Kirándulás Balatonfüredről Tapolcára a 22,034-es (275-ös) gőzössel, onnan NOHAB-on haza



1. rész:  Balatonfüred- Tapolca




Az írásban szereplő felvételek mind 1990. július 3-én készültek. A fényképek a sajátjaim, külön engedély nélkül letölteni csak saját nézegetésre engedélyezett.
 



Hírt kaptam, hogy a Balatonfüred - Tapolca históriai, gőzös vontatású vonatot barátom, Matejecz Béla viszi, odautaztam. A modern állomásépület előtt már ott áll a vonat a kis gőzössel.
 




A vonat

Szeretem ezt a vonatot. Valaha sok ilyen járhatott a magyar mellékvonalakon 275-ös, "motorpótló" mozdonnyal, néhol egy paklikocsival kiegészítve, többek között Vámosgyörkről Jászapátira is, ahová sokszor vonatoztam. Akkoriban a gőzmozdonyt a jászapátii fűtőházban tartották karban.




A mozdony

A MÁV 22,034-es gőzmozdonya


A MÁVAG 1928 és 40 között 168 ilyet épített,
Tengelyelrendezése 1'B1'-h2t.
Legnagyobb megengedett sebessége 70 km/h,
Kazánnyomása 14 bar,
Hajtott kerék átmérő 1220 mm,
Szolgálati súlya 35,9 t,
Tengelyterhelése 10,1 t.

A 22 osztályú (1956-tól 275 osztályú) mozdony a motorkocsik-vonatok menetrendjében járt a mellékvonalakon. Egyet működőképes állapotban őriztek meg.

[2], György Villányi: Hungarian Motive Power













Matejecz Béla mozdonyvezető (jobbra) és Tar József fűtő készítik fel a mozdonyt az útra.
 






A kalauz várja a vasútbarát turistákat


Sajnos a nevére nem emlékszem.








Szép a kocsik belseje is, a korabeli kényelmet nyújtja.










A régi balatonfüredi állomásépület






Az indulási idejében a jelző sárga-zöldre (szabad legfeljebb 40 km/h-s sebességgel) váltott és elindultunk

A sebesség betartása nem okozott gondot a kis mozdonynak.


(Egyszer az ABnymot típusú, harmadrangú segélyszerelvénnyel mentünk az 1-es vonalon Szombathelyre. Annak a vonatnak 40 km/h volt a legnagyobb megengedett sebessége, ezért a kitérő irányú váltón is teljes sebességgel haladhatott. Egyszer tette is, amikor egy gyorsteher elől a helytelen, a bal vágányra tettek át bennünket.)







Haladunk


Az északi part





Zánka-Köveskálon az egyvágányú vonalon egy szembejövő mérővonatra vártunk





Ahol megálltunk, többen fényképezték- videózták a vonatot







Szép, arányos kis mozdony


Néha annak is kell












A mozdony kellemes szagú füsttel borított be pályát és megállóhelyet




Ennyit lát a mozdonyvezető a pályából





Befutottunk Tapolcára.





Vége az 1. résznek


2. rész Tapolcán mozdonykarbantartás és -kiszerelés, a 204-es gőzös érkezik a 100 éves vonattal, majd utazás haza




 







Források:

  • Saját fényképfelvételeim
  • György Villányi: Hungarian Motive Power [2]
       Tomori László      

       2022. október 15.

Javítás 2024. március 3:
a mérővonat nem Tapolcán halad át, a kép törölve.