.
                                             Hogy mik vannak...

.






Vonat és helikopter ütközése

A nebraskai North Platte (ott van a világ legnagyobb vasúti teherpályaudvara, a Bailey yard) közelében vonat és helikopter ütközött 1967. januárjában.

A helikopter gyomirtót permetezett a pályára a Union Pacific fővonalán.


A pilótát rádión figyelmeztették, hogy a City of Los Angeles közeledik, de ő nem repült el a pálya fölül. A helikopter és a vonat ütközött, a pilóta megsérült.

A hírt a The Railway Gazette Journal idézte a The Conductor and Brakeman lapból





Mr. K a városba érkezik

A 99-es számú vonat második szekciója 1959 szeptember 20-án talán a legkülönösebb vonat volt, amely valaha is járt a Southern Pacific vonalain, de talán az egész világon is. A fényes expressz a SP (Espee) Bayshore teherpályaudvarára érkezett, San Franciscótól délre.

Azt gondolhattuk volna, hogy egy amerikai elnök-, vagy legalább egy kaliforniai kormányzójelölt száll le a fluxusvonatról, integet a tömegnek, amely üdvözli. De itt nem volt tömeg, sőt, aki véletlenül arra járt volna, erősen eltanácsolják.

Várta viszont a vonatot egy méretes rendőrautó, fegyveres rendőrök, sőt a Secret Service tagjai is, (egy egyenruhás szigorúan néz a fényképezőre).

A vonat végén nincs nyitott peronos observation kocsi, sőt a szállított célszemély nagyon is elbújt a vonatban, és a kisérői kérték, hogy szinte titokban érkezhessen meg a városba.




Ő a legutolsó személy, akire gondolhatnánk, hogy kilép egy amerikai Daylight kocsiból (Daylight a SP híres expresszvonata volt). Ő az, akit az utazása alatt Mr. K fedőnéven neveztek, és szinte titokban érkezett Kaliforniába.

Bizonyára tartott a világban élő sok orosz és más nemzetiségű emigránstól, de talán a sztálinista merénylőktől is, mert otthon, bár titkos beszédben, de amely terjedt nyugaton, erősen kikezdte az előző nagy vezető emlékét.

Igen, ő Hruscsov, a Szovjetunió Kommunista Pártjának akkori főtitkára, kaliforniai látogatáson.

(Gondolkodtam, hogy miért hívták Hruscsovot Mr. K-nak, aztán rájöttem, hogy a nevét Amerikában Krushchevnek írták, innen a Mr. K.)

Van a lábán cipő, úgy látszik, nem vitatkozott senkivel a vonaton.
(A dőlt betűvel írottak saját megjegyzéseim.)

D. P. M. cikke nyomán a TRAINS-ből.





A vonatok és a kitérők is hekkelhetők



A legújabb technológiát alkalmazó vonatokat meg lehet hekkelni

A lengyel rendőrség 2008-ban
Lodzban letartóztatott egy 14 éves fiút , aki egy megbütykölt tévé távirányítóval állította át a villamosok váltóit a városi hálózaton.

A teenager a vezérlőjével több siklást is okozott, az egyik során 12-en megsérültek.

Az amerikai, E.T.C.S-szerű biztosítóberendezés, a Positive Train Control (PTC) más rendszert és frekvenciákat használ, de a mozdonyok ott is függenek a kapott rádiójeltől, amely jöhet hamis forrásból is.
l



Most még a mozdonyszemélyzet, és nem a fedélzeti számítógép kapja
az információt rádión a menetirányítótól vagy a pálya menti jelzőktől.

A hekkerek a jövőben megcsapolhatják a számítógép vezérelt vonatok információ forrását, és a mozdonyoknak helyesen kódolt jelfolyamot küldhetnek, melynek
információtartalma a küldő szándékától függ.

Steve Sweeney írása nyomán a 2014 novemberi TRAINS-ből





A drón bekerült a vasútbarátok és -fényképezők eszköztárába





A DJO Phantom 2 Vision kvadrokopter a vasúti pálya mentén
Walter Scriptunas II felvétele a TRAINS-ből

Bill Stephens cikket írt a novemberi TRAINS-be a vasútbarátok új fényképező-videózó eszközéről.

Amerikában néhány szabály betartásával mindenhol szabad drónt röptetni. Távol kell maradni a repülőterektől és nem szállhatnak a kis repülők 400 lábnál (kb. 120 m-nél) magasabbra.

Néhány tipp, mire jók: ahová tilos belépni, oda a drón berepülhet. Repülhet olyan pálya fölött, amire nem szabad lépni. Értelmetlenné válik felsővezetéki oszlopra vagy jelzőárbocra mászni. Láthatók vontatási telepek, melyek a teherpályaudvar belsejében vannak. Jól videózhatók olyan pályák, melyeket sűrű erdő szegélyez, onnan is, ahol nincs felüljáró.

A cikk figyelmeztet a felelősségteljes drón vezetésre. "Egyetlen felelőtlen drónos is ronthatja mindnyájunk hírnevét."



2014 szeptemberében a nebraskai North Platte-ben jártam. A világ legnagyobb rendező pályaudvarát, Bailey yardot néztem a látogatók kedvéért épített, nyolc emelet magas torony hetedik elemetéről, ahol üveg nélkül lehet kinézni a pályaudvarra, amikor felemelkedett elénk egy drón. Egy ideig függeszkedett, a kamerám mögül intettem neki. Kicsit megbillentette magát, aztán elrepült. Még többször visszatért.





Fényképészek és riporterek készülnek a sztrájk és a tüntetés közvetítésére


A  State Belt  San Francisco kikötői vasúttársasága volt, a hajókból kipakolt árut szállította a mólóról másik mólóra, raktárba vagy a városba. Az óriási hajóforgalom mellett hatalmas bevételre és haszonra tett szert, de ebből nem adott nagy részt a végrehajtó szolgálatban dolgozóknak, inkább a befektető részvényeseknek. Emiatt rendszeresek voltak a sztrájkok és a tüntetések, amit a konzervatív városvezetés erős rendőrsége határozottan letört, nem ritkán könnygázt is bevetve. 


Felkészültek a tömegoszlató könnygáz kivédésére.

(Az angol képaláírás: The police used tear gas and billy clubs liberally. Vagyis: liberálisan használta a könnygázt és a botot. Milyen széles
a liberális szó jelentéstartománya.)



Kép a Bancroft könyvtárból, a kaliforniai egyetemről, Berkeley-ből




Forrás: Villiam H. Kaufman és Michelle S. Kaufman: The State Belt, San Francisco's Waterfront Railroad





Elásott gőzmozdonyt találtak Brooklynban, pontosabban alatta, egy vasúti alagútban. Brooklyn New York városának egyik kerülete, Manhattantől keletre, Long Island szigetén. A Long Island Rail Road Manhattanből az East RIver alatt alagúton áthaladva bejárja a szigetet. De nem a ma is létező LIRR hagyta ott a gőzöst egy félig betemetett alagútban, hanem az elődvasútja, a néhai Brooklyn & Jamaica. A gőzös egy fél mérföld hosszú, félig betemetett alagútban áll a város Cobble Hill nevű része alatt.

A helyszín szerepel a Guinness Book Of World Records könyvben, mint a világ legrégebbi földalatti vasúti alagútja, és a Történelmi Helyek Nemzeti Regiszterében.

Joseph M. Calisi felvétele a TRAINS-ből



1844 tavaszán a Brooklyn & Jamaica Railroad kezdte fúrni az alagutat. Két csapat, összesen több száz dolgozó egy központtól kezdte a munkát, egyik keletre, a másik nyugatra. 6 láb széles és 10 láb magas alagutat fúrtak.

Az alagutat 1844 decemberében nyitották meg, de már 1861-ben felhagytak vele, és részben betömték. A XX. század előtt ilyenkor gyakran helyeztek el benne selejtezett mozdonyokat.

Ritka, 1830-ból való, Planet-típusú, 2-2-0 (1A, ahol a felső vessző nem véletlenül hiányzik az 1-esről) gőzös van ott. Egy helyi lakos vagy 30 éve felfedezte és túrákat vezet oda. Most hivatalos engedélyt kérnek a mozdony kiásására.

Brooklyn Historical Railroad Association rajza a TRAINS-ből.

További részletek olvashatók a www.broolkynrail.net-en.





Mi történt, ha a gőzös kinőtte a járműjavító tolópadját?

Az bizony gond. Pedig nem mondható, hogy Amerikában takarékoskodtak volna a hellyel vasúti létesítmények építésekor. A körfűtőház Cheyenne-ben jóval a Big Boy-ok megjelenése előtt épült, mégis, mikor beköltöztek azok a nagyon hosszú masinák, jól elfértek a hatalmas körcsarnokban.

Mégis megtörtént, hogy a Southern Pacific AC-4-es, AC-8-as mozdonyai túllógtak a tolópadon. A tolópadot és a pályáját 1941-ben már meghosszabbították, már az épületekig ért, komoly bontás nélkül nem volt hely hová bővíteni.





A SP osztott főkeretes mozdonya, ha csak méterekkel is, de túllóg a tolópadon. Hogy lehet így mozgatni?
Southern Pacific, Western Railway Museum képe


Nem volt más megoldás, a mozdonyt kellett rövidebbre szerelni.



A SP Class GS-1, No. 4401-es mozdonynak leszerelték a hátsó gépezet szerelvényeit, és a tűzszekrényt ideiglenes támasztékkal látták el.
Southern Pacific, Western Railway Museum képe
Ha ez sem volt elég:




Az első kerekeket megemelték és a főkerethez erősítették.

Ezután indulhatott a tolópad.

Mindhárom kép a Southern Pacific, Western Railway Museum képe Robert A. Pecitich: Southern Pacific Sacramento Shops c. könyvéből





Két torony állítja ugyanazt a karosjelzőt

Két torony, egymáshoz közel, megosztozik egy stop signal-on, Gloucesterben.

Az egyik kart a Great Western Railway tornyából, a másikat a Metropolitan Railway-éből állítják.

A második kép azt mutatja, milyennek látszott a jelző, amikor csak egy kar volt vízszintes helyzetben.

A. Vaughan: A Pictorial Record of GREAT WESTERN SIGNALLING-ból





A vasút csotrogánya

Hívják csettegőnek is azt a gyakran házilag barkácsolt motoros járművet, amivel akár egy hordót is ki lehet vinni a szőlőbe.





1994 decemberében, 30° körüli melegben, a Melbourne melletti Williamstown vasúti múzeumában jártam.

A járművet láthatólag újszerű állapotra állították helyre. Oldalablaka nincs, de az elhúzható faajtó ezt pótolja, Ausztrália déli partján pedig télen (júliusban) sincs nagyon hideg.

A vezetőfülke előtt az üzemanyagtartály, alatta a kis motor. Nem figyeltem meg, hogy milyen hajtásláncon át hajtja a tengely(ek?)et.
Elképzelhető, hogy a múzeumban a járművek mozgatására is használják.





Egy torony útra kel

Az egykori Wisconsin Central észak-déli irányú és a szintén néhai Milwaukee Road kelet-nyugati, Chicagóba tartó vonala Franklin Parknál metszi egymást. A keresztezés ma is forgalmas, többek között a Metra, a chicagói bejáróvasút vonatai is járnak erre Chicago felé. Mindkét vonalon a közelben rendező-pályaudvarok, személyvonati állomások és megállók tömkelege, ráadásul itt ágazik ki az IHB, az Indiana Harbor Belt átállító vasút vonala Norpaul Yard felé.

(Az átállító vasutak [Chicago környékén sok volt, ma is több van] a nagy távolságokat bejáró vasúttársaságok saját rendező-pályaudvarai között hordják a teherkocsikat.)

A vonalak között delták is vannak. Érthető, hogy a bonyolult vágányhálózat és a nagy forgalom forgalomirányító tornyot kívánt. Itt épült a magas, B12 jelű torony.



A térképrészleteken előforduló vonal jelölések:

WCL-CPRS (WC): Wisconsin Central Ltd. - CP Rail Systems vonala, melyet a WC, a Wisconsin Central Railroad épített,
METRA/CPRS (MILW): a Metra és a CPRS (ld. fenn) használta vonal, melyet a Chicago, Milwaukee, St. Paul & Pacific társaság épített.

Az állomások és rendező-pályaudvarok funkciói:

B: általános, vagy "bulletin"
(jelentési vagy írásbeli átadási) forgalmi helyiség,
T: járműfordítási lehetőség, fordító vagy delta,
X: több vágányú keresztezés,
Y: yard (teherpályaudvar),
+: személyvonat állomás, menetrend szerinti forgalommal


A torony funkciói:

M: kézi vezérlésű blokk rendszer (lehet távvezérelt is)
X: mint az állomásoknál: több vágányú keresztezés.

Mint sok vasúttársaságnál, úgy itt is a helyi tornyok szerepét átvette a központi forgalomszabályzás, a CTC (Centralized Traffic Control). A toronyra nem volt többet szükség. 1996 nyarán bezárták, aztán, ahelyett hogy eldózerolták volna, új helyre szállították, és mint Amerika történelmének része, múzeumi funkciót kapott.


Az End of Track Hobbies cégtől Don Fulmer, Franklin Park polgármestere, Dan Pritchett  jóvoltából, és többekéből, akik különböző szolgáltatásokat ajánlottak föl, a száz éves építmény november 11-én útra kelt Chicago elővárosában. Franklin Park belvárosában kapott új helyet, közel a hobby bolthoz és a forgalmas Metra-CP vonalhoz. Tervezik, hogy a felső szintjét üzemi állapotában állítják helyre, lenn pedig vasúti múzeum lesz, de lesz hely civil rendezvények számára is.


Mike Raia felvétele [2]-ből





Dízelmozdony bástyával (conning-tower)

A képen látható mozdony a háború előtt és a háború alatt épült 360 Le-s mozdony újjáépítése. A German Federal Railway (Deutsche Bundesbahn, Német Szövetségi Vasutak) mozdonyán a kilátó (ők bástyának hívják) lehetővé teszi az egy emberes mozdonykiszolgálást szűk íves vonalon (állomáson), ahol, a régi típusú vezetőállásnál két emberes szolgálatot tartottak szükségesnek.

A Diesel Railway Traction 1954 májusi száma nyomán

(A MÁV számára különösen előnyös lehet a konstrukció, motorvonat-vezető után  lehet  képezni  bástya-mozdony- vezetőt is.)


  Felvétel a Diesel Railway Traction-ból





Amikor a járműszerkesztési szelvény határozza meg, hogy milyen magasra lehet halmozni a zöldséget a piacon



A Thaiföldi Állami Vasút dízel motorvonata naponta nyolcszor szakítja meg a Maeklong piac működését Samut Songkhramban. Zöldséget, halat és más élelmiszert árulnak itt, amíg nem jön a vonat. Ekkor néhány árut visszahúznak, a vevők oldalra lépnek, aztán, miután a vonat elhaladt, business as usual.

Kittitat Keeratinijakan felvétele a TRAINS-ből





Források:

 
 

  • Railroad Atlas of North America: GREAT LAKES WEST  [1]
  • TRAINS 1997 április [2]
  • Patrick C. Dorin and Andrew T. Roth: Chicagoland Commuter Railroads [3]
  • Robert A. Pecitich: Southern Pacific Sacramento Shops [4]
manhattani