A Burlington Northern Santa Fe (BNSF) konténervonata és a Union Pacific (UP) gabonaszállítója keresztezik egymás pályáját a new mexicói Vaughnnál 2008. decemberében. A BNSF-nél négy jel van az intermodális vonatokra: P, Q, S és Z, a UP-nél pedig a gabonaszállító
a 14 típus egyike.

Ken Fitzgerald felvétele a TRAINS-ből





Ma Észak-Amerikában hét Class I (a méretétől és teljesítményétől függő besorolású) vasút van, és ezek egymástól különböző módon jelölik a vonataikat. A vonat jelölések ma bonyolultabbak, mint korábban. A Norfolk Southern (NS) már rég nem járó, 24M jelű vonata keleti irányú volt, ezért páros a száma. A mai vonatjelölések információt adnak a vonatszemélyzet vezényléséhez, a menetidő tartás szigorúságáról, elsőbbségről és a vonatkiszolgálás eszközeiről. Ezek vonatjelöléssé állnak össze,  mely jelölés közölhető  szóban és rögzíthető írásban, néha jól megjegyezhető szóvá állnak össze, a BNSF-nek a kaliforniai Barstowból az illinoisi Galesburgba menő vonatának a neve: BARGAL.

Nyugaton, a BNSF, a Kansas City Southern (KCS) és a UP az indulási és érkezési állomás nevére utaló kódokat használ, míg keleten, a CSX Transportation és a NS szám alapú jeleket ad a vonatoknak, ugyanígy északon a CP és a Candian National.



Ez a vonatjelölés a 2015-ös állapot. Azóta kisebb változások történhettek.



BNSF

A Burlington Northern & Santa Fe vasúttársaság vonatjelölése egybetűs típus megjelölést, 3-3 karakter indulási és célállomás megjelölést, hálózatrész (division) számot és indulási dátumot tartalmaz. (Nagy tömegű árut szállító vonatok dátum helyett sorszámot kapnak, amit évente nulláznak.)

A H-PASGAL1-22 vonat magas elsőbbségű, vegyes áru szállító, a Washington állambeli Pasco és az illinoisi Galesburg között megy, első szekció, és folyó hó 22-ei.

A betű prefixnek és a "section number"-nek együtt külön jelentése lehet: a "Z9" magas elsőbbségű, United Parcel Service-típusú intermodális vonat, az "S6" pedig kétszintes konténervonat. Az intermodális vonatoknál a "9" a legmagasabb prioritás, de a gabona vonatnál a "9" ingajáratú (shuttle) vonatot jelent (ami nem azonos a mi ingavonatunkkal), és nincs elsőbbsége a többi gabonavonattal szemben.

A BNSF közel 4000 hely kódot használ, némelyikük az állomás vagy a pályaudvar nevének rövidítése, némelyik csak kód. A BNSF használ hely kódot a hálózatán kívül lévő (offline) állomásokra, például az "NSI" a Norfolk Southern Interchange pályaudvara, vagy az "LDR" a NS
a  Chicago melletti Landers Yardja.

A szénvonatok gyakran olyan helyekre járnak, ahová másmilyen vonat nem, így vannak kódok a bányákra és az erőművekre. A "BTM" a Black Thunder Mine Wyomingban, az "LRM" pedig a Lee Ranch Mine New Mexico állam északi részén.

Az offline (a BNSF saját hálózatán kívüli) erőműhöz vagy más szénfogyasztóhoz menő vonatok végződési pont kódja gyakran az átadási pont, így pl. a "CNM" a DTE Energy vonataié, melyek a michigani Monroe-ba mennek, és Chicagóban adja át őket a BNSF a NS-nek.

Bár a BNSF vonatjelölési rendszere az egyik legkönnyebben visszafejthető, mégis ritkán hallható a rádiókommunikációban. A forgalmisták szeretik a vonatot az első mozdonyának a számával jelölni.






A BNSF M-HVRNTW vonata a minnesotai Lake Parknál 2014. február 19-én. A montanai Havre-ből indult és a Minneapolis melletti Northtown Yardra tart.

Steve Welch felvétele
















A BNSF J-WICINB9, a "Boeing vonat"-a, Wichita, Kansas-ből a Seattle melletti Interbay Yardra. A kép a montanai Tostonnál készült.


Tom Danneman fényképe






CANADIAN NATIONAL (CN)

Ez a vasúttársaság nyolc karakteres kóddal jelöli a vonatait. Egy betű és három szám jelenti a vonat típust és az irányt, egy szám a kiindulási pont körzetét (divisiont), egy szám a szekciószámot, és két számjegy az indulás napját. A nagy tömegű árut szállító vonatoknál a dátum helyett a CN-nél is sorszám áll.

Egy példa: az M3479119 vonat hosszú járatú vegyes tehervonat, az indianai Gary Kirk Yardjáról indul és a kanadai british columbiai Prince George-ba tart, a központi hálózatrészen (Central Division), rendes szekció, a hónap 19-én indult. A hosszú vonatjel ellenére ezt a vonatot a rádióban "M347"-nek említenék.

Az egységvonat rakományok, mint szén, gabona, hamuzsír és kén számára külön-külön sorozatjelek vannak, az U700-as sorozatba pedig olyan vonatok tartoznak, mint a nyersolajszállítók, gyűjtővonatok, katonai szállítmányoké, kokszé, és ide tartoznak az egységvonatok üres kocsijainak a visszaszállítói. Egyéb áruk egységvonatai is az U700 sorozatba tartoznak.

A CN jelöl vonatokat egyetlen betűvel, sorozatszám nélkül, ezek: "F" az idegen (foreign) vasutak kerülő úton, a CN vonalán járó vonatai, "H" a CP vonata, mely áthalad a CN hálózatán, "W" a munkavonat (work), és "X" a rendkívüli vonat.






CANADIAN PACIFIC

A CP vonatjelölése a legegyszerűbb. A legtöbb vonat 3 jegyű számot kap, párost a keleti irányúak, páratlant a nyugatiak, ezt követi két számjegy, az indulás napjának a dátumával.

A társaság 9-féle vonatot különböztet meg, ld. a táblázatot. A tehervonatok többsége, az intermodálisok, az autószállítók és a vegyes áruszállító tehervonatok, 3 sorozatba, a 100, a 200 és a 400-asba vannak csoportosítva.

A nem menetrendszerű, és a 300, 600 és 800-as sorozatba tartozó egységvonatok az indulási dátum helyett háromjegyű kódot kapnak, áru- és irány információval, bár ezt nem mondják a rádiókommunikációban.


A nyersolajvonatok az összes nem szén és nem gabona egységvonatokkal együtt a 600-as sorozatba tartoznak, mint a só-, kén-, etanol-, hamuzsír- és foszfátszállítók. A 609 az üres olajszállító tartályvonat száma, a kocsik gyakran több végpontra mennek.

A CP helyi vonatai egy betű előtétet használnak, mely a körzetet jelzi, a yardok közötti vonatok pedig két betűset, pl. egy Montreal körzeti átállítós vonat jele lehet FL12.

A CP hálózatán futó személyszállító vonatok két számjegy - egy betű jelet kapnak, az Amtrak, a VIA Rail intercity vonatai, a bejáró vonatok, és a társaság saját office car train-jei, a bizottsági vonatai. Az Amtrak Adirondac vonata 68A jelű, a GO Transit bejáró vonatai az ontariói Hamiltonben 90G sorozatúak.






KANSAS CITY SOUTHERN

Egy betű a vonattípus, két-két betű az indulási és a célállomás, két számjegy az indulás napjának dátuma. Az M-KCSH-31 vegyes (manifest) tehervonat Kansas City és a louisianai Shreveport között, és folyó hó 31-én indult.

S előtét használatos az ingajáratú (shuttle) gabona vonatokra. A KCS hely kódot ad a számára hálózaton kívüli (offline) végpontokra. Kansas City két részre van osztva, "KC" Missourira és "KS" a Kansas-i területre.


Több offline állomásra is létezik kód a KCS-nél, "NS" a Norfolk Southern hálózatra áttérő vonatokra, függetlenül, hogy mely NS (vagy más) állomásig megy, "LA" Los Angelesre és "MX" a Mexicóba menő vagy onnan jövő vonatokra.

KCS az egyetlen Class I vasút Észak-Amerikában,  amely nem járat menetrend szerinti személyvonatot, így ilyen vonatnak nincs jele a táblázatban.






CSX TRANSPORTATION

A CSX vonat megjelölése egy betű vonat jelleg kódot, három számjegyű, ún. Q-SYMBOL kódot, végül két számjegyet tartalmaz, az indulás dátumával. A páros három számjegyű kód a keleti vagy északi, a páratlan a nyugati vagy déli irányú vonatokat jelenti.

A CSX hálózatán a leggyakoribb a "Q" jelű vonat. "L" a más menetrendben vagy útvonalon menő "Q" jelű, és "S" a második szekció (second).

A kisebb számú "Q" vonat elsőbbséget élvez a nagyobb számúval szemben. A vasút legfontosabb vonatai, a United Parcel Service számára 100 alattiak, mint a Q010, Chicago és North Bergen, New Jersey között, vagy a Q007 az ohiói Cleveland és East St. Louis, Illinois között.

Az 'alternate schedule' (eltérő menetrendű) vonat az, amelyik hetente legalább egyszer más menetrendben megy. 'Rerouted trains', eltérített vonatok rendszerint ugyanarra a végpontra mennek, de eltérő a köztes útvonaluk.

Második szekció leggyakrabban a vegyes tehervonatoknál van, de csúcsidőben az egységvonatoknál is előfordul. Ha van harmadik szekció, az "X" jelű lesz.

Az "Y" jelű, 'yard jobs' vonatok száma azt mutatja, hogy melyik műszakban indultak: a 100-as sorozat az első műszak, 200-as a második és 300-as a harmadik. Ezt a számot yardonként helyileg osztják ki, így a hálózaton lehet egyszerre több Y101 jelű vonat is.






NORFOLK SOUTHERN

Az NS három számjegyű vonat jelzést, két számjegyű hálózatrész (division) kódot és két számjegy indulási hely kódot tartalmaz. A vasúttársaság gyakran használ egy betűt az utolsó szám helyett, de ennek nincs külön jelentése a sorozaton belül. A vonat jelzés szám utolsó számjegyének jelentése: a
páros szám keleti vagy északi, a páratlan  nyugati vagy déli irányú vonatot jelent. Például, mind a 205, mind a 21Z nyugatra menő intermodális vonatot jelent, mert a 2 intermodális, és az utolsó számjegy páratlan.

A tízféle vonat között 
a Triple Crown RoadRailer, a 240, a 250 és a 260-as számot kapta.  (Triple Crown Services RoadRailer vonat 2015. november 16-án ment utoljára. [5])

A NS vonat jelzésében az első betű két dolgot jelenthet: helyi vonat, második szekció, vagy más rendkívüli vonat. A helyi vonatokat a kiindulási hálózatrészük (division) szerint jelölik. A második szekció jelének első helyén betű van, a táblázat második része szerint. Például, egy vegyes tehervonat második szekciója "M" előtéttel megy, így a 18A keleti irányú vonat második szekciója M8A lesz.

Az Amtrak vonatok a NS hálózatán általában "0"-val kezdődő jellel közlekednek, míg a NS saját bizottsági kocsis vonatai 955-ös számot kapnak, függetlenül az irányuktól.

A 14K jelű vonat teljes jele 14KL213. Az első három karakter megadja a vonatfajtát, a következő kettő, hogy hová hívják a vonatszemélyzetet. L2 az ohiói Bellevue, a L2 Divisionön, az utolsó két számjegy pedig a dátum, amikor a vonat indul. Ha a vonat a vonalon személyzetet cserél, 31-et hozzáadnak a számhoz, így a 14K213-ból 14K244 lesz. Ennek ellenére a forgalmisták az első három karaktert használják a rádió kommunikációban.






UNION PACIFIC

A UP vonat jelölés első betűje a vonatfajta, két-két betű az indulási és az érkezési hely kódja, majd az indulás dátuma. A vonat második szekciója vonat szimbólumként 2-es számot kap.

A UP 14 vonat típust ismer, megkülönböztet vonatokat a szállított árufajta szerint és szolgáltatási szint szerint. Az MPRNP-19 vonat vegyes tehervonat (manifest), a chicagói Proviso Yardról a nebraskai North Platte-be megy, a Bailey yardra, amely a világ legnagyobb teher rendező pályaudvara. A vonat (az akkor) folyó hó 14-én indul.

Az intermodális vonatoknak három elsőbbségi szintje van: "Z": magas elsőbbségű, "K" a közepes, és "I" az egyéb intermodális szolgáltatás vonata. A nyugati part és Chicagó között járó, majd a CSX hálózatára átmenő hűtőkocsis vonatok jele "Z", az egyetlen nem-intermodális vonat az intermodális jel alatt.

Néha két jel is előfordul a vonatjelzésben, például a WRVSJB olyan munkavonatot jelöl, mely Roseville és San Jose között jár, és ágyazatkövet (ballast) szállít. Az ingaforgalomban járó tolómozdony (helper) ugyanazt az indulási és érkezési állomás kódot használja, például a wyomingi Green Riverből induló tolómozdony vonatjele HGRGR.

A kétbetűs hely megjelölés kevésbé "beszélő nevet" tesz lehetővé, és még duplikációk is előfordulnak: például a louisianai Alexandria jele éppúgy "AL", mint a wiscinsini Altoonáé.

A UP hely kódjai között is előfordul 'offline' yard. A helyi UP vonatok három betű, két szám kódot használnak. A West Chicago és az illinoisi Troy Grove közötti mellékvonalon menő vonat jele LPJ04.

A kimunkált vonat jelölési rendszer ellenére a UP is az első mozdony számát használja a rádió kommunikációban.





A UP PGLDV 05 bizottsági különvonata Glenwood Springs-ből Denverbe megy, a felvételen a colorádói Bondnál jár 2014. augusztus 5-én

Chip Sherman fevétele


A UP a hálózatán haladó Amtrak vonatoknak is saját vonatnevet ad.





Források:

 

  • A TRAINS 2015. februári száma  [1]
  • Mike Schafer: Classic American Railroads [2]
  • Comprehensive RAILROAD ATLAS of North America,  CALIFORNIA and NEVADA [3]
  • Comprehensive RAILROAD ATLAS of North America,  GREAT LAKES WEST [4]
  • TRAINS 2016. február 14. oldal [5]




       
manhattani       

2019. január 4.