A Milwaukee Road vasút helyi tehervonata érkezik
Morton Grove állomásra, Illinois-ban

Linn H. Westcott felvétele [1]-ből


A Chicago, Milwaukee, St. Paul & Pacific, vagy röviden Milwaukee Road vasút Sturtevant Patrol (sturtevanti őrjárat) nevű, way freight (vonali tolatós) vonata érkezik az állomásra. Az oszlopon az 5-ös alatt a 4-es szám azt jelzi, hogy az 5 vagy 4 kocsis bejáróvonatnak
az elejével az oszlopnál kell megállnia.




Az amerikai vasúti teherszállítás nem csak óriási gőzösökkel / sok egységes dízelmozdonyokkal vontatott, nagyon hosszú távolsági tehervonatokból állt. Egy vasúttársaságnak fontos vonata, az "emberi arca" a vonalán járó way freight, a tolatós teher, amely kiszolgálta a szállíttatókat, a vonal menti kisvárosok vállalkozásait és néha a lakosokat.

A. C. Kalmbach szakíró Linn H. Westcott fényképésszel végigutazott egy
way freight vonat útján, mely a Milwaukee Road Chicago - Milwaukee fővonalán az állomásokon tolatva osztott szét és gyűjtött tehervagonokat és kezelt egyéb, nem vagon méretű árut. Érdekes élményeket szereztek.




A cikkíró, A. C. Kalmbach és a Kalmbach Publishing Co. névadója és egykori elnöke azonos személyek. Kalmbach Milwaukee-ban lakó vasúti szakíró 1934-ben a MODEL RAILROADER kiadásával kezdte a karrierjét. 1940-ben kiadta a TRAINS magazint (mindkettő ma is létező, nagy példányszámú kiadvány).
A. C. Kalmbach 1981-es halálakor a Kalmbach Publishing Co. elnöke volt. A KPC ma 11 nyomtatott magazint és rengeteg digitális anyagot ad ki.




A kis vonat is számít


A tolatós tehervonat személyzete az óriási Milwaukee Road barátságos arca, emberi megjelenése a kisvárosok közönsége és a vállalkozások számára. Ezt a cikkíró is tapasztalta, ahogy Mortron Grove-ban várt a vonatra. Jó előre kiment az állomásra.

A 132 font/yardos (66 kg/fm) sínes átmenő fővágány remegni kezd, ahogy észak felől egy expressz közeledik. A gőzmozdony hosszan sípol a szintbeli útátjáró előtt, az útátjáró jelző pedig harangozik. A No. 20-as vonat átrobog Morton Grove állomáson.

A mozdony mögötti első kocsi, egy Railway Post Office (RPO), vasúti postahivatal, oldalán a kocsi személyzete már előkészítette a leadandó postazsákot, amit az állomás kampója ránt le, és a zsák a gyepen landol. A kocsi hasonló zsákot kap le az állomás postai küldemény állványáról. Ez a zsák bekerül az RPO kocsiba, a tartalmát osztályozzák, és lehet olyan küldemény, amelyik egy útba eső állomás zsákjába kerül, ahol a vonat szintén nem áll meg, és a zsák ott landol a földön.



Morton Grove kisváros Chicagótól 14 mérföldre északnyugatra esik, a Milwaukee Roadnak az Illinois-i Chicago és a wisconsini Milwaukee közötti, a Michigan tó partjával párhuzamos fővonalán. 2.200 lakosa van, és ez az állomás a vasúti kapcsolata 50-60 itteni vagy környékbeli vállalkozásnak.

Naponta 4 - 6 Hiawatha expressz halad át az állomáson 100 mph (160 km/h) sebességgel, ezen kívül a munkanapokon vagy 30 személyvonat jár itt, köztük bejáró vonatok, melyek a nagyvárosokba és azokból szállítanak utasokat. Áthaladnak az állomáson hosszú távolsági teherek is, ezek sípolnak az útátjárónál, más kapcsolatuk
ezzel az állomással nincs.

Az expressz áthaladása után Mark Corcoran állomásfőnök sietség nélkül pakol néhány expresszáru dobozt egy targoncára és a peronra húzza. Azt majd az érkező helyi teher viszi el.





A vonalszakasz, Morton Grove-től    Sturtevantig    , amin ez a way freight (tolatós vonat) észak felé végighaladt

Kalmbach Publishing Co. térképe [1]-ből


A távolban füst tűnik fel, gőzmozdony közeledik. Az állomásfőnök is figyeli. A gőzösön két fehér zászló, azt jelzi, hogy extra, nem menetrend szerinti vonat. (Az amerikai tolatós tehervonatnak nincs menetrendje, aszerint halad, amennyi munkája van egy-egy állomáson. Arra persze a vonatvezető ügyel, hogy a kétvágányú fővonalon az állomásokon áthaladó expresszek és gyorsvonatok elől időben egy mellékvágányra álljon.)

Megállásakor a vonat végén a caboose épp az állomás épület előtt áll. Az állomásfőnök üdvözli a caboose-ból leszállókat.

-Na, fiúk, mitek van ma nekünk? - kérdezi az állomásfőnök Ed Baley vonatvezetőt, aki maréknyi szállítólevéllel száll le a caboose-ból. A vonatvezető tud már a potyautasról, hozzám fordul:

-Helló, most utazhat is a leglassabb vonaton!

Ez a jellemzés a vonatról
néhány évvel korábban egy brit magazinban jelent meg.

-Emlékezhet Red Johnsonra, a hátsó fékezőre! - aki elő is bújik a caboose 40 lábnyi rakteréből, ami az LC.L (Less than a Car Load, kocsirakománynál kisebb kereskedelmi) küldemények számára van.

A caboose nagy ajtaját kinyitják, és láthatóvá válik egy nagy láda, rajta címke: WURLITZER AUTOMATIC PHONOGRAPH. Új zeneforrás Morton Growe teázójába. Az első fékező, Archie Dawenport is szükséges, hogy a ládát a caboose-ból óvatosan a peron targoncájára tegyék.

Corcoran állomásfőnök a vonatvezetőhöz fordul:

-Egy műtrágyás vagon, amit a múltkor a Vegetable Grower-nek hoztatok, kiürült. Vigyétek, ha akarjátok.

A vonatban van egy műtrágya vagon ugyanehhez a céghez, egy vagon a Robinson Clay Products számára, és egy vagon szén a Morton Grove Material Co.-nak.

Morton Grove-ban a Standard Oil és a Vaughan's Seed Store komoly vasúti szállíttatók, bár most nem kapnak küldeményt.

A vonat Consolidation (2-8-0, 1'D) mozdonya leakad a vonatról. Előrehúz, átállítják előtte a váltót, aztán a mozdony visszatolat és felveszi az üres vagonokat. Visszatér a fővonalra, utána rátolja az üres kocsikat a vonatra, aminek az elején az itt maradó rakott kocsik vannak. Azokat leakasztják a vonatról, a mozdony előrehúz. Mögötte a váltót ismét a mellékvágány felé állítják. A maradó kocsikat leakasztják. A mozdony gyorsít, és a rakott kocsikat belöki a mellékvágányra. Aztán az üres kocsikkal ráakad a vonatára.


        


A Consolidation lehúzza a kocsikat a vonatról a fővonalon

Linn H. Westcott felvétele [1]-ből









Valaki a vonatszemélyzetből átállítja a váltót a szabadon guruló két kocsi előtt, hogy azok a mellékvágányra gördüljenek


Linn H. Westcott felvétele [1]-ből


A tolatás közben az előre-hátra mozgó mozdony egy időre elzárja az állomás melletti útátjárót. A gyülekező autókból némelyik sofőr név szerint üdvözli John Wilkins mozdonyvezetőt, aki mosolyogva köszön vissza.




A lassú igásló

A vonali tolatós vonat Morton Grove, de a Milwaukee Road  vasút életének is integráns része. Igen, lassú vonat. Igen, a Consolidation a vasút igénytelen, de megfelelő erejű igáslova. A tolatós ugyanazon a vágányon jár, ahol a vasút híres expresszei, vagy a gyors, távolsági tehervonatok. Mégis a tolatós fejezi be a vasúti szállítást, és lehetővé teszi a számlázást az ügyfél, a megrendelő felé.

A tolatós vonat egész nap keményen dolgozik: ahová kell, beállít vagonokat az állomási mellékvágányra, felvesz üreseket, és udvariasan félreáll egy mellékvágányra, mikor egy Hiawatha expressz átrobog az állomáson. Aztán amilyen gyorsan csak tud, elmegy a következő állomásra, mielőtt a következő gyorsvonat odaér.

A Morton Grove-ba érkező, Sturtevant Patrol nevű kis tehervonat két órával korábban indult a chicagói Galewood Yardról (ld. a vonaltérkép legalját). Út közben a Northwest Flour & Feed Co. számára egy vagon lisztet adott le Forest Glenben.


A vonat mozdonya és a végén a caboose között vagy húsz, vegyes áruval rakott és néhány üres kocsi van. A rakomány szén, olaj, műtrágya, acél, rönkfa, építési gerenda és kő. Ez jó keresztmetszetet ad, hogy mit is szállít a Milwaukee Road és más vasutak az egész országban.

A way car, a tolatós vonat 
LC.L áru számára besorozott vagon tartalma még változatosabb. Bailey vonatvezető végignézi a szállítóleveleket.

-Egy kerékpár Montgomery Wardból Deerfieldbe, Billy Toccónak. Talán a fiú első biciklije! Csillog majd a szeme, amikor megjön a vonat!

-Egyéb áruk: egy konyhai mosogató, három tekercs drót, acél kerítésoszlopok és marhatartási eszközök. Olyan változatos, mint egy postai rendelési árukatalógus!






Glenview állomáson egy mellékvágányra félreállva a caboose személyzete figyeli, ahogy az észak, Minneapolis felé tartó Hiawatha
átrobog az A osztályú, No. 3-as, áramvonalas gőzössel az élén

Linn H. Westcott felvétele [1]-ből



Nincs menetrend, sem írásbeli utasítás



A Sturtevant Patrol-nak nincs gondja a menetrend betartásával, mert nincs is menetrendje. Ezen a kétvágányú, blokkrendszeres vonalon nem kell running orders, írásbeli utasítás a vonat menetéről. Ez, az Extra 1251 West jelű vonat a chicagói indító állomáson kapott egy clearance card-ot, amely azt bizonyítja, hogy a vonat megkapott minden írott dokumentumot, amely
az útjához szükséges. Ez esetben egyetlen ilyen volt, másolat egy forgalmi dokumentumról: "Second No. 20 will run 2 hours late"  (a 20-as számú vonat második szekciója két óra késéssel közlekedik).

A menete alatt ez a way freight felszabadítja a vonalat a menetrend szerint közlekedő teherek és személyvonatok számára, és ha a vonalon másik hasonló, menetrend nélkül közlekedő vonat lenne, a menetirányító gondoskodik róla, hogy melyik állomáson lesz a találkozás. A
way freight vonatvezetőjének nem csak az a dolga, hogy az állomásokon leadják-felvegyék a megfelelő tehervagonokat, hanem az is, hogy a vonat egy mellékvágányon álljon, amikor egy menetrend szerinti vonat elhalad mellette.

Ed Bailey a vonatvezetők őstípusa: jó felépítésű, napbarnított és barátságos. Jól ismeri a vonalát, nem csak a vasúti részét, de a vállalkozásokat is, amiket kiszolgál. Tudja, hogy a Farmer's Cooperative mit jelent a wisconsini Tuesdell számára, és azt is, hogy mit jelent a vasútnak: havi 25-30 vagon marhatápot, szenet és más szállítmányt. Szomorúan gondol az üvegházakra, amiknek az üvegét egy vihar betörte, és ez tönkretette a céget.

-Az a cég jó ügyfele volt a Milwaukee-nak!




Míg a vonatvégi személyzet Henry Honemannel, az állomásfőnökkel előreér a mozdonyhoz, azok már lekapcsoltak egy kocsi farönköt az Edward Hines Lumber számára, és egy kocsi építési anyagot a Rugen Stores-nak. Felvesznek kimenő L.C.L. küldeményt.

Az állomásépület mellől kerékpáros srácok figyelik a tolatást. A fiatalok nem veszítették el az érdeklődésüket a vasút iránt! Glenview forgalmas, növekvő méretű kisváros.

A mozdony a mellékvágányra tolta a helyben maradó vagonokat, visszatér a vonatára, a kocsikat összekapcsolják, csatlakoztatják a féktömlőket, és az Extra 1251 ismét menetkész.
Daper Archie Davenport, elöl (a mozdonyon) utazó fékező az ebédről tesz javaslatot.

-Jobb lenne, ha félreállnánk a téglás rendezőre, és a 101-es (vonat) épp elmegy, mire befejezzük az ebédet!

A mozdony az egész vonatot lehúzza a fővágányról és beállítja a téglás rendezőre. A személyzetnek egy órája van ebédelni.




A Milwaukee Road vasút a büszkeségük

Ebéd közben dübörgés hallatszik, a No. 101, az Afternoon Hi.

-Fogadok, nincs még egy ilyen vonat az országban! - mondja Red Johnson.

A vasutasok nem mindig szeretik a munkájukat, sem a vasúttársaságot, ahol dolgoznak, de ha egy külső személy hallótávolságon belül kerül, azt hallja, hogy ennél nincs jobb vasút az egész országban, sem jobb munka bárhol!

Befejezik az ebédet, a mozdonyszemélyzet felszáll a mozdonyra. Leakasztanak néhány üres vagont, amik a téglás rendezőn maradnak, és visszatolatnak vele egy másik mellékvágányra. A nap erősen kezd sütni, és a
szerkocsi felső, üres része felforrósodik. Felveszünk két új, téglával rakott vagont, és húzunk Techny-be, ahol egy üres tartálykocsit veszünk fel a Cooskey Oiltól.

A vasúti hídon a Chicago & North Western 4-8-4-ese látszik, egy tehervonattal halad a társaság Provizo teherpályaudvara felé. A vasutasok nézik a hosszú tehervonatot, végén a caboose-zal, aztán indulunk Northbrookba.


Út közben Bailey vonatvezető a zeolitról magyaráz, ami vízlágyító. A Culligan Zeolite Co. Northbrookban három vagon nyers zeolitot kap, és felad öt vagon feldolgozott anyagot, Kaliforniába, a kormányprogram számára. Northbrookban egy vagonnyi L.C.L. kereskedelmi árut adnak le, benne egy 900 fontos (409 kilós) kábeldobot, amit egy helyi vállalkozó teherautójára kell átgurítani.

A tehervagon remegni kezd, aztán rázkódik, ahogy a No. 6, egy újabb Hiawatha átrobog az állomáson. Az új kocsikat összekapcsolják a vonattal, és ahogy az állomáson várakoznak, a vonatvezető az útátjárónál a vonat kettéosztására utasítja a személyzetet, hogy az útátjáróban ne akadályozzák a forgalmat.

-Nem, jogszabály nem kötelez minket
erre - mondja.
-Szabály szerint 10 percre elfoglalhatjuk az utat. De a vasútnak jó szállíttatói vannak Northbrookban, szükségünk van az emberek jó véleményére a vasútról, amit nem kapnánk meg, ha hosszan elzárnánk az útátjárót.





Indulás tovább

Folytatjuk az utat. Deerfield az elővárosi kocsik tárolójával, West Lake Forest, felveszünk egy gabonás kocsit, Rondout, keresztezés több vasútvonallal. No. 100, újabb Hiawatha. Wilson állomás: ott most nincs dolgunk. Gurnee: felveszünk egy vagont szarvasmarhákkal. Wadsworth: a tégla építésű torony és nagysebességű keresztezés. Russellben a vonatvezető megkérdezi a mozdonyszemélyzetet:

-Gondoljátok, hogy elérjük Ranney-t a No. 9 előtt?
-Persze!

Indulunk a 4,6 mérföldes útra, 15 perccel a No. 9 érkezése előtt. Ranney-ben egy sárga fölötti vörös fényű bejárati jelző után, villamos állítású kitérőn járunk be a mellékvágányra. Hét perccel később egy könnyű Pacific mozdony vontatta, a Copper Country Limited, ülőhelyes és Pullman kocsik sorával elrobog mellettünk, Green Bay és felső Michigan felé.

A tolatós vonat munkája közel kész. Sturtevant felé a jelzők mint a közútiak, nagyrészt zöldek, de van rajtuk vörös és sárga is, ahogy követjük a No. 9-et. Somersben leadunk egy mosogatót a szerelvényeivel, egy csomag kerti palántát, és 25 gáztartály hengert Wisconsin Rapids-ból. Somers állomásépülete sötét, reggelig bezárták. A váltókulcs nyitja az áruraktárat, bepakoljuk a leadandó árut.

Az utolsó szakasz a leghosszabb, de a legkellemesebb is. Sturtevant állomáson a fénycső térvilágítás, az állomási fények és a jelzők világítanak. A rendezőben egy menetrend szerinti tehervonat nehéz mozdonya rendez, miközben mi hívójelzővel járunk be a nyugati rendezőbe. A mozdonyvezető félreállítja a caboose-t, vizet és szenet vesz. A vonatszemélyzet többi tagja a caboose-ban vacsorához készülődik.

A mozdonyvezető visszanéz a (nekünk) óriási mozdony vezetőfülkéjéből

Linn H. Westcott felvétele [1]-ből

Ez a 2-8-0-s 1913-ban készült a vasúttársaság West Milwukee Shops járműgyárában







Egy 4-8-4-es mozdony továbbindul Chicagóba, miután vizet vett Sturtevantban, 1947-ben


Linn H. Westcott felvétele [1]-ből


A tolatós vonat személyzete ennek az állomásnak egy másik vágányán éjszakázik.




Red fékező felgyűri az inge ujját, és nekiáll vacsorát készíteni a caboose kályháján.

-Velünk marad steak vacsorára? - kérdezi.

Elmondja, hogy a hétfő steak nap, szerda valami főzelék, a péntek pedig hal vagy tojás. A köztes napokon a vonat Chicagóba megy, és a személyzet otthon vacsorázhat.

A vacsora kellemes a caboose-ban, az éjszakában. A vasutasok jól főznek, utána a fűtő mosogat. A felhajtott ágyakat lekapcsolják és alváshoz készülődnek.
-Holnap korán kelünk - mondják. -Nem csak ismét végigmegyünk a fővonalon, de elmegyünk Racine-ba is.

Az öt ember, aki megszemélyesíti a vasúttársaságot az ügyfelek, a szállíttatók számára, lefekszik. Az éjszakát tücsökciripelés hangja tölti be.

A fővonal felől, ahonnan a tolatós vonat érkezett, fény dereng. A No. 361-es lesz, a helyi vonat Milwaukee-ba, amivel a riporter hazautazik. A vonat mozdonya hosszan sípol az állomás előtt.

-Jó éjszakát! - búcsúznak a vasutasok. -Jöjjön máskor is!







Források:

  • Classic Trains Special Edition: Great Trains FREIGHT [1]
  • William D. Middleton, George M. Smerk, and Roberta L. Diehl: Encyclopedia of North American Railroads  [2]
  • Jeff Wilson: Produce Traffic & Trains [3]
manhattani      

  2023. november 9.