Kínát megnézni vagy több év kell, vagy egy hét. Magam objektív okokból az utóbbit választottam. Tudom, hogy Peking, Sanghaj és a kettő közti vasúti utazás nem az egész ország, de mint vízcseppben tükröződik a tenger, ez is sokat megmutat a (jó értelemben) forradalmi időszakát élő országból és társadalomból.




Az írásban a saját felvételeim vannak, amelyik nem az, ott jelzem.



A repülés

Az Emirates-szel, nyugodt, rendkívüli eseményektől mentes, viszonylag pontos repülések.
Oda Budapest - Dubai B777-es, Dubai- Peking a régóta vágyott géppel, a szuper Jumbóval, az A380-assal. Mivel mind beszálláskor, mind a gépen csak a saját szintem láttam, nem volt meg a "hűű, mekkora gép!" érzésem.

Haza Sanghaj - Dubai, szintén szuper Jumbo, Dubai- Budapest B777. Korábban hallottam, hogy a Budapestre repülő Emirates személyzet 2 napot tölt Magyarországon, ezért ideális lenne az Emirates-nél dolgozó magyar pilóták számára,
a kapitány mégsem volt magyar nevű, de az utaskísérők között több magyarul beszélő is volt.






Ekkora személyzet szolgálja ki ennek a butácska képű A380- asnak minden utasát

Mindkét kép Peking, Beijing Capital nemzetközi repülőtér (PEK), 2018. május 11.




Dubai fölött repülünk

2018. május 10.



Dubai fölött, a felső sötét sáv a tenger

2018. május 10.





Ellátás

Kifogástalan szállodákban laktunk, svédasztalos reggelivel, ahol, aki akart, kontinentális menüt is összeválogathatott magának. Helyi íz volt a héjában négyfelé vágott főtt tojás.

Az ebéd és a vacsora forgó asztalos, kínai menü volt, változatos, jó ízű ételekkel.

Egyszer vacsoraidőben egy igazán elegánsnak látszó étterem előtt állt meg a buszunk, kíváncsi voltam, milyen egy kínai nagyétterem. Nem tudtam meg, a mellette lévő kisebb étkezőbe mentünk, ahol kifogástalan vacsorát kaptunk.





A pekingi szállónk előcsarnokában állították ki a haditengerészetük új büszkeségét, a repülőgép hordozót

Harckész állapotban, még az esetleg vízbe esett harci gépek személyzetét mentő, a hajó mellett repülő helikoptert is megmodellezték




A kínaiak életmódja

A régi időkben (de gyanakszom, hogy még az ötvenes években is), amikor kevés volt az élelmiszer, Kína szerte köszönési forma volt az "Ettél már ma?" Ha igen, jobb volt az üdvözölt (kérdezett) hangulata, élete.

Ma már az élelmiszer nem probléma Kínában. Teng Hsziao Ping jelszava, a "Gazdagodjatok!" óta pedig más a kínaiak gondja. Inkább a szabadkereskedelmi övezetekben, mint például Sanghaj, ahol a gazdasági fejlődés és az emberek gazdagodása még erősebb, mint az ország többi részében, a köszönési mód: "Gazdagodtál ma?"

Az ottani, a hagyományos értékeket lazábban, liberálisabban kezelők köszönése pedig "Elváltál már ma?"

Változnak az idők.



A hölgyek öltözködése a hagyományos hosszú, alighanem selyem ruhától a nyugatias farmer sortig terjed

Úgy láttam, az öltözködési stílus nem függ a hölgy korától.
Az urak öltözködése olyan, mint akár nálunk. Mao öltözetet csak emlékboltban láttam.








Lakóház egy viszonylag zárt, zsákutca jellegű udvarban

Tanakodtunk, hogy mire lehetnek a rácsok. Nem tarthatnak mindenhol madarat, pláne hogy a rácsok rúdjai között elég nagy a távolság. Mászó gyereket védendő sem lehet a rács, mert némelyiknek vízszintes rúdjai vannak. Abban maradtunk, hogy az akrobatikus képességű betörőktől védik a lakást.


Emeletráépítés

Lazán értelmezik a statikai szabályokat



Foghíjbeépítés a sanghaji csatorna mentén



Korábban Peking rákfenéje volt a sivatagi homokkal szennyezett levegő. Történelmi fényképen látszik, amint Mao tárgyal, és a lábuknál a díszes, porcelán billikom formájú köpőcsésze. Néha muszáj volt kiköpniük a szájukban összegyűlt homokot.

Ezen úgy segítettek, hogy a városok köré kilométer széles erdősávokat telepítettek. Mára Peking levegőjében sehol sem éreztem szálló homokot.

A sok telepített facsemete egy része más célt is szolgált: miután megnőtt és megvastagodott, földlabdával együtt kiemelték és a városi épülő parkokban ültették el újra. Amíg kialakult a nagy gyökérzetük, a törzsükre tekert kötél locsolásával juttatják vízhez a fejlődő fákat.

Ezen az épülő téren először (a meglehetősen erőszakosan kínáló) árusok jelentek meg, aztán melléjük épült a park is.



Teng Hsziao Ping kiadta a jelszót (engedélyt?) a nép gazdagodására. Úgy értette, hogy egyéni vállalkozásokból. A mostani rendszert állami szocializmusnak és egyéni kapitalizmusnak látom.

Sokak hirtelen gazdagodásával hirtelen sok telefon vonalat igényelt a nép, ez a képen látható rögtönzött megoldásokat szült. Úgy gondolom, addig ezt is jónak tartják, míg úgyis átvesznek minden távközlési feladatot a vezeték nélküli megoldások.



A történelmi emlékeket (meg általában mindent) kamerákkal őriznek, és erre nincs mindenhol figyelmeztető kiírás. A benyúló vastag ágat tartó függőleges "fatörzset" bizony vagy egy tucat csavar rögzíti a beton alapjához.

A padon ülő fehér inges férfi nem biztos hogy biztonsági ember, de valószínű.






A régi pekingi vasúti pályaudvar, ma vasútmúzeum. Sajnos a feszített program miatt nem volt idő megnézni



A pályaudvar másik nézetből

A képen látható csomag nélküli életerős fiatalember a tipikus turista (v.ö. tipikus hagymakereskedő), szúrósan nézett rám, hogy felé is irányult a lencse, de nem szólt hozzám






Kínában is hódít a kütyümánia

Ezen a pekingi buszon szinte senki nincs, aki nem a kis masináját nézné-nyomkodná








A TESCO áruház táblája

Ma már a Kínai Népköztársaságba is beengedik a világ kereskedelmi márkáit, de kínai megjegyzést fűznek hozzá. Ezek a jelek azt jelentik: A mennyei áru.

A Coca Colához fűzött jelek jelentése: A szomjas száj.





Közlekedés

Néhány 10 éves fényképeken láthatjuk, hogy a kínai nagyvárosi tömegközlekedés kerékpárosok hadserege volt. A híres jelszó, "Gazdagodjatok!" óta a helyzet gyökeresen megváltozott. Az olcsó egyéni közlekedési eszköz a villamos hajtású robogó lett, Pekingben rengeteget látni. Halkan, fürgén járnak az autók között is, és ahol lehet, csatlakoztatják a járművet a villamos hálózatra.




Aki még ennyire sem akarja szennyezni a környezetet, azok számára az állam a MOL Bubihoz hasonló módon bérelhető sárga kerékpárokat gyártatott le. Több százmillió, egyes hírek szerint egy milliárdnyi sárga kerékpárt, bárki használatára. Náluk ezek a felvehető biciklik nem saját állóhelyen várják az utast, hanem ráülés előtt kártyát kell helyezni az olvasójába, az meg vezeték nélküli hálózaton keresztül elvégzi az azonosítást és az út végén a díjkirovást. Aztán az utazás végén a kerékpár bárhol otthagyható.

Ez az óriási kerékpár állóhely a Tienanmen tér mellett található.



A korábbi hadseregnyi kerékpáros robogóra ült, a szállítók meg ilyen triciklivel járnak. A robogók és a triciklik mind, kivétel nélkül, villamos hajtásúak. Csöndesek és nem füstölnek. 



     Tipikus utcakép kisforgalmú városrészben

A bio hajtásún kívül a járművek villamosak, talán még a személyautók is





Ő valószínűleg személyszállító kisvállalkozó, természetesen villamos hajtású járművön

.
                      Egy igazi mozgó esernyő, ez is villamos hajtású  
>






.
                             
Ki mondta, hogy az ivóvizes palackok szállításához négy kerék kell? Elég a hosszú kar is.


A fenti járműnek egy elegánsabb kivitele





A nagyvárosokban (Peking és Sanghaj) és a környékükön jó utakon, jó autópályákon, a városokban jól kiépített közúti csomópontokon át buszoztunk. Rengeteg a személygépkocsi, mintha a régi kerékpáros hadsereg minden tagja autóba ült volna. A nagyvárosokban rendszeresek a dugók, az utak fölött világító táblák jelzik, hol állt meg a forgalom, aki tudja, elkerüli a dugót.

A híres-hírhedt Tienanmen térre nagyon szigorúan csak azok hajthatnak be, akiknek ott hivatalos dolguk van: párt- és állami vezetők, vagy akár a mögötte lévő Nemzeti színház alkalmazottai. Mégis, a tér kétszer legalább 3 sávos útján óriási az autóforgalom.



A mennyei autópálya-kapu                      2018. május 11.

Ezt sem napi száz autóra méretezték





A rendszám egy, a körzetet jelölő kínai írásjelből, latin betűkből és arab számokból áll

Ez pekingi


A sanghaji rendszám


A felújított utak mentén a nagyon informatív kilométerkövek





A sötétített autó üvege ott nem sötétített, ahol a visszapillantó tükröt lehet nézni


Besorolást jelző tábla

A középső sáv a mentőé-tűzoltóé.

A városban rengeteg a forgalomfigyelő kamera, olyan sűrűn vannak, hogy
a tárolt felvételekből egy autót az egész útján nyomon követhetik



Gyalogos felüljáró

Forgalmas utak keresztezésében teljes kört képez. Minden sarkon fel lehet menni rá, és nem kell kivárni a zöld lámpát. Olcsóbb, mint az aluljáró, igaz, hogy nem véd az esőtől-széltől.




Az "olimpiai falu"




A pekingi olimpia egyik fő stadionja, ma a Pekingi Nemzeti Stadion                                    


2008. júniusában nyitották meg, az olimpia alatt a nyitó- és a záróünnepség helyszíne volt. Nappal impozáns, este romantikus látvány Formája után madárfészeknek becézik. Az építménybe 42 ezer tonna acélt építettek be.










Futurisztikus épület, a Fáklya, olimpiai sajtóközpont,


példás utóhasznosítással      

Az IBM irodái vannak benne





Az olimpiára épült a Nemzeti Vízi Központ is. Az egyfolytában színjátszó falú épület a világ legnagyobb tetrafluor etilénnel borított épülete    





Az emléktárgy boltban a hagyományos kínai ruhák mellett Mao egyenruha és vörös csillagos sapka is kapható, de ezt már a kínaiak sem veszik nagyon komolyan



Talán a sietség okozta, talán a nagy nyüzsgés, az olimpiai építkezéseknek sok halálos áldozata volt. Naponta átlagosan egy ott dolgozó halt meg. Máshol a kínaiak jobban ügyelnek a munkabiztonságra. Nálunk az épülő magasépületek korlátja általában betonvas rúdra erősített deszka, rajta piros-fehér műanyagszalag, Pekingben több helyen láttam sokkal komolyabb korlátot az építkezéseken. Az olimpiánál kicsit korábban átadott tibeti vasút építésénél elhatározták, hogy munka közben senki ne haljon meg balesetben. Az építkezés mellett állandó orvosi jelenlét volt, elsősegélyre és életmentésre szolgáló mobil kórházakkal, és a nagy magasság miatt szükséges oxigénsátorral. 




A Nagy Fal


Legenda, hogy szabad szemmel látszik a Holdról, de közelről óriási és impozáns, főleg annak tudatában, hogy az egészet egyszerű kézi szerszámokkal, néha rabló hordák támadásai közben építették.



A Nagy Fal felvételei 2018. május 12-én készültek.





Parancsnoki épület, laktanyák, őrtornyok, és persze maga a Fal








Innen harcoltak a támadó rablócsapatok ellen.

Ezek gyakran a hunok voltak, és a kínaiak minket, magyarokat azonosítanak velük, a magyarok neve Pinyin átírásban xiongyali, nagyjából úgy hangzik, hogy hszongyali, a szó jelentése az idegenvezetőnk szerint  rablóbanda.





Mint minden más műemléknél, itt is részletes ismertetőt, térképet, iránymutatást találtunk. Itt angol és kínai (mandarin) nyelven, máshol egy másik, a kínaihoz hasonló írással is. Annyira hasonlított a kínaira, hogy azt hittük, valamelyik nyelvjárás, talán a hong-kongi vagy a tajvani. Megkérdeztük, nem. Az a hasonló írás japán nyelvű volt



A Kínai Nagy Fal nem tévesztendő össze a Kínai Nagy Tűzfallal, mely az ottani lakosság káros internetes információkhoz jutását hivatott korlátozni. A próbálkozásom után tudtam meg, hogy a gmail is tiltott Kínában. A szállodában ingyenes wifi volt, amin sehogy sem tudtam megnyitni a gmail fiókom. Kínomban engedélyeztem a telefonomon az adatátvitelt, minek hatására a kis mocsok elkezdte letölteni a GSM hálózaton az alkalmazások frissítését, mintegy 14 ezer forint díjért. Ezt szerencsére csak itthon kellett kifizetnem.




Jáde szobrászat

A jáde értékes féldrágakő, néha óriási, több tonnás darabokban is bányászható. Kínában a jáde faragás vagy 4000 éves múltra tekint vissza. Dísztárgyakat, amuletteket készítenek belőle, a kisebb- nagyobb faragványok  eladása a turistaipar egyik komoly bevételi forrása.













Jádéból faragott óriási sárkányhajó a szállodánk előcsarnokában

Úgy láttam, a láncszemeket egyenként faragták ki így kapcsolódva, hozzányúlni
persze nem mertem.




Cloisonné

Egyfajta festőművészet. A legenda szerint úgy keletkezett, hogy európai felfedezőknek Kínában elfogyott a dohányuk. Kínjukban pálcikákkal kotorták ki az üveg tárolóból a maradék maradékát. A pálcika a tároló belső falán nyomot hagyott. Innen jött az ötlet, és később a kínaiak ugyanilyen módon részletes, gyönyörű képeket festettek üveg edények belső falára.




A művész alkotás közben

Csillagászati áron a nevünket is belefestették volna egy kis üvegedénybe






Készülnek nagy, sőt modern cloisonné művek  is.







Vége az első résznek


2. rész:  a Peking-Sanghaj szuper expressz, Sangháj és a mágneses lebegő vasút.








Szakirodalom:

 

  • KirMa Cheng: 15 perc kínai nyelvkönyv, Mérték kiadó
manhattani

2018. augusztus 15.