva, azt biztos minden nálunk járt külföldi látta. |
A kapu a repülőtér
eléggé kihalt végében van, de a
közelében remek kis büfé, végre
megihatom a Prágát köszöntő Becherovkát
és a korsó plzeňi sört. Az üvegen túl a
hétfő reggeli nyüzsgés a repülőtéren. Úgy látszik, ezen az utamon vonzottam a turboprop légcsavarokat, a CSA ATR-42-esén is amellett kapok helyet. Megállapítom, hogy e gép hajtóművének a festése sokkal szebb, mint a Beechcrafté volt. |
Az út java részén felhők fölött repültünk az OK-GFR-rel, ahol plzeňi sör helyett ismért Budvart kapok, de Budapesthez közeledve tisztul az idő. |
Ereszkedünk |
A
leszállás Nagy ésszel megállapítom, hogy a pilóta dolga napos idei leszállás alatt az, hogy a repülő és az árnyéka a betonon találkozzon. Ez esetben is sikerült. |
|
manhattani
2015 december 1. |