|
Az
amerikai járat gépe, a Boeing B.314 Clipper felemelkedik
Írországban a Foynes-i öbölben Kép a Foynes-i múzeumból |
2. rész: a transzatlanti útvonal tipikus repülőgépe kívül belül, repültem egy Clippert, a transzatlanti repülés könnyedebb pillanatai. Megjelennek a földi repülő- teres transzatlanti repülőgépek, Clipper lista, a Foynes-i repülő terminál létesítményeinek további sorsa |
A Pan Am Boeing 314 NC18603 Yankee Clipper-e kikötve Foynes-ben, a kiszolgáló személyzet a sponson-on (segédszárnyon?) áll, egy hajó épp érkezik. Ez volt az első B314, melyet az Atlanti területre osztottak be, Mrs. Franklin D. Roosevelt keresztelte meg 1939. március 3-án. A repülő első látogatása Foynes-ben 1939. április 11-én volt, Harold Gray kapitány vezetésével |
A
múzeum
épülete mellett egy medencében a vízen egy
valódi Clipper (másolat) ringatózik.
Szép munka, az illúzió tökéletes. |
A gép belülről |
Ez a valós méretű másolat az egyetlen a világon, és a repülő csónakok korszakának úttörő és bátor korszakát mutatja be. Képek a Foynes-i Flying Boat múzeumból |
Kilátás a
pilótafülkéből |
A műszerek |
A "big cheese" ülése |
A fedélzeti mérnök
munkahelye |
Mint látható, nem a
pilóták szabályozták a motorok
fordulatszámát, a lapátok
állásszögét, stb. 1997 decemberében
Tu-134-essel repültem Prágából Budapestre.
Előttem három sötét öltönyös
úr (elvtárs?) ült. A sztyuvi hozzájuk
lépett, beszélt az elsővel, azok fölálltak
és a pilótafülke felé indultak. Csak
jó helyre mehetnek, gondoltam, én is
fölálltam és utánuk mentem. A sztyuvi
gyanakodva nézett rám, de nem mert visszaküldeni a
helyemre. Be is mentünk a pilótafülkébe. A repülési idő vége felé jártunk, éreztem, hogy a gép ereszkedik. Az egyik pilóta hátraszólt: "Hajtómű 40 százalék!", mire a hátul ülő szakember előretolt két kart. Nem tudom, hogy egy mai, mondjuk 737-es pilóta tudná-e így szabályozni a gép repülési viszonyait, ha csak nincs típusengedélye pl. a kistuskóra. |
Egy eredeti Clipper kormány
és egy navigációs eszköz a gép
helyzetének a megállapításához |
A
rádiós munkahely A bal alsó sarokban a felső szintre vezető lépcső aknája |
Navigációs
térkép a Foynes-i öbölről a
repülőszemélyzet számára és a mai térkép |
Utas ülőhelyek |
A szellőzés és a levegő hőfokának a szabályzója egy sorra < Folyosó Konyha > |
Érdekes
tények Az Atlanti óceán fölötti repülési útvonalakon a Pan Am Yankee Clipper-e volt az első Boeing 314-es. Mrs. Franklin D. Roosevelt, az elnök felesége keresztelte meg 1939. március 3-án. A Yankee Clipper 1939. július 9-én leszállt Foynes-ben, ezzel teljesítette az első kereskedelmi utat az Egyesült Államokból Írországba az Atlanti-óceán fölött. A Cape Town Clipper-t 1947-ben eladták az American International Airways-nek, és Bermuda Sky Queen-re nevezték át. 1947. október 14-én indult Foynes-ből az újfundlandi Botwoodba, a személyzettel együtt 69 személlyel a fedélzetén, és leszállt a tengerre. A vizsgálat kiderítette, hogy a Clipper 5000 fonttal (kb. 2200 kilogrammal) több súlyt vitt, mint az engedélyezett súlyhatára, és ki- |
fogyott az üzemanyaga. Az embereket csodával határos módon menekültek meg, kimentette őket az American Coast Guard hajója, a Bibb. Franklin D. Roosevelt elnök a Dixie Clipperrel repült a híres casablancai konferenciára, hogy találkozzon Churchillel és Sztálinnal 1943. januárjában. Az elnök a hazafelé úton ünnepelte a 61. születésnapját, ez a Dixie Clippert az első hivatalos Air Force One-ná tette. A II. Világháború alatt a B314-esek több mint 84 000 utast szállítottak, majdnem mindet a háborús erőfeszítések érdekében. 1937 és 1945 között a B314-esek 2 097-szer keltek át az Atlantin. |
"A Boeing 314-es
futópályává változtatta az
óceánt, szállított királyi
személyeket, elnököket, politikusokat,
filmsztárokat, katonákat és menekülteket a
háborús évek alatt." A B314 hosszújáratú repülő csónak volt, a Boeing gyártotta a Pan Am kérésére, akkor példátlanul nagy hatótávolsággal. Nagy óceánjáró vitorláshajóról nevezték el (a Clipper hajók csúcspédányai voltak a Tea Clipperek). A repülő csónak technológia csúcsát képviselték. 12 épült a Pan Am számára, ebből 3-at a B.O.A.C-nak adtak el. |
A repülés nem volt
olcsó: New Yorkból az újfundlandi botwoodi
leszállással Foynesbe egy
útra 375 dollár, a menettérti jegy 675
dollár volt. Cserébe olyan magas színvonalú
kiszolgálás járt, mint az óceánjáró
hajókon. A B314 legfeljebb 36 utast vitt, ha
az éjszaka is az utazásba esett, és 10 fő
személyzetet. A kényelem
fontos volt, mert az út Foynes-ből Botwoodba 17
órát vett igénybe. Minden utasnak hálófülkéje volt és éjszaka kitisztították a cipőjét. A 14 székes étkezőben frissen készült fogásokat szolgáltak fel. |
A repülő elejében
szimulátort rendeztek be. A környéken senki,
mást nem veszélyeztetek, beülök a
kapitány ülésébe. Van olyan MS Flight
Simulator, ami, ha a gép lezuhant, összetört
képet tett a monitorra. Itt talán majd halak
úsznak előttem. "A program a Reset gomb megnyomására indul. Ekkor a motorok alapjáraton járnak, a repülő orra a felszállás irányába áll." Némi repüléstechnikai tanács: "Gyorsítson, és 120 csomó sebességnél lágyan húzza maga felé a kormányt az emelkedéshez!" Elhelyezkedem, négypontos biztonsági öv nincs, pedig kipróbáltam volna. A szarvkormány könnyen jár, pedál nincs. Keresem a futóművet behúzó kart, de az sincs, aztán rájövök. Megnyomom a Reset gombot. Mintha DOS-os program lenne, olyan a progress bar, ahogy az alkalmazás 5 mp alatt betöltődik. A lenti néhány műszer életre kel. A műhorizont vízszintes, a fordulatszámmérő 100 körüli értéket mutat, a tengerszint feletti magasság több mint 0, pedig épp azon úszik a gép, biztos rosszul állították be a légnyomást, pedig navigátorom is van. Előttem monitorok, azt mutatják, amit kérek. A rend kedvéért meg akarom nézni, hogy szabadok-e a légcsavarok, az egyik nézetben a monitor kívülről és oldalról mutatja a repülőt, ez majd leszállásnál hasznos lesz. No, repüljünk! |
A szimulátor "repülési"
nézete
Ezek csak hangulatjavító műszerek, mozdulatlanok a képernyőn. A néhány valóban működő műszerek egyike jobbra lenn látható. |
Lassan kihúzom a
gázszabályzó
rudat, a motorok hangja magasabb és erősebb lesz, és
elkezdenek szembe jönni a
hullámok, jó. A sebesség 10, 20, 30
csomó, folyamatosan
emelkedik. 90 csomó körül járok, amikor szembe
jön egy
földnyelv! Kicsit jobbra kormányzok, de a gép nem
fordul, jobban
elfordítom a szarvkormányt, úgy sem. Később
megtudom, hogy a Clipper
lomhán reagál a kormánymozdulatokra. A
sebesség még csak 100 csomó, de szemben a
földnyelv, úgy döntök,
fölszállok. Hátrahúzom a
szarvkormányt, az
ablakban eltűnik a földnyelv és a víz,
emelkedünk! Kinézek az oldalablakon a
földnyelvre, de ott
nincs képernyő. 2000 lábra emelkedem, akkor középre tolom a szarvkormányt, a magasság nem nő tovább. Trimmelni nem lehet, de golyó és kanál sincs a műszeren. Élvezem a sima repülést a szép időben, egy zavar, hogy a kék égen kívül semmit sem látok előre. Átváltok a képernyőn külső oldalnézetre, úgy minden rendben. Nem akarok Amerikáig repülni, úgy döntök, leszállok. Ha lenne fejhallgató és mikrofon, kérnék engedélyt is, így hátraszólok a rádiósnak, hogy mit tervezek. Leveszem a gázt és lassan előretolom a szarvkormányt. Ahogy a gép orra lejjebb áll, meglátom a horizontot és a tengert, előttem egy keskeny sziget! Gázt adok és újra vízszintesen repülök, hogy átjussak fölötte. Vagy fél perc repülés után újra ereszkedés, és a sziget ismét előttem van! Ebből megértem, hogy itt a játék határa, nem repülhetek túl rajta. 180°-os bal fordulóba kezdek, és hogy türelmesen várok, a gép engedelmeskedik is a kormánynak, az öböl |
felé
fordul. Leveszem a gázt, ismét süllyedünk, a
gép sebessége pedig nő,
ahogy kell. Nem baj, majd leszállás előtt kilebegtetek.
Aztán hogy csak a vizet látom, nem érzem a
magasságot, azt pedig elfelejtettem, hogy mit mutatott a
magasságmérő indulás előtt. A magasság
folyamatosan csökken, egyszer csak megáll a
csökkenés. Ránézek kívülről a gép
oldalára, szépen úszunk az öbölben. Ellenőrzöm az alapjárati gázt, a gép megáll, lebeg a vízen. Jó repülés volt. |
A komoly transzatlanti
repüléseknek voltak lazább eseményei is. A rossz irányba repülő Corrigan Douglas Corrigan nem kapott engedélyt a New York - Dublin repülésre 165 lóerős Curtiss Robin gépével. Így 1938. július 17-én repülési tervet adott le Los Angelesbe. Huszonhét órával később tévedésből Dublinban szállt le. Azt mondta, az iránytűjének meg kellett fordulnia, ezért repült rossz irányba. Corrigan élethosszig szóló tagságot nyert a chicagói Hazugok Klubjában. |
A legenda szerint az Irish Coffee-t is
Foynesben találták fel, mely erős
feketekávéból, (lehetőleg
barna) cukorból,
tejszínhabból
és jó ír whiskyből áll. 1942-ben, egy késő éjszakán egy csoport csalódott utas vonult be a Foynesben a Pier Lounge-ba (nagyjából Móló kocsma). 10 órával korábban szálltak fel Foynesből az amerikai Botwood felé, de a gép a rossz idő miatt visszafordult. Kávét kértek, és Joe Sheridan pincér úgy gondolta, jót tenne nekik némi adalék a kávéba. "Barátom", mondta egy meglepett amerikai utazó. "Ez brazil kávé?" "Nem", mondta a pincér, "Ez Irish Coffee." Azóta az Irish Coffee világhírű lett. |
1940-ben megszűnt a Pan Am nemzetközi
légi szállítási monopóliuma.
Megalakult az American Export Airlines, az American Export Shipping
leányvállalata és engedélyt kért a
leszállás nélküli repülésre
Európába. A Pan Am ellenezte ezt, de az új
cég júliusban megkapta az engedélyt. |
A cég főpilótája Charles Blair kapitány lett. Az American Export Airlines, vagy AMEX, három Vought Sikorsky V.S. 44 repülő csónakot vásárolt $2 100 000-ért. Ezek a gépek az áru mellett 16 utast is vihettek New York és Foynes között, leszállás nélkül. |
1945. október 22-én Charles
Blair az American Export cég repülő
csónakjával, az Excambian-nal
felszállt a Shannon folyóról és New Yorkba
repült. Egy héttel később az utolsó Pan Am
B.314 Clipper indult el Foynes-ből. Mikor Charles Blair
legközelebb Írországba jött, egy DC-4-essel
szállt le. A nagy flying boatok ideje lejárt. Charles Blair, a kapitány később az ír születésű filmsztárt, Maureen O'Hara-t vette feleségül. |
A transzatlanti repülésben a
repülő csónakok helyét átvették a
földbázisú repülőgépek. A shannoni, ma is meglévő nagy nemzetközi repülőtér betonján szintén három függőleges vezérsíkú, valószínűleg Constellation gépek állnak. |
A repülő
csónakokat felváltó másik
géptípus a Lockheed Constellation volt. |
Egy
korszak vége 12 Boeing 314-es Clipper épült, ebből 3 semmisült meg balesetben. De csak egy baleset követelt áldozatokat, 24 fő, utas és személyzet vesztette életét az NC18603 Yankee Clipper fedélzetén, Lisszabonban, a Tagus folyóra leszálláskor, 1943. február 12-én. 1946. január 6-án repült az utolsó Pan Am B314-es az atlanti útvonalon. Ezután a Pan Am flotta megszűnt, a repülők charter cégekhez kerültek vagy alkatrészbányaként szolgáltak. Egy sem élt túl 1951-ig, így szűnt meg egy büszke flotta. A Foynes-i múzeumban az NC18603 Yankee Clipper másolatát nézheti meg a látogató. |
1946. március 24-én egy
Sunderland
(ld. a flying boat típusok képét) szállt
fel a Portsmouth közelében
lévő Poole vízi repülőtérről és
Folynes-be
repült.
Összeszedték a BOAC ottmaradt
berendezéseit és a pótalkatrészeket
és bepakolták a gépbe. Ezzel a
Foynes Flying Boat Base
bezárt. |
1979-ben a régi repülőtér épület a Foynes Harbour Trustees (Foynes-i kikötő gondnokai) irodaépülete lett. Ma ebben van a repülés múzeuma. A tranzit utasok számára épült szálloda gyermekjóléti intézmény lett. Ma a Brothers of Charity (a jótékonyság testvérei) használja. |
Az utolsó pillanatban elkészült repülőgép dokkokat elbontották. Az egykori BOAC épülete Bolands Meadow-ban ma egy nővéri rendé. |
Mára már csak a Foynes Flying Boat Museum és benne a Yankee Clipper másolat őrzi a repülés e hősi korszakának az emlékét. |
IRODALOM
|
manhattani
2017. június 16. |
|