|
VII. rész: Sacramento Shops a II. világháborúban és utána |
Előző rész: VI. rész: Swindon a II. világháború után, a gőzmozdonygyártás végéig |
A II. világháborúban |
Ahogy
a háború sötét fellegei gyülekeztek
Európa és Ázsia egén, és az USA
Nagy-Britanniának a Lend-lease ellátója lett,
egyre több amerikai ismerte fel, hogy az országa sem
tudja kivonni magát a konfliktusból. És bár az 1942-es SP Bulletin
címlapján a lent látható, hadi
célokat szolgáló tárgy
gyártásának képe jelent meg, Sacramento
Shops hadieszköz gyártással nagymértékben nem vett részt az amerikai háborús erőfeszítésekben. |
Amellett,
hogy a vasútnak és a Shops-nak is sok
dolgozóját behívták katonának,
Sacramento Shops-nak fontosabb szerepe volt a vasútjának, a Southern Pacific-nek az
óriási hálózata
ellátásában
jól működő mozdonnyal és elegendő vasúti
kocsival, meg azokat mindennel
felszerelni. |
A
mozdonyon folyó munka mellett olyan tárgy
gyártása folyik, melynek méreteihez a
Shops-ban hozzászoktak Southern Pacific, John R. Signor Collection, [5]-ből Az eszköz célját a háborús titkolózás miatt nem közölték, csak hogy egy védelmi iparban működő contractor (szerződéses szállító) számára készül. Valószínű, hogy a Liberty, nagy tömegben készült átkelőhajó fenéklemezének a hengere lett a portlandi hajógyárba, Oregonban. Minthogy Sacramento Shops-nak gyakorlata volt nagyméretű tárgyak öntésében és gyártásában, valamint eszközei is voltak ehhez, ilyeneket gyártott, mint például horgonyokat hadi célokra készülő hajókhoz. Ezek a gyártások nem voltak jelentősek a Shops vasúti célú munkái mellett. |
A háború után amerikai technikatörténészek azt mondták:
a győzelem fő tényezője volt a Jeep, a 2 és 1/2
tonnás szállító teherautó, a DC-3-as kétmotoros
szállító repülő, és nem
utolsó- sorban az amerikai emberek technikai
zsenialitása és szellemi tartaléka. Sacramento munkásállománya bizonyítottan birtokában volt ezeknek a képességeknek, emellett 70 év sikeres alkotásra és folyamatos innovációra tekinthettek vissza. Néhány újítás, mely Sacramento Shops-ban keletkezett és sikeres pályát futott be: --a Stevens féle "Monkey Motion" gőzös gépezet, --olajtüzelésben a lapos befúvó, melyet később George Von Boden továbbfejleszt, és körkörös, a tűzszekrényt jobban kitöltő lángot hozott létre, emellett lehetővé tette a tűz táplálását az emelkedőn haladó cab-forward (vezetőfülke elöl) mozdonyoknál (ezeknél a szerkocsiban lévő olajat csövön a mozdony elején lévő tűzszekrényig kellett vezetni), --maga a cab-forward elrendezésű gőzmozdony, mely a személyzetnek nagyobb kényelmet és biztonságot nyújtott, --a teljesen acél építésű személyvagonok, ez növeli a biztonságot, emellett olcsóbb gyártást tesz lehetővé, mert a faépítésű kocsikhoz szükséges gyakorlott ácsok és asztalosok helyett az előregyártott fém elemek összeszerelésével betanított munkások is készíthetik, |
--kerékabroncs
biztonsági szorító, ami a helyén tartja a
mozdonyok abroncsát akkor is, ha például
tartós fékezés miatt felizzana és meglazulna, ekkor a szorító védi a
gépezetet és a kazánt, --rugós olajozó, mely automatikus és állandó kenést biztosít a mozdonycsapágyaknak. 1941-ben a háborús készülődésben a Shops áttért a hat napos munkahétre, és nagy tehervagon építési, és modernizációs programokba kezdett. A katonának behívott munkások helyét nagyrészt női munkaerő vette át. Nőket olyan munkakörökbe osztottak be, melyek szükségesek voltak, de nem voltak kritikusak, hiszen az előképzettségük és gyakorlatuk ezt tette lehetővé, például alkatrészeket válogattak, sínszögeket élesítettek, féktömlőket vizsgáltak, és alkatrészeket hordtak a raktárból a műhelybe. Azt is figyelembe vették, hogy nők szívesebben dolgoztak többen együtt, mint egyedül. A női csapatokat gyakran nyugdíjból visszahívott öreg szakik oktatták. A női munkaerővel szembeni elvárás nem volt kisebb, mint férfi elődeikével, kivéve, hogy nem végezhettek tényleg nehéz fizikai munkát. A háborús felkészülés áttörte a gátat a női munkaerő előtt, akik közül sokan később a háború után vagy a Shops-ban dolgoztak tovább, vagy azon kívül, raktárosként, bolti eladóként vagy hivatalnokként helyezkedtek el. A kétkeresős családok jobb jövedelmi viszonyok között éltek, a gyerekeiket drágább iskolákban taníttathatták, ez társadalmi felemelkedést is hozott. |
A
háborús évek alatt, 1945-re a
szállított tonnamennyiség az 1939-es
érték háromszorosára, az
elszállított személyek száma
ötszörösére nőtt, emellett a Shops
dolgozóinak száma a behívások miatt
jelentősen csökkent. A munkaerőhiányt pótlandó középiskolásokat is
felvettek, akik fiatalok voltak katonának. Az ott dolgozók mellett őket is
nyugdíjból visszahívott szakemberek
oktatták. A nyugdíjazás korhatárát 10 évvel, 65 éves korra emelték, a felvétel alsó korhatárát pedig 16-ra csökkentették. Így érték el, hogy a szerszámgépek a korábban szokásos 8 óra helyett napi 12-14 órát, heti öt nap helyett pedig 6-ot, néha hetet dolgozzanak. Az amerikai állam, a Southern Pacific és a Sacramento Shops jól kezelte a megváltozott munkaviszonyokból eredő szociális problémákat. |
Egy
korabeli TRAINS magazinszám őszintén megírta, hogy a
gazdaságban több pénz van kinn, mint hogy
mindért árut, szolgáltatást vagy
mást lehetne venni. Ha sokan sokat
vásárolnának, emelkednének az árak,
az infláció pedig a vevők pénzének
vásárlóerejét is csökkentené. A
magazin tanácsokat ad az olvasóknak, hogyan tudják
segíteni az ország háborús
gazdaságát, hogyan kerülhetik el az
inflációt: 1. Csak azt vegyél, amire valóban szükséged van! 2. Ne fizess érte többet, mint a szokásos ár! 3. Tartsd alacsonyan a saját árad! Ne húzz pénzügyi hasznot a háborús viszonyokból! Ne kérj többet a munkádért, a szolgáltatásodért vagy az árudért! (Volt, ahol leírták: Ne kérj fizetésemelést!) 4. Takarékoskodj! Vásárolj és tartsd meg a Háborús Kötvényt (ez olyasmi, mint a Békekölcsön volt, csak ott nem volt kötelező), hogy biztosítsd a jövőd! Ne mondd fel, tartsd meg a biztosításod! |
Emellett folyt a hagyományos gőzmozdony gyártás és -felújítás, és nem
minden művelet történt labortiszta
körülmények között. Négy munkás a kovácsműhelyben gőzmozdony csatlórudat gőzkalapáccsal kovácsol Southern Pacific, John R. Signor Collection, [5]-ből A munkásokon kalap, ez megfelelt az akkori munkavédelmi előírásoknak. |
Hengerfúrás Southern Pacific, John R. Signor Collection, [5]-ből Ez az alkatrészek nagy súlya miatt a mozdony összeszerelő műhely melletti gépműhelyben történt. A többrészes művelet adta meg az öntvénynek a pontos méretét és a sima felszínét. |
Már
a háború előtt, 1939-ben megjelent az USA
vasúthálózatán az EMD FT,
kiváló tehervonati dízel-villamos mozdonya.
Látszott, hogy a dízel alapú vontatás
előbb-utóbb leváltja a gőzöst. Sacramento Shops legfelső
vezetésének stratégiai döntést kellett
hoznia: folytatja-e a
gőzmozdony gyártást segítő
beruházásokat, vagy gyorsan a dízelmozdonyok
kiszolgálására vált. Úgy döntöttek, hogy a háborús előkészületek, majd maga a háború miatt hatalmas mértékben megnőtt ember, áru és hadianyag szállítási igényeket elsősorban gőzmozdonyokkal tudják kielégíteni, a Shops ilyen irányú képességeit fejlesztik. |
A
nem használt műhelyeket, mint a fa személykocsik
gyártásához szükséges
ácsműhelyt a fémépítésű kocsik
készítésére állították
át, de kialakítottak új gyártó
és karbantartó helyeket gőzmozdony
gyártásra is. Még 1946-ban is
felépítettek gőzösök
mérésére és
beállítására szolgáló Standing Test Plant-et, a gőzmozdonyokat álló helyzetben vizsgáló állomást. |
1946-bn épült ez a gőzmozdony vizsgáló Sacramento Shops-ban Southern Pacific, John R. Signor Collection, [5]-ből Az SP és a Shops ezzel mutatta a gőzösök melletti elkötelezettségét. Az épületben vizsgált, és teljes kazánnyomással dolgozó mozdonyt az épület előtt álló, a kerekeiről leemelt szerkocsi látta el vízzel. |
A No. 4401-es gőzös a próbapadon Southern Pacific, John R. Signor Collection, [5]-ből A mozdony működési paramétereit álló helyzetben, de üzemszerű viszonyok között mérték. |
A grafikon rajzolókkal is felszerelt műszertábla Southern Pacific, John R. Signor Collection, [5]-ből A műszeres egység a bal oldali képen látható mozdony működési paramétereit méri. Ezek a mérések nem csak a mozdonytervezés és -fejlesztés eszközei voltak, minden újonnan készült, vagy nagyjavításon átesett mozdonynál elvégezték. |
A
vizsgáló állomáson új
megoldások, eljárások
működőképességét,
hatékonyságát is vizsgálták. Ilyen
volt az a kazán biztosító, mely elolvadt, amikor a
kazán vízszint túl alacsony lett és a
kazán túlhevült. Az elolvadt biztosító
furatán a kazánvíz a tűztérbe
ömlött és kioltotta a tüzet. Vizsgáltak itt új szikrafogót, ami az 1900-as évek elejéről származó, Master Mechanic tervet váltotta fel. Az új, könnyebben átjárható, emellett könnyebben karbantartható szikrafogó 3,7%-kal csökkentette a mozdony szénfogyasztását. 1948 nyarától a füstszekrény és kémény átmérő mérete változtatásának a hatását vizsgálták. Azokat az értékeket keresték, melyeknél a legkisebb a füstáramlásra gyakorolt visszanyomás, a legnagyobb a henger teljesítmény és legnagyobb a hatásfok. |
Olajtüzelésű
gőzmozdonyoknál 43
olajbefúvó méret és elhelyezés
kombinációt próbáltak ki, tűz
nélkül,
fényképekkel dokumentálva, aztán tűzzel, a
mozdony teljesítményét és
fogyasztását mérve. Az égéstérbe áramló olaj hőmérsékletének a növelésével 0,7% fogyasztás csökkenést értek el, ami kis értéknek tűnik, de az SP vasút óriási olajfelhasználása mellett már jelentős. Ez a Standing Test Plant, gőzös vizsgálóállomás volt a Southern Pacific vasút Sacramento Shops-ának utolsó, gőzmozdony gyártásra-fejlesztésre irányuló nagyberuházása. |
A gőzös - dízel váltás évei |
Ez nem egy indiai bejáró vonat mozdonyának csúcsidei képe, hanem a mozdony összeszerelők vannak rajta Southern Pacific, John R. Signor Collection, [5]-ből A mozdony az Southern Pacific 3685-ös számú, Class 3 szintű felújításon átesett 2-10-2-ese, rajta a mozdony összeszerelő csarnok dolgozói. A kép Sacramento Shops-ban a II. világháború végén készült. Akkoriban ennyi ember dolgozott gőzös összeszerelésen. |
Az
amerikai vasúti hálózaton a vonali, nagy
teljesítményű dízelmozdonyok
megjelenésével az egész országban
megkezdődött a vonóerő gőzösről dízelre
váltása. Ez meghatározta a
járműjavítók munkáját is. A
váltás jó volt sok szakembernek, akiknek új
lehetőséget jelentett, de rossz volt másoknak, mint a
kazánkészítők, kovácsok, gőzmozdony
lakatosok, akiknek a szakértelmére és
gyakorlatára a váltás után már
nem volt szükség. A világháború végétől az ötvenes évek elejéig az SP vizsgálta a dízel vontatást, és az eredmény láttán elkötelezte magát mellette. Donald J. Russel, az SP elnöke kijelentette: "A dízelesítésre költött tőke az utolsó centig megéri". |
A
gőzös üzem létesítmény- és
karbantartási munka igényes volt, és bár a
dízelek költsége a gőzösének
a háromszorosa volt, a dízelek nagyobb
rendelkezésre állása és kisebb
üzemanyag-költsége összességében
olcsóbbá tette őket. Ezek a tények
meghatározták Sacramento Shops jövőjét is. Sacramento Shops-ban az átállás az 50-es évek elején kezdődött. A gőzmozdonyok koruk és gazdaságossági számítások eredményeképp mentek a lángvágó alá, és a karbantartó műhelyeikben a dízelmozdonyok vették át a helyet. A gőzmozdony gyártás és karbantartás Sacramento Shops-ban végérvényesen befejeződött. |
Epilógus |
A
dízelmozdonyok számának
növekedésével a Shops nem maradt munka
híján. A felfutó amerikai gazdaság
és a kezdődő koreai háború is nagy igényt
teremtett modern, nagy teherbírású tehervagonokra,
a személyszállítás pedig még nagyobb
kényelmet nyújtó áramvonalas kocsikra. A múzeum tervezésekor készített látványterv az egykori gőzmozdony összeszerelő csarnokban |
Az
új aranykor sem tartott örökké. A Southern
Pacific szerepe és jelentősége
csökkent az amerikai szállításban, 1996-ban a vasutat a Union Pacific
felvásárolta. Sacramento Shops-ra sem lett
szükség. A Kalifornia állam
fővárosában lévő nagy ipartelepen kialakították a California State Railroad Museumot, Kalifornia állam vasúti múzeumát. A múzeum nem csak vasút iránt elkötelezetteknek, hanem az egész családnak is szórakozást nyújt California State Railroad Museum képei [5]-ből |
1999-ben
a sacramentói múzeumban rendezték a Rail Fairt, a
nagy amerikai vasúti fesztivált, akkor jártam ott.
Mind az ünnep, mind a múzeum kiváló volt, aki
arra jár, javaslom, hogy nézze meg. |
|