|
. Hogy mik vannak... . |
Vonat
és helikopter ütközése A nebraskai North Platte (ott van a világ legnagyobb vasúti teherpályaudvara, a Bailey yard) közelében vonat és helikopter ütközött 1967. januárjában. A helikopter gyomirtót permetezett a pályára a Union Pacific fővonalán. |
A pilótát rádión figyelmeztették, hogy a City of Los Angeles közeledik, de ő nem repült el a pálya fölül. A helikopter és a vonat ütközött, a pilóta megsérült. A hírt a The Railway Gazette Journal idézte a The Conductor and Brakeman lapból |
Mr.
K a városba érkezik A 99-es számú vonat második szekciója 1959 szeptember 20-án talán a legkülönösebb vonat volt, amely valaha is járt a Southern Pacific vonalain, de talán az egész világon is. A fényes expressz a SP (Espee) Bayshore teherpályaudvarára érkezett, San Franciscótól délre. Azt gondolhattuk volna, hogy egy amerikai elnök-, vagy legalább egy kaliforniai kormányzójelölt száll le a fluxusvonatról, integet a tömegnek, amely üdvözli. De itt nem volt tömeg, sőt, aki véletlenül arra járt volna, erősen eltanácsolják. Várta viszont a vonatot egy méretes rendőrautó, fegyveres rendőrök, sőt a Secret Service tagjai is, (egy egyenruhás szigorúan néz a fényképezőre). A vonat végén nincs nyitott peronos observation kocsi, sőt a szállított célszemély nagyon is elbújt a vonatban, és a kisérői kérték, hogy szinte titokban érkezhessen meg a városba. |
Ő a legutolsó személy, akire
gondolhatnánk, hogy kilép egy amerikai Daylight kocsiból (Daylight a SP híres
expresszvonata volt). Ő az, akit az utazása alatt Mr. K
fedőnéven neveztek, és szinte titokban
érkezett Kaliforniába. Bizonyára tartott a világban élő sok orosz és más nemzetiségű emigránstól, de talán a sztálinista merénylőktől is, mert otthon, bár titkos beszédben, de amely terjedt nyugaton, erősen kikezdte az előző nagy vezető emlékét. Igen, ő Hruscsov, a Szovjetunió Kommunista Pártjának akkori főtitkára, kaliforniai látogatáson. (Gondolkodtam, hogy miért hívták Hruscsovot Mr. K-nak, aztán rájöttem, hogy a nevét Amerikában Krushchevnek írták, innen a Mr. K.) Van a lábán cipő, úgy látszik, nem vitatkozott senkivel a vonaton. (A dőlt betűvel írottak saját megjegyzéseim.) D. P. M. cikke nyomán a TRAINS-ből. |
A vonatok és a kitérők
is hekkelhetők |
A
legújabb technológiát alkalmazó
vonatokat meg lehet hekkelni A lengyel rendőrség 2008-ban Lodzban letartóztatott egy 14 éves fiút , aki egy megbütykölt tévé távirányítóval állította át a villamosok váltóit a városi hálózaton. A teenager a vezérlőjével több siklást is okozott, az egyik során 12-en megsérültek. Az amerikai, E.T.C.S-szerű biztosítóberendezés, a Positive Train Control (PTC) más rendszert és frekvenciákat használ, de a mozdonyok ott is függenek a kapott rádiójeltől, amely jöhet hamis forrásból is. l
|
Most még a mozdonyszemélyzet, és nem a fedélzeti számítógép kapja az információt rádión a menetirányítótól vagy a pálya menti jelzőktől. A hekkerek a jövőben megcsapolhatják a számítógép vezérelt vonatok információ forrását, és a mozdonyoknak helyesen kódolt jelfolyamot küldhetnek, melynek információtartalma a küldő szándékától függ. Steve Sweeney írása nyomán a 2014 novemberi TRAINS-ből |
A drón bekerült a vasútbarátok
és -fényképezők
eszköztárába |
A DJO Phantom 2 Vision kvadrokopter a vasúti pálya mentén Walter Scriptunas II felvétele a
TRAINS-ből
|
Bill Stephens cikket írt a
novemberi TRAINS-be a vasútbarátok új
fényképező-videózó eszközéről. Amerikában néhány szabály betartásával mindenhol szabad drónt röptetni. Távol kell maradni a repülőterektől és nem szállhatnak a kis repülők 400 lábnál (kb. 120 m-nél) magasabbra. Néhány tipp, mire jók: ahová tilos belépni, oda a drón berepülhet. Repülhet olyan pálya fölött, amire nem szabad lépni. Értelmetlenné válik felsővezetéki oszlopra vagy jelzőárbocra mászni. Láthatók vontatási telepek, melyek a teherpályaudvar belsejében vannak. Jól videózhatók olyan pályák, melyeket sűrű erdő szegélyez, onnan is, ahol nincs felüljáró. A cikk figyelmeztet a felelősségteljes drón vezetésre. "Egyetlen felelőtlen drónos is ronthatja mindnyájunk hírnevét." |
2014 szeptemberében a nebraskai North Platte-ben jártam. A világ legnagyobb rendező pályaudvarát, Bailey yardot néztem a látogatók kedvéért épített, nyolc emelet magas torony hetedik elemetéről, ahol üveg nélkül lehet kinézni a pályaudvarra, amikor felemelkedett elénk egy drón. Egy ideig függeszkedett, a kamerám mögül intettem neki. Kicsit megbillentette magát, aztán elrepült. Még többször visszatért. |
Fényképészek
és riporterek készülnek a sztrájk és a
tüntetés közvetítésére A State Belt San Francisco kikötői vasúttársasága volt, a hajókból kipakolt árut szállította a mólóról másik mólóra, raktárba vagy a városba. Az óriási hajóforgalom mellett hatalmas bevételre és haszonra tett szert, de ebből nem adott nagy részt a végrehajtó szolgálatban dolgozóknak, inkább a befektető részvényeseknek. Emiatt rendszeresek voltak a sztrájkok és a tüntetések, amit a konzervatív városvezetés erős rendőrsége határozottan letört, nem ritkán könnygázt is bevetve. |
Felkészültek
a tömegoszlató
könnygáz kivédésére. (Az angol képaláírás: The police used tear gas and billy clubs liberally. Vagyis: liberálisan használta a könnygázt és a botot. Milyen széles a liberális szó jelentéstartománya.) Kép a
Bancroft könyvtárból, a kaliforniai egyetemről,
Berkeley-ből
Forrás: Villiam H. Kaufman és Michelle S. Kaufman: The State Belt, San Francisco's Waterfront Railroad |
Elásott
gőzmozdonyt találtak Brooklynban, pontosabban
alatta, egy
vasúti alagútban. Brooklyn
New York városának egyik kerülete, Manhattantől
keletre, Long Island
szigetén. A Long Island Rail Road Manhattanből az East RIver
alatt
alagúton áthaladva bejárja a szigetet. De nem a ma
is létező LIRR
hagyta ott a gőzöst
egy félig betemetett alagútban, hanem az
elődvasútja, a néhai Brooklyn & Jamaica. A gőzös
egy fél mérföld hosszú, félig betemetett alagútban
áll a város Cobble Hill nevű része alatt.
A helyszín szerepel a Guinness Book Of World Records könyvben, mint a világ legrégebbi földalatti vasúti alagútja, és a Történelmi Helyek Nemzeti Regiszterében. Joseph M. Calisi felvétele a
TRAINS-ből
|
1844 tavaszán a Brooklyn &
Jamaica Railroad kezdte fúrni az alagutat. Két csapat,
összesen
több száz dolgozó egy központtól kezdte
a munkát, egyik keletre, a másik
nyugatra. 6 láb széles és 10 láb magas
alagutat fúrtak. Az alagutat 1844 decemberében nyitották meg, de már 1861-ben felhagytak vele, és részben betömték. A XX. század előtt ilyenkor gyakran helyeztek el benne selejtezett mozdonyokat. Ritka, 1830-ból való, Planet-típusú, 2-2-0 (1A, ahol a felső vessző nem véletlenül hiányzik az 1-esről) gőzös van ott. Egy helyi lakos vagy 30 éve felfedezte és túrákat vezet oda. Most hivatalos engedélyt kérnek a mozdony kiásására. |
Brooklyn
Historical Railroad Association rajza a TRAINS-ből. További részletek olvashatók a www.broolkynrail.net-en. |
Mi történt,
ha a gőzös kinőtte a járműjavító
tolópadját? Az bizony gond. Pedig nem mondható, hogy Amerikában takarékoskodtak volna a hellyel vasúti létesítmények építésekor. A körfűtőház Cheyenne-ben jóval a Big Boy-ok megjelenése előtt épült, mégis, mikor beköltöztek azok a nagyon hosszú masinák, jól elfértek a hatalmas körcsarnokban. Mégis megtörtént, hogy a Southern Pacific AC-4-es, AC-8-as mozdonyai túllógtak a tolópadon. A tolópadot és a pályáját 1941-ben már meghosszabbították, már az épületekig ért, komoly bontás nélkül nem volt hely hová bővíteni. A SP osztott főkeretes mozdonya, ha csak méterekkel is, de túllóg a tolópadon. Hogy lehet így mozgatni? Southern Pacific, Western Railway Museum képe |
Nem volt más megoldás, a
mozdonyt kellett rövidebbre szerelni. A SP Class GS-1, No. 4401-es mozdonynak leszerelték a hátsó gépezet szerelvényeit, és a tűzszekrényt ideiglenes támasztékkal látták el. Southern Pacific, Western Railway Museum képe |
Ha ez sem volt elég: Az első kerekeket megemelték és a főkerethez erősítették. Ezután indulhatott a tolópad. Mindhárom kép a Southern Pacific, Western Railway Museum képe Robert A. Pecitich: Southern Pacific Sacramento Shops c. könyvéből |
Két torony állítja
ugyanazt a karosjelzőt |
Két torony, egymáshoz
közel, megosztozik egy stop signal-on, Gloucesterben. Az egyik kart a Great Western Railway tornyából, a másikat a Metropolitan Railway-éből állítják. A második kép azt mutatja, milyennek látszott a jelző, amikor csak egy kar volt vízszintes helyzetben. A. Vaughan: A Pictorial Record of GREAT WESTERN SIGNALLING-ból |
A
vasút csotrogánya Hívják
csettegőnek is azt a gyakran házilag barkácsolt motoros
járművet, amivel akár
egy hordót is ki lehet vinni a szőlőbe.
|
1994 decemberében, 30° körüli melegben, a Melbourne melletti Williamstown vasúti múzeumában jártam. A járművet láthatólag újszerű állapotra állították helyre. Oldalablaka nincs, de az elhúzható faajtó ezt pótolja, Ausztrália déli partján pedig télen (júliusban) sincs nagyon hideg. A vezetőfülke előtt az üzemanyagtartály, alatta a kis motor. Nem figyeltem meg, hogy milyen hajtásláncon át hajtja a tengely(ek?)et. Elképzelhető, hogy a múzeumban a járművek mozgatására is használják. |
Egy
torony útra kel Az
egykori Wisconsin Central észak-déli irányú
és a szintén néhai Milwaukee Road kelet-nyugati,
Chicagóba tartó vonala Franklin Parknál
metszi egymást. A keresztezés ma is forgalmas,
többek között a Metra, a chicagói
bejáróvasút vonatai is járnak erre
Chicago felé. Mindkét vonalon a közelben
rendező-pályaudvarok, személyvonati
állomások és megállók
tömkelege, ráadásul itt ágazik ki az IHB, az
Indiana Harbor Belt átállító vasút
vonala Norpaul Yard felé.
(Az átállító vasutak [Chicago környékén sok volt, ma is több van] a nagy távolságokat bejáró vasúttársaságok saját rendező-pályaudvarai között hordják a teherkocsikat.) A vonalak között delták is vannak. Érthető, hogy a bonyolult vágányhálózat és a nagy forgalom forgalomirányító tornyot kívánt. Itt épült a magas, B12 jelű torony. A térképrészleteken előforduló vonal jelölések: WCL-CPRS (WC): Wisconsin Central Ltd. - CP Rail Systems vonala, melyet a WC, a Wisconsin Central Railroad épített, METRA/CPRS (MILW): a Metra és a CPRS (ld. fenn) használta vonal, melyet a Chicago, Milwaukee, St. Paul & Pacific társaság épített. Az állomások és rendező-pályaudvarok funkciói: B: általános, vagy "bulletin" (jelentési vagy írásbeli átadási) forgalmi helyiség, T: járműfordítási lehetőség, fordító vagy delta, X: több vágányú keresztezés, Y: yard (teherpályaudvar), +: személyvonat állomás, menetrend szerinti forgalommal A torony funkciói: M: kézi vezérlésű blokk rendszer (lehet távvezérelt is) X: mint az állomásoknál: több vágányú keresztezés. Mint
sok vasúttársaságnál, úgy itt is a
helyi
tornyok szerepét átvette a központi
forgalomszabályzás, a CTC (Centralized Traffic Control).
A toronyra nem volt többet szükség. 1996 nyarán
bezárták, aztán, ahelyett hogy
eldózerolták volna, új helyre
szállították, és mint Amerika
történelmének része, múzeumi
funkciót kapott.
|
Az
End of Track Hobbies cégtől Don Fulmer, Franklin Park
polgármestere, Dan
Pritchett jóvoltából, és
többekéből, akik
különböző szolgáltatásokat
ajánlottak föl, a
száz éves építmény november
11-én útra kelt Chicago elővárosában. Franklin Park
belvárosában kapott új
helyet, közel a
hobby bolthoz és a
forgalmas Metra-CP vonalhoz. Tervezik, hogy a felső szintjét
üzemi állapotában
állítják helyre, lenn pedig vasúti
múzeum lesz, de
lesz hely civil rendezvények számára is. Mike Raia felvétele [2]-ből
|
Dízelmozdony
bástyával (conning-tower) A képen látható mozdony a háború előtt és a háború alatt épült 360 Le-s mozdony újjáépítése. A German Federal Railway (Deutsche Bundesbahn, Német Szövetségi Vasutak) mozdonyán a kilátó (ők bástyának hívják) lehetővé teszi az egy emberes mozdonykiszolgálást szűk íves vonalon (állomáson), ahol, a régi típusú vezetőállásnál két emberes szolgálatot tartottak szükségesnek. A Diesel Railway Traction 1954 májusi száma nyomán (A MÁV számára különösen előnyös lehet a konstrukció, motorvonat-vezető után lehet képezni bástya-mozdony- vezetőt is.) |
Felvétel a Diesel Railway Traction-ból |
Amikor
a járműszerkesztési szelvény határozza meg,
hogy milyen magasra lehet halmozni a zöldséget a piacon A
Thaiföldi Állami Vasút dízel motorvonata
naponta nyolcszor szakítja meg a Maeklong piac
működését Samut Songkhramban. Zöldséget,
halat és más élelmiszert árulnak itt,
amíg nem jön a vonat. Ekkor néhány
árut visszahúznak, a vevők oldalra lépnek,
aztán, miután a vonat elhaladt, business as usual.
Kittitat Keeratinijakan felvétele a TRAINS-ből |
Források:
|
manhattani
|
|