|
Kirándulás Balatonfüredről Tapolcára a 22,034-es (275-ös) gőzössel, onnan NOHAB-on haza 1. rész: Balatonfüred- Tapolca |
Az írásban szereplő
felvételek mind 1990. július 3-én
készültek. A fényképek a sajátjaim,
külön engedély nélkül letölteni csak
saját nézegetésre engedélyezett. |
Hírt kaptam, hogy a
Balatonfüred - Tapolca históriai, gőzös
vontatású vonatot barátom, Matejecz Béla
viszi, odautaztam. A modern állomásépület
előtt már ott áll
a vonat a kis gőzössel. |
A vonat Szeretem ezt a vonatot. Valaha sok ilyen járhatott a magyar mellékvonalakon 275-ös, "motorpótló" mozdonnyal, néhol egy paklikocsival kiegészítve, többek között Vámosgyörkről Jászapátira is, ahová sokszor vonatoztam. Akkoriban a gőzmozdonyt a jászapátii fűtőházban tartották karban. |
A
mozdony A MÁV 22,034-es gőzmozdonya A MÁVAG 1928 és 40 között 168 ilyet épített, Tengelyelrendezése 1'B1'-h2t. Legnagyobb megengedett sebessége 70 km/h, Kazánnyomása 14 bar, Hajtott kerék átmérő 1220 mm, Szolgálati súlya 35,9 t, Tengelyterhelése 10,1 t. A 22 osztályú (1956-tól 275 osztályú) mozdony a motorkocsik-vonatok menetrendjében járt a mellékvonalakon. Egyet működőképes állapotban őriztek meg. [2], György Villányi: Hungarian Motive Power |
Matejecz Béla mozdonyvezető
(jobbra) és Tar József fűtő készítik fel a
mozdonyt az útra. |
A kalauz várja a vasútbarát turistákat Sajnos a nevére nem emlékszem. |
Szép a kocsik belseje is, a
korabeli kényelmet nyújtja. |
A
régi balatonfüredi állomásépület |
Az
indulási idejében a jelző
sárga-zöldre (szabad legfeljebb 40 km/h-s
sebességgel) váltott és elindultunk A sebesség betartása nem okozott gondot a kis mozdonynak. (Egyszer az ABnymot típusú, harmadrangú segélyszerelvénnyel mentünk az 1-es vonalon Szombathelyre. Annak a vonatnak 40 km/h volt a legnagyobb megengedett sebessége, ezért a kitérő irányú váltón is teljes sebességgel haladhatott. Egyszer tette is, amikor egy gyorsteher elől a helytelen, a bal vágányra tettek át bennünket.) |
Haladunk |
Az északi part |
Zánka-Köveskálon az
egyvágányú vonalon egy
szembejövő mérővonatra
vártunk |
Ahol
megálltunk, többen fényképezték-
videózták a vonatot |
Szép, arányos kis mozdony |
Néha annak is kell |
A mozdony
kellemes szagú füsttel borított be
pályát és
megállóhelyet |
Ennyit
lát a mozdonyvezető a pályából |
Befutottunk Tapolcára. Vége az 1. résznek 2. rész Tapolcán mozdonykarbantartás és -kiszerelés, a 204-es gőzös érkezik a 100 éves vonattal, majd utazás haza |
Források:
|
Tomori
László 2022. október 15. Javítás 2024. március 3: a mérővonat nem Tapolcán halad át, a kép törölve. |
|